REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć wymiar urlopu wypoczynkowego pracownika, który pracował przed podjęciem studiów licencjackich

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Skałkowski
prawnik, ekspert z zakresu prawa pracy, redaktor naczelny MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń, były pracownik działu porad prawnych Państwowej Inspekcji Pracy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik rozpoczął swoją pierwszą pracę na umowę o pracę w wymiarze pełnego etatu od 3 stycznia 2004 r. Pozostawał w zatrudnieniu do 30 czerwca 2007 r. Od 1 października 2004 r. podjął jednocześnie studia licencjackie. Tytuł licencjata uzyskał 23 czerwca 2007 r. W naszym zakładzie pracuje na pełny etat od 1 lipca 2007 r. Kiedy pracownik nabędzie prawo do 26 dni urlopu wypoczynkowego? Dodam, że przed rozpoczęciem pierwszej pracy pracownik ukończył 4-letnie liceum ogólnokształcące.

RADA

REKLAMA

Pracownik nabędzie prawo do 26 dni urlopu wypoczynkowego od 25 września br. Ze względu na to, że jednocześnie pracował i studiował, do stażu urlopowego należy mu wliczyć 8 lat z tytułu ukończenia studiów licencjackich (będzie to dla niego korzystniejsze) oraz okresy pracy niepokrywające się z tymi studiami.

UZASADNIENIE

Jeżeli Państwa pracownik jednocześnie pracował i studiował, do stażu urlopowego należy mu zaliczyć naukę albo pracę, w zależności od tego, co jest dla niego korzystniejsze (art. 155 § 2 Kodeksu pracy). W przedstawionej sytuacji korzystniejsze dla pracownika jest zaliczenie okresu nauki na studiach licencjackich. Uzyskanie tytułu licencjata oznacza ukończenie studiów wyższych, co upoważnia pracownika do zaliczenia mu 8 lat z tytułu nauki do stażu urlopowego.

Gdyby w przedstawionej sytuacji liczyli Państwo pracownikowi zamiast nauki na studiach licencjackich okresy pracy, to należałoby wziąć pod uwagę okres pracy pokrywający się z tymi studiami, czyli 2 lata 8 miesięcy i 23 dni (od 1 października 2004 r. do 23 czerwca 2007 r.). Dodatkowo z tytułu nauki należałoby wówczas pracownikowi wliczyć do stażu urlopowego tylko 4 lata z tytułu ukończenia liceum ogólnokształcącego, a nie 8 lat z tytułu ukończenia studiów. Zatem okres zatrudnienia w czasie studiów nie zrekompensowałby mu dodatkowych 4 lat z tytułu nauki, jakie ma wliczane w związku z uzyskaniem stopnia licencjata.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Państwa pracownik pracował jeszcze przed podjęciem studiów. Do stażu urlopowego zaliczy mu się zatem okres pracy przypadający przed rozpoczęciem studiów - od 3 stycznia do 30 września 2004 r.

Obliczając staż urlopowy pracownika, przyjmujemy, na podstawie art. 114 Kodeksu cywilnego, że 1 miesiąc odpowiada 30 dniom.

Bez względu na miesiąc, w którym pracownik uzyska prawo do wyższego wymiaru urlopu, w roku kalendarzowym, w którym nabył on prawo do tego większego wymiaru urlopu, urlop ten przysługuje w pełnym zwiększonym wymiarze.

PRZYKŁAD

Pracownik nabył prawo do 26 dni urlopu wypoczynkowego w grudniu 2007 r. W takiej sytuacji za 2007 r. przysługuje mu prawo do pełnych 26 dni urlopu wypoczynkowego. Nieprawidłowe byłoby w tej sytuacji liczenie proporcjonalne urlopu, tj. od stycznia do listopada 2007 r. z wymiaru 20 dni, zaś za grudzień zeszłego roku z wymiaru 26 dni.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ustalając wymiar urlopu wypoczynkowego pracownika, powinni Państwo zliczyć następujące okresy pracy:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze 26 dni Państwa pracownik będzie miał po osiągnięciu 10 lat stażu urlopowego. Do uzyskania wymiaru 26 dni urlopu brakuje mu 2 miesięcy i 5 dni. Okres 10 lat stażu urlopowego pracownik uzyska zatem 25 września br. Od tego dnia będzie mu przysługiwało 26 dni urlopu. Taki wymiar urlopu będzie miał pracownik za 2008 r.

• art. 154 § 1, art. 155 § 1 pkt 4 i 6, art. 158 i 300 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 93, poz. 586

• § 3 pkt 12 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 23 lipca 2004 r. w sprawie rodzajów dyplomów i tytułów zawodowych oraz wzorów dyplomów wydawanych przez uczelnie - Dz.U. Nr 182, poz. 1881

• § 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop - Dz.U. Nr 2, poz. 14; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1591

Marek Skałkowski

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA