REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obliczanie współczynnika urlopowego za 2009 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Piecyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nowy rok kalendarzowy niesie ze sobą obowiązek ustalenia nowego współczynnika do obliczania ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.

W celu ustalenia wysokości należnego pracownikowi ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy potrzebna jest znajomość współczynnika urlopowego. Wyraża on przeciętną liczbę dni przypadających do przepracowania w każdym miesiącu danego roku kalendarzowego. Ustala się go odrębnie dla każdego roku, ponieważ jego wysokość uzależniona jest od zmiennej w każdym roku liczby niedziel, świąt (nieprzypadających w niedziele) oraz dni wolnych od pracy wynikających z przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy, które przypadają na dany rok kalendarzowy.

REKLAMA

Autopromocja

Sposób obliczenia współczynnika urlopowego jest następujący:

• od liczby dni w danym roku kalendarzowym odejmuje się łączną liczbę przypadających w tym roku niedziel i świąt oraz dni wolnych od pracy wynikających z rozkładu czasu pracy w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy;

• otrzymany wynik dzieli się przez 12.

Obliczanie współczynnika

REKLAMA

Ustalając współczynnik urlopowy na 2009 r., pewne trudności może sprawić ustalenie liczby dni wolnych od pracy wynikających z rozkładu czasu pracy w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy. Powodem trudności jest fakt, że liczba tych dni nie jest uregulowana wprost w przepisach prawa pracy, co wymaga ustalenia jej w drodze interpretacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 2009 r. mamy 365 dni, w tym 52 niedziele, 8 świąt przypadających w inne dni niż niedziele oraz 253 dni pracy. Oznacza to, że 52 dni [365 - (52 + 8 + 253) = 52] to dni wolne wynikające z rozkładu czasu pracy w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy. Współczynnik urlopowy w 2009 r. wynosi zatem: (365 - 52 - 8 - 52 dni) : 12 = 253 : 12 = 21,08.

WaŻne!

Niezależnie od tego, za jakie lata przysługują niewykorzystane urlopy wypoczynkowe, współczynnik do ustalenia należnego pracownikowi ekwiwalentu za niewykorzystany urlop przyjmuje się wyłącznie za ten rok kalendarzowy, w którym pracownik nabył prawo do ekwiwalentu.

Jeśli zatem pracownik nie wykorzystał 5 dni urlopu za 2006 r., 7 dni urlopu za 2007 r. i 3 dni urlopu za 2008 rok, a prawo do ekwiwalentu powstało w 2008 r., to do jego obliczenia przyjmuje się współczynnik ustalony na ten rok.

Przykład

REKLAMA

W związku z wygaśnięciem mandatu przed upływem kadencji 30 listopada 2008 r. wójtowi przysługuje ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop wypoczynkowy w wymiarze: 12 dni za 2007 r. i 22 dni za 2008 rok. W jaki sposób obliczyć ekwiwalent za 2007 r. Czy przyjąć podstawę wynagrodzenia z 2007 r. i współczynnik obowiązujący w 2007 r.?

Niezależnie od tego, za jakie lata przysługują niewykorzystane urlopy wypoczynkowe, współczynnik do ustalenia należnego pracownikowi ekwiwalentu za niewykorzystany urlop przyjmuje się wyłącznie za ten rok kalendarzowy, w którym pracownik nabył prawo do ekwiwalentu. Jeśli zatem pracownik nie wykorzystał 12 dni urlopu za 2007 r. i 22 dni urlopu za 2008 r., a prawo do ekwiwalentu powstało w listopadzie 2008 r. (w dniu wygaśnięcia mandatu), to do jego obliczenia przyjmuje się współczynnik ustalony na ten rok (2008), czyli 21.

Współczynnik urlopowy dla niepełnoetatowców

Obliczanie ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy, w tym ustalanie współczynnika, jest oparte na założeniu, że pracownik zatrudniony jest w pełnym wymiarze czasu pracy, co wyraża się w ustaleniu liczby dni pracy po 8 godzin. Natomiast pracownik zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy ma do przepracowania odpowiednio mniejszą liczbę dni pracy po 8 godzin lub taką samą, ale z mniejszą liczbą godzin pracy, czego nie uwzględniają przepisy. Przyjmując za podstawę wynagrodzenia pracownika niepełnoetatowego i stosując do niej sposób obliczania ekwiwalentu dostosowanego do wynagrodzenia pracownika zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy, doprowadzilibyśmy do zaniżenia wysokości ekwiwalentu urlopowego pracowników niepełnoetatowych. W celu uniknięcia takiej sytuacji należy przy obliczaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy pracownika zatrudnionego na niepełny etat przyjąć, że przeciętna liczba dni roboczych w miesiącu, czyli wartość współczynnika, powinna być ustalona w proporcji do wymiaru czasu pracy określonego w umowie o pracę. Przy takim założeniu wartość dnia roboczego 8-godzinnej pracy będzie taka sama, niezależnie od tego, czy pracownik jest zatrudniony w pełnym czy niepełnym wymiarze czasu pracy.

W konkretnym zatem przypadku dla pracownika zatrudnionego na 1/2 lub 1/4 etatu należy przy obliczaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy określić, że współczynnik wynosi 1/2 lub 1/4 współczynnika przyjętego dla pełnego wymiaru czasu pracy. Takie stanowisko wynika z pisma Departamentu Prawa Pracy Ministerstwa Gospodarki i Pracy z maja 2004 r. (pismo nr PP III/79-338/JR/04): „Przy obliczaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy można by przyjąć założenie, że przeciętna liczba dni roboczych w miesiącu, czyli wartość współczynnika, powinna być ustalana proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy określonego w umowie o pracę”.

W 2009 r. współczynnik urlopowy dla osoby zatrudnionej w niepełnym wymiarze czasu pracy wyniesie np.:

• dla pracownika zatrudnionego w wymiarze 1/2 etatu - 10,54 (21,08 x 1/2),

• dla pracownika zatrudnionego w wymiarze 3/4 etatu - 15,81 (21,08 x 3/4),

• dla pracownika zatrudnionego w wymiarze 1/3 etatu - 7,03 (21,08 x 1/3),

• dla pracownika zatrudnionego w wymiarze 1/4 etatu - 5,27 (21,08 x 1/4),

• dla pracownika zatrudnionego w wymiarze 1/5 etatu - 4,22 (21,08 x 1/5),

• dla pracownika zatrudnionego w wymiarze 1/8 etatu - 2,64 (21,08 x 1/8).

Przykład

Umowa o pracę została rozwiązana 15 listopada 2008 r. Pracownik zatrudniony na 1/2 etatu otrzymywał: pensję zasadniczą 1200 zł, dodatek funkcyjny 150 zł, regulaminową premię (w ostatnich 3 miesiącach: 300 zł, 200 zł i 250 zł). Do dnia rozwiązania umowy pracownik nie wykorzystał 56 godzin urlopu wypoczynkowego.

Przy ustalaniu wysokości ekwiwalentu pieniężnego tego pracownika należy uwzględnić: wynagrodzenie zasadnicze 1200 zł, dodatek funkcyjny 150 zł, przeciętną premię miesięczną z okresu 3 miesięcy poprzedzających miesiąc rozwiązania umowy o pracę (300 zł + 200 zł + 250 zł) : 3 = 250 zł. Ekwiwalent za jeden dzień urlopu wynosi (1200 zł + 150 zł + 250 zł) : 10,50 = 152,38 zł, natomiast za jedną godzinę pracy - 152,38 zł : 8 = 19,05 zł. Pracownik nie wykorzystał 56 godzin urlopu. A zatem przysługujący mu ekwiwalent za urlop wynosi - 56 godz. x 19,05 zł = 1066,80 zł.

Podstawa prawna:

• § 19 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (DzU nr 2, poz. 14 ze zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dramatyczne dane o wypadkach rolniczych w 2025 r. KRUS stawia na profilaktykę i zdrowie rolników

Dane za pierwsze półrocze 2025 roku pokazują, że w rolnictwie wciąż dochodzi do tysięcy wypadków przy pracy – odnotowano ponad 4,4 tys. zdarzeń, w których zginęło 26 osób. KRUS podkreśla, że profilaktyka i dbanie o zdrowie rolników stają się priorytetem, aby zmniejszyć ryzyko i poprawić bezpieczeństwo w pracy na wsi.

Rewolucja w opłacie cukrowej w Polsce! Nowe prawo wprowadza radykalne zmiany

Jest projekt ustawy o zmianie ustawy o zdrowiu publicznym oraz niektórych innych ustaw, który zakłada kompleksową nowelizację przepisów dotyczących tzw. opłaty cukrowej oraz uproszczenie systemu jej poboru. Celem zmian jest zwiększenie skuteczności działań prozdrowotnych oraz eliminacja dotychczasowych problemów interpretacyjnych i ograniczeń prawnych.

Wspólne KPI w usługach BPO - praktyczne podejście do optymalizacji procesów

Efektywne zarządzanie projektami BPO wymaga jasnych wskaźników efektywności, które pozwalają na obiektywną ocenę realizowanych procesów. Coraz więcej firm decyduje się na wdrożenie wspólnych KPI, realizowanych równolegle przez dostawcę usług i klienta. Takie podejście, oparte na pomiarze czasu pracy i dodatkowych metryk, umożliwia lepsze zrozumienie procesów i ich systematyczne doskonalenie.

Prezydencka propozycja zerowego PIT-u dla rodzin z dwójką dzieci dzieli opinię publiczną

Propozycja prezydenta Karola Nawrockiego wprowadzenia zerowego PIT-u dla rodzin z dwójką dzieci i dochodem do 140 tys. zł budzi wyraźne podziały w społeczeństwie. Według sondażu, popiera ją 47,5 proc. ankietowanych, a przeciwko jest 47,9 proc., reszta nie ma zdania.

REKLAMA

Zmiana limitów amortyzacji samochodów i kosztów leasingu od 2026 r. Jak ochronić swoje rozliczenia? Niekoniecznie przez zakupy do końca grudnia 2025 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zmniejszy się o 1/3 limit wartości amortyzacji dla większości samochodów osobowych – z 150 tys. zł do 100 tys. zł. Przepisy co ciekawe nie są nowe, bo pochodzą z końca 2021 r., ale wchodzą w życie dopiero za kilka miesięcy i dlatego znowu zrobiło się o nich głośno. Te kilka miesięcy to także ostatni dzwonek, aby zapobiec negatywnym konsekwencjom tych zmian.

Od 2026 roku o 50% wzrośnie stawka podatku od wygranych i nagród (np. w lotto, konkursach, grach, sprzedaży premiowej) – z 10% do 15% [projekt]

Budżet państwa jest chyba naprawdę w trudnej sytuacji, skoro Ministerstwo Finansów planuje podnieść od przyszłego roku (i to o 50%) stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego od wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Obecnie stawka ta wynosi 10% wartości wygranej lub nagrody a ma wzrosnąć do 15%. Ten podatek płacimy np. od wygranej w lotto (choć dopiero od wygranej większej niż 2000 zł).

Podatek dla banków idzie ostro w górę! Rząd podał nowe stawki. Jest komentarz prezes ZBP

Rząd szykuje istotne zmiany w podatkach dla sektora finansowego. Nowy projekt przewiduje podwyższenie CIT dla banków, instytucji kredytowych i SKOK-ów oraz korekty podatku od niektórych instytucji finansowych. Celem reformy jest pozyskanie środków na modernizację i rozbudowę polskiej armii.

Nowe przepisy restrukturyzacyjne już od 23 sierpnia! Druga szansa dla firm czy większe ryzyko upadłości?

Polskie firmy czekają na ważne zmiany w prawie – od 23 sierpnia zaczyna obowiązywać unijna dyrektywa drugiej szansy. Nowe zasady restrukturyzacji mają chronić przedsiębiorców przed upadłością, ale eksperci ostrzegają: okres przejściowy może być trudny, a sądy i doradcy będą uczyć się nowych reguł w praktyce.

REKLAMA

Ile zdrożeje piwo i inne trunki od 2026 roku? Ministerstwo Finansów szykuje podwyżkę akcyzy na alkohol oraz opłaty cukrowej

Ministerstwo Finansów informuje, że przedstawiło dwa projekty ustaw dotyczących zdrowia publicznego. Jako pierwsze proponuje aktualizację (czytaj: podniesienie) stawek akcyzy na wszystkie napoje alkoholowe, co ma na celu ograniczenie spożycia napojów alkoholowych, a w konsekwencji redukcję negatywnych skutków jego nadużycia. Ministerstwo Finansów przygotowuje również aktualizację ustawy o zdrowiu publicznym, której celem jest ograniczenie ekonomicznej dostępności napojów słodzonych.

BCC o zmianach w Ordynacji podatkowej: przedawnienie zobowiązań, hipoteka i nowe przepisy karne

Business Centre Club (BCC) przedstawiło uwagi do propozycji nowelizacji ordynacji podatkowej z postulatami w zakresie dalszych zmian w tym obszarze. Eksperci BCC (Daniel Panek i Wojciech Pławiak) odnieśli się do modyfikacji wprowadzonych do treści projektu w porównaniu z wersją z 26 marca 2025 r.

REKLAMA