REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy zniecierpliwieni, liczą przede wszystkim na szybkie zmiany w składce zdrowotnej

SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Przedsiębiorcy oczekują od rządzących szybkich zmian w zakresie składki zdrowotnej
Przedsiębiorcy oczekują od rządzących szybkich zmian w zakresie składki zdrowotnej
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy czekają na zmiany ułatwiające prowadzenie biznesu. Liczą przede wszystkim na szybkie zmiany w naliczaniu składki zdrowotnej, która obecnie jest uzależniona od wysokości przychodów. Duża część z nich oczekuje powrotu składki zdrowotnej do stanu sprzed Polskiego Ładu.

Pierwsze propozycje rządu dla przedsiębiorców. Ruchy pozorowane? Po kilku miesiącach pracy nowego parlamentu polscy przedsiębiorcy, oczekujący większej swobody i stabilności w prowadzeniu biznesu, z lekkim zniecierpliwieniem patrzą na ruchy polityków. Liczą przede wszystkim na zmiany w naliczaniu składki zdrowotnej, która obecnie jest uzależniona od wysokości przychodów. Czy obietnice wyborcze na pewno zostaną spełnione?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przedsiębiorcy oczekują od rządzących szybkich zmian w zakresie składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy z sektora MŚP oczekują od rządzących szybkich zmian w zakresie składki zdrowotnej. Uznają ją za nieakceptowalny i zbyt wysoki podatek, który negatywnie wpływa na ich działalność gospodarczą.

- Wielu przedsiębiorców skarży się na nieproporcjonalność i skomplikowane zasady naliczania składki zdrowotnej. To generuje trudności nie tylko finansowe, ale i księgowe, w tym konieczność comiesięcznego wyliczania wysokości składki – zauważa Krzysztof Wojtas, prezes zarządu BrainSHARE IT, producenta programu SaldeoSMART.

Według właścicieli firm obecny system składki zdrowotnej nie spełnia oczekiwań i wymaga zmian, zarówno ze względów ekonomicznych, jak i z powodu sprawiedliwości społecznej, którą obiecywali politycy podczas ubiegłorocznej kampanii wyborczej.

REKLAMA

Powrót do ryczałtowej składki zdrowotnej

Umowa podpisana przez liderów obecnej koalicji rządowej przewiduje odejście od opresyjnego systemu podatkowo-składkowego, w tym wprowadzenie nowych, korzystnych i czytelnych zasad naliczania składki zdrowotnej. Powrót do ryczałtowej składki zdrowotnej stanowił zresztą ważny punkt programów wyborczych Koalicji Obywatelskiej (KO) oraz Trzeciej Drogi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy nie doczekali się jednak na razie żadnych zmian w prawie. Przedstawiciele koalicji uspokajają, że prace nad tak oczekiwanymi nowelizacjami trwają. Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Zdrowia prowadzą intensywne dyskusje, a ministrowie zapewniają, że nowe zasady naliczania składki zdrowotnej na pewno wejdą w życie. Pod koniec marca poznaliśmy pierwsze propozycje rządu, które mają zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2025 r. Przed nami jednak jeszcze długa droga legislacyjna, która zapewne przyniesie modyfikacje planów.

Przedsiębiorcy zaczynają się jednak też niepokoić. Potrzebne są zmiany nie tylko w składce zdrowotnej

Rząd przewiduje kilka istotnych zmian, które miałyby zacząć obowiązywać od początku 2025 roku i obejmować 1,3 miliona przedsiębiorców. Wśród proponowanych rozwiązań znajdują się m.in. ryczałtowa składka zdrowotna dla osób korzystających z najbardziej popularnej formy rozliczania się na tzw. skali podatkowej, różnice w korzyściach dla różnych form opodatkowania oraz obniżenie składki zdrowotnej dla przedsiębiorców.

- Przedsiębiorcy są pełni nadziei, zaczynają się jednak też niepokoić. Oczekują konkretnych rozstrzygnięć w sprawie przyszłego opodatkowania. Składki zdrowotne stały się dziś dostrzegalnym obciążeniem dla budżetów, nic więc dziwnego, że właściciele firm chcą wiedzieć, jak bardzo wpłyną one na ich finanse w kolejnych latach. Coraz wyraźniej widać, że powrót do rzeczywistości sprzed Polskiego Ładu najprawdopodobniej nie będzie możliwy, wiązałby się bowiem ze znacznym uszczupleniem wpływów do Narodowego Funduszu Zdrowia – dodaje Krzysztof Wojtas.

Czy nowe rozwiązania usatysfakcjonują przedsiębiorców? Duża część z nich oczekuje powrotu składki zdrowotnej do stanu sprzed Polskiego Ładu. To przełożyłoby się na poprawę warunków prowadzenia działalności gospodarczej i wpłynęłoby pozytywnie na stabilność finansową firm. Oczekiwania te popiera rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców. Zaproponował, aby koszty związane z powrotem do poprzednich zasad składki zdrowotnej dla przedsiębiorców częściowo pokryć z ograniczenia wakacji od ZUS. Dziś trudno przewidzieć, czy ta rekomendacja spotka się z akceptacją rządzących.

Wakacje od ZUS, skrócenie czasu kontroli mikroprzedsiębiorstw, wydłużenie vacatio legis ustaw dla przedsiębiorców, zmiany w KSeF

W skład pakietu zmian, który deklarowały dziś rządzące partie w kampanii wyborczej, wchodziło jednak wiele punktów. Istotnym krokiem do ich realizacji jest pakiet deregulacyjny, który trafił do konsultacji 5 kwietnia. Jego założeniem jest deregulacja przepisów prawa gospodarczego, czyli po prostu ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej. Pakiet obejmuje między innymi wakacje od ZUS, skrócenie czasu kontroli mikroprzedsiębiorstw oraz wydłużenie vacatio legis ustaw dla przedsiębiorców.

Rząd zdecydował się także na odroczenie terminu obowiązkowego korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Wielu przedsiębiorców zapewne ucieszyła ta zmiana. Jej głównym celem jest wyeliminowanie potencjalnych błędów, wzmocnienie bezpieczeństwa systemu oraz jego stabilności. Wszystko po to, by uniknąć sytuacji, w których firmy nie byłyby w stanie wystawiać faktur.

- Zmiana terminu obowiązkowego korzystania z KSeF dała przedsiębiorcom dodatkowy czas na adaptację do nowego systemu elektronicznego fakturowania. Warto jednak pamiętać, że sam KSeF, choć wielu osobom może wydawać się nieprzyjazny, w ostatecznym rozrachunku przyspieszy i ułatwi rozliczenia między kontrahentami, unowocześni pracę przedsiębiorstw i uprości zadania księgowych. Praca z nim z technicznego punktu widzenia też nie musi być skomplikowana, zwłaszcza że producenci największych platform wspierających pracę księgowych i biur rachunkowych zintegrowali już swoje narzędzia z rządowym systemem. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą przesyłać i pobierać faktury z KSeF, pracując jednocześnie z dobrze im znanym i intuicyjnym narzędziem – dodaje Krzysztof Wojtas.

Obecny rząd stoi zatem przed dużym wyzwaniem. Na szali leżą złożone obietnice i oczekiwania przedsiębiorców oraz faktyczny stan budżetu państwa. Czy przyszłe zmiany zagwarantują polskiej przedsiębiorczości więcej wolności i bezpieczeństwa? Na odpowiedź na to pytanie musimy jeszcze poczekać.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

REKLAMA

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

REKLAMA

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA