REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki urlopu wypoczynkowy przysługuje niepełnoetatowcowi, który po wykorzystaniu całego urlopu podjął pracę na pełny etat

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zenon Rycerz
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lutego br. zatrudniliśmy nowego pracownika. Wcześniej pracował on na 1/2 etatu. W styczniu 2009 r. u swojego dotychczasowego pracodawcy pracownik wykorzystał 10 dni urlopu wypoczynkowego. Była to maksymalna liczba dni urlopu, jaka mu w tym roku przysługiwała ze względu na pracę na pół etatu. U nas pracownik ten pracuje na pełny etat. Czy w naszym zakładzie przysługuje mu jeszcze urlop wypoczynkowy? Jeśli tak, to w jakim wymiarze? Wymiar urlopu pracownika wynosi 20 dni, ponieważ ma on 6-letni staż urlopowy.

RADA

REKLAMA

Pracownik nabędzie prawo do jednego dnia urlopu wypoczynkowego, gdy przepracuje u Państwa ponad 5 miesięcy i 1 dzień. Jeżeli przepracuje w Państwa firmie do końca br., to będzie mu przysługiwać u Państwa urlop w wymiarze 10 dni, tj. 80 godzin urlopowych (10 dni x 8 godzin).

UZASADNIENIE

 Ustalając wymiar przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego w przypadku podwyższenia wymiaru jego etatu w ciągu roku kalendarzowego, należy oddzielnie (proporcjonalnie do wymiaru etatu i przepracowanych okresów) obliczyć wymiar urlopu za okres przed zmianą wymiaru etatu i po tej zmianie. Zasada ta ma zastosowanie również w sytuacji, gdy podwyższenie wymiaru etatu następuje w ciągu roku kalendarzowego u pracodawcy innego niż dotychczasowy. Obliczając w ten sposób wymiar urlopu wypoczynkowego za każdym razem należy dokonać zaokrąglenia niepełnego dnia urlopu w górę do pełnego dnia (art. 1553 § 1 Kodeksu pracy). Ponadto wymiar urlopu należny pracownikowi w danym roku kalendarzowym nie może przekroczyć w zależności od jego stażu urlopowego 20 lub 26 dni.

WAŻNE!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku zmiany etatu w trakcie roku, pracownikowi należy obliczyć przysługujący urlop wypoczynkowy oddzielnie za okres przed zmianą etatu i oddzielnie po zmianie etatu.

Zatem u poprzedniego pracodawcy Państwa pracownikowi zatrudnionemu na 1/2 etatu i uprawnionemu do 20 dni urlopu przysługiwał urlop za styczeń br. w wymiarze 1 dnia (1/12 z 20 dni x 1/2 etatu - po zaokrągleniu w górę do pełnego dnia). Natomiast w Państwa firmie temu pracownikowi, zatrudnionemu od 1 lutego br. w pełnym wymiarze czasu pracy, za okres pracy do końca tego roku przysługiwałoby prawo do urlopu w wymiarze 19 dni. Ponieważ jednak poprzedni pracodawca udzielił pracownikowi urlopu w wymiarze wyższym o 9 dni, niż to wynikało z przepracowanego u niego okresu, powinni Państwo odpowiednio zredukować 19-dniowy wymiar urlopu pracownika o tę liczbę dni (19 - 9 dni = 10 dni urlopu). Jeżeli zatem pracownik będzie u Państwa pracował do końca 2009 r., będzie mu przysługiwać 10 dni urlopu wypoczynkowego. Natomiast gdy rozwiązanie umowy nastąpi wcześniej - w trakcie roku, to przysługujący pracownikowi urlop proporcjonalny za przepracowany okres należy obniżyć o 9 dni urlopu, który został udzielony pracownikowi w nadmiarze przez poprzedniego pracodawcę.

PRZYKŁAD

Pracownik pracując na 1/2 etatu wykorzystał w styczniu br. 10 dni urlopu wypoczynkowego. Ma prawo do 20 dni urlopu. Z końcem stycznia br. rozwiązał umowę o pracę. Następnie od 1 lutego br. podjął pracę u innego pracodawcy na pełny etat. Jeżeli pracownik przepracuje u tego pracodawcy tylko 2 miesiące, tj. luty i marzec, to za ten czas przysługują mu 4 dni urlopu (2/12 x 20 dni). Ponieważ jednak pracownik wykorzystał u poprzedniego pracodawcy o 9 dni urlopu więcej niż mu się należało, to za 2 miesiące pracy w lutym i marcu br. pracodawca nie musi mu udzielić urlopu wypoczynkowego.

W odwrotnej sytuacji, tj. w przypadku zmniejszenia w ciągu roku kalendarzowego wymiaru etatu pracownikowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy, przy obliczaniu wymiaru przysługującego mu urlopu także należy zastosować przedstawioną wyżej zasadę. Należy więc oddzielnie ustalić wymiar urlopu dla okresu zatrudnienia w wyższym wymiarze czasu pracy oraz dla okresu zatrudnienia w niższym wymiarze.

• art. 154, art. 1551, art. 1552a, art. 1553 Kodeksu pracy.

Zenon Rycerz

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami 2025. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Będą zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA