REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Miejsce wykonywania pracy zdalnej. Gdzie można wykonywać pracę zdalną?

Lubasz i Wspólnicy
Kancelaria Radców Prawnych
Miejsce wykonywania pracy zdalnej. Gdzie można wykonywać pracę zdalną? Czy praca zdalna musi być wykonywana w miejscu zamieszkania? Czy pracodawca może się zgodzić na pracę zdalną za granicą?
Miejsce wykonywania pracy zdalnej. Gdzie można wykonywać pracę zdalną? Czy praca zdalna musi być wykonywana w miejscu zamieszkania? Czy pracodawca może się zgodzić na pracę zdalną za granicą?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Praca zdalna swój renesans przeszła w dobie pandemii. To w tym czasie większość pracodawców i pracowników przekonała się, że praca zdalna jest możliwa, a co więcej efektywna. Chociaż początkowo większość ludzi, ze względu na ograniczenia pracowała w domu, to po pewnym czasie nasunęło się pytanie czy podczas pracy zdalnej można pracować z innego miejsca niż miejsce zamieszkania?

Miejsce wykonywania pracy zdalnej w ustawie antycovidowej

Obecna regulacja dotycząca pracy zdalnej zawarta w ustawie z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych wskazuje, że pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie pracy poza miejscem jej stałego wykonywania.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Czy praca zdalna musi być wykonywana w miejscu zamieszkania?

Zasadniczo nie ma przeciwskazań do umożliwienia pracownikowi pracy z innego miejsca niż miejsce jego zamieszkania. Pracodawca przed wydaniem polecenia pracy zdalnej jest zobowiązany do uzyskania od pracownika oświadczenia o posiadaniu warunków lokalowych do wykonywania pracy zdalnej. W dużej mierze oświadczenie to determinuje miejsce, gdzie pracownik tę pracę może wykonywać. Niemniej jednak nie oznacza to, że musi on pracować z domu.

W praktyce w poleceniu pracy zdalnej pracodawca wskazuje miejsce wykonywania pracy zdalnej. Zdarza się, że bywa ono regulowana w regulaminach pracy zdalnej.  Z prawnego punktu widzenia nie ma jednak przeszkód, aby wyznaczyć takie miejsce poza granicami Polski.

Czy pracodawca może się zgodzić na pracę zdalną za granicą?

Niezależnie od braku zakazu wykonywania pracy z miejsc znacznie oddalonych od stałego miejsca świadczenia pracy, zezwolenie na nią przez pracodawcę wcale nie jest takie oczywiste na gruncie obecnej regulacji. Zasadniczo bowiem należy brać pod uwagę jej cel jakim jest przeciwdziałanie COVID-19. W drugiej kolejności istnieje szereg regulacji z zakresu prawa podatkowego czy ubezpieczeń społecznych, które należy przeanalizować zanim wyrazi się zgodę na wykonywanie przez pracownika pracy poza granicami Polski. Może się bowiem okazać, że praca zdalna za granicą będzie dla pracodawcy wiązała się z dodatkowymi obowiązkami.  Ponadto kwestiami problematycznymi na gruncie prawa pracy jest m. in. także to jak zapewnić bhp pracownikowi, czy jakie są drogi postępowania w razie wypadku w pracy.

Praca zdalna w projekcie nowelizacji Kodeksu pracy

W sejmie trwają prace nad wprowadzeniem wyczerpującej regulacji instytucji pracy zdalnej. W dotychczasowym projekcie ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw została ona zdefiniowana jako praca, która może być wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Po wejściu w życie nowych przepisów nie będzie budzić wątpliwości miejsce świadczenia pracy zdalnej, będzie to bowiem każdorazowo miejsce wskazane przez pracownika, ale wymagające akceptacji pracodawcy. Intencją ustawodawcy jest wyłączenie możliwości swobodnego decydowania przez pracownika o tym, gdzie będzie wykonywał home-office.

Ustawodawca jako główne miejsce wykonywania pracy zdalnej wskazuje miejsce zamieszkania pracownika. Jednak nie ma przeciwskazań, aby było to każde inne miejsce, nawet za granicą, o ile uzyska akceptację pracodawcy. Chociaż przepis wprost reguluje kwestię to w praktyce nie powinno to stanowić zachęty dla pracodawców do zezwalania na pracę za granicą z kilku kluczowych powodów, o których niżej.

REKLAMA

Praca zdalna za granicą - skutki i komplikacje

Praca za granicą może dostarczyć wielu komplikacji pracodawcom i pracownikom. Kwestią podlegającą badaniu powinna być kwestia konieczności legalizacji pobytu i pracy. Pobyt za granicą może wiązać się ze zmianą rezydencji podatkowej. Monitorowania mogą wymagać także kwestie związane z ubezpieczeniem społecznym. Problem ten ma mniejsze znaczenie, jeśli praca zdalna miałaby być świadczona na terenie UE, ponieważ ustawodawca europejski przewidział możliwość koordynacji krajowych systemów zabezpieczenia społecznego. Dodatkowo może zdarzyć się, że pracownik będzie podlegał prawu pracy kraju, w którym wykonuje prace zdalną. Dla pracodawcy może mieć to przełożenie na konieczność przestrzegania przepisów państwa obcego w zakresie wysokości płacy minimalnej czy czasu pracy takiego pracownika.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podsumowanie

Po wprowadzeniu do kodeksu pracy instytucji pracy zdalnej miejsce jej wykonywania będzie musiało zostać każdorazowo zaakceptowane przez pracodawcę. Jednak przy rozpatrywaniu propozycji pracownika co do wykonywania pracy za granicą, pracodawca powinien mieć na uwadze ewentualne konsekwencje jakie wiążą się z pozytywnym jej rozpatrzeniem.

Autor – adw. Agnieszka Stefańska-Pieczara, Lubasz i Wspólnicy Kancelaria Radców Prawnych Sp. k.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA