REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ZUS wydaje zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek przez kontrahenta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Iwona Wielgopolanin
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie usług transportowych. Jedna z firm w okolicy sprzedaje ciągnik siodłowy, który zamierzam kupić. W urzędzie skarbowym dowiedziałem się, że na wypadek, gdyby sprzedający miał zaległości z tytułu podatków, aby nie ponosić odpowiedzialności, muszę żądać wydania przez urząd skarbowy zaświadczenia o wysokości jego zaległości. Chciałem również uzyskać takie zaświadczenie z ZUS, ale odmówiono mi jego wystawienia. Czy ZUS miał rację?

RADA

REKLAMA

Zaświadczenia o wysokości zaległości kontrahenta mogą wydawać tylko urzędy skarbowe za zgodą zbywającego. ZUS może wydać zaświadczenie o ewentualnych zaległościach w opłacaniu składek sprzedającego, ale tylko na wniosek strony, czyli Pana kontrahenta.

UZASADNIENIE

Urzędy skarbowe mają prawo wydawać zaświadczenia nabywcy za zgodą zbywającego na podstawie art. 306g Ordynacji podatkowej. Przepis ten nie ma zastosowania do należności z tytułu składek opłaconych w ZUS.

REKLAMA

Niestosowanie art. 306g Ordynacji podatkowej do należności z tytułu składek jest pewnym utrudnieniem, jednak nabywca może zażądać od zbywającego, aby przedłożył zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek wydane przez ZUS na jego wniosek na podstawie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych nie ma żadnych uregulowań dotyczących wydawania zaświadczeń. Na podstawie art. 123 ustawy odpowiednie zastosowanie mają tu przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego regulujące wydawanie zaświadczeń.

Jeżeli nabywca otrzyma z ZUS zaświadczenie o niezaleganiu wystawione płatnikowi składek, który sprzedaje określony składnik majątku, czyli:

• przedsiębiorstwo,

• jego zorganizowaną część,

• aktywa trwałe o wartości przekraczającej 15 800 zł,

REKLAMA

powinien zwrócić uwagę, że ZUS wprowadził jednolity wzór zaświadczenia o niezaleganiu w celu ujednolicenia wydawanych przez oddziały ZUS zaświadczeń. Wszystkie terenowe jednostki organizacyjne ZUS posługują się tym samym wzorem zaświadczenia. ZUS nie może wydać takiego zaświadczenia nabywcy, ponieważ zgodnie z ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych dane zgromadzone na koncie ubezpieczonego i na koncie płatnika składek mogą być udostępniane na wniosek osób fizycznych i płatników składek, których dotyczą informacje zawarte na kontach. Ponadto ZUS może udostępniać te dane sądom, prokuratorom, organom kontroli skarbowej, organom podatkowym, komornikom sądowym, ośrodkom pomocy społecznej, powiatowym centrom pomocy rodzinie oraz Komisji Nadzoru Finansowego - z uwzględnieniem przepisów dotyczących ochrony danych osobowych.

Wydawane przez ZUS zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu należności z tytułu składek jest urzędowym stwierdzeniem faktów. Zaświadczenie to spełnia taką samą rolę jak zaświadczenie wydane przez organy podatkowe na podstawie art. 306g Ordynacji podatkowej.

Różnice między tymi zaświadczeniami sprowadzają się głównie do podstawy prawnej ich wydania oraz do tego, że zaświadczenie z art. 306g jest wydawane nabywcy, a nie zbywającemu. Innych zasadniczych różnic między tymi zaświadczeniami od strony formalnej nie ma. Jednak przepis art. 306g Ordynacji podatkowej nie został rozciągnięty na należności z tytułu składek i jako przepis kompetencyjny nie może być w drodze wykładni rozszerzającej stosowany także do należności z tytułu składek. Dlatego podejmując decyzję o zakupie ciągnika należy zwrócić się do zbywcy (płatnika składek), aby wystąpił z wnioskiem o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu należności z tytułu składek na ubezpieczenia.

Po otrzymaniu takiego zaświadczenia umowa sprzedaży powinna być zawarta w ciągu 3 dni, gdy jej przedmiotem są aktywa trwałe (np. ciągnik), lub 30 dni - gdy chodzi o przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część.

Nabywca powinien przechowywać otrzymane przez płatnika zaświadczenie o niezaleganiu z opłacaniem składek do upływu terminu, w którym może być wydana decyzja o jego odpowiedzialności, czyli przez okres 5 lat od końca roku, w którym dokonano nabycia. Gdyby ZUS, mimo wydania zbywającemu zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek, wydał decyzję o odpowiedzialności nabywcy, to od takiej decyzji należy wnieść odwołanie do sądu pracy i ubezpieczeń społecznych.

• art. 112, art. 306 g ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (DzU z 2005 nr 8, poz. 60 ze zm.),

• art. 31, art. 50 ust. 3, art. 83, art. 123 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 nr 11, poz. 74 ze zm.),

• art. 217 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Iwona Wielgopolanin

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

KSeF: zbliżająca się zmiana, która nie wybaczy opóźnień

Wprowadzenie obowiązku KSeF jest nie tylko kwestią spełnienia wymogów – to zmiana, która ma bezpośredni wpływ na funkcjonowanie działów finansowych i księgowych. W przypadku dużych organizacji proces przygotowań jest złożony i wymaga dokładnego planowania.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

REKLAMA