REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektroniczne teczki pracowników już w 2017 r.

RESET2 Oprogramowanie sp. z o.o. sp.k.
RESET2 Oprogramowanie sp. z o.o. sp.k. istnieje od stycznia 2001 roku i kontynuuje działalność prowadzoną od 1992 roku przez RESET Computer Systems s.c. Spółka zajmuje się tworzeniem oraz wdrażaniem systemów informatycznych, wspomagających zarządzanie firmą. Produkty RESET2 to połączenie bogatych możliwości z łatwą i intuicyjną obsługą.
Elektroniczne teczki pracowników już w 2017 r. /fot. Fotolia
Elektroniczne teczki pracowników już w 2017 r. /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowe regulacje w zakresie elektronicznych akt osobowych mają mieć zastosowanie począwszy od 1 czerwca 2017 r. Umożliwi to pracodawcom prowadzenie teczek pracowników wyłącznie w wersji elektronicznej. Zmianie ma ulec także okres przechowywania dokumentacji kadrowo-płacowej; z obecnie obowiązujących 50 lat ma zostać skrócony do 10 lat.

Wciąż jeszcze wymaganą przepisami formą prowadzenia akt osobowych, jest przechowywanie ich w wersji papierowej. Obowiązuje przy tym 50-letni okres magazynowania dokumentacji, który aktualnie jest najdłuższy w Europie. Wersje elektroniczne służą zatem wyłącznie jako usprawnienie, poprawiające np. późniejszy wgląd w dokumenty. Ministerstwo Rozwoju 4 listopada 2016 r. opracowało jednak projekt ustawy, który zakłada skrócenie okresu przechowywania dokumentacji kadrowo-płacowej z 50 do 10 lat oraz możliwość przejścia na wersję elektroniczną. Ma to na celu ograniczenie kosztów długotrwałego przechowywania akt osobowych, które są szacowane na ok. 130 mln zł rocznie.

Autopromocja

Jak wygląda teczka pracownika?

Teczka pracownika jest podzielona na trzy części. Pracodawca w części „A” gromadzi dokumenty związane z ubieganiem się kandydata o zatrudnienie. W części „B” znajdują się dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz obrazujące przebieg zatrudnienia pracownika. Część „C” to natomiast wszystko, co związane jest z ustaniem zatrudnienia. Wszystkie te dokumenty muszą być odpowiednio posegregowane i przechowywane w fizycznej, papierowej teczce.

Elektroniczne teczki z aktami

O ile dotychczasowe akta osobowe w formie elektronicznej mogły mieć wyłącznie charakter pomocniczy, o tyle nowy projekt ustawy Ministerstwa Rozwoju zakłada, że pracodawcy będą mogli wykorzystać własne systemy teleinformatyczne do obsługi i tworzenia dokumentacji kadrowo-płacowej, bez potrzeby tworzenia fizycznych odpowiedników. Pożądane będzie zatem oprogramowanie kadrowo-płacowe, które umożliwi tworzenie teczek pracowników i odpowiednie segregowanie dodawanych dokumentów.

Zobacz także: Kadry

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szereg korzyści

Utworzona w ten sposób elektroniczna dokumentacja kadrowa, będzie zawsze dostępna z poziomu programu. Przełoży się to na szybki, bieżący wgląd w treść wszystkich wprowadzonych dokumentów. W równie łatwy sposób, w razie potrzeby, będzie można modyfikować poszczególne teczki, dodając np. nowe pozycje, obrazujące przebieg zatrudnienia. Nowy projekt ustawy zakłada również korzystanie z elektronicznej komunikacji pomiędzy pracodawcą a pracownikiem. Oznacza to, że takie dokumenty, jak np. świadectwo pracy, będzie można z powodzeniem wysyłać już w formie elektronicznej, opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Polecamy: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r. (książka)

Zmiana oprogramowania na przełomie roku

Nowe przepisy mają mieć zastosowanie, w zakresie elektronicznych akt osobowych, począwszy od 1 czerwca 2017 r. Te dotyczące skrócenia okresu przechowywania dokumentów zaczną natomiast obowiązywać rok później, ale tylko dla pracowników, którzy podjęli pracę po 31 grudnia 1998 roku. O ile zmiana oprogramowania na takie, które wspiera prowadzenie elektronicznych teczek pracowników jest możliwa także w ciągu roku, o tyle najlepszym okresem zdecydowanie będzie przełom grudnia i stycznia. Warto zatem sprawdzić czy nasze programy pozwolą na bezproblemowe przejście na nowy, wydajniejszy sposób prowadzenia akt osobowych.

Autor: RESET2 Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA