REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować rezerwy na świadczenie pracownicze

Wioletta Roman

REKLAMA

Spółka prowadzi ewidencję kosztów na kontach zespołu 5, w których zawarty jest również układ rodzajowy, np. 550-404-01, oraz zespołu 7. Jak należy zaewidencjonować rezerwy na zobowiązania wobec pracowników, utworzenie rezerwy na nagrody jubileuszowe, odprawy emerytalne, urlopy, wypłatę nagród z rezerwy? Na polecenie grupy kapitałowej rezerwy te mają być ujęte w wynagrodzeniach.

RADA

Zarachowane w koszty okresu bieżącego przyszłe wydatki na nagrody jubileuszowe, odprawy emerytalne i podobne świadczenia pracownicze stanowią bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów.

UZASADNIENIE

Zasady tworzenia i rozliczania rezerw na świadczenia z tytułu nagród jubileuszowych i odpraw emerytalnych, mających charakter zobowiązań długoterminowych, a przewidzianych w regulaminie wynagradzania, określa art. 39 ust. 2, 3 i 5 ustawy o rachunkowości.

Przepisy te definiują bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów. Rezerwę tworzy się w wysokości prawdopodobnych zobowiązań przypadających na bieżący okres sprawozdawczy - w drodze zarachowania w ciężar kosztów bieżącej działalności operacyjnej jednostki, mimo że wypłata świadczeń nastąpi w następnych okresach sprawozdawczych.

 

 

Jeśli w Twojej firmie musisz tworzyć rezerwy na świadczenia pracownicze (emerytalne, rentowe i inne) - służymy Ci pomocą! Wypełnij formularz a eksperci z firmy Attuario, która współpracuje z serwisem Księgowość, dokonają tych wyliczeń dla Ciebie.
Zapraszamy do wypełnienia formularza!

 

Postanowienia MSR nr 19 „Świadczenia pracownicze” wyraźnie wskazują na konieczność uwzględniania tych kosztów odpowiednio w każdym okresie sprawozdawczym, a przez to tworzenia na nie rezerw. Artykuł 39 ustawy o rachunkowości, poświęcony biernym rozliczeniom międzyokresowym, nie zawiera tak wyraźnej regulacji. Zamieszczenie w pasywach bilansu pozycji „Rezerwa na świadczenia emerytalne i podobne” położyło kres dywagacjom związanym z istnieniem lub nieistnieniem obowiązku tworzenia tego rodzaju rezerwy.

Rezerwa na urlopy i na premie zależne od wypracowanego zysku to krótkoterminowe świadczenia pracownicze. Przy rezerwie na urlopy należałoby się zastanowić nad zasadnością jej tworzenia. Dotyczy ona jedynie tych pracowników, których wynagrodzenia ustalane są w zależności od czasu pracy, np. akord. W przypadku płacy ustalonej w postaci stałej kwoty miesięcznej za czas urlopu nie ustala się odrębnego wynagrodzenia. Dodatkowo, zgodnie z Kodeksem pracy, urlop należy wykorzystać najpóźniej w roku następnym i nie ma możliwości wypłaty ekwiwalentu za niewykorzystany urlop, jeżeli stosunek pracy trwa nadal. Dlatego warto rozważyć, czy zasadne jest (ze względu na istotność) tworzenie rezerwy na powyższe świadczenie.

UWAGA!

Koszty premii uzależnionej od wypracowanego zysku należy ująć w kosztach okresu, którego premia dotyczy.

Przesunięcie kosztu do okresu faktycznej wypłaty premii jest w tym przypadku niewłaściwe. Może to doprowadzić do znacznego obciążenia kosztów w roku, w którym jednostka ewentualnie poniosła stratę, a premią należną jest z tytułu wypracowania zysku w roku poprzedzającym. Dlatego konieczne jest tworzenie rezerwy z tego tytułu.

Ewidencja księgowa

W bilansie rezerwy utworzone na koszty świadczeń pracowniczych (saldo kredytowe konta „Bierne rozliczenia międzyokresowe”) ujmuje się w pasywach w pozycji B.I.2.

Ewidencja księgowa rezerw na świadczenia pracownicze, w sytuacji gdy jednostka prowadzi ewidencję tylko na kontach zespołu 5:

1. Utworzenie rezerwy na koszty, które nie są jeszcze zobowiązaniem:

Wn „Koszty działalności podstawowej” lub

„Koszty zarządu”, lub

„Koszty sprzedaży”

Ma „Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów”

2. Koszty rzeczywiście poniesione w wysokości zobowiązań wobec pracowników:

Wn „Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów”

Ma „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”

3. Rozliczenie rezerw:

- nadwyżka rezerwy nad kosztami poniesionymi

Wn „Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów”

Ma „Koszty działalności podstawowej” lub

„Koszty zarządu”, lub

„Koszty sprzedaży”

- nadwyżka kosztów poniesionych nad utworzoną uprzednio rezerwą

Wn „Koszty działalności podstawowej” lub

„Koszty zarządu”, lub

„Koszty sprzedaży”

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów”

PRZYKŁAD

Na dzień bilansowy 31 grudnia 2005 r. jednostka utworzyła rezerwę na wypłatę premii rocznych dla członków zarządu, zależnych od wypracowanego zysku za rok, w wysokości 60 000 zł. Wskutek zmiany sytuacji finansowej jednostki w 2006 r. zawarto porozumienie z pracownikami, w wyniku którego zmniejszono wartość premii do kwoty 50 000 zł.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Z polecenia grupy kapitałowej koszty prezentowane są według rodzaju. Ewidencja kosztów prowadzona przez jednostkę na kontach zespołu 5, rozbudowanych analitycznie według rodzaju, pozwoli na uzyskanie informacji o łącznych kosztach wynagrodzeń, rozksięgowanych według miejsc ich powstawania.

l art. 39 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l MSR nr 19 „Świadczenie pracownicze”

Wioletta Roman

doradca podatkowy

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA