REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektroniczne teczki pracowników już w 2017 r.

RESET2 Oprogramowanie sp. z o.o. sp.k.
RESET2 Oprogramowanie sp. z o.o. sp.k. istnieje od stycznia 2001 roku i kontynuuje działalność prowadzoną od 1992 roku przez RESET Computer Systems s.c. Spółka zajmuje się tworzeniem oraz wdrażaniem systemów informatycznych, wspomagających zarządzanie firmą. Produkty RESET2 to połączenie bogatych możliwości z łatwą i intuicyjną obsługą.
Elektroniczne teczki pracowników już w 2017 r. /fot. Fotolia
Elektroniczne teczki pracowników już w 2017 r. /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowe regulacje w zakresie elektronicznych akt osobowych mają mieć zastosowanie począwszy od 1 czerwca 2017 r. Umożliwi to pracodawcom prowadzenie teczek pracowników wyłącznie w wersji elektronicznej. Zmianie ma ulec także okres przechowywania dokumentacji kadrowo-płacowej; z obecnie obowiązujących 50 lat ma zostać skrócony do 10 lat.

Wciąż jeszcze wymaganą przepisami formą prowadzenia akt osobowych, jest przechowywanie ich w wersji papierowej. Obowiązuje przy tym 50-letni okres magazynowania dokumentacji, który aktualnie jest najdłuższy w Europie. Wersje elektroniczne służą zatem wyłącznie jako usprawnienie, poprawiające np. późniejszy wgląd w dokumenty. Ministerstwo Rozwoju 4 listopada 2016 r. opracowało jednak projekt ustawy, który zakłada skrócenie okresu przechowywania dokumentacji kadrowo-płacowej z 50 do 10 lat oraz możliwość przejścia na wersję elektroniczną. Ma to na celu ograniczenie kosztów długotrwałego przechowywania akt osobowych, które są szacowane na ok. 130 mln zł rocznie.

REKLAMA

Autopromocja

Jak wygląda teczka pracownika?

Teczka pracownika jest podzielona na trzy części. Pracodawca w części „A” gromadzi dokumenty związane z ubieganiem się kandydata o zatrudnienie. W części „B” znajdują się dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz obrazujące przebieg zatrudnienia pracownika. Część „C” to natomiast wszystko, co związane jest z ustaniem zatrudnienia. Wszystkie te dokumenty muszą być odpowiednio posegregowane i przechowywane w fizycznej, papierowej teczce.

Elektroniczne teczki z aktami

O ile dotychczasowe akta osobowe w formie elektronicznej mogły mieć wyłącznie charakter pomocniczy, o tyle nowy projekt ustawy Ministerstwa Rozwoju zakłada, że pracodawcy będą mogli wykorzystać własne systemy teleinformatyczne do obsługi i tworzenia dokumentacji kadrowo-płacowej, bez potrzeby tworzenia fizycznych odpowiedników. Pożądane będzie zatem oprogramowanie kadrowo-płacowe, które umożliwi tworzenie teczek pracowników i odpowiednie segregowanie dodawanych dokumentów.

Zobacz także: Kadry

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szereg korzyści

Utworzona w ten sposób elektroniczna dokumentacja kadrowa, będzie zawsze dostępna z poziomu programu. Przełoży się to na szybki, bieżący wgląd w treść wszystkich wprowadzonych dokumentów. W równie łatwy sposób, w razie potrzeby, będzie można modyfikować poszczególne teczki, dodając np. nowe pozycje, obrazujące przebieg zatrudnienia. Nowy projekt ustawy zakłada również korzystanie z elektronicznej komunikacji pomiędzy pracodawcą a pracownikiem. Oznacza to, że takie dokumenty, jak np. świadectwo pracy, będzie można z powodzeniem wysyłać już w formie elektronicznej, opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Polecamy: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r. (książka)

Zmiana oprogramowania na przełomie roku

Nowe przepisy mają mieć zastosowanie, w zakresie elektronicznych akt osobowych, począwszy od 1 czerwca 2017 r. Te dotyczące skrócenia okresu przechowywania dokumentów zaczną natomiast obowiązywać rok później, ale tylko dla pracowników, którzy podjęli pracę po 31 grudnia 1998 roku. O ile zmiana oprogramowania na takie, które wspiera prowadzenie elektronicznych teczek pracowników jest możliwa także w ciągu roku, o tyle najlepszym okresem zdecydowanie będzie przełom grudnia i stycznia. Warto zatem sprawdzić czy nasze programy pozwolą na bezproblemowe przejście na nowy, wydajniejszy sposób prowadzenia akt osobowych.

Autor: RESET2 Sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA