REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zawsze trzeba zapewnić pracownikowi co najmniej 2 tygodnie wypoczynku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Skałkowski
prawnik, ekspert z zakresu prawa pracy, redaktor naczelny MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń, były pracownik działu porad prawnych Państwowej Inspekcji Pracy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeden z naszych pracowników studiuje zaocznie. Naukę podjął bez naszego skierowania, nie przysługuje mu więc urlop szkoleniowy. Zajęcia na uczelni ma w weekendy co 2-3 tygodnie. Dlatego pracownik często korzysta z 1 dnia urlopu wypoczynkowego w piątek, żeby dojechać na zajęcia. W związku z tym nie chce korzystać z minimum 14 kolejnych dni wolnych, które powinniśmy mu zapewnić w danym roku kalendarzowym. Czy w takiej sytuacji musimy udzielić pracownikowi części urlopu składającej się jednorazowo z 14 dni wolnego w br., czy też możemy mu udzielić wszystkich 20 dni urlopu po 1 dniu w poszczególne piątki?

RADA

REKLAMA

Muszą Państwo udzielić pracownikowi w br. urlopu w taki sposób, aby przynajmniej jeden z okresów wypoczynku trwał co najmniej 14 dni kalendarzowych. Nie mogą zatem Państwo udzielić wszystkich dni urlopu tylko w piątki.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Urlop wypoczynkowy powinien zostać udzielony pracownikowi jednorazowo w całości w pełnym przysługującym mu wymiarze. Od tej zasady istnieje wyjątek, który dopuszcza podział urlopu na części na wniosek pracownika. W takim przypadku chociaż jedna część wypoczynku powinna trwać co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych (art. 162 Kodeksu pracy). Do wymaganego 2-tygodniowego okresu wypoczynku wliczamy bowiem także dni wolne od pracy (niedziele, święta, dni wolne z tytułu 5-dniowego tygodnia pracy).

Udzielenie pracownikowi w danym roku wypoczynku w wymiarze co najmniej 14 dni kalendarzowych jest obowiązkowe. Ustalenie krótszego niż 14 dni okresu wypoczynku nie może zatem nastąpić nawet na wniosek pracownika, bo byłby on sprzeczny z ogólnie obowiązującymi przepisami prawa pracy, a więc nieważny. Pracownik może bowiem złożyć do pracodawcy wniosek o podział urlopu na części, ale nie może jednocześnie zmieniać zasad tego podziału poprzez zrezygnowanie z części urlopu obejmującej minimum 14 dni kalendarzowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby umożliwić pracownikowi odbywanie studiów, mogą Państwo udzielać mu w piątki urlopu bezpłatnego. Innym rozwiązaniem będzie skierowanie pracownika na studia, co jest dopuszczalne nie tylko przed rozpoczęciem, ale także w czasie trwania studiów. Wówczas pracownikowi będzie przysługiwał urlop szkoleniowy na udział w zajęciach i przygotowanie do egzaminów. Wynagrodzenie za ten urlop będzie oskładkowane i opodatkowane. Więcej o skutkach podatkowo-składkowych świadczeń przysługujących skierowanemu na studia pracownikowi pisaliśmy w Mk nr 18/2008.

PRZYKŁAD

Pracownik złożył wniosek o udzielenie urlopu wypoczynkowego od 6 do 17 października. Pracodawca wyraził na to zgodę. Pracownik pracuje w systemie podstawowym czasu pracy od poniedziałku do piątku po 8 godzin. Biorąc urlop w tym okresie, pracownik wykorzystał 16 dni kalendarzowych wypoczynku, który liczymy w jego przypadku łącznie z sobotami i niedzielami przypadającymi zarówno przed urlopem, jak i po urlopie. Przedstawia to poniższy schemat obejmujący październik br.:

Sposób udzielenia co najmniej 14 dni wolnych wypoczynku w październiku 2008 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 162, art. 174 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 93, poz. 586

• § 4 rozporządzenia z 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych - Dz.U. Nr 103, poz. 472; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 31, poz. 216

Marek Skałkowski

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

REKLAMA

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA