REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrola legalności zatrudnienia cudzoziemców - jak przebiega? Kto może kontrolować? Kiedy zatrudnienie cudzoziemca jest nielegalne?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
EWL Group
Zmieniamy europejski rynek pracy dla Ciebie
Kontrola legalności zatrudnienia cudzoziemców - jak przebiega? Kto może kontrolować? Kiedy zatrudnienie cudzoziemca jest nielegalne?
Kontrola legalności zatrudnienia cudzoziemców - jak przebiega? Kto może kontrolować? Kiedy zatrudnienie cudzoziemca jest nielegalne?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola legalności zatrudnienia cudzoziemców pozwala zweryfikować, czy pobyt oraz świadczenie pracy przez obcokrajowców w Polsce odbywa się zgodnie z prawem. Narzędzie umożliwia skuteczną walkę z nielegalnymi praktykami oraz wymusza odpowiednią postawę wśród pracodawców i przyjeżdżających do Polski cudzoziemców. Jak wygląda kontrola legalności zatrudnienia i kto jest uprawniony do jej przeprowadzenia?

Zatrudnienie obcokrajowców to rozwiązanie, które cieszy się coraz większą popularnością wśród polskich przedsiębiorców. Dla cudzoziemców, zwłaszcza zza wschodniej granicy, możliwość pracy w Polsce oznacza zazwyczaj większe zarobki oraz większą swobodę w przemieszczaniu się po terytorium Unii Europejskiej. Obopólna korzyść wydaje się oczywista.
Zjawisko ma jednak również swoją ciemną stronę związaną z obchodzeniem przepisów o legalności zatrudnienia. Takie praktyki wymuszają konieczność przeprowadzania kontroli legalności zatrudniania cudzoziemców. Jak wygląda kontrola? Kto może ją przeprowadzić oraz jakie dokumenty należy okazać?

REKLAMA

Kto jest uprawniony do przeprowadzenia kontroli?

Kontrola stwierdzająca legalność zatrudnienia cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej to zadanie, które należy do obowiązków:

  • Państwowej Inspekcji Pracy (PIP),
  • Straży Granicznej (SG).

Oba podmioty ściśle ze sobą współpracują, jednak ich role nieco się od siebie różnią.

Legalność zatrudnienia cudzoziemców PIP badają specjalistyczne sekcje okręgowe, które dodatkowo sprawdzają okoliczności zgłoszenia cudzoziemca do ubezpieczenia społecznego, opłacanie za niego składek na Fundusz Pracy oraz stosowanie przez pracodawców zagranicznych standardów polskiego prawa pracy wobec obcokrajowców delegowanych do pracy w Polsce.

Legalność wykonywania pracy oraz prowadzenia działalności gospodarczej przez cudzoziemców bada również Straż Graniczna. Kontrola cudzoziemców i legalności ich zatrudnienia dotyczy firm, gospodarstw domowych, osób fizycznych oraz obcokrajowców prowadzących własną działalność gospodarczą w Polsce. Dodatkowo w kompetencji Straży Granicznej leży także kontrola legalności pobytu obcokrajowców na terytorium Polski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wygląda kontrola legalności zatrudnienia cudzoziemców?

Kontrola legalności zatrudnienia cudzoziemców jest przeprowadzana zawsze przez minimum dwóch funkcjonariuszy Państwowej Inspekcji Pracy lub Straży Granicznej. Urzędnicy muszą przy sobie posiadać stosowne upoważnienia oraz legitymacje. Zgodnie z treścią art. 24 ustawy o państwowej inspekcji pracy, funkcjonariusze są uprawnieni do przeprowadzanie kontroli o każdej porze dnia i nocy bez wcześniejszego uprzedzenia.

Kontroli poddawane jest przestrzeganie przepisów prawa pracy oraz legalności zatrudnienia obcokrajowca. Kontrola odbywa się w siedzibie podmiotu kontrolowanego, miejscu przechowywania dokumentów lub miejscu wykonywania zadań przez pracownika. Przed rozpoczęciem badania dokumentacji, inspektorzy mogą sprawdzić tożsamość przybywających w zakładzie pracy osób oraz je przesłuchać.

Legalne zatrudnienie cudzoziemca — dokumenty potrzebne do kontroli

W trakcie kontroli funkcjonariusze mogą poprosić o przedstawienie dokumentacji potwierdzającej legalność zatrudnienia cudzoziemców. Wśród nich w szczególności:

  • zezwolenia na pracę,
  • oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi,
  • karty pobytu stałego lub czasowego,
  • umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej zawartej z cudzoziemcami,
  • dokumenty potwierdzające uzyskanie przez cudzoziemca wpisu do Ewidencji Działalności Gospodarczej,
  • list obecność i harmonogramu pracy,
  • dokumentacji kadrowej dotyczącej m.in. wynagrodzenia.

Ustalenia kontroli spisywane są w formie protokołu.

Kara za nielegalne zatrudnienie cudzoziemca

Jeśli kontrola wykaże nielegalne wykonywanie pracy przez cudzoziemca lub naruszenie przepisów prawa pracy, inspektor może zastosować odpowiednie środku prawne, aby ukarać pracodawcę oraz nielegalnie zatrudnionego pracownika. Wśród nich znajdują się m.in.:

  • kara grzywny dla pracodawcy od 3000 zł do 30 000 zł,
  • kara grzywny dla nielegalnie zatrudnionego obcokrajowca od 1000 zł do 30 000 zł,
  • decyzja o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu do kraju ojczystego,
  • odebranie prawa do korzystania z dotacji publicznych, w tym dotacji unijnych,
  • zakaz prowadzenia działalności gospodarczej przez pracodawcę.

Równocześnie po stwierdzeniu naruszenia przepisów, okręgowa inspekcja pracy jest zobowiązana do zawiadomienia o tym fakcie Straży Granicznej oraz wojewody właściwego dla miejsca zdarzenia. Zawiadomienie tych organów, implikuje często dalsze następstwa.

Czym jest nielegalne zatrudnienie cudzoziemca?

Nielegalne wykonywanie pracy przez cudzoziemca ma miejsce wtedy, gdy:

  • pracownik nie posiada ważnej wizy lub innego dokumentu uprawniającego go do pobytu w Polsce,
  • podstawa jego pobytu na terytorium Polski nie uprawnia do wykonywania pracy,
  • pracownik wykonuje pracę bez zezwolenia (gdy jest ono wymagane),
  • pracownik wykonuje pracę na innym stanowisku lub w innych warunkach niż określone w zezwoleniu na pobyt czasowy i pracę,
  • nie została zawarta umowa o pracę lub inna umowa cywilnoprawna.

Kontrola legalności zatrudnienia cudzoziemców ma związek z coraz większą popularnością zatrudniania obcokrajowców. Celem przeprowadzanych kontroli jest walka z nieuczciwymi praktykami oraz wypracowaniem mechanizmów umożliwiających legalne podjęcie pracy przez obcokrajowców.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA