REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można udzielić pracownikowi urlopu wypoczynkowego po długiej chorobie bez badań kontrolnych?

 Kancelaria Prawna ARKANA
Profesjonalna obsługa prawna firm i porady prawne dla biznesu.
Czy można udzielić pracownikowi urlopu wypoczynkowego po długiej chorobie bez badań kontrolnych?
Czy można udzielić pracownikowi urlopu wypoczynkowego po długiej chorobie bez badań kontrolnych?

REKLAMA

REKLAMA

Wielu pracodawców ma poważne wątpliwości, czy można udzielić pracownikowi urlopu wypoczynkowego bez badań lekarskich, po chorobie trwającej dłużej niż 30 dni. Przepisy w tej materii milczą, natomiast orzecznictwo nie jest jednolite.

Obowiązek skierowania pracownika na kontrolne badania lekarskie po chorobie uregulowany jest w art. 229 § 2 Kodeksu pracy. Zgodnie z tym przepisem pracownik podlega badaniom kontrolnym w przypadku niezdolności do pracy spowodowanej chorobą, trwającej dłużej niż 30 dni.

REKLAMA

Autopromocja

Dalsze przepisy precyzują, że skierowanie na takie badania wydaje pracodawca, i odbywają się one na jego koszt. Dodatkowo kwestię badań dookreśla rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych dla celów przewidzianych w Kodeksie pracy.  

Celem badania kontrolnego jest ocena zdolności pracownika do podjęcia pracy na dotychczasowym stanowisku po okresie choroby. Rozstrzygnąć należy, czy istnieje obowiązek poddania pracownika tym badaniom, jeżeli po ustaniu niezdolności do pracy spowodowanej chorobą i przed powrotem na stanowisko pracy od razu złożył on wniosek o udzielenie urlopu wypoczynkowego. Sytuacja taka często ma miejsce u rodzica dziecka, który po wyczerpaniu urlopu macierzyńskiego lub rodzicielskiego, poprzedzonego zwolnieniem lekarskim trwającym dłużej niż 30 dni, wnosi o urlop wypoczynkowy.

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

REKLAMA

Omawiany problem nie został uregulowany w przepisach prawa pracy. Rozwiązania tego dylematu wielokrotnie podejmował się Sąd Najwyższy. Orzeczenia SN są jednak w tym przypadku niejednolite. W najnowszym wyroku z dnia 9 marca 2011 r. (II PK 240/10, LEX nr 1162165) SN stwierdził, że obowiązek z art. 229 § 2 k.p. odnosi się do sytuacji, gdy po chorobie pracownik ma faktycznie świadczyć pracę. Obowiązek ten powinno rozpatrywać się przez pryzmat bezpieczeństwa i higieny pracy, bowiem dopuszczenie pracownika do pracy po długim okresie niezdolności do jej świadczenia może być ryzykowne z perspektywy bezpiecznego wykonywania pracy. W przypadku rozpoczęcia urlopu wypoczynkowego świadczenie pracy nie następuje. W podobnym duchu wypowiedział się SN w wyroku z dnia 20 marca 2008 r. (II PK 214/07, LEX nr 511663) stwierdzając, że urlop wypoczynkowy polega na czasowym niewykonywaniu pracy, co już samo z siebie wyklucza konieczność przeprowadzenia badań lekarskich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z drugiej strony ten sam Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 28 października 2009 r. (II PK 123/09, LEX 551056) uznał, że pracodawca ma obowiązek skierowania pracownika na kontrolne badania lekarskie, gdy ten stawi się do pracy i zgłosi gotowość do jej wykonywania. Nie można stwierdzić, że pracodawca narusza przepisy, jeżeli odmówi udzielenia urlopu wypoczynkowego osobie niezdolnej do pracy.

Obecnie nie jest jeszcze możliwe rozstrzygnięcie, czy pracodawca może udzielić pracownikowi urlopu wypoczynkowego bez badań lekarskich, po okresie choroby trwającej dłużej niż 30 dni. Przepisy w tej materii milczą, natomiast orzecznictwo nie jest jednolite. Wydaje się, że cel urlopu, jakim jest regeneracja sił po pewnym okresie pracy, nie pozwala na jego udzielenie bez orzeczonej zdolności do świadczenia pracy. Ponadto za czas urlopu pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia. Nie wydaje się zaś celowe obarczanie pracodawcy obowiązkiem ponoszenia kosztów urlopu pracownika, gdy ten tak naprawdę nie jest zdolny do świadczenia pracy. W takim bowiem przypadku pracownika niezdolnego do pracy dotyczą inne rodzaje świadczeń, np. wynagrodzenie chorobowe, zasiłek chorobowy itd.

Doniosłość omawianego problemu powoduje, że należy poczekać na dalsze orzecznictwo Sądu Najwyższego, zaś obecnie bezpieczniejsze dla obu stron stosunku pracy wydaje się wysłanie pracownika na badanie kontrolne przed udzieleniem urlopu.

Maciej Beck, asystent radcy prawnego w Kancelarii Prawnej ARKANA

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA