REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obliczanie współczynnika urlopowego za 2009 r.

Katarzyna Piecyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nowy rok kalendarzowy niesie ze sobą obowiązek ustalenia nowego współczynnika do obliczania ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy.

W celu ustalenia wysokości należnego pracownikowi ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy potrzebna jest znajomość współczynnika urlopowego. Wyraża on przeciętną liczbę dni przypadających do przepracowania w każdym miesiącu danego roku kalendarzowego. Ustala się go odrębnie dla każdego roku, ponieważ jego wysokość uzależniona jest od zmiennej w każdym roku liczby niedziel, świąt (nieprzypadających w niedziele) oraz dni wolnych od pracy wynikających z przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy, które przypadają na dany rok kalendarzowy.

REKLAMA

Autopromocja

Sposób obliczenia współczynnika urlopowego jest następujący:

• od liczby dni w danym roku kalendarzowym odejmuje się łączną liczbę przypadających w tym roku niedziel i świąt oraz dni wolnych od pracy wynikających z rozkładu czasu pracy w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy;

• otrzymany wynik dzieli się przez 12.

Obliczanie współczynnika

Ustalając współczynnik urlopowy na 2009 r., pewne trudności może sprawić ustalenie liczby dni wolnych od pracy wynikających z rozkładu czasu pracy w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy. Powodem trudności jest fakt, że liczba tych dni nie jest uregulowana wprost w przepisach prawa pracy, co wymaga ustalenia jej w drodze interpretacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 2009 r. mamy 365 dni, w tym 52 niedziele, 8 świąt przypadających w inne dni niż niedziele oraz 253 dni pracy. Oznacza to, że 52 dni [365 - (52 + 8 + 253) = 52] to dni wolne wynikające z rozkładu czasu pracy w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy. Współczynnik urlopowy w 2009 r. wynosi zatem: (365 - 52 - 8 - 52 dni) : 12 = 253 : 12 = 21,08.

WaŻne!

Niezależnie od tego, za jakie lata przysługują niewykorzystane urlopy wypoczynkowe, współczynnik do ustalenia należnego pracownikowi ekwiwalentu za niewykorzystany urlop przyjmuje się wyłącznie za ten rok kalendarzowy, w którym pracownik nabył prawo do ekwiwalentu.

Jeśli zatem pracownik nie wykorzystał 5 dni urlopu za 2006 r., 7 dni urlopu za 2007 r. i 3 dni urlopu za 2008 rok, a prawo do ekwiwalentu powstało w 2008 r., to do jego obliczenia przyjmuje się współczynnik ustalony na ten rok.

Przykład

REKLAMA

W związku z wygaśnięciem mandatu przed upływem kadencji 30 listopada 2008 r. wójtowi przysługuje ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop wypoczynkowy w wymiarze: 12 dni za 2007 r. i 22 dni za 2008 rok. W jaki sposób obliczyć ekwiwalent za 2007 r. Czy przyjąć podstawę wynagrodzenia z 2007 r. i współczynnik obowiązujący w 2007 r.?

Niezależnie od tego, za jakie lata przysługują niewykorzystane urlopy wypoczynkowe, współczynnik do ustalenia należnego pracownikowi ekwiwalentu za niewykorzystany urlop przyjmuje się wyłącznie za ten rok kalendarzowy, w którym pracownik nabył prawo do ekwiwalentu. Jeśli zatem pracownik nie wykorzystał 12 dni urlopu za 2007 r. i 22 dni urlopu za 2008 r., a prawo do ekwiwalentu powstało w listopadzie 2008 r. (w dniu wygaśnięcia mandatu), to do jego obliczenia przyjmuje się współczynnik ustalony na ten rok (2008), czyli 21.

Współczynnik urlopowy dla niepełnoetatowców

Obliczanie ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy, w tym ustalanie współczynnika, jest oparte na założeniu, że pracownik zatrudniony jest w pełnym wymiarze czasu pracy, co wyraża się w ustaleniu liczby dni pracy po 8 godzin. Natomiast pracownik zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy ma do przepracowania odpowiednio mniejszą liczbę dni pracy po 8 godzin lub taką samą, ale z mniejszą liczbą godzin pracy, czego nie uwzględniają przepisy. Przyjmując za podstawę wynagrodzenia pracownika niepełnoetatowego i stosując do niej sposób obliczania ekwiwalentu dostosowanego do wynagrodzenia pracownika zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy, doprowadzilibyśmy do zaniżenia wysokości ekwiwalentu urlopowego pracowników niepełnoetatowych. W celu uniknięcia takiej sytuacji należy przy obliczaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy pracownika zatrudnionego na niepełny etat przyjąć, że przeciętna liczba dni roboczych w miesiącu, czyli wartość współczynnika, powinna być ustalona w proporcji do wymiaru czasu pracy określonego w umowie o pracę. Przy takim założeniu wartość dnia roboczego 8-godzinnej pracy będzie taka sama, niezależnie od tego, czy pracownik jest zatrudniony w pełnym czy niepełnym wymiarze czasu pracy.

W konkretnym zatem przypadku dla pracownika zatrudnionego na 1/2 lub 1/4 etatu należy przy obliczaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy określić, że współczynnik wynosi 1/2 lub 1/4 współczynnika przyjętego dla pełnego wymiaru czasu pracy. Takie stanowisko wynika z pisma Departamentu Prawa Pracy Ministerstwa Gospodarki i Pracy z maja 2004 r. (pismo nr PP III/79-338/JR/04): „Przy obliczaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy można by przyjąć założenie, że przeciętna liczba dni roboczych w miesiącu, czyli wartość współczynnika, powinna być ustalana proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy określonego w umowie o pracę”.

W 2009 r. współczynnik urlopowy dla osoby zatrudnionej w niepełnym wymiarze czasu pracy wyniesie np.:

• dla pracownika zatrudnionego w wymiarze 1/2 etatu - 10,54 (21,08 x 1/2),

• dla pracownika zatrudnionego w wymiarze 3/4 etatu - 15,81 (21,08 x 3/4),

• dla pracownika zatrudnionego w wymiarze 1/3 etatu - 7,03 (21,08 x 1/3),

• dla pracownika zatrudnionego w wymiarze 1/4 etatu - 5,27 (21,08 x 1/4),

• dla pracownika zatrudnionego w wymiarze 1/5 etatu - 4,22 (21,08 x 1/5),

• dla pracownika zatrudnionego w wymiarze 1/8 etatu - 2,64 (21,08 x 1/8).

Przykład

Umowa o pracę została rozwiązana 15 listopada 2008 r. Pracownik zatrudniony na 1/2 etatu otrzymywał: pensję zasadniczą 1200 zł, dodatek funkcyjny 150 zł, regulaminową premię (w ostatnich 3 miesiącach: 300 zł, 200 zł i 250 zł). Do dnia rozwiązania umowy pracownik nie wykorzystał 56 godzin urlopu wypoczynkowego.

Przy ustalaniu wysokości ekwiwalentu pieniężnego tego pracownika należy uwzględnić: wynagrodzenie zasadnicze 1200 zł, dodatek funkcyjny 150 zł, przeciętną premię miesięczną z okresu 3 miesięcy poprzedzających miesiąc rozwiązania umowy o pracę (300 zł + 200 zł + 250 zł) : 3 = 250 zł. Ekwiwalent za jeden dzień urlopu wynosi (1200 zł + 150 zł + 250 zł) : 10,50 = 152,38 zł, natomiast za jedną godzinę pracy - 152,38 zł : 8 = 19,05 zł. Pracownik nie wykorzystał 56 godzin urlopu. A zatem przysługujący mu ekwiwalent za urlop wynosi - 56 godz. x 19,05 zł = 1066,80 zł.

Podstawa prawna:

• § 19 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (DzU nr 2, poz. 14 ze zm.).

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowości w KSeF: faktury konsumenckie, złożone załączniki, faktury poza KSeF. Konsultacje Ministerstwa Finansów

W dniu 18 lipca 2024 r. w Ministerstwie Finansów przy ul. Świętokrzyskiej 12 odbyło się kolejne spotkanie konsultacyjne dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur zorganizowane przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową. Przedstawiciele MF podsumowali dotychczasowe prekonsultacje zmian w zakresie obowiązkowego KSeF. Eksperci Ministerstwa Finansów zaprezentowali też propozycje rozwiązań biznesowych tj. wymianę środowiska KSeF na docelowe, wdrożenie załączników i aktualizację struktury e-faktury,  a także planowane rozwiązania i nowe funkcjonalności KSeF.

Nowe dane o wynagrodzeniach Polaków. GUS odsłania karty

GUS opublikował dane dotyczące przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czerwcu 2024 r. Przeciętna płaca wyniosła 8144,83 zł. Wzrost okazał się niższy od prognozowanego przez ekspertów. Mamy też nowe statystyki dotyczące zatrudnienia.

Podatek od nieruchomości od obiektów sportowych. Będą zmiany od 2025 roku. Czy podatek obejmie place zabaw?

W ramach analiz opublikowanego projektu zmian w podatku od nieruchomości, chwilę uwagi należy poświęcić obiektom sportowym. Jako że standardowo ich wartość nie należy do niskich, ewentualne ruchy w tym zakresie, mogą generować istotne skutki podatkowe. Aczkolwiek, akurat w tym obszarze, MF zaproponował też trochę korzyści. Niekorzyści też.

Większe sumy gwarancyjne w OC posiadaczy pojazdów i rolników. Jednolity formularz zaświadczeń o przebiegu ubezpieczenia. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 16 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, która ma dostosować polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących ubezpieczenia OC za szkody, które powstały w związku z ruchem pojazdów mechanicznych. Projekt ten przewiduje m.in. zwiększenie minimalnych sum gwarancyjnych w ubezpieczeniu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych a także rolników. Czy w związku z tymi zmianami wzrosną ceny polis OC?

REKLAMA

Drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Najwięcej na płyn do e-papierosów, aż o 75 proc.

Rząd chce wprowadzić drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Ich skala ma być kilkukrotnie większa, niż zakładała mapa akcyzowa. Już w 20225 r. akcyza na wyroby tytoniowe ma wzrosnąć: o 25 proc. na papierosy, o 38 proc. na tytoń do palenia oraz o 50 proc. na wkłady do podgrzewaczy tytoniu. Będzie podwyżka również płynów do e-papierosów, na które w 2025 r. akcyza wzrośnie aż o 75 proc.

Zakup sprzętu IT? Czasem lepiej wynająć. Na czym polega DaaS?

Na czym polega model biznesowy Device as a Service (DaaS)? Komu i kiedy się opłaca? Co sprawia, że jest to rosnący trend nie tylko w polskich firmach?

Twój biznes działa dobrze ale pieniądze gdzieś wyciekają. Ekspert podpowiada gdzie szukać przyczyn i źródeł wycieków

Takie pytanie często zadają sobie przedsiębiorcy, którzy osiągając spore przychody, realizując duże i zyskowne projekty nagle stwierdzają brak gotówki na koncie. Dlaczego tak się dzieje? Gdzie są pieniądze? Na te i inne pytania odpowiada dr nauk ekonomicznych Elżbieta Sobów – specjalistka ds. finansów z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem.

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

REKLAMA

Prezesa skazano za zaległości podatkowe spółki. Ale to sąd popełnił błąd

Samo tylko objęcie funkcji prezesa zarządu spółki nie może powodować automatycznego przyjęcia na siebie odpowiedzialności karnej za cudze działania. Tak uznał Rzecznik Praw Obywatelskich, informując o wniesieniu skargi kasacyjnej na korzyść prezesa spółki, którego sąd skazał za nieodprowadzenie zaliczek na podatek dochodowy, powstałych w okresie gdy nie objął jeszcze funkcji.

Podatek od nieruchomości obejmie nawet panele fotowoltaiczne. Takie zmiany już od 2025 roku

Zmiany w podatku od nieruchomości zmierzają do opodatkowania urządzeń energetycznych, np. paneli fotowoltaicznych. Budowle mają być opodatkowane jako całość techniczno-użytkowa. Podatkiem od nieruchomości (inaczej niż obecnie) już od 2025 roku objęte zostaną więc wszystkie elementów farmy fotowoltaicznej (w tym panele).

REKLAMA