REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić
Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Obowiązkowe roczne rozliczenie składek

Przedsiębiorcy, którzy w 2024 roku rozliczali się według skali podatkowej, czyli na zasadach ogólnych, podatnicy podatku liniowego oraz ryczałtowcy, mają obowiązek złożenia w majowym terminie odpowiedniej informacji.

Oznacza to, że w kwietniowej comiesięcznej deklaracji ZUS DRA muszą dodatkowo wypełnić blok XII zatytułowany „Roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne”. Z kolei właściciele firm opłacający składki za inne osoby, w tym pracowników i zleceniobiorców, składają ZUS RCA uwzględniając blok IIIF.

Obowiązek dotyczy także przedsiębiorców, którzy rozpoczęli działalność w styczniu 2025 roku. Dlaczego? Rok składkowy nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.: - Rok składkowy, na podstawie którego przedsiębiorcy rozliczają składkę zdrowotną, różni się w zależności od formy opodatkowania. Dla ryczałtu odpowiada on kalendarzowemu — trwa od stycznia do grudnia danego roku. Natomiast w przypadku skali podatkowej i podatku liniowego rok składkowy obejmuje okres od lutego danego roku do stycznia roku następnego. Oznacza to, że składka zapłacona za styczeń 2025 r. wciąż wchodzi do rozliczenia za 2024 r., dlatego nawet działalność prowadzona tylko w styczniu 2025 wymaga złożenia rocznego rozliczenia składki zdrowotnej.

REKLAMA

REKLAMA

Ważne

Obowiązek składania rozliczenia rocznego dotyczy również przedsiębiorców, którzy w czasie trwania roku składkowego zawiesili prowadzenie działalności gospodarczej lub ją zakończyli.

Konieczność uregulowania niedopłaty

Dzień 20 maja 2025 jest nie tylko terminem złożenia dokumentów rozliczeniowych, ale także ostateczną datą uregulowania ewentualnej niedopłaty składek. Ta może się pojawić, jeśli suma wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok będzie niższa niż łączna wartość składek należnych. Przedsiębiorca wykazuje należną wartość w deklaracji rocznej składanej do ZUSu.

Polecamy: Komplet podatki 2025

Odliczanie VAT w firmie

REKLAMA

Jak odzyskać nadpłatę?

Zdecydowanie korzystniejszą dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą jest sytuacja, kiedy deklaracja wykaże należny im częściowy zwrot wpłaconych składek. Większość z nich chce jak najszybciej odzyskać nadpłacone środki. Aby to zrobić, należy za pośrednictwem platformy e-ZUS złożyć elektroniczny wniosek RZS-R. Zostanie on utworzony na profilu płatnika już na drugi dzień po złożeniu deklaracji z rocznym rozliczeniem. Co ważne, w tym roku termin na złożenie tego wniosku mija 2 czerwca.

Zwrot jest możliwy w sytuacji, kiedy przedsiębiorca nie ma zaległych należności składkowych w ZUS oraz złoży wniosek w podanym terminie. Jeżeli nie prześle wniosku o zwrot nadpłaty, zostanie ona zaliczona na poczet przyszłych składek ZUS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasady obliczania rocznej podstawy składki zdrowotnej

Na stronie ZUS znajduje się kalkulator do wyliczenia rocznej podstawy składki zdrowotnej. Jej wysokość zależy głównie od formy opodatkowania.

W przypadku podatku liniowego i przy opodatkowaniu skalą podatkową należy przemnożyć dochód przez stawkę procentową, która wynosi:
- 4,9% dla podatku liniowego,
- 9% dla skali podatkowej.

Warto podkreślić, że dochód na potrzeby wyliczenia składki zdrowotnej oblicza się według wzoru:

dochód = przychód - koszty - składki na ubezpieczenia społeczne (jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów)

Ważne

Minimalna wartość rocznej podstawy składki zdrowotnej w 2024 roku to 50 904 zł,co oznacza, że przedsiębiorcy powinni wpłacić do ZUS co najmniej 9% tej kwoty, co daje w skali roku minimum 4 581,36 zł

W przypadku przedsiębiorców korzystających z ryczałtu, wysokość składki zdrowotnej wylicza się na podstawie rocznego przychodu oraz kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. Obowiązują 3 progi, a miesięczne składki w 2024 roku wynosiły odpowiednio:
- 419,46 zł dla przychodów do 60 000 zł,
- 699,11 zł dla przychodów do 300 000 zł,
- 1258,39 zł dla przychodów powyżej 300 000 zł.

Jeśli przedsiębiorca na ryczałcie przekroczył próg przychodowy, a przez rok opłacał składki zdrowotne według niższego progu, musi w rozliczeniu rocznym dopłacić różnicę. Jak podkreśla Paulina Chwil: - Roczne rozliczenie składki jest właśnie mechanizmem korygującym takie sytuacje. Wystarczy ustalić roczny przychód, sprawdzić właściwy próg i obliczyć należną składkę. Następnie porównać ją z faktycznie wpłaconymi składkami i dopłacić ewentualną różnicę do ZUS – najpóźniej do 20 maja 2025 r. Jeśli dopłata nastąpi w terminie, nie są naliczane odsetki.

Korekta złożonych deklaracji

Zdarza się, że wyliczona przez przedsiębiorcę kwota składek jest błędna, np. gdy w wyniku rocznego rozliczenia podatków w Urzędzie Skarbowym uzyska on inny niż deklarowany wcześniej przychód. W takiej sytuacji należy skorygować jedynie roczną deklarację.

Do kiedy trzeba to zrobić? Ostatecznym terminem jest dzień złożenia wniosku o zwrot nadpłaconej składki, czyli w tym roku 2 czerwca. Jeżeli przedsiębiorca nie składa takiego wniosku, korektę za 2024 rok powinien przesłać najpóźniej do 1 lipca.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA