REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować rezerwy na świadczenie pracownicze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Roman

REKLAMA

Spółka prowadzi ewidencję kosztów na kontach zespołu 5, w których zawarty jest również układ rodzajowy, np. 550-404-01, oraz zespołu 7. Jak należy zaewidencjonować rezerwy na zobowiązania wobec pracowników, utworzenie rezerwy na nagrody jubileuszowe, odprawy emerytalne, urlopy, wypłatę nagród z rezerwy? Na polecenie grupy kapitałowej rezerwy te mają być ujęte w wynagrodzeniach.

RADA

Zarachowane w koszty okresu bieżącego przyszłe wydatki na nagrody jubileuszowe, odprawy emerytalne i podobne świadczenia pracownicze stanowią bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów.

UZASADNIENIE

Zasady tworzenia i rozliczania rezerw na świadczenia z tytułu nagród jubileuszowych i odpraw emerytalnych, mających charakter zobowiązań długoterminowych, a przewidzianych w regulaminie wynagradzania, określa art. 39 ust. 2, 3 i 5 ustawy o rachunkowości.

Przepisy te definiują bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów. Rezerwę tworzy się w wysokości prawdopodobnych zobowiązań przypadających na bieżący okres sprawozdawczy - w drodze zarachowania w ciężar kosztów bieżącej działalności operacyjnej jednostki, mimo że wypłata świadczeń nastąpi w następnych okresach sprawozdawczych.

 

 

Jeśli w Twojej firmie musisz tworzyć rezerwy na świadczenia pracownicze (emerytalne, rentowe i inne) - służymy Ci pomocą! Wypełnij formularz a eksperci z firmy Attuario, która współpracuje z serwisem Księgowość, dokonają tych wyliczeń dla Ciebie.
Zapraszamy do wypełnienia formularza!

 

Postanowienia MSR nr 19 „Świadczenia pracownicze” wyraźnie wskazują na konieczność uwzględniania tych kosztów odpowiednio w każdym okresie sprawozdawczym, a przez to tworzenia na nie rezerw. Artykuł 39 ustawy o rachunkowości, poświęcony biernym rozliczeniom międzyokresowym, nie zawiera tak wyraźnej regulacji. Zamieszczenie w pasywach bilansu pozycji „Rezerwa na świadczenia emerytalne i podobne” położyło kres dywagacjom związanym z istnieniem lub nieistnieniem obowiązku tworzenia tego rodzaju rezerwy.

Rezerwa na urlopy i na premie zależne od wypracowanego zysku to krótkoterminowe świadczenia pracownicze. Przy rezerwie na urlopy należałoby się zastanowić nad zasadnością jej tworzenia. Dotyczy ona jedynie tych pracowników, których wynagrodzenia ustalane są w zależności od czasu pracy, np. akord. W przypadku płacy ustalonej w postaci stałej kwoty miesięcznej za czas urlopu nie ustala się odrębnego wynagrodzenia. Dodatkowo, zgodnie z Kodeksem pracy, urlop należy wykorzystać najpóźniej w roku następnym i nie ma możliwości wypłaty ekwiwalentu za niewykorzystany urlop, jeżeli stosunek pracy trwa nadal. Dlatego warto rozważyć, czy zasadne jest (ze względu na istotność) tworzenie rezerwy na powyższe świadczenie.

UWAGA!

Koszty premii uzależnionej od wypracowanego zysku należy ująć w kosztach okresu, którego premia dotyczy.

Przesunięcie kosztu do okresu faktycznej wypłaty premii jest w tym przypadku niewłaściwe. Może to doprowadzić do znacznego obciążenia kosztów w roku, w którym jednostka ewentualnie poniosła stratę, a premią należną jest z tytułu wypracowania zysku w roku poprzedzającym. Dlatego konieczne jest tworzenie rezerwy z tego tytułu.

Ewidencja księgowa

W bilansie rezerwy utworzone na koszty świadczeń pracowniczych (saldo kredytowe konta „Bierne rozliczenia międzyokresowe”) ujmuje się w pasywach w pozycji B.I.2.

Ewidencja księgowa rezerw na świadczenia pracownicze, w sytuacji gdy jednostka prowadzi ewidencję tylko na kontach zespołu 5:

1. Utworzenie rezerwy na koszty, które nie są jeszcze zobowiązaniem:

Wn „Koszty działalności podstawowej” lub

„Koszty zarządu”, lub

„Koszty sprzedaży”

Ma „Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów”

2. Koszty rzeczywiście poniesione w wysokości zobowiązań wobec pracowników:

Wn „Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów”

Ma „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”

3. Rozliczenie rezerw:

- nadwyżka rezerwy nad kosztami poniesionymi

Wn „Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów”

Ma „Koszty działalności podstawowej” lub

„Koszty zarządu”, lub

„Koszty sprzedaży”

- nadwyżka kosztów poniesionych nad utworzoną uprzednio rezerwą

Wn „Koszty działalności podstawowej” lub

„Koszty zarządu”, lub

„Koszty sprzedaży”

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”

PRZYKŁAD

Na dzień bilansowy 31 grudnia 2005 r. jednostka utworzyła rezerwę na wypłatę premii rocznych dla członków zarządu, zależnych od wypracowanego zysku za rok, w wysokości 60 000 zł. Wskutek zmiany sytuacji finansowej jednostki w 2006 r. zawarto porozumienie z pracownikami, w wyniku którego zmniejszono wartość premii do kwoty 50 000 zł.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Z polecenia grupy kapitałowej koszty prezentowane są według rodzaju. Ewidencja kosztów prowadzona przez jednostkę na kontach zespołu 5, rozbudowanych analitycznie według rodzaju, pozwoli na uzyskanie informacji o łącznych kosztach wynagrodzeń, rozksięgowanych według miejsc ich powstawania.

l art. 39 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l MSR nr 19 „Świadczenie pracownicze”

Wioletta Roman

doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA