REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć wymiar urlopu wypoczynkowego pracownika, który pracował przed podjęciem studiów licencjackich

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Skałkowski
prawnik, ekspert z zakresu prawa pracy, redaktor naczelny MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń, były pracownik działu porad prawnych Państwowej Inspekcji Pracy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik rozpoczął swoją pierwszą pracę na umowę o pracę w wymiarze pełnego etatu od 3 stycznia 2004 r. Pozostawał w zatrudnieniu do 30 czerwca 2007 r. Od 1 października 2004 r. podjął jednocześnie studia licencjackie. Tytuł licencjata uzyskał 23 czerwca 2007 r. W naszym zakładzie pracuje na pełny etat od 1 lipca 2007 r. Kiedy pracownik nabędzie prawo do 26 dni urlopu wypoczynkowego? Dodam, że przed rozpoczęciem pierwszej pracy pracownik ukończył 4-letnie liceum ogólnokształcące.

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik nabędzie prawo do 26 dni urlopu wypoczynkowego od 25 września br. Ze względu na to, że jednocześnie pracował i studiował, do stażu urlopowego należy mu wliczyć 8 lat z tytułu ukończenia studiów licencjackich (będzie to dla niego korzystniejsze) oraz okresy pracy niepokrywające się z tymi studiami.

UZASADNIENIE

Jeżeli Państwa pracownik jednocześnie pracował i studiował, do stażu urlopowego należy mu zaliczyć naukę albo pracę, w zależności od tego, co jest dla niego korzystniejsze (art. 155 § 2 Kodeksu pracy). W przedstawionej sytuacji korzystniejsze dla pracownika jest zaliczenie okresu nauki na studiach licencjackich. Uzyskanie tytułu licencjata oznacza ukończenie studiów wyższych, co upoważnia pracownika do zaliczenia mu 8 lat z tytułu nauki do stażu urlopowego.

REKLAMA

Gdyby w przedstawionej sytuacji liczyli Państwo pracownikowi zamiast nauki na studiach licencjackich okresy pracy, to należałoby wziąć pod uwagę okres pracy pokrywający się z tymi studiami, czyli 2 lata 8 miesięcy i 23 dni (od 1 października 2004 r. do 23 czerwca 2007 r.). Dodatkowo z tytułu nauki należałoby wówczas pracownikowi wliczyć do stażu urlopowego tylko 4 lata z tytułu ukończenia liceum ogólnokształcącego, a nie 8 lat z tytułu ukończenia studiów. Zatem okres zatrudnienia w czasie studiów nie zrekompensowałby mu dodatkowych 4 lat z tytułu nauki, jakie ma wliczane w związku z uzyskaniem stopnia licencjata.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Państwa pracownik pracował jeszcze przed podjęciem studiów. Do stażu urlopowego zaliczy mu się zatem okres pracy przypadający przed rozpoczęciem studiów - od 3 stycznia do 30 września 2004 r.

Obliczając staż urlopowy pracownika, przyjmujemy, na podstawie art. 114 Kodeksu cywilnego, że 1 miesiąc odpowiada 30 dniom.

Bez względu na miesiąc, w którym pracownik uzyska prawo do wyższego wymiaru urlopu, w roku kalendarzowym, w którym nabył on prawo do tego większego wymiaru urlopu, urlop ten przysługuje w pełnym zwiększonym wymiarze.

PRZYKŁAD

Pracownik nabył prawo do 26 dni urlopu wypoczynkowego w grudniu 2007 r. W takiej sytuacji za 2007 r. przysługuje mu prawo do pełnych 26 dni urlopu wypoczynkowego. Nieprawidłowe byłoby w tej sytuacji liczenie proporcjonalne urlopu, tj. od stycznia do listopada 2007 r. z wymiaru 20 dni, zaś za grudzień zeszłego roku z wymiaru 26 dni.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ustalając wymiar urlopu wypoczynkowego pracownika, powinni Państwo zliczyć następujące okresy pracy:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze 26 dni Państwa pracownik będzie miał po osiągnięciu 10 lat stażu urlopowego. Do uzyskania wymiaru 26 dni urlopu brakuje mu 2 miesięcy i 5 dni. Okres 10 lat stażu urlopowego pracownik uzyska zatem 25 września br. Od tego dnia będzie mu przysługiwało 26 dni urlopu. Taki wymiar urlopu będzie miał pracownik za 2008 r.

• art. 154 § 1, art. 155 § 1 pkt 4 i 6, art. 158 i 300 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 93, poz. 586

• § 3 pkt 12 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 23 lipca 2004 r. w sprawie rodzajów dyplomów i tytułów zawodowych oraz wzorów dyplomów wydawanych przez uczelnie - Dz.U. Nr 182, poz. 1881

• § 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop - Dz.U. Nr 2, poz. 14; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1591

Marek Skałkowski

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA