| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama

Rachunkowość non-profit

Badanie sprawozdania finansowego organizacji non profit

Aktualizacja: 30.07.2008

Badanie sprawozdań jednostek non profit może być dokonywane na mocy obowiązku, wynikającego z ustawy o rachunkowości i rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie obowiązku badania sprawozdań finansowych organizacji pożytku publicznego, lub dobrowolnie - z wyboru. Nawet jeśli organizacja nie ma obowiązku poddania sprawozdania badaniu, warto to zrobić, ponieważ coraz większe znaczenie dla partnerów, darczyńców, fundatorów, kontrahentów i wreszcie członków ma wiarygodność i przejrzystość prowadzonej przez organizację działalności. »

Rachunkowe i podatkowe obowiązki jednostki po zawarciu umowy leasingu

Aktualizacja: 18.06.2008

Leasing stał się równie popularną metodą finansowania środków trwałych nabywanych przez jednostki, jak kredyt. Zawarcie umowy leasingu powoduje określone konsekwencje dla księgowości jednostki. W odpowiedzi na Państwa pytania przedstawiamy rozwiązania ewidencyjne i podatkowe umowy leasingu operacyjnego i finansowego. »

Jak zaksięgować rabat cenowy na zakupione towary

Aktualizacja: 04.06.2008

Fundacja prowadząca działalność gospodarczą otrzymała od swojego stałego dostawcy rabat cenowy na zakupione towary. Jak należy to zaksięgować? »

Jak dokonać i rozliczyć wpłaty na PFRON

Aktualizacja: 21.05.2008

Pracodawcy zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i którzy nie osiągają odpowiedniego wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych, zobowiązani są do złożenia deklaracji miesięcznej i rocznej oraz dokonania wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON). »

Alternatywne metody ujmowania i rozliczania kosztów w organizacjach non profit

Aktualizacja: 12.05.2008

W poprzednim numerze ogólnie opisaliśmy zasady ewidencji kosztów w działalności organizacji non profit. O ile przepisy o rachunkowości nie narzucają określonego sposobu ewidencji kosztów - i jednostki mają tu dużą swobodę - to jednak wybrana metoda rachunku zysków i strat w pewnym stopniu ukierunkowuje sposób ewidencji kosztów. »

Ewidencja kosztów działalności jednostek non profit

Aktualizacja: 24.04.2008

Opisujemy ewidencję kosztów działalności jednostek non-profit - w uproszczonym wariancie rodzajowym i kalkulacyjnym oraz w rozwiniętym rachunku kosztów. »

Budżet i budżetowanie w organizacjach non profit

Aktualizacja: 15.04.2008

Każda jednostka, niezależnie od wielkości i od rodzaju prowadzonej działalności, realizuje określone cele strategiczne i operacyjne. Dlatego bardzo istotna jest wiedza o zaangażowanych do działalności zasobach oraz o możliwościach ich wykorzystania w działalności. Na podstawie takich informacji organizacja może ustalić długo- i krótkookresowe plany alokacji posiadanych zasobów, czyli budżet. Proces tworzenia, akceptowania oraz kontroli jego realizacji nazywamy budżetowaniem. Poniżej wyjaśniamy, jak przebiega proces budżetowania w jednostkach non profit. »

Ewidencja części niewykorzystanej dotacji w księgach stowarzyszenia

Aktualizacja: 14.04.2008

W 2007 r. otrzymaliśmy dotację z gminy na realizację projektu, który kończył się 31 grudnia 2007 r. Wydano tylko część tej dotacji i rozliczono projekt, w związku z tym do zwrotu podlegała kwota 2000 zł. Czy mogę pomniejszyć pod datą 31 grudnia 2007 r. przychody o te 2000 zł i zaksięgować je na konto 840 „Przychody przyszłych okresów”, a w 2008 r. - kiedy je oddam do gminy - zaksięguję 840/130? Można było zaksięgować to w inny sposób - w 2007 r. przyjąć do przychodów całą otrzymaną dotację, z czego powstanie wynik finansowy większy, niż gdybym postąpiła jak wyżej - a w 2008 r., przy zwrocie tych środków, pomniejszyłabym fundusz. Proszę o interpretację. »

Dokumentacja kosztów działalności jednostek non profit i ich rozliczenie

Aktualizacja: 31.03.2008

Koszty działalności jednostek non profit muszą być właściwie dokumentowane przy zastosowaniu odpowiednich dowodów księgowych. Wynika to przede wszystkim z przepisów prawa bilansowego oraz przepisów podatkowych. »

Zmiany w ustawie o rachunkowości - skutki dla organizacji pozarządowych w 2008 r.

Aktualizacja: 26.03.2008

23 stycznia 2008 r. została uchwalona ustawa o zmianie ustawy o rachunkowości. Od tego roku zastosowanie będą miały tylko niektóre przepisy nowelizacji - najważniejsze zmiany będą dotyczyły roku 2009. Jednak już w tym roku wchodzi w życie kilka regulacji, na które organizacje powinny zwrócić szczególną uwagę. »

Ewidencja otrzymanego nieodpłatnie zadłużonego lokalu

Aktualizacja: 06.03.2008

Organizacje pozarządowe, prowadzące działalność społecznie użyteczną na określonym terenie, mają niekiedy swoje siedziby w lokalach pozyskanych od organów samorządu terytorialnego. Jeśli przekazany lokal jest zadłużony i warunkiem przekazania darowizny jest spłata zadłużenia czynszu, mamy do czynienia z dwoma zdarzeniami gospodarczymi: otrzymaniem darowizny, ale również przejęciem długu. Oba te zdarzenia należy odpowiednio rozliczyć w księgach rachunkowych organizacji. »

Organizacja non profit rozlicza pracowników i współpracowników

Aktualizacja: 26.02.2008

Zatrudniając pracowników lub współpracując na podstawie umów cywilnoprawnych, organizacja powinna pamiętać o obowiązkach związanych z rozliczeniem rocznym tych osób. Będąc płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, organizacja w określonych sytuacjach będzie miała obowiązek dokonać rocznego obliczenia podatku lub sporządzić informację o dochodach. »

Rozliczenie kosztów działalności, wydatków i nakładów jednostki non profit

Aktualizacja: 13.02.2008

Poniżej przedstawiamy zasady rozliczenia wydatków środków pieniężnych oraz nakładów, a także zagadnienia związane z kosztami podatkowymi. »

Rozliczenie kosztów działalności, wydatków i nakładów jednostki non profit

Aktualizacja: 29.01.2008

Każda jednostka non profit, prowadząc działalność statutową (lub jednocześnie działalność statutową i gospodarczą), ponosi koszty, wydatki i nakłady konieczne do realizacji jej celów. Nie każdy wydatek jest kosztem, ale właściwie każdy koszt wiąże się z wydatkiem (niekoniecznie w tym samym czasie co powstanie kosztu). Z kolei nakłady to wydatkowane w procesie produkcji kapitały przeznaczone na zakup niezbędnych środków i przedmiotów (infrastruktura, surowce, materiały, narzędzia, energia, robocizna). »

Jak sporządzić bilans oraz rachunek zysków i strat wspólnoty mieszkaniowej

Aktualizacja: 23.01.2008

Przepisy nie określają formy sprawozdania finansowego wspólnoty, ani też zakresu informacji, które powinny być przedstawiane członkom wspólnoty. Może to więc być rodzaj raportu, który jednak co roku powinien być sporządzany według tego samego schematu, tak aby zapewnić porównywalność danych. »

POLECANE

WYWIADY

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Jednolity Plik Kontolny

Eksperci portalu infor.pl

Effect Group

firma szkoleniowo-doradcza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »