REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PESEL zamiast NIP - ważne zmiany od 1 września 2011 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Sławińska
prawnik, redaktor naczelna „MONITORA księgowego“
Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia
Karolina Jagielska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 września 2011 r. osoby fizyczne objęte rejestrem PESEL nieprowadzące działalności gospodarczej lub niebędące zarejestrowanymi podatnikami VAT będą podatkowo identyfikowane za pomocą numeru PESEL. Ostatecznie NIP dla osób fizycznych zostanie zniesiony z dniem 1 stycznia 2012 r.

Przed nowelizacją ustawy o NIP podatnicy i płatnicy byli obowiązani do posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej i numerem PESEL. Zmiana prowadzi do sytuacji, w której podatnik będący osobą fizyczną objętą rejestrem PESEL do celów podatkowych będzie posługiwać się jednym identyfikatorem, tj. numerem PESEL.

REKLAMA

Autopromocja

NIP pozostał identyfikatorem podatkowym dla przedsiębiorców i podatników VAT, nawet wówczas, gdy mają nadany PESEL, a realizowane zobowiązania i należności budżetowe nie są związane ani z VAT, ani z prowadzoną działalnością gospodarczą.

PESEL zamiast NIP

Od 1 września 2011 r. osoby fizyczne objęte rejestrem PESEL nieprowadzące działalności gospodarczej lub niebędące zarejestrowanymi podatnikami VAT (dalej: osoba fizyczna objęta rejestrem PESEL) będą podatkowo identyfikowane za pomocą numeru PESEL. Natomiast pozostali podatnicy nadal będą identyfikowani za pomocą NIP (art. 3 ustawy o NIP).

Co prawda, w przypadku osób fizycznych objętych rejestrem PESEL ostatecznie NIP zostanie zniesiony z dniem 1 stycznia 2012 r. (art. 67 ustawy nowelizacyjnej z 29 lipca 2011 r.).

REKLAMA

Jednak od 1 września do 31 grudnia 2011 r. nie można już żądać, aby osoby te podawały NIP (art. 69 ustawy nowelizacyjnej z 29 lipca 2011 r.). Osoby fizyczne objęte rejestrem PESEL nie muszą więc podawać NIP na formularzach podatkowych (także wówczas, gdy we wzorze jest stosowna rubryka) - art. 74 ustawy nowelizacyjnej z 29 lipca 2011 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawodawca założył, że jeszcze do końca roku osobom objętym rejestrem PESEL będzie nadawany NIP (na osobach tych będą również ciążyły obowiązki związane z aktualizacją danych objętych zgłoszeniem NIP), ale z dniem 1 stycznia 2012 r. jedynym identyfikatorem podatkowym tych osób będzie PESEL (NIP dla nich zostanie zniesiony) - art. 67 i 68 ustawy nowelizacyjnej z 29 lipca 2011 r.

W przypadku przedsiębiorców NIP nadany na podstawie przepisów dotychczasowych nadal obowiązuje i automatycznie przekształca się w numer identyfikacji podatkowej w myśl ustawy o NIP po nowelizacji (art. 70 ustawy nowelizacyjnej z 29 lipca 2011 r.).

Centralny Rejestr Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników zamiast Krajowej Ewidencji Podatników

CRP KEP jest prowadzony przez Ministra Finansów (analogicznie jak poprzednio KEP). W porównaniu z poprzednią ewidencją zmieni się sposób wprowadzania danych z dokumentacji związanej z nadaniem NIP oraz aktualizowaniem danych zawartych w zgłoszeniach identyfikacyjnych. Po nowelizacji dane te będą wprowadzane bezpośrednio przez naczelników urzędów skarbowych. Od 1 stycznia 2012 r. ulegnie też zmianie zakres i źródło wprowadzanych danych. Do CRP KEP będą centralnie i bezpośrednio transferowane z rejestru PESEL dane osób objętych tym rejestrem niezbędne do identyfikacji podatnika wraz z informacją o zgonie podatnika.

Wprowadzenie CRP KEP oraz mechanizmów pozyskiwania danych z tego rejestru umożliwi przekazywanie tych danych w ramach administracji publicznej (bez udziału podatnika).

Uproszczenie trybu nadawania NIP

Od 1 września 2011 r. nadanie NIP następuje w drodze czynności materialno-technicznej. Nie jest już potrzebne wydanie decyzji podatkowej w tym zakresie. Skróci to czas potrzebny do uzyskania NIP.

 

Więcej na ten temat znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Zmiany w zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników - od 1 września 2011 r.

 

• ustawa z 29 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. Nr 171, poz. 1016

Sławomir Biliński - konsultant podatkowy

Karolina Jagielska - ekspert w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń

Ewa Sławińska - konsultant podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

REKLAMA

43% podatków – tyle naprawdę oddajesz państwu. Nowy raport WEI ujawnia prawdziwe koszty systemu podatkowego w Polsce

Nowy raport Warsaw Enterprise Institute ujawnia, że realne obciążenie podatkowe przeciętnego Polaka wynosi aż 43% dochodu brutto. Choć nominalne stawki wydają się umiarkowane, ukryte składki i daniny skutecznie pomniejszają wypłaty. System jest skomplikowany i kosztowny – również pod względem czasu i wysiłku.

Pełny kontakt z fiskusem przez aplikację e-Urząd Skarbowy (e-US) w smartfonie. Nie tylko dla osób fizycznych. Jak to działa?

W styczniu 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępnił aplikację mobilną e-Urząd Skarbowy (e-US), która zapewnia łatwy, szybki i bezpieczny dostęp do usług e-Urzędu Skarbowego przez smartfona. Dotychczas z aplikacji mobilnej e-US mogły korzystać tylko osoby fizyczne. Od 25 lipca 2025 r. aplikacja umożliwia również dostęp do konta organizacji w e-US. Dzięki temu organizacje mogą już korzystać z pełnego zakresu usług e-Urzędu Skarbowego w aplikacji mobilnej.

REKLAMA