REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady zatrudniania obcokrajowców w Polsce od czerwca 2017 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowe zasady zatrudniania obcokrajowców w Polsce od czerwca 2017 roku; Ważne zmiany w imigracyjnym prawie pracy dla sektora międzynarodowego pośrednictwa pracy
Nowe zasady zatrudniania obcokrajowców w Polsce od czerwca 2017 roku; Ważne zmiany w imigracyjnym prawie pracy dla sektora międzynarodowego pośrednictwa pracy

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązująca od 1 czerwca 2017 roku nowelizacja ustawy o promocji zatrudniania i instytucji rynku pracy wprowadziła bardzo ważne zmiany w prawnych zasadach m.in. pracy sezonowej oraz pracy krótkoterminowej obcokrajowców w Polsce. Co ważne, w ten sposób obowiązuje nowe prawo imigracji pracowniczej w kontekście obywateli państw spoza UE i EOG.

Praca tymczasowa na nowych zasadach

Na bazie zmian w przepisach o zatrudnieniu pracowników tymczasowych, firmy zatrudniające pracowników tymczasowych w Polsce oraz delegujące takich pracowników za granicę muszą przygotować się na znaczny wzrost kosztów. Muszą liczyć się także ze znaczącymi utrudnieniami jak również ograniczeniami biurokratycznymi. Przykładowo, drastycznie rozszerzono katalog sankcji. Wprowadzono bowiem karę do kwoty 100.000 i zwiększono liczbę przypadków obowiązkowego usunięcia przedsiębiorcy z rejestru agencji pracy. Zmiany w przepisach dotyczą także firm sprowadzających do Polski cudzoziemców.

REKLAMA

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany przy zezwoleniu na pracę sezonową oraz pracę krótkoterminową

I chociaż omawiana nowelizacja przedstawiana była w jej uzasadnieniu jako przede wszystkim doprecyzowanie już istniejących przepisów, to wprowadza ona gruntowne zmiany w przepisach obowiązujących dotychczas. Przykładowo, zmiany dotyczą zasad prawnych legalnego zatrudniania obcokrajowców na polskim rynku pracy. Dotyczą takich aspektów jak zezwolenie na pracę sezonową oraz pracę krótkoterminową. Co ważne, nowelizacją objęte zostało także zezwolenie na pobyt czasowy w celu wykonywania pracy w ramach przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa.

I tak, zezwolenie na pracę sezonową jest odtąd wydawane na czas określony, który nie może być dłuższy niż 9 miesięcy w roku kalendarzowym. Oświadczenia o zamiarze powierzenia pracy cudzoziemcom zostały zastąpione przez zezwolenia na pracę sezonową i krótkoterminową. Powstaje więc pytanie, w jaki sposób ułatwiają one procedurę zatrudniania pracownika o takim charakterze w praktyce? Odpowiedź przynosi rozwiązanie systemowe załatwienia sprawy na poziomie powiatowym. Zezwolenie na pracę krótkoterminową jest bowiem wydawane do 6 miesięcy w ciągu roku przez starostę. Zastępuje ono dotychczasowe oświadczenia. Po zmianach zezwolenie wydawane jest podmiotom, które prowadzą gospodarstwo rolne, lub osoby fizyczne, jeżeli praca jest wykonywana na rzecz ich gospodarstwa domowego. W szczególności dotyczy to sytuacji, w których zatrudnienie dotyczy prac pielęgnacyjno-opiekuńczych lub gdy chodzi o osoby prowadzące działalność gospodarczą przez 12 miesięcy.
 

Na gruncie przepisów po nowelizacji, obcokrajowiec będzie miał możliwość jednorazowego przedłużenia zezwolenia na pracę, jak również jednorazowej zmiany pracodawcy bez potrzeby opuszczania kraju. Oczywiście takie uprawnienie jest obwarowane szeregiem warunków prawnych, których spełnienie jest konieczne, przykładowo pracownik zagraniczny może dokonać takich zmian w dopuszczalnym okresie pracy sezonowej.

Rejestr pracy cudzoziemców

Kolejną zmianą będzie gromadzenie informacji na temat rejestracji wniosku o wydanie zezwolenia w systemie informatycznym, do którego dostęp będą posiadać konsulowie. Takie rozwiązanie ma na celu weryfikację podmiotów wnioskujących o zgodę na pracę krótkoterminową. Została również wprowadzona opłata w wysokości 30 zł za wniosek. Do tej pory oświadczenia były bezpłatne, co bywało główną przyczyną nadużyć w rejestracji. Wskutek zmian, rejestr pracy cudzoziemców będzie monitorować przepływ zatrudnienia obcokrajowców. Dostęp do gromadzonych danych w rejestrze posiada m.in. Policja, Straż Graniczna oraz Państwowa Inspekcja Pracy, które to organy prowadzą odpowiednie działania kontrolne w zakresie legalności pobytu cudzoziemców i legalności pracy.

Praktyka obrotu prawnego pokaże, czy rozwiązania prawne wprowadzone nowelizacją pozytywnie wpłyną na transgraniczny rynek pracy obcokrajowców.

Tekst sporządzony przez prawników kancelarii KG LEGAL KIEŁTYKA GŁADKOWSKI – SPÓŁKA PARTNERSKA z siedzibą w Krakowie, specjalizującej się w sprawach transgranicznych, relokacji kapitału i pracowników oraz obsłudze firm branży life science i IT.

The article was prepared by KG LEGAL KIEŁTYKA GŁADKOWSKI based in Cracow, Poland, specialising in cross border cases, including cross border relocations and business immigration.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA