REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektroniczne teczki pracowników już w 2017 r.

RESET2 Oprogramowanie sp. z o.o. sp.k.
RESET2 Oprogramowanie sp. z o.o. sp.k. istnieje od stycznia 2001 roku i kontynuuje działalność prowadzoną od 1992 roku przez RESET Computer Systems s.c. Spółka zajmuje się tworzeniem oraz wdrażaniem systemów informatycznych, wspomagających zarządzanie firmą. Produkty RESET2 to połączenie bogatych możliwości z łatwą i intuicyjną obsługą.
Elektroniczne teczki pracowników już w 2017 r. /fot. Fotolia
Elektroniczne teczki pracowników już w 2017 r. /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowe regulacje w zakresie elektronicznych akt osobowych mają mieć zastosowanie począwszy od 1 czerwca 2017 r. Umożliwi to pracodawcom prowadzenie teczek pracowników wyłącznie w wersji elektronicznej. Zmianie ma ulec także okres przechowywania dokumentacji kadrowo-płacowej; z obecnie obowiązujących 50 lat ma zostać skrócony do 10 lat.

Wciąż jeszcze wymaganą przepisami formą prowadzenia akt osobowych, jest przechowywanie ich w wersji papierowej. Obowiązuje przy tym 50-letni okres magazynowania dokumentacji, który aktualnie jest najdłuższy w Europie. Wersje elektroniczne służą zatem wyłącznie jako usprawnienie, poprawiające np. późniejszy wgląd w dokumenty. Ministerstwo Rozwoju 4 listopada 2016 r. opracowało jednak projekt ustawy, który zakłada skrócenie okresu przechowywania dokumentacji kadrowo-płacowej z 50 do 10 lat oraz możliwość przejścia na wersję elektroniczną. Ma to na celu ograniczenie kosztów długotrwałego przechowywania akt osobowych, które są szacowane na ok. 130 mln zł rocznie.

REKLAMA

Autopromocja

Jak wygląda teczka pracownika?

Teczka pracownika jest podzielona na trzy części. Pracodawca w części „A” gromadzi dokumenty związane z ubieganiem się kandydata o zatrudnienie. W części „B” znajdują się dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz obrazujące przebieg zatrudnienia pracownika. Część „C” to natomiast wszystko, co związane jest z ustaniem zatrudnienia. Wszystkie te dokumenty muszą być odpowiednio posegregowane i przechowywane w fizycznej, papierowej teczce.

Elektroniczne teczki z aktami

O ile dotychczasowe akta osobowe w formie elektronicznej mogły mieć wyłącznie charakter pomocniczy, o tyle nowy projekt ustawy Ministerstwa Rozwoju zakłada, że pracodawcy będą mogli wykorzystać własne systemy teleinformatyczne do obsługi i tworzenia dokumentacji kadrowo-płacowej, bez potrzeby tworzenia fizycznych odpowiedników. Pożądane będzie zatem oprogramowanie kadrowo-płacowe, które umożliwi tworzenie teczek pracowników i odpowiednie segregowanie dodawanych dokumentów.

Zobacz także: Kadry

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szereg korzyści

Utworzona w ten sposób elektroniczna dokumentacja kadrowa, będzie zawsze dostępna z poziomu programu. Przełoży się to na szybki, bieżący wgląd w treść wszystkich wprowadzonych dokumentów. W równie łatwy sposób, w razie potrzeby, będzie można modyfikować poszczególne teczki, dodając np. nowe pozycje, obrazujące przebieg zatrudnienia. Nowy projekt ustawy zakłada również korzystanie z elektronicznej komunikacji pomiędzy pracodawcą a pracownikiem. Oznacza to, że takie dokumenty, jak np. świadectwo pracy, będzie można z powodzeniem wysyłać już w formie elektronicznej, opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Polecamy: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r. (książka)

Zmiana oprogramowania na przełomie roku

Nowe przepisy mają mieć zastosowanie, w zakresie elektronicznych akt osobowych, począwszy od 1 czerwca 2017 r. Te dotyczące skrócenia okresu przechowywania dokumentów zaczną natomiast obowiązywać rok później, ale tylko dla pracowników, którzy podjęli pracę po 31 grudnia 1998 roku. O ile zmiana oprogramowania na takie, które wspiera prowadzenie elektronicznych teczek pracowników jest możliwa także w ciągu roku, o tyle najlepszym okresem zdecydowanie będzie przełom grudnia i stycznia. Warto zatem sprawdzić czy nasze programy pozwolą na bezproblemowe przejście na nowy, wydajniejszy sposób prowadzenia akt osobowych.

Autor: RESET2 Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA