REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PFRON: nie będzie refundacji składek ZUS w miesiącu korzystania z wakacji składkowych. Zwolnienie ze składek to pomoc de minimis

Komunikat PFRON: bez refundacji składek ZUS w miesiącu korzystania z wakacji składkowych. Zwolnienie ze składek to pomoc de minimis
Komunikat PFRON: bez refundacji składek ZUS w miesiącu korzystania z wakacji składkowych. Zwolnienie ze składek to pomoc de minimis
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w komunikacie z 25 listopada 2024 r. poinformował, że za miesiąc objęty ulgą „wakacje składkowe” refundacja składek (emerytalnej i rentowej) z PFRON nie przysługuje. Fundusz może zrefundować wyłącznie składki opłacone do ZUS przez przedsiębiorcę.

Refundacja składek ZUS przez PFRON - zasady

Na podstawie art. 25a-25b i art. 25d ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2024 r., poz. 44, ze zm.) oraz Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 stycznia 2009 r. w sprawie refundacji składek na ubezpieczenia społeczne osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2022 r., poz. 1502, ze zm.), przedsiębiorca spełniający poniższe warunki możesz uzyskać z PFRON refundację składek na ubezpieczenie społeczne (emerytalne i rentowe). Taką możliwość ma osoba prowadząca działalność gospodarczą, która:

  • posiada orzeczenie o stopniu niepełnosprawności;
  • opłaca (zawsze przed złożeniem wniosku Wn-U-G) obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne w całości i w terminie lub z uchybieniem terminu nie większym niż 14 dni;
  • nie ma zaległości wobec PFRON większych niż 100 zł;
  • złoży wniosek Wn-U-G (wraz z załącznikiem INF-O-PdM lub INF-O-PdR, o ile jest wymagany w danym miesiącu) w odpowiednim terminie za każdy miesiąc, za który chce otrzymać refundację.

Prezes Zarządu PFRON wydaje decyzję o wstrzymaniu refundacji składek na ubezpieczenia społeczne, gdy taki przedsiębiorca posiada zaległości w zobowiązaniach wobec PFRON, które przekraczają ogółem kwotę 100 zł. Decyzja jest ważna z dniem wydania. Refundacja jest wstrzymana do czasu zapłacenia przez przedsiębiorcę zaległości. Przedsiębiorca musi spłacić zaległość najpóźniej do 31 stycznia roku następnego po roku, za który przysługuje mu refundacja. 
Jeżeli nie spłaci zobowiązania w tym okresie, Prezes Zarządu PFRON wyda decyzję o odmowie wypłaty refundacji za okres wskazany w decyzji o wstrzymaniu refundacji składek. Prezes Zarządu PFRON odmówi wypłaty refundacji, jeśli przedsiębiorca nie spełnia innych warunków koniecznych do otrzymania pomocy. Może to być opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne z opóźnieniem powyżej 14 dni, a także w przypadku złożenia wniosku przed opłaceniem składek na ubezpieczenia społeczne.

PFRON refunduje w części lub w całości obowiązkowe składki emerytalne i rentowe. Wysokość refundacji zależy od stopnia niepełnosprawności przedsiębiorcy oraz od wielkości składek, które przedsiębiorca opłaca do ZUS. 

Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych określa wysokość składek, które przedsiębiorca musi opłacić oraz termin do ich opłacenia. Dlatego składki na ubezpieczenia społeczne trzeba naliczać i opłacać według tych przepisów. Składki za dany miesiąc trzeba zapłacić w terminie. Za składki opłacone terminowo uznajemy składki opłacone w terminie określonym przez ustawę o systemie ubezpieczeń społecznych lub składki opłacone z opóźnieniem nie dłuższym niż 14 dni. Wniosek o refundację składek za dany miesiąc można złożyć dopiero po opłaceniu składek za ten miesiąc. Zatem składki muszą być opłacone najpóźniej w dniu złożenia wniosku o refundację. Z refundacji wyłączone są kwoty składek sfinansowane ze środków publicznych.

Wniosek Wn-U-G za 12/2024 r. a wakacje składkowe

Zgodnie z nowymi przepisami przedsiębiorcy mogą raz w roku za wybrany miesiąc nie płacić za siebie składek na ubezpieczenia społeczne. W 2024 r. przedsiębiorcy mogą skorzystać z „wakacji składkowych” tylko za grudzień, a wnioski o tę ulgę do ZUS powinni składać w listopadzie. Dlatego, jeśli przedsiębiorca skorzysta z tej ulgi w związku ze składkami należnymi za 12/2024 r., to nie może złożyć do PFRON wniosku o refundację składek ZUS za 12/2024 r. Taka sama zasada będzie dotyczyć okresów, za które w ZUS skorzystają przedsiębiorcy z „wakacji składkowych” w kolejnych latach. Składki, których przedsiębiorca nie opłaca, nie podlegają zrefundowaniu przez PFRON.

Wakacje składkowe od ZUS to pomoc de minimis

PFRON wyjaśnia, że ulga w ZUS zwana potocznie „wakacje składkowe” stanowi pomoc de minimis, ponieważ składki te zostaną sfinansowane z budżetu państwa. 

Dlatego w kolejnym wniosku Wn-U-G [za okres sprawozdawczy, za który składki zostaną opłacone w terminie, określonym w przepisach ZUS lub z uchybieniem nie dłuższym niż 14 dni i przed złożeniem wniosku Wn-U-G.] po otrzymaniu tej pomocy trzeba przedstawić PFRON-owi wymagane informacje. W pozycji 47 we wniosku Wn-U-G zaznaczyć trzeba odpowiedź ‘Tak, tylko inną niż z PFRON lub również inną niż z PFRON’ i załączyć do Wn-U-G zaświadczenie (lub oświadczenie) o uzyskanej pomocy de minimis w ZUS. Jeśli przedsiębiorca będzie oświadczać o wysokości uzyskanej pomocy de minimis, to oświadczenie takie powinno zawierać podstawowe dane dotyczące otrzymanej pomocy, tj.:

  • dane organu udzielającego pomocy (nazwa, adres, NIP),
  • dane beneficjenta pomocy, czyli Twoje dane i ewentualnie dane spółki (nazwa, adres, NIP),
  • wysokość pomocy (także w przeliczeniu na euro),
  • dzień udzielenia pomocy,
  • podstawę prawną udzielenia pomocy,
  • sektor, w związku z którym pomoc została udzielona.

Każde zaświadczenie lub oświadczenie trzeba załączyć jednokrotnie.

Jeśli więc zaświadczenie lub oświadczenie o otrzymanej pomocy de minimis wydane przez ZUS w związku z ulgą „wakacje składkowe” za 12/2024 r. załączy przedsiębiorca do poprawnego wniosku Wn-U-G za 01/2025 r. i po złożeniu tego wniosku nie otrzyma nowej pomocy de minimis, to we wniosku Wn-U-G za 02/2025 r. i/lub kolejne okresy

  • nie uzupełnia pozycji 47 albo
  • zaznacza w tej pozycji odpowiedź ‘Tak, tylko z PFRON’.

W takim przypadku przedsiębiorca nie załączacie do tego wniosku wcześniej przesłanych do PFRON zaświadczeń lub oświadczeń o otrzymanej pomocy de minimis.

Źródło: PFRON

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA