REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga rehabilitacyjna 2024

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ulga rehabilitacyjna 2024. Jakie zmiany?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W tym roku pojawiły się zmiany w uldze rehabilitacyjnej, które będą miały wpływ na rozliczenia podatkowe w 2024 roku. Otwierają one ulgę dla szerszej grupy podatników, w tym dziadków i wnuków osób niepełnosprawnych. W tym artykule przybliżymy najważniejsze informacje dotyczące ulgi rehabilitacyjnej na 2024 rok.

Ulga rehabilitacyjna to odliczenie od dochodu wydatków związanych z celami rehabilitacyjnymi oraz ułatwieniem wykonywania czynności życiowych dla osób niepełnosprawnych. W 2024 roku, w ramach ulgi, można odliczyć wydatki poniesione w 2023 roku, składając deklarację podatkową PIT do 30 kwietnia 2024 roku.

REKLAMA

Autopromocja

Komu przysługuje ulga rehabilitacyjna?

REKLAMA

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT podatnik ma możliwość odliczenia "wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne".

Ulga przysługuje zatem osobom niepełnosprawnym oraz osobom utrzymującym osobę niepełnosprawną. Aby skorzystać z ulgi, należy posiadać odpowiednie orzeczenie o niepełnosprawności lub decyzję o przyznaniu renty z tytułu niezdolności do pracy, tj.:

  • orzeczenie o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności lub
  • decyzję, która przyznaje rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, lub
  • orzeczenie o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów, lub
  • orzeczenie o niepełnosprawności, wydane przez właściwy organ na podstawie odrębnych przepisów, które obowiązywały do 31 sierpnia 1997 roku.

Obowiązuje też limit dochodu dotyczy osoby niepełnosprawnej pozostającej na utrzymaniu podatnika, o którym przeczytasz w artykule: Jaki dochód do ulgi rehabilitacyjnej?

Jakie zmiany w ulga rehabilitacyjnej w 2024 roku?

W 2024 roku z ulgi rehabilitacyjnej skorzystać mogą również wnukowie oraz dziadkowie osób niepełnosprawnych. Wyjaśnijmy, że w efekcie zmian, które weszły w życie w lipcu tego roku, ustawodawca poszerzył zakres osób uprawnionych do korzystania z tej ulgi. Dotychczas była ona dostępna dla podatników, którzy utrzymywali osoby niepełnosprawne takie jak: współmałżonek, dzieci własne i przysposobione, dzieci obce przyjęte na wychowanie, pasierbowie, rodzice, rodzice współmałżonka, rodzeństwo, ojczym, macocha, zięciowie i synowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawodawca zmieniając art. 26 ust. 7e ustawy o PIT poszerzył jednak krąg osób uprawnionych do skorzystania z tej ulgi. Zmiany te dotyczą osób zaliczanych do I grupy podatkowej według ustawy o podatku od spadków i darowizn. Dzięki temu, ulga rehabilitacyjna jest teraz dostępna dla dziadków w stosunku do swoich niepełnosprawnych wnuków, a także dla wnuków wobec swoich niepełnosprawnych dziadków.

Jakie wydatki kwalifikują się do ulgi?

REKLAMA

Wydatki na cele rehabilitacyjne podzielone są na wydatki limitowane i nielimitowane. W przypadku wydatków nielimitowanych odlicza się całą kwotę wydatku. Dla wydatków limitowanych obowiązuje górny lub dolny limit kwotowy, a w przypadku wydatków częściowo sfinansowanych z innych źródeł, odlicza się różnicę między poniesionymi wydatkami a kwotą otrzymaną z tych funduszy.

Pełny katalog wydatków uprawniających do ulgi znajduje się art. 26 ust. 7a ustawy o PIT. Przykładowo wydatki nielimitowane obejmują m.in. adaptację mieszkań, przystosowanie pojazdów, zakup wyrobów medycznych, czy opłacenie tłumacza języka migowego. Natomiast do wydatków limitowanych należą m.in. zakup leków, pieluchomajtek, opłacenie przewodników osób niewidomych, utrzymanie psa asystującego, czy używanie samochodu osobowego.

Jakie dokumenty do odliczenia ulgi rehabilitacyjnej?

Dokumentowanie prawa do ulgi odbywa się poprzez ustalenie wysokości wydatków na podstawie dokumentów potwierdzających ich poniesienie, takich jak faktury, rachunki, dowody wpłaty na poczcie, czy potwierdzenia przelewów bankowych, z których musi wynikać, kto, kiedy, komu, ile oraz za co zapłacił.

Przy czym, nie zawsze potrzeby jest dokument, nie wymaga się go wobec wydatków limitowanych poniesionych na płacenie przewodników osób niewidomych zaliczonych do I lub II grupy inwalidztwa oraz osób z niepełnosprawnością narządu ruchu zaliczonych do I grupy inwalidztwa, utrzymanie psa asystującego, używanie samochodu osobowego.

Możliwe jest również odliczenie wydatków poniesionych za granicą. Wówczas przeliczanie wydatków poniesionych w walucie obcej na polskie złote odbywa się przy użyciu średniego kursu NBP z ostatniego dnia roboczego przed dniem poniesienia wydatku.

Ulga rehabilitacyjna - jaki PIT?

Wybór odpowiedniego zeznania podatkowego PIT do celów odliczenia ulgi rehabilitacyjnej zależy od rodzaju uzyskanych przychodów, a więc:

  • zeznanie PIT-36 ma zastosowanie w przypadku, gdy przychody opodatkowane według skali podatkowej pochodzą z działalności gospodarczej, najmu, podnajmu, dzierżawy, lub innych źródeł bez pośrednictwa płatnika;
  • zeznanie PIT-37 należy złożyć, gdy przychody były opodatkowane według skali podatkowej i otrzymane za pośrednictwem płatnika, jak na przykład z umowy o pracę czy emerytury;
  • zeznanie PIT-28, gdy przychody są opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na przykład z działalności gospodarczej, najmu, podnajmu, dzierżawy.

Do każdego z tych zeznań podatkowych należy dołączyć załącznik PIT/O, który zawiera informacje o odliczeniach.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA