REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzupełnić wynagrodzenie pracownika za miesiąc, w którym miał prawo do urlopu wypoczynkowego

Edyta Pisarczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik otrzymuje stałe wynagrodzenie za pracę i premię w zmiennej wysokości, zależnej od efektów pracy w miesiącu. W styczniu korzystał z 5 dni urlopu wypoczynkowego, a przez 3 dni pobierał wynagrodzenie chorobowe. Jak w tym przypadku ustalić podstawę wymiaru wynagrodzenia chorobowego pracownika w związku z chorobą od 12 do 16 maja 2008 r.? Pracownik jest zatrudniony od 1 października 2007 r.

rada

REKLAMA

Autopromocja

Podstawę wymiaru wynagrodzenia chorobowego powinni Państwo ustalić, biorąc pod uwagę wynagrodzenie za pracę, premie oraz wynagrodzenie za urlop, które w okresie od 1 października 2007 r. do 30 kwietnia 2008 r. uzyskał pracownik. Przy czym jego wynagrodzenie i premię za styczeń 2008 r. należy uzupełnić w związku z 3-dniową niezdolnością do pracy.

uzasadnienie

Do podstawy wymiaru wynagrodzenia chorobowego i zasiłków chorobowych należy wliczać wynagrodzenie za pracę oraz wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy (które należy traktować jak wynagrodzenie za pracę). Jeżeli na wysokość wynagrodzenia urlopowego składa się składnik stały (w tym przypadku wynagrodzenie za pracę) oraz składnik zmienny (tutaj premia uzależniona od efektów pracy) i wynagrodzenie za dany miesiąc trzeba uzupełnić, ponieważ pracownik np. chorował w tym miesiącu - to całe wynagrodzenie za ten miesiąc należy traktować tak jak wynagrodzenie zmienne.

Państwa firma wypłaca premię zmienną. Premia ta jest uzależniona od efektów pracy. Jest ona zmniejszana za okres usprawiedliwionej nieobecności w pracy. Dlatego należy ją wliczać do podstawy wymiaru wynagrodzenia chorobowego i zasiłków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

To, czy premię za styczeń 2008 r. należy uzupełnić w związku z 3-dniową chorobą pracownika, zależy od sposobu jej pomniejszania za okres usprawiedliwionej nieobecności w pracy. Jeżeli premia jest pomniejszana proporcjonalnie, to w podstawie wymiaru należy ją uwzględnić po uzupełnieniu. Natomiast jeżeli premia jest zmniejszana za okres usprawiedliwionej nieobecności w pracy w inny sposób, np. procentowo, to do podstawy wymiaru świadczeń należy ją wliczać w kwocie faktycznie wypłaconej w danym miesiącu.

Przy ustalaniu podstawy wymiaru wynagrodzenia chorobowego pracownika za okres od października 2007 r. do kwietnia 2008 r. trzeba pamiętać, że od 1 stycznia 2008 r. zmieniła się wysokość składki na ubezpieczenia rentowe, finansowanej przez pracownika.

PRZYKŁAD

Pracownik jest zatrudniony od 1 października 2007 r. Otrzymuje zmienną premię wliczaną do podstawy wymiaru świadczeń za czas niezdolności do pracy. Na przełomie grudnia 2007 r. i stycznia 2008 r. chorował i otrzymał wynagrodzenie chorobowe za 5 dni grudnia (od 27 do 31 grudnia 2007 r.) i 8 dni stycznia (od 1 do 8 stycznia 2008 r.). Przez 3 dni stycznia br. był na urlopie wypoczynkowym. Ponownie zachorował w maju 2008 r.

W okresie od października 2007 r. do kwietnia 2008 r. otrzymał następujące składniki wynagrodzenia (wypłata wynagrodzenia za dany miesiąc pod koniec tego miesiąca):

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 36 ust. 1, art. 40 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 31, poz. 267; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 115, poz. 792

Edyta Pisarczyk

ekspert w zakresie ubezpieczeń społecznych

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

REKLAMA

Podatek od ogrodzenia w 2025 r. Ministerstwo Finansów wyjaśnia wątpliwości

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz skutecznie pismo do urzędu i sądu w ostatnim dniu terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu lub sądu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

REKLAMA