REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady zatrudniania obcokrajowców w Polsce od czerwca 2017 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowe zasady zatrudniania obcokrajowców w Polsce od czerwca 2017 roku; Ważne zmiany w imigracyjnym prawie pracy dla sektora międzynarodowego pośrednictwa pracy
Nowe zasady zatrudniania obcokrajowców w Polsce od czerwca 2017 roku; Ważne zmiany w imigracyjnym prawie pracy dla sektora międzynarodowego pośrednictwa pracy

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązująca od 1 czerwca 2017 roku nowelizacja ustawy o promocji zatrudniania i instytucji rynku pracy wprowadziła bardzo ważne zmiany w prawnych zasadach m.in. pracy sezonowej oraz pracy krótkoterminowej obcokrajowców w Polsce. Co ważne, w ten sposób obowiązuje nowe prawo imigracji pracowniczej w kontekście obywateli państw spoza UE i EOG.

Praca tymczasowa na nowych zasadach

Na bazie zmian w przepisach o zatrudnieniu pracowników tymczasowych, firmy zatrudniające pracowników tymczasowych w Polsce oraz delegujące takich pracowników za granicę muszą przygotować się na znaczny wzrost kosztów. Muszą liczyć się także ze znaczącymi utrudnieniami jak również ograniczeniami biurokratycznymi. Przykładowo, drastycznie rozszerzono katalog sankcji. Wprowadzono bowiem karę do kwoty 100.000 i zwiększono liczbę przypadków obowiązkowego usunięcia przedsiębiorcy z rejestru agencji pracy. Zmiany w przepisach dotyczą także firm sprowadzających do Polski cudzoziemców.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Polecamy: Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany przy zezwoleniu na pracę sezonową oraz pracę krótkoterminową

I chociaż omawiana nowelizacja przedstawiana była w jej uzasadnieniu jako przede wszystkim doprecyzowanie już istniejących przepisów, to wprowadza ona gruntowne zmiany w przepisach obowiązujących dotychczas. Przykładowo, zmiany dotyczą zasad prawnych legalnego zatrudniania obcokrajowców na polskim rynku pracy. Dotyczą takich aspektów jak zezwolenie na pracę sezonową oraz pracę krótkoterminową. Co ważne, nowelizacją objęte zostało także zezwolenie na pobyt czasowy w celu wykonywania pracy w ramach przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa.

I tak, zezwolenie na pracę sezonową jest odtąd wydawane na czas określony, który nie może być dłuższy niż 9 miesięcy w roku kalendarzowym. Oświadczenia o zamiarze powierzenia pracy cudzoziemcom zostały zastąpione przez zezwolenia na pracę sezonową i krótkoterminową. Powstaje więc pytanie, w jaki sposób ułatwiają one procedurę zatrudniania pracownika o takim charakterze w praktyce? Odpowiedź przynosi rozwiązanie systemowe załatwienia sprawy na poziomie powiatowym. Zezwolenie na pracę krótkoterminową jest bowiem wydawane do 6 miesięcy w ciągu roku przez starostę. Zastępuje ono dotychczasowe oświadczenia. Po zmianach zezwolenie wydawane jest podmiotom, które prowadzą gospodarstwo rolne, lub osoby fizyczne, jeżeli praca jest wykonywana na rzecz ich gospodarstwa domowego. W szczególności dotyczy to sytuacji, w których zatrudnienie dotyczy prac pielęgnacyjno-opiekuńczych lub gdy chodzi o osoby prowadzące działalność gospodarczą przez 12 miesięcy.
 

Na gruncie przepisów po nowelizacji, obcokrajowiec będzie miał możliwość jednorazowego przedłużenia zezwolenia na pracę, jak również jednorazowej zmiany pracodawcy bez potrzeby opuszczania kraju. Oczywiście takie uprawnienie jest obwarowane szeregiem warunków prawnych, których spełnienie jest konieczne, przykładowo pracownik zagraniczny może dokonać takich zmian w dopuszczalnym okresie pracy sezonowej.

Rejestr pracy cudzoziemców

Kolejną zmianą będzie gromadzenie informacji na temat rejestracji wniosku o wydanie zezwolenia w systemie informatycznym, do którego dostęp będą posiadać konsulowie. Takie rozwiązanie ma na celu weryfikację podmiotów wnioskujących o zgodę na pracę krótkoterminową. Została również wprowadzona opłata w wysokości 30 zł za wniosek. Do tej pory oświadczenia były bezpłatne, co bywało główną przyczyną nadużyć w rejestracji. Wskutek zmian, rejestr pracy cudzoziemców będzie monitorować przepływ zatrudnienia obcokrajowców. Dostęp do gromadzonych danych w rejestrze posiada m.in. Policja, Straż Graniczna oraz Państwowa Inspekcja Pracy, które to organy prowadzą odpowiednie działania kontrolne w zakresie legalności pobytu cudzoziemców i legalności pracy.

Praktyka obrotu prawnego pokaże, czy rozwiązania prawne wprowadzone nowelizacją pozytywnie wpłyną na transgraniczny rynek pracy obcokrajowców.

Tekst sporządzony przez prawników kancelarii KG LEGAL KIEŁTYKA GŁADKOWSKI – SPÓŁKA PARTNERSKA z siedzibą w Krakowie, specjalizującej się w sprawach transgranicznych, relokacji kapitału i pracowników oraz obsłudze firm branży life science i IT.

The article was prepared by KG LEGAL KIEŁTYKA GŁADKOWSKI based in Cracow, Poland, specialising in cross border cases, including cross border relocations and business immigration.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

REKLAMA

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA