REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki urlopu wypoczynkowy przysługuje niepełnoetatowcowi, który po wykorzystaniu całego urlopu podjął pracę na pełny etat

Zenon Rycerz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lutego br. zatrudniliśmy nowego pracownika. Wcześniej pracował on na 1/2 etatu. W styczniu 2009 r. u swojego dotychczasowego pracodawcy pracownik wykorzystał 10 dni urlopu wypoczynkowego. Była to maksymalna liczba dni urlopu, jaka mu w tym roku przysługiwała ze względu na pracę na pół etatu. U nas pracownik ten pracuje na pełny etat. Czy w naszym zakładzie przysługuje mu jeszcze urlop wypoczynkowy? Jeśli tak, to w jakim wymiarze? Wymiar urlopu pracownika wynosi 20 dni, ponieważ ma on 6-letni staż urlopowy.

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Pracownik nabędzie prawo do jednego dnia urlopu wypoczynkowego, gdy przepracuje u Państwa ponad 5 miesięcy i 1 dzień. Jeżeli przepracuje w Państwa firmie do końca br., to będzie mu przysługiwać u Państwa urlop w wymiarze 10 dni, tj. 80 godzin urlopowych (10 dni x 8 godzin).

UZASADNIENIE

 Ustalając wymiar przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego w przypadku podwyższenia wymiaru jego etatu w ciągu roku kalendarzowego, należy oddzielnie (proporcjonalnie do wymiaru etatu i przepracowanych okresów) obliczyć wymiar urlopu za okres przed zmianą wymiaru etatu i po tej zmianie. Zasada ta ma zastosowanie również w sytuacji, gdy podwyższenie wymiaru etatu następuje w ciągu roku kalendarzowego u pracodawcy innego niż dotychczasowy. Obliczając w ten sposób wymiar urlopu wypoczynkowego za każdym razem należy dokonać zaokrąglenia niepełnego dnia urlopu w górę do pełnego dnia (art. 1553 § 1 Kodeksu pracy). Ponadto wymiar urlopu należny pracownikowi w danym roku kalendarzowym nie może przekroczyć w zależności od jego stażu urlopowego 20 lub 26 dni.

WAŻNE!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku zmiany etatu w trakcie roku, pracownikowi należy obliczyć przysługujący urlop wypoczynkowy oddzielnie za okres przed zmianą etatu i oddzielnie po zmianie etatu.

Zatem u poprzedniego pracodawcy Państwa pracownikowi zatrudnionemu na 1/2 etatu i uprawnionemu do 20 dni urlopu przysługiwał urlop za styczeń br. w wymiarze 1 dnia (1/12 z 20 dni x 1/2 etatu - po zaokrągleniu w górę do pełnego dnia). Natomiast w Państwa firmie temu pracownikowi, zatrudnionemu od 1 lutego br. w pełnym wymiarze czasu pracy, za okres pracy do końca tego roku przysługiwałoby prawo do urlopu w wymiarze 19 dni. Ponieważ jednak poprzedni pracodawca udzielił pracownikowi urlopu w wymiarze wyższym o 9 dni, niż to wynikało z przepracowanego u niego okresu, powinni Państwo odpowiednio zredukować 19-dniowy wymiar urlopu pracownika o tę liczbę dni (19 - 9 dni = 10 dni urlopu). Jeżeli zatem pracownik będzie u Państwa pracował do końca 2009 r., będzie mu przysługiwać 10 dni urlopu wypoczynkowego. Natomiast gdy rozwiązanie umowy nastąpi wcześniej - w trakcie roku, to przysługujący pracownikowi urlop proporcjonalny za przepracowany okres należy obniżyć o 9 dni urlopu, który został udzielony pracownikowi w nadmiarze przez poprzedniego pracodawcę.

PRZYKŁAD

Pracownik pracując na 1/2 etatu wykorzystał w styczniu br. 10 dni urlopu wypoczynkowego. Ma prawo do 20 dni urlopu. Z końcem stycznia br. rozwiązał umowę o pracę. Następnie od 1 lutego br. podjął pracę u innego pracodawcy na pełny etat. Jeżeli pracownik przepracuje u tego pracodawcy tylko 2 miesiące, tj. luty i marzec, to za ten czas przysługują mu 4 dni urlopu (2/12 x 20 dni). Ponieważ jednak pracownik wykorzystał u poprzedniego pracodawcy o 9 dni urlopu więcej niż mu się należało, to za 2 miesiące pracy w lutym i marcu br. pracodawca nie musi mu udzielić urlopu wypoczynkowego.

W odwrotnej sytuacji, tj. w przypadku zmniejszenia w ciągu roku kalendarzowego wymiaru etatu pracownikowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy, przy obliczaniu wymiaru przysługującego mu urlopu także należy zastosować przedstawioną wyżej zasadę. Należy więc oddzielnie ustalić wymiar urlopu dla okresu zatrudnienia w wyższym wymiarze czasu pracy oraz dla okresu zatrudnienia w niższym wymiarze.

• art. 154, art. 1551, art. 1552a, art. 1553 Kodeksu pracy.

Zenon Rycerz

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA