REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymiar urlopu wypoczynkowego przy zatrudnieniu na część etatu

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zatrudniamy pracownika, który ma staż pracy powyżej 10 lat, a 23 września 2007 r. dostarczył zaświadczenie o niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym. Od 1 października poprosił o zmianę zatrudnienia z etatu na 3/4 etatu. Jak mam wykazać urlop przeliczony na godziny w informacji o zatrudnieniu 3/4 z 7 godzin czy 3/4 z 8 godzin? Pracownik do końca września wykorzystał urlop za stary rok 10 dni, a za bieżący rok też 10 dni. Jak wykazać pozostałe 16 dni - czy proporcjonalnie do zatrudnienia?

 

 

Po zmianie wymiaru czasu pracy pracownika pozostała część urlopu wypoczynkowego powinna zostać skorygowana proporcjonalnie do wymiaru etatu.



Wymiar urlopu wypoczynkowego pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy ustala się proporcjonalnie do jego wymiaru czasu pracy (art. 154 § 2 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, dalej: k.p.).

Podstawę obliczeń stanowi przysługujący pracownikowi ze wzglądu na ogólny staż urlopowy wymiar urlopu, czyli 20 albo 26 dni. Gdyby z obliczeń wynikał niepełny dzień urlopu, należy zaokrąglić go w górę do pełnego dnia.

PrzykŁad

Pracownik zatrudniony na 3/4 etatu ma prawo do urlopu w wymiarze:

26 dni × 3/4 = 19,5, po zaokrągleniu 20 dni.

Wszystkim pracownikom, bez względu na wymiar ich czasu pracy, urlopu wypoczynkowego udziela się wyłącznie na te dni, które są dla nich dniami pracy, oraz w wymiarze tylu godzin, ile w danym dniu pracownik powinien przepracować, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy.

W związku z tym obliczony według podanych zasad wymiar urlopu należy również przeliczyć na godziny, pamiętając, że stosownie do art. 1542 § 2 k.p. jeden dzień urlopu odpowiada 8 godzinom pracy.

A zatem godzinowy wymiar urlopu pracownika zatrudnionego na 3/4 etatu wynosi:

20 dni × 8 godzin = 160 godzin urlopu.

Gdy wymiar czasu pracy pracownika ulega zmianie w trakcie roku kalendarzowego - zasada proporcjonalności znajduje podwójne zastosowanie. Dla każdego z wymienionych okresów należy ustalić odrębnie wymiar - proporcjonalnie do tego okresu - gdyż w każdym z nich inna jest podstawa ustalenia wymiaru urlopu. Należy również pamiętać, że przy ustalaniu urlopu wypoczynkowego w wymiarze proporcjonalnym do okresu przepracowanego (w tym wypadku stosownie do ilości miesięcy przepracowanych w danym wymiarze czasu pracy), kalendarzowy miesiąc pracy odpowiada 1/12 pełnego wymiaru urlopu. Łączny wymiar urlopu w danym roku kalendarzowym nie może przekroczyć wielkości określonych w art. 154 § 1 k.p., czyli 20 lub 26 dni.

W sytuacji opisanej w pytaniu pracownik przed zmianą wymiaru czasu pracy wykorzystał 10 dni urlopu wypoczynkowego z przysługujących mu 26 dni pełnego wymiaru urlopu. W związku z tym, że pracownik tę część urlopu wykorzystał podczas zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy, nie bierzemy jej pod uwagę przy ustalaniu wymiaru urlopu po zmianie warunków zatrudnienia. Pracownik ma bowiem jeszcze prawo do 16 dni urlopu, z tym że urlop ten będzie skorygowany do niepełnego wymiaru czasu pracy pracownika.

16 dni × 3/4 etatu = 12 dni - liczba dni urlopu pozostała do wykorzystania w 2007 r. przy zatrudnieniu w niepełnym wymiarze czasu pracy.

12 dni × 8 godzin = 96 godzin urlopu pracownik ma jeszcze do wykorzystania.

Z przysługującej pracownikowi puli godzin urlopu wypoczynkowego pracodawca odlicza każdy dzień wykorzystanego urlopu. Pracodawca udziela pracownikowi urlopu:

- w dni, które są dla pracownika dniami pracy, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy,

- w wymiarze godzinowym, odpowiadającym dobowemu wymiarowi czasu pracy pracownika w danym dniu.

Za każdy dzień urlopu pracownika przysługujący mu wymiar 96 godzin powinien być zmniejszany o wykorzystane godziny urlopu.

Na podstawie art. 15 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, czas pracy osoby niepełnosprawnej zaliczonej do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności nie może przekraczać 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo. Dla niepełnosprawnego pracownika praca po 7 godzin dziennie przez pięć dni w tygodniu stanowi pełny i nieprzekraczalny wymiar czasu pracy. A zatem, chcąc ustalić niepełny wymiar czasu pracy takiego pracownika, po uwagę bierzemy właśnie 7-godzinny dzień pracy (czyli 3/4 z 7 godzin).


Podstawy prawne

- Ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 89, poz. 589)

- Ustawa z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz. 776, ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 115, poz. 791)


Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus: Prowadzisz firmę w domu, to nie odliczysz pełnego VAT-u od wydatków na samochód. Sądy orzekają inaczej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, odpowiadając na pytanie podatnika, który prowadził działalność w domu i zakupił samochód w celu wynajmu go na różne okazje, uznał, że nie przysługuje mu prawo do pełnego odliczenia VAT od wydatków związanych z tym samochodem. Powodem takiej oceny było parkowanie samochodu w miejscu zamieszkania podatnika, gdyż zdaniem organu będzie ono stwarzało możliwości użycia pojazdu do celów prywatnych przez niego lub członków jego rodziny. Dla organu nie miało znaczenia, że podatnik posiadał prywatny samochód.

Remont a ulepszenie środka trwałego: różnice i rozliczenie podatkowe. Kiedy w kosztach?

Środek trwały w firmie można poddać remontowi ale można go też ulepszyć. Czym różni się remont od ulepszenia i jak rozliczać podatkowo te działania? 

Fiskus przesłuchuje, kreuje dowody, pisze protokół … co się może zdarzyć? Oto dlaczego warto mieć przy sobie doradcę podatkowego w czasie kontroli podatkowej, celno-skarbowej, czy postępowania podatkowego

Niedawno w prasie i mediach społecznościowych rozgorzała dyskusja odnośnie skutków niezapewnienia obecności obrońcy przy różnego rodzaju czynności z udziałem podejrzanego w postępowaniu karnym. Waga udziału obrońcy dla zapewnienia praw osoby tylko podejrzanej, a tym bardziej już oskarżonej jest oczywistej nawet dla laików. To z czego jednak wiele osób nie zdaje sobie sprawy, to fakt, że obecność zawodowego pełnomocnika może mieć kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy.

Jaka stawka VAT przy sprzedaży dzieł sztuki, jeśli przy imporcie naliczono stawkę 8 proc.? Wyjaśnienia MF w związku ze zmianami od 1 stycznia 2025 r.

Stawka VAT od dzieł sztuki. Ministerstwo Finansów poinformowało, że z uwagi na to, że w Polsce i import dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków podlega opodatkowaniu obniżoną stawką VAT w wysokości 8 proc., to sprzedaż tych towarów powinna być objęta podstawową stawką podatku.

REKLAMA

Deregulacja w Polsce: spowolnienie i nadzieje na zmiany. Podsumowanie 2024 r.

Deregulacja w Polsce: spowolnienie i nadzieje na zmiany. Podsumowanie 2024 r. Rząd zapowiadał intensywne działania w tym obszarze, ale ich realizacja napotkała liczne trudności, co spowolniło proces legislacyjny. Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki.

Jeden miesiąc bez składek ZUS. Nie dostałeś na grudzień - możesz mieć ulgę w styczniu 2025 r.

Jak informuje Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS, w listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli ponad 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Każdy uprawniony przedsiębiorca, który chciał skorzystać z tej formy wsparcia w grudniu tego roku, miał czas na złożenie wniosku do końca listopada. Przedsiębiorcy, którzy otrzymają ulgę, jeszcze w grudniu zostaną o tym poinformowani na profilu płatnika w PUE ZUS (eZUS). W razie odmowy otrzymają tam decyzję administracyjną. Ale nawet w przypadku odmowy tej ulgi w grudniu, mogą starać się o tzw. wakacje składkowe już na styczeń 2025 r.

Jakie zmiany w podatkach VAT i CIT czekają nas w 2025 r.?

W 2025 roku wejdą w życie ważne reformy, które mogą wiązać się z koniecznością wprowadzenia istotnych zmian organizacyjnych, zebrania dodatkowych danych oraz dostosowania systemów finansowo-księgowych. Na co muszą przygotować się przedsiębiorcy? Wyjaśnia Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym.

VAT 2025: Nowe zasady rozliczania będą dotyczyły opakowań na napoje niezwrócone w ramach systemu kaucyjnego

System kaucyjny na opakowania na napoje zacznie działać 1 października 2025 r. Na jakich zasadach będzie rozliczany VAT od kaucji? Kiedy podatek VAT będzie wpłacany do urzędu skarbowego?

REKLAMA

5 sposobów na rozwiązanie umowy o pracę. Prawa pracownika i obowiązki pracodawcy
Świąteczne prezenty dla pracowników – rozliczenie podatkowe. Koszty, VAT, PIT

Okres poprzedzający Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok to czas, w którym wiele firm obdarowuje swoich pracowników prezentami. Oprócz budowania pozytywnego wizerunku firmy takie gesty wzmacniają relacje i motywują pracowników. Jednak nawet drobne upominki mogą wywoływać konsekwencje podatkowe zarówno dla przedsiębiorcy, jak i dla obdarowanych. Jak zatem rozliczyć prezenty dla pracowników na święta, by uniknąć niepotrzebnych komplikacji?

REKLAMA