REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć wymiar urlopu wypoczynkowego pracownika, który pracował przed podjęciem studiów licencjackich

Marek Skałkowski
prawnik, ekspert z zakresu prawa pracy, redaktor naczelny MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń, były pracownik działu porad prawnych Państwowej Inspekcji Pracy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik rozpoczął swoją pierwszą pracę na umowę o pracę w wymiarze pełnego etatu od 3 stycznia 2004 r. Pozostawał w zatrudnieniu do 30 czerwca 2007 r. Od 1 października 2004 r. podjął jednocześnie studia licencjackie. Tytuł licencjata uzyskał 23 czerwca 2007 r. W naszym zakładzie pracuje na pełny etat od 1 lipca 2007 r. Kiedy pracownik nabędzie prawo do 26 dni urlopu wypoczynkowego? Dodam, że przed rozpoczęciem pierwszej pracy pracownik ukończył 4-letnie liceum ogólnokształcące.

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Pracownik nabędzie prawo do 26 dni urlopu wypoczynkowego od 25 września br. Ze względu na to, że jednocześnie pracował i studiował, do stażu urlopowego należy mu wliczyć 8 lat z tytułu ukończenia studiów licencjackich (będzie to dla niego korzystniejsze) oraz okresy pracy niepokrywające się z tymi studiami.

UZASADNIENIE

Jeżeli Państwa pracownik jednocześnie pracował i studiował, do stażu urlopowego należy mu zaliczyć naukę albo pracę, w zależności od tego, co jest dla niego korzystniejsze (art. 155 § 2 Kodeksu pracy). W przedstawionej sytuacji korzystniejsze dla pracownika jest zaliczenie okresu nauki na studiach licencjackich. Uzyskanie tytułu licencjata oznacza ukończenie studiów wyższych, co upoważnia pracownika do zaliczenia mu 8 lat z tytułu nauki do stażu urlopowego.

Gdyby w przedstawionej sytuacji liczyli Państwo pracownikowi zamiast nauki na studiach licencjackich okresy pracy, to należałoby wziąć pod uwagę okres pracy pokrywający się z tymi studiami, czyli 2 lata 8 miesięcy i 23 dni (od 1 października 2004 r. do 23 czerwca 2007 r.). Dodatkowo z tytułu nauki należałoby wówczas pracownikowi wliczyć do stażu urlopowego tylko 4 lata z tytułu ukończenia liceum ogólnokształcącego, a nie 8 lat z tytułu ukończenia studiów. Zatem okres zatrudnienia w czasie studiów nie zrekompensowałby mu dodatkowych 4 lat z tytułu nauki, jakie ma wliczane w związku z uzyskaniem stopnia licencjata.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Państwa pracownik pracował jeszcze przed podjęciem studiów. Do stażu urlopowego zaliczy mu się zatem okres pracy przypadający przed rozpoczęciem studiów - od 3 stycznia do 30 września 2004 r.

Obliczając staż urlopowy pracownika, przyjmujemy, na podstawie art. 114 Kodeksu cywilnego, że 1 miesiąc odpowiada 30 dniom.

Bez względu na miesiąc, w którym pracownik uzyska prawo do wyższego wymiaru urlopu, w roku kalendarzowym, w którym nabył on prawo do tego większego wymiaru urlopu, urlop ten przysługuje w pełnym zwiększonym wymiarze.

PRZYKŁAD

Pracownik nabył prawo do 26 dni urlopu wypoczynkowego w grudniu 2007 r. W takiej sytuacji za 2007 r. przysługuje mu prawo do pełnych 26 dni urlopu wypoczynkowego. Nieprawidłowe byłoby w tej sytuacji liczenie proporcjonalne urlopu, tj. od stycznia do listopada 2007 r. z wymiaru 20 dni, zaś za grudzień zeszłego roku z wymiaru 26 dni.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ustalając wymiar urlopu wypoczynkowego pracownika, powinni Państwo zliczyć następujące okresy pracy:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze 26 dni Państwa pracownik będzie miał po osiągnięciu 10 lat stażu urlopowego. Do uzyskania wymiaru 26 dni urlopu brakuje mu 2 miesięcy i 5 dni. Okres 10 lat stażu urlopowego pracownik uzyska zatem 25 września br. Od tego dnia będzie mu przysługiwało 26 dni urlopu. Taki wymiar urlopu będzie miał pracownik za 2008 r.

• art. 154 § 1, art. 155 § 1 pkt 4 i 6, art. 158 i 300 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 93, poz. 586

• § 3 pkt 12 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 23 lipca 2004 r. w sprawie rodzajów dyplomów i tytułów zawodowych oraz wzorów dyplomów wydawanych przez uczelnie - Dz.U. Nr 182, poz. 1881

• § 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop - Dz.U. Nr 2, poz. 14; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1591

Marek Skałkowski

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA