REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zgłosić do ubezpieczeń telepracownika i jak naliczać za niego składki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Słocka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza firma kilku pracownikom zmieniła za porozumieniem stron umowy o pracę na telepracę. Czy trzeba to jakoś zgłosić w ZUS? Czy trzeba wyrejestrować te osoby z ubezpieczeń i ponownie je do nich zgłosić? Czy koszty związane z udostępnieniem telepracownikom sprzętu biurowego i rozmów telefonicznych podlegają składkom na ZUS?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Jeśli umowy o pracę zostały zmienione aneksem, to nie ma potrzeby wyrejestrowywania pracowników z ubezpieczeń i ponownego ich zgłaszania. Udostępniony sprzęt konieczny do wykonywania pracy nie stanowi podstawy wymiaru składek na ich ubezpieczenia. Natomiast o tym, czy i w jakiej kwocie zostanie wliczony do podstawy wymiaru składek zwrot kosztów używania telefonu, zależy od sposobu rozliczania się z pracownikiem z tych kosztów.

UZASADNIENIE

„Telepraca” to tylko określenie formy świadczenia pracy na podstawie umowy o pracę. Telepraca polega na tym, że pracownik wykonuje swoją pracę w domu, a jej efekty przesyła pracodawcy np. internetem.

REKLAMA

Telepracownik jest pracownikiem w rozumieniu Kodeksu pracy, dlatego podlega ubezpieczeniom na tych samych zasadach, co pracownicy wykonujący pracę w siedzibie lub miejscu prowadzenia działalności przez pracodawcę. Telepracownika dotyczą więc te same zasady ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i na ubezpieczenie zdrowotne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników jest przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych osiągany u pracodawcy z tytułu pozostawania w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia chorobowego, zasiłków oraz przychodów wymienionych w § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (dalej: rozporządzenia składkowego).

WAŻNE!

Przychodem ze stosunku pracy, według przepisów podatkowych, są wszystkie świadczenia przyznane w związku z zatrudnieniem na podstawie umowy o pracę.

Pracodawca, który zatrudnia telepracownika, ma obowiązek pokryć koszty związane z organizacją jego pracy, czyli m.in. wyposażenia w narzędzia konieczne do wykonywania pracy (komputer, urządzenia biurowe). Wartości tych świadczeń nie należy uwzględniać w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia pracownika, gdyż nie są to przychody pracownika. Zapewnienie tych świadczeń ma na celu umożliwienie pracownikowi wykonywania pracy, ale nie powodują one po stronie pracownika przysporzenia majątkowego.

Możliwość zwolnienia ze składek pokrywanych kosztów rozmów telefonicznych zależy od tego, w jaki sposób rozliczają się Państwo z tych kosztów z pracownikiem. Może się to odbywać na dwa sposoby - pracownik może korzystać ze swojego prywatnego telefonu do celów służbowych i otrzymywać od pracodawcy zwrot kosztów jego używania lub otrzymać od pracodawcy telefon służbowy (z określonym limitem rozmów lub bez takiego limitu) i używać go wyłącznie do celów służbowych lub również do rozmów prywatnych.

 

REKLAMA

W pierwszym przypadku, tj. gdy pracownik otrzymuje ekwiwalent pieniężny za używanie przy wykonywaniu pracy własnego telefonu komórkowego lub stacjonarnego, to od tego ekwiwalentu nie należy odprowadzać składek na ubezpieczenia społeczne. Wynika to stąd, że ekwiwalenty pieniężne za użyte przy wykonywaniu pracy narzędzia, materiały lub sprzęt, będące własnością pracownika, nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne (§ 2 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia składkowego). Ekwiwalent jest zwolniony ze składek, jeśli jego wysokość została ustalona adekwatnie do kosztów używania telefonu do celów służbowych. Obejmuje zatem koszty rozmów służbowych (ustalone na podstawie billingu) oraz koszt zużycia telefonu.

Świadczenie polegające na udostępnieniu pracownikowi telefonu służbowego i określenia pewnej kwoty przeznaczonej na rozmowy lub możliwość nielimitowanych rozmów w celach służbowych również nie jest objęte składkami na ZUS. W tym przypadku pracownik otrzymuje do swojej dyspozycji sprzęt konieczny do wykonywania pracy, którego nie można uznać za przychód ze stosunku pracy, bo jego przeznaczeniem jest wyłącznie umożliwienie wykonania pracy, a nie powstanie korzyści po stronie pracownika.

Jeśli pracodawca ponosi nie tylko koszty rozmów służbowych, ale również rozmów prywatnych pracownika, to koszt prywatnych rozmów ustalony na podstawie billingu jest przychodem pracownika ze stosunku pracy, który należy oskładkować. Koszty związane z używaniem telefonu służbowego do celów prywatnych nie są bowiem wymienione w rozporządzeniu składkowym jako przychody wyłączone z podstawy wymiaru składek. W praktyce w takiej sytuacji pracownik najczęściej zwraca pracodawcy koszty prywatnych rozmów i wówczas kosztów tych nie wlicza się do podstawy wymiaru składek.

art. 675 Kodeksu pracy,

art. 18 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74 ze zm.),

§ 2 ust. 1 rozporządzenia z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU nr 161, poz. 1106 ze zm.),

art. 12 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.).

Katarzyna Słocka

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA