REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ZUS wydaje zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek przez kontrahenta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Iwona Wielgopolanin
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie usług transportowych. Jedna z firm w okolicy sprzedaje ciągnik siodłowy, który zamierzam kupić. W urzędzie skarbowym dowiedziałem się, że na wypadek, gdyby sprzedający miał zaległości z tytułu podatków, aby nie ponosić odpowiedzialności, muszę żądać wydania przez urząd skarbowy zaświadczenia o wysokości jego zaległości. Chciałem również uzyskać takie zaświadczenie z ZUS, ale odmówiono mi jego wystawienia. Czy ZUS miał rację?

RADA

REKLAMA

Zaświadczenia o wysokości zaległości kontrahenta mogą wydawać tylko urzędy skarbowe za zgodą zbywającego. ZUS może wydać zaświadczenie o ewentualnych zaległościach w opłacaniu składek sprzedającego, ale tylko na wniosek strony, czyli Pana kontrahenta.

UZASADNIENIE

Urzędy skarbowe mają prawo wydawać zaświadczenia nabywcy za zgodą zbywającego na podstawie art. 306g Ordynacji podatkowej. Przepis ten nie ma zastosowania do należności z tytułu składek opłaconych w ZUS.

REKLAMA

Niestosowanie art. 306g Ordynacji podatkowej do należności z tytułu składek jest pewnym utrudnieniem, jednak nabywca może zażądać od zbywającego, aby przedłożył zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek wydane przez ZUS na jego wniosek na podstawie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych nie ma żadnych uregulowań dotyczących wydawania zaświadczeń. Na podstawie art. 123 ustawy odpowiednie zastosowanie mają tu przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego regulujące wydawanie zaświadczeń.

Jeżeli nabywca otrzyma z ZUS zaświadczenie o niezaleganiu wystawione płatnikowi składek, który sprzedaje określony składnik majątku, czyli:

• przedsiębiorstwo,

• jego zorganizowaną część,

• aktywa trwałe o wartości przekraczającej 15 800 zł,

REKLAMA

powinien zwrócić uwagę, że ZUS wprowadził jednolity wzór zaświadczenia o niezaleganiu w celu ujednolicenia wydawanych przez oddziały ZUS zaświadczeń. Wszystkie terenowe jednostki organizacyjne ZUS posługują się tym samym wzorem zaświadczenia. ZUS nie może wydać takiego zaświadczenia nabywcy, ponieważ zgodnie z ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych dane zgromadzone na koncie ubezpieczonego i na koncie płatnika składek mogą być udostępniane na wniosek osób fizycznych i płatników składek, których dotyczą informacje zawarte na kontach. Ponadto ZUS może udostępniać te dane sądom, prokuratorom, organom kontroli skarbowej, organom podatkowym, komornikom sądowym, ośrodkom pomocy społecznej, powiatowym centrom pomocy rodzinie oraz Komisji Nadzoru Finansowego - z uwzględnieniem przepisów dotyczących ochrony danych osobowych.

Wydawane przez ZUS zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu należności z tytułu składek jest urzędowym stwierdzeniem faktów. Zaświadczenie to spełnia taką samą rolę jak zaświadczenie wydane przez organy podatkowe na podstawie art. 306g Ordynacji podatkowej.

Różnice między tymi zaświadczeniami sprowadzają się głównie do podstawy prawnej ich wydania oraz do tego, że zaświadczenie z art. 306g jest wydawane nabywcy, a nie zbywającemu. Innych zasadniczych różnic między tymi zaświadczeniami od strony formalnej nie ma. Jednak przepis art. 306g Ordynacji podatkowej nie został rozciągnięty na należności z tytułu składek i jako przepis kompetencyjny nie może być w drodze wykładni rozszerzającej stosowany także do należności z tytułu składek. Dlatego podejmując decyzję o zakupie ciągnika należy zwrócić się do zbywcy (płatnika składek), aby wystąpił z wnioskiem o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu należności z tytułu składek na ubezpieczenia.

Po otrzymaniu takiego zaświadczenia umowa sprzedaży powinna być zawarta w ciągu 3 dni, gdy jej przedmiotem są aktywa trwałe (np. ciągnik), lub 30 dni - gdy chodzi o przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część.

Nabywca powinien przechowywać otrzymane przez płatnika zaświadczenie o niezaleganiu z opłacaniem składek do upływu terminu, w którym może być wydana decyzja o jego odpowiedzialności, czyli przez okres 5 lat od końca roku, w którym dokonano nabycia. Gdyby ZUS, mimo wydania zbywającemu zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek, wydał decyzję o odpowiedzialności nabywcy, to od takiej decyzji należy wnieść odwołanie do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych.

• art. 112, art. 306 g ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (DzU z 2005 nr 8, poz. 60 ze zm.),

• art. 31, art. 50 ust. 3, art. 83, art. 123 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 nr 11, poz. 74 ze zm.),

• art. 217 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Iwona Wielgopolanin

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie 2026: MF proponuje 4806 zł, a MRPiPS 5056 zł brutto miesięcznie

W dniu 7 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało swoje oświadczenie w sprawie nieprawdziwych informacji dotyczących kwoty podwyżki płacy minimalnej w 2026 r.

KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

REKLAMA

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

REKLAMA

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

REKLAMA