REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak legalnie płacić składki ubezpieczeniowe za granicą

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jak legalnie płacić składki ubezpieczeniowe za granicą
Jak legalnie płacić składki ubezpieczeniowe za granicą
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

ZUS sam nie może kontrolować osób decydujących się na przeniesienie swojego ubezpieczenia poza granice Polski. Zawsze jednak ma prawo zwrócić się o to do swojego odpowiednika w innym kraju Unii Europejskiej.

Czy polskie ubezpieczenie może się opłacać

Od kilku lat prowadzę firmę. Nie miałem innej pracy, więc sam się zgłosiłem do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego. Kilka tygodni temu udało mi się znaleźć kontrahenta, dla którego świadczę usługi wyłącznie na terenie Niemiec. Czy w związku z tym nadal mogę opłacać składki w Polsce?

Autopromocja

TAK

Przedsiębiorcy wykonujący normalnie działalność na własny rachunek w państwie członkowskim nadal mogą podlegać ustawodawstwu swojego macierzystego kraju. Musi być jednak spełniony warunek, że przewidywany czas pracy na terenie Niemiec nie będzie przekraczał 24 miesięcy. Wyjątkowe znaczenie ma wskazane w przepisach określenie, że „normalnie wykonuje działalność jako osoba pracująca na własny rachunek”. Zasada ta ma zastosowanie do prowadzącego zwykle znaczną część działalności na terytorium tego państwa członkowskiego, w którym ma on swoją siedzibę. Co więcej, osoba taka musiała rozpocząć działalność przed dniem, od którego rozpoczęła jej wykonywanie w innym państwie UE. Konieczne jest też spełnienie innych warunków. Jednym z nich jest to, aby firma w okresie prowadzenia tymczasowej działalności w innym państwie członkowskim posiadała siedzibę w Polsce oraz spełniała wymogi konieczne do prowadzenia działalności pozwalające na jej ponowne podjęcie po powrocie. Tym samym w okresie „aktywności” w Niemczech przedsiębiorca powinien korzystać z powierzchni biurowej, płacić podatki oraz mieć numer identyfikacyjny VAT. Tylko w takim przypadku czytelnik nadal może opłacać składki ubezpieczeniowe w Polsce. Dokumentem potwierdzającym zastosowanie polskiego ustawodawstwa ubezpieczeniowego jest poświadczony przez ZUS formularz A1.

Podstawa prawna

Art. 12 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz.U. UE L 200 z 07 czerwca 2004 r.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Czy rozsyłanie reklam na Słowacji zwolni mnie z ZUS

Otrzymałem od ZUS indywidualną interpretację, z której wynika, że mogę spokojnie rozpocząć pracę na podstawie umowy o pracę na Słowacji i jednocześnie prowadzić firmę w Polsce. Czy to prawda, że ZUS nie będzie mógł kwestionować mojego podlegania ubezpieczeniu na Słowacji?

TAK

Może się jednak okazać, że konieczne będzie udowodnienie, że wykonywana praca nie miała charakteru marginalnego. W takim przypadku można podlegać ubezpieczeniu na Słowacji. Ochronę dla osób będących w podobnej sytuacji jak nasz czytelnik dał wyrok Sądu Najwyższego z 6 czerwca 2013 r. (sygn. akt II UK 333/12). Sędziowie wówczas uznali, że tytuł i stosunek ubezpieczenia społecznego to dwie niezależne więzi prawne, które mogą podlegać prawu różnych państw członkowskich. Przy czym stosownie do generalnej reguły wspólnotowej koordynacji ubezpieczeń społecznych, stosunek ubezpieczenia społecznego podlega prawu miejsca wykonywania pracy (lex loci laboris).

Podstawa prawna

Art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz.Urz. UE L 166 z dnia 7 czerwca 2004 r. )

Art. 3 ust. 2, 6, 15 oraz 16 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z 16 wrześ nia 2009 r. dotyczącego wykonywania rozporządzenia (WE) nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz.Urz. UE L 284/1 z 30 października 2009 r.)

Serwis Kadry

Czy można uciec przed kontrolą ubezpieczyciela

Prowadzę firmę w jednym z sąsiednich krajów UE. Płacę niższe składki niż do ZUS, ale obawiam się kontroli miejscowego organu rentowego. Czy mogę się na nią nie zgodzić?

NIE

Polscy przedsiębiorcy obawiają się, że ZUS będzie ich kontrolować poza granicami kraju. Nic bardziej błędnego. Jeśli polski organ rentowy ma wątpliwości dotyczące podlegania ubezpieczeniom społeczny, to przy rozwiązywaniu sporów musi się zwrócić do instytucji innego państwa członkowskiego.

Urzędy te niezwłocznie dostarczają lub wymieniają między sobą wszystkie dane niezbędne do ustalenia stanu faktycznego. Ich przekazywanie odbywa się bezpośrednio pomiędzy samymi instytucjami lub za pośrednictwem instytucji łącznikowych. O tymczasowym określeniu prawa, według którego obejmuje się osobę ubezpieczeniem społecznym, instytucja miejsca zamieszkania wnioskodawcy informuje wyznaczone instytucje państwa, w którym faktyczniewykonywana jest praca.

Od tej chwili biegnie termin dwóch miesięcy. W tym czasie ZUS powinien uzyskać informacje o niemożności zaakceptowania ustalonego ustawodawstwa lub o odmiennej opinii w tej kwestii.

Ponieważ instytucje ubezpieczeniowe wymieniają się danymi, osoba prowadząca nieistniejącą firmę musi się liczyć z tym, że tamtejszy zakład ubezpieczeń może zacząć sprawdzać, kto pracuje naprawdę, a kto jest tam tylko fikcyjnie zarejestrowany. Mogą więc domagać się np. rachunków za wodę, prąd czy biletów na komunikację miejską.

Podstawa prawna

Art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz.Urz. UE L 166 z 7 czerwca 2004 r.).

Art. 3 ust. 2, 6, 15 oraz 16 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z 16 września 2009 r. dotyczącego wykonywania rozporządzenia (WE) nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz.Urz. UE L 284/1 z 30 października 2009 r.).

Czy firma założona za granicą może działać w Polsce

Jestem Polakiem, ale działalność mam zarejestrowaną na Litwie. Produkujemy części zamienne do maszyn rolniczych. Czy istnieje możliwość prowadzenia działalności w Polsce?

TAK

Osoby z firmą zarejestrowaną za granicą mogą legalnie prowadzić biznes w Polsce. Aby było to możliwe, konieczne jest otwarcie oddziału lub przedstawicielstwa. Różnica między tymi formami jest znaczna. A to dlatego, że oddział to wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywana przez przedsiębiorcę poza jego siedzibą lub głównym miejscem prowadzenia działalności. Natomiast zakres funkcjonowania przedstawicielstwa jest węższy i może obejmować wyłącznie prowadzenie działalności dotyczącej reklamy i promocji przedsiębiorcy. Ze względu na to, że czytelnik planuje prowadzenie produkcji, najlepszym rozwiązaniem będzie otwarcie oddziału. Przy czym należy pamiętać, że w oddziale może być wykonywana działalność wyłącznie w takim samym zakresie jak w firmie macierzystej. W takiej sytuacji obowiązkowe jest ustanowienie osoby upoważnionej w oddziale do reprezentowania przedsiębiorcy zagranicznego. Działalność można rozpocząć dopiero po uzyskaniu wpisu oddziału do Krajowego Rejestru Sądowego. Zgłoszenie oddziału przedsiębiorcy zagranicznego następuje na formularzu wniosku rejestrowego KRS W10, do którego należy dołączyć załączniki m.in. akt założycielski z uwierzytelnionym tłumaczeniem przetłumaczony na język polski oraz adres osoby w oddziale upoważnionej do reprezentowania firmy.

Podstawa prawna

Art. 85–102 ustawy 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1829).

Par. 1 rozporządzenia ministra sprawiedliwości z 21 grudnia 2000 r. w sprawie określenia wzorów urzędowych formularzy wniosków o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego oraz spos obu i miejsca ich udostępniania (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 724).


Czy można być ubezpieczonym poza krajem  

Firma, którą prowadzę, przechodzi okresowe problemy. Nie chcę jej likwidować, a tylko czasowo zmniejszyć koszty działalności. W internecie znalazłem ogłoszenie firmy konsultingowej, która zajmuje się pomocą w obniżaniu obciążeń na ubezpieczenie społeczne. Zdecydowałem się podjąć pracę na Litwie. Mój pracodawca, którego poznałem przez pośrednika, zatrudnia mnie na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. W ciągu miesiąca mam pracować 12 godzin. Wszystkie czynności mają być wykonywane zdalnie, a rozliczenie będzie przeprowadzane na podstawie zadaniowego systemu organizacji czasu pracy. Z pierwszych wyliczeń wynika, że pozostałe siedem godzin dziennie będę mógł poświęcić na prowadzenie własnej firmy. Czy to jest legalne?

TAK

Pierwszym krokiem jest zawiadomienie ZUS o rozpoczęciu pracy na podstawie umowy o pracę na Litwie. Zakład nie przyjmie takiego oświadczenia na wiarę, więc konieczne jest przedstawienie tejże umowy oraz wyrejestrowanie się z obowiązkowych ubezpieczeń społecznych z tytułu działalności gospodarczej w Polsce. Dodatkowo konieczne jest potwierdzenie nadania numeru ubezpieczenia na Litwie.

Dopiero wówczas nasz czytelnik będzie podlegać litewskiemu ubezpieczeniu. Zgodnie z unijnymi przepisami zainteresowany może podlegać tylko jednemu ustawodawstwu w jednym państwie członkowskim. ⒸⓅ

Podstawa prawna:

Art. 6 ust. 1 pkt 5 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 584 ze zm.).

Art. 13 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz.U. UE L 200 z 07.06.2004 r.).

Art. 3 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z 16 września 2009 r. dotyczącego wykonywania rozporządzenia (WE) nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz.Urz. UE L 284/1 z 30 października 2009 r. ze zm.).

Bożena Wiktorowska

bozena.wiktorowska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA