REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak w księgach rachunkowych ująć świadczenia urlopowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AP
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak naliczyć i zaksięgować świadczenia urlopowe dla dwóch pracowników, z których jeden jest zatrudniony na 1/2 etatu w szczególnie ciężkich warunkach pracy, a drugi w warunkach normalnych na 3/4 etatu?

MaŁgorzata Magiera

REKLAMA

Autopromocja

księgowa współpracująca ze spółką audytorską Pol-Tax

Wysokość świadczenia urlopowego nie może przekroczyć wysokości odpisu podstawowego na ZFŚS, odpowiedniego do rodzaju zatrudnienia pracownika (art. 3 ust. 4 ustawy o ZFŚS). Przepis ten określa maksymalną wysokość świadczenia urlopowego, wysokość świadczenia urlopowego może być niższa niż wysokość odpisu podstawowego na ZFŚS, ale nie wyższa niż kwota tego odpisu. Wysokość świadczenia urlopowego dla pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy pracownika.

Dla pracodawcy świadczenia urlopowe wypłacone zgodnie z przepisami o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych są kosztem uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy o CIT oraz odpowiednio art. 23 ust. 1 pkt 42 ustawy o PIT. Wypłacone pracownikowi świadczenie urlopowe zalicza się do przychodów pracownika ze stosunku pracy (art. 12 ust. 1 ustawy o PIT) podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Pracodawca jako płatnik jest zobowiązany obliczyć i pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od pracowników, którym wypłacono świadczenie urlopowe (art. 31 ustawy o PIT). Świadczenie urlopowe wypłacone pracownikowi w wysokości ustalonej odpowiednio do rodzaju zatrudnienia i wymiaru czasu pracy pracownika zwolnione jest ze składek ZUS (art. 3 ust. 6 ustawy o ZFŚS).

W ewidencji księgowej wypłacone pracownikowi świadczenie urlopowe zalicza się do kosztów działalności operacyjnej pracodawcy. Zapisy związane z naliczeniem i wypłatą pracownikowi świadczenia urlopowego mogą przebiegać w sposób przedstawiony poniżej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przykładowo pracodawca zatrudnia m.in. w tzw. normalnych warunkach pracy pracownika na 3/4 etatu oraz jednego pracownika zatrudnionego na 1/2 etatu w szczególnie ciężkich warunkach pracy. Pracownicy ci złożyli wnioski o skorzystanie z urlopu wypoczynkowego w wymiarze kolejnych 14 dni kalendarzowych. Obaj są w I progu podatkowym PIT.

W pierwszym przypadku: dla pracownika zatrudnionego na 3/4 etatu wysokość świadczenia urlopowego brutto ustalonego zgodnie z zapisami ustawy o ZFŚS wynosi 697,96 zł. Zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych wyniesie 133 zł; netto do wypłaty dla pracownika: 564,96 zł: W drugim przypadku dla pracownika zatrudnionego na 1/2 etatu wysokość świadczenia urlopowego brutto wynosi 604,41 zł. Zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych wyniesie 115 zł. Netto do wypłaty dla pracownika: 489,41 zł.

1. Lista płac - kwoty brutto obciążające koszty z tytułu naliczonych świadczeń urlopowych (przypadek I - 697,96 zł, przypadek II - 604,41 zł): strona Wn konta 400 - Koszty według rodzajów, lub konto zespołu 5 (w analityce: Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia), strona Ma konto 230-4 - Pozostałe rozrachunki z pracownikami.

2. Potrącenia z listy płac z tytułu naliczonych świadczeń urlopowych - zaliczka na podatek dochodowy od osób fizycznych (przypadek I - 133,00 zł, przypadek II - 115,00 zł): strona Wn konta 230-4 - Pozostałe rozrachunki z pracownikami, strona Ma konta 220 - Rozrachunki publicznoprawne (w analityce: Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych),

3. Wyciąg bankowy - potwierdzenie wypłaty świadczenia urlopowego (przypadek I - 564,96 zł, przypadek II - 489,41 zł): strona Wn konta 230-4 - Pozostałe rozrachunki z pracownikami, strona Ma konta 130 - Rachunek bieżący.

(AP)

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA