REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Miejsce wykonywania pracy zdalnej. Gdzie można wykonywać pracę zdalną?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Miejsce wykonywania pracy zdalnej. Gdzie można wykonywać pracę zdalną? Czy praca zdalna musi być wykonywana w miejscu zamieszkania? Czy pracodawca może się zgodzić na pracę zdalną za granicą?
Miejsce wykonywania pracy zdalnej. Gdzie można wykonywać pracę zdalną? Czy praca zdalna musi być wykonywana w miejscu zamieszkania? Czy pracodawca może się zgodzić na pracę zdalną za granicą?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Praca zdalna swój renesans przeszła w dobie pandemii. To w tym czasie większość pracodawców i pracowników przekonała się, że praca zdalna jest możliwa, a co więcej efektywna. Chociaż początkowo większość ludzi, ze względu na ograniczenia pracowała w domu, to po pewnym czasie nasunęło się pytanie czy podczas pracy zdalnej można pracować z innego miejsca niż miejsce zamieszkania?

Miejsce wykonywania pracy zdalnej w ustawie antycovidowej

Obecna regulacja dotycząca pracy zdalnej zawarta w ustawie z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych wskazuje, że pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie pracy poza miejscem jej stałego wykonywania.

REKLAMA

Czy praca zdalna musi być wykonywana w miejscu zamieszkania?

Zasadniczo nie ma przeciwskazań do umożliwienia pracownikowi pracy z innego miejsca niż miejsce jego zamieszkania. Pracodawca przed wydaniem polecenia pracy zdalnej jest zobowiązany do uzyskania od pracownika oświadczenia o posiadaniu warunków lokalowych do wykonywania pracy zdalnej. W dużej mierze oświadczenie to determinuje miejsce, gdzie pracownik tę pracę może wykonywać. Niemniej jednak nie oznacza to, że musi on pracować z domu.

W praktyce w poleceniu pracy zdalnej pracodawca wskazuje miejsce wykonywania pracy zdalnej. Zdarza się, że bywa ono regulowana w regulaminach pracy zdalnej.  Z prawnego punktu widzenia nie ma jednak przeszkód, aby wyznaczyć takie miejsce poza granicami Polski.

Czy pracodawca może się zgodzić na pracę zdalną za granicą?

Niezależnie od braku zakazu wykonywania pracy z miejsc znacznie oddalonych od stałego miejsca świadczenia pracy, zezwolenie na nią przez pracodawcę wcale nie jest takie oczywiste na gruncie obecnej regulacji. Zasadniczo bowiem należy brać pod uwagę jej cel jakim jest przeciwdziałanie COVID-19. W drugiej kolejności istnieje szereg regulacji z zakresu prawa podatkowego czy ubezpieczeń społecznych, które należy przeanalizować zanim wyrazi się zgodę na wykonywanie przez pracownika pracy poza granicami Polski. Może się bowiem okazać, że praca zdalna za granicą będzie dla pracodawcy wiązała się z dodatkowymi obowiązkami.  Ponadto kwestiami problematycznymi na gruncie prawa pracy jest m. in. także to jak zapewnić bhp pracownikowi, czy jakie są drogi postępowania w razie wypadku w pracy.

Praca zdalna w projekcie nowelizacji Kodeksu pracy

W sejmie trwają prace nad wprowadzeniem wyczerpującej regulacji instytucji pracy zdalnej. W dotychczasowym projekcie ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw została ona zdefiniowana jako praca, która może być wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Po wejściu w życie nowych przepisów nie będzie budzić wątpliwości miejsce świadczenia pracy zdalnej, będzie to bowiem każdorazowo miejsce wskazane przez pracownika, ale wymagające akceptacji pracodawcy. Intencją ustawodawcy jest wyłączenie możliwości swobodnego decydowania przez pracownika o tym, gdzie będzie wykonywał home-office.

Ustawodawca jako główne miejsce wykonywania pracy zdalnej wskazuje miejsce zamieszkania pracownika. Jednak nie ma przeciwskazań, aby było to każde inne miejsce, nawet za granicą, o ile uzyska akceptację pracodawcy. Chociaż przepis wprost reguluje kwestię to w praktyce nie powinno to stanowić zachęty dla pracodawców do zezwalania na pracę za granicą z kilku kluczowych powodów, o których niżej.

Praca zdalna za granicą - skutki i komplikacje

Praca za granicą może dostarczyć wielu komplikacji pracodawcom i pracownikom. Kwestią podlegającą badaniu powinna być kwestia konieczności legalizacji pobytu i pracy. Pobyt za granicą może wiązać się ze zmianą rezydencji podatkowej. Monitorowania mogą wymagać także kwestie związane z ubezpieczeniem społecznym. Problem ten ma mniejsze znaczenie, jeśli praca zdalna miałaby być świadczona na terenie UE, ponieważ ustawodawca europejski przewidział możliwość koordynacji krajowych systemów zabezpieczenia społecznego. Dodatkowo może zdarzyć się, że pracownik będzie podlegał prawu pracy kraju, w którym wykonuje prace zdalną. Dla pracodawcy może mieć to przełożenie na konieczność przestrzegania przepisów państwa obcego w zakresie wysokości płacy minimalnej czy czasu pracy takiego pracownika.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podsumowanie

Po wprowadzeniu do kodeksu pracy instytucji pracy zdalnej miejsce jej wykonywania będzie musiało zostać każdorazowo zaakceptowane przez pracodawcę. Jednak przy rozpatrywaniu propozycji pracownika co do wykonywania pracy za granicą, pracodawca powinien mieć na uwadze ewentualne konsekwencje jakie wiążą się z pozytywnym jej rozpatrzeniem.

Autor – adw. Agnieszka Stefańska-Pieczara, Lubasz i Wspólnicy Kancelaria Radców Prawnych Sp. k.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA