REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zawsze trzeba zapewnić pracownikowi co najmniej 2 tygodnie wypoczynku

Marek Skałkowski
prawnik, ekspert z zakresu prawa pracy, redaktor naczelny MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń, były pracownik działu porad prawnych Państwowej Inspekcji Pracy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeden z naszych pracowników studiuje zaocznie. Naukę podjął bez naszego skierowania, nie przysługuje mu więc urlop szkoleniowy. Zajęcia na uczelni ma w weekendy co 2-3 tygodnie. Dlatego pracownik często korzysta z 1 dnia urlopu wypoczynkowego w piątek, żeby dojechać na zajęcia. W związku z tym nie chce korzystać z minimum 14 kolejnych dni wolnych, które powinniśmy mu zapewnić w danym roku kalendarzowym. Czy w takiej sytuacji musimy udzielić pracownikowi części urlopu składającej się jednorazowo z 14 dni wolnego w br., czy też możemy mu udzielić wszystkich 20 dni urlopu po 1 dniu w poszczególne piątki?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Muszą Państwo udzielić pracownikowi w br. urlopu w taki sposób, aby przynajmniej jeden z okresów wypoczynku trwał co najmniej 14 dni kalendarzowych. Nie mogą zatem Państwo udzielić wszystkich dni urlopu tylko w piątki.

UZASADNIENIE

Urlop wypoczynkowy powinien zostać udzielony pracownikowi jednorazowo w całości w pełnym przysługującym mu wymiarze. Od tej zasady istnieje wyjątek, który dopuszcza podział urlopu na części na wniosek pracownika. W takim przypadku chociaż jedna część wypoczynku powinna trwać co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych (art. 162 Kodeksu pracy). Do wymaganego 2-tygodniowego okresu wypoczynku wliczamy bowiem także dni wolne od pracy (niedziele, święta, dni wolne z tytułu 5-dniowego tygodnia pracy).

Udzielenie pracownikowi w danym roku wypoczynku w wymiarze co najmniej 14 dni kalendarzowych jest obowiązkowe. Ustalenie krótszego niż 14 dni okresu wypoczynku nie może zatem nastąpić nawet na wniosek pracownika, bo byłby on sprzeczny z ogólnie obowiązującymi przepisami prawa pracy, a więc nieważny. Pracownik może bowiem złożyć do pracodawcy wniosek o podział urlopu na części, ale nie może jednocześnie zmieniać zasad tego podziału poprzez zrezygnowanie z części urlopu obejmującej minimum 14 dni kalendarzowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Aby umożliwić pracownikowi odbywanie studiów, mogą Państwo udzielać mu w piątki urlopu bezpłatnego. Innym rozwiązaniem będzie skierowanie pracownika na studia, co jest dopuszczalne nie tylko przed rozpoczęciem, ale także w czasie trwania studiów. Wówczas pracownikowi będzie przysługiwał urlop szkoleniowy na udział w zajęciach i przygotowanie do egzaminów. Wynagrodzenie za ten urlop będzie oskładkowane i opodatkowane. Więcej o skutkach podatkowo-składkowych świadczeń przysługujących skierowanemu na studia pracownikowi pisaliśmy w Mk nr 18/2008.

PRZYKŁAD

Pracownik złożył wniosek o udzielenie urlopu wypoczynkowego od 6 do 17 października. Pracodawca wyraził na to zgodę. Pracownik pracuje w systemie podstawowym czasu pracy od poniedziałku do piątku po 8 godzin. Biorąc urlop w tym okresie, pracownik wykorzystał 16 dni kalendarzowych wypoczynku, który liczymy w jego przypadku łącznie z sobotami i niedzielami przypadającymi zarówno przed urlopem, jak i po urlopie. Przedstawia to poniższy schemat obejmujący październik br.:

Sposób udzielenia co najmniej 14 dni wolnych wypoczynku w październiku 2008 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 162, art. 174 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 93, poz. 586

• § 4 rozporządzenia z 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych - Dz.U. Nr 103, poz. 472; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 31, poz. 216

Marek Skałkowski

specjalista w zakresie prawa pracy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA