REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć niedopłatę/nadpłatę podatku wynikającą z rocznego rozliczenia w PIT-40

Krzysztof Rustecki

REKLAMA

W zeznaniach rocznych podatników sporządzanych przez płatnika często występują niedopłaty i nadpłaty. Na płatniku ciąży wówczas obowiązek ich rozliczenia, tj. pobrania niedopłaty od dochodów podatnika, a w przypadku nadpłaty – zaliczenia jej na poczet zaliczki albo dokonania jej zwrotu w gotówce podatnikowi.

Płatnicy musieli sporządzić do końca lutego 2010 r. roczne rozliczenie podatku za 2009 r. za podatników, którzy przed 10 stycznia 2010 r. złożyli im na druku PIT-12 oświadczenie, że:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

• poza dochodami uzyskanymi od płatnika nie uzyskali innych dochodów (z wyjątkiem dochodów opodatkowanych podatkiem zryczałtowanym oraz liniowym z działalności gospodarczej, a także ze zbycia nieruchomości),

• nie korzystali z innych odliczeń niż wymienione w art. 37 ust. 1a pkt 2-4 updof,

• nie korzystali z możliwości opodatkowania łącznego dochodów z małżonkiem bądź w sposób przewidziany dla osób samotnie wychowujących dzieci,

REKLAMA

• nie mają obowiązku doliczenia kwot uprzednio odliczonych, z wyjątkiem zwróconych za pośrednictwem płatnika uprzednio zapłaconej i odliczonej składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy dokonaniu rocznego zeznania przez płatnika mogą wystąpić niedopłaty bądź nadpłaty, ponieważ - zgodnie z art. 37 ust. 1a updof - płatnik sporządzając to zeznanie:

• uwzględnia koszty uzyskania przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 11 updof, tj. wyższe koszty dojazdu pracownika do zakładu lub zakładów pracy środkami transportu autobusowego, kolejowego, promowego lub komunikacji miejskiej w wysokości wydatków faktycznie poniesionych, udokumentowanych wyłącznie imiennymi biletami okresowymi,

• odlicza od dochodu pobrane w ciągu roku składki na ubezpieczenia społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b lub pkt 2a updof,

• na wniosek podatnika odlicza od dochodu zwrócone płatnikowi świadczenia, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 5 updof (tj. dokonane w roku podatkowym zwroty nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu) - jeżeli nie zostały one potrącone od dochodu przy poborze zaliczek,

• odlicza od podatku kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, pobranej w roku podatkowym ze środków podatnika,

• dolicza do podatku otrzymany za jego pośrednictwem zwrot uprzednio zapłaconej i odliczonej składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Niedopłata podatku

Niedopłata jest wykazywana w PIT-40 w poz. 83. Stanowi ona różnicę między podatkiem wynikającym z rocznego obliczenia a sumą zaliczek pobranych od stycznia do grudnia. Niedopłatę podatku za 2009 r. należy pobrać od dochodu podatnika za marzec 2010 r. Na wniosek podatnika różnicę tę można jednak pobrać z dochodu za kwiecień 2010 r. (art. 37 ust. 4 zd. 1 i 2 updof).

WAŻNE!

Niedopłatę podatku można pobrać z dochodu podatnika za kwiecień jedynie na wniosek podatnika.

Pobraną różnicę płatnik musi wpłacić łącznie z zaliczkami za te miesiące na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje właściwy dla niego naczelnik urzędu skarbowego. Podatek ten musi ponadto wykazać w rocznej deklaracji PIT-4R o pobranych zaliczkach w roku podatkowym 2010 (część C pkt 6), którą będzie musiał przekazać do urzędu skarbowego do 31 stycznia 2011 r.

PRZYKŁAD

W sporządzonym przez pracodawcę zeznaniu podatkowym pracownika na druku PIT-40 została wykazana niedopłata podatku za 2009 r. w wysokości 500 zł. Pracodawca powinien pobrać tę różnicę od dochodu pracownika za marzec 2010 r. i wpłacić tę kwotę do urzędu skarbowego łącznie z zaliczkami za marzec 2010 r. płaconymi do 20 kwietnia 2010 r. Pracownik złożył jednak wniosek, by pracodawca pobrał różnicę podatku z dochodu za kwiecień 2010 r. W związku z tym pracodawca wpłaci tę kwotę do urzędu skarbowego łącznie z zaliczkami za kwiecień 2010 r. płaconymi do 20 maja 2010 r.

Jeżeli stosunek prawny uzasadniający pobór zaliczek ustał w styczniu lub w lutym 2010 r., płatnik powinien pobrać niedopłatę podatku z dochodu podatnika za miesiąc, za który została pobrana ostatnia zaliczka (art. 37 ust. 4 zd. 3 updof).

 

PRZYKŁAD

W sporządzonym przez pracodawcę zeznaniu rocznym za pracownika została wykazana niedopłata podatku za 2009 r. w wysokości 500 zł. Umowa o pracę zawarta z pracownikiem wygasła 28 lutego 2010 r. W takiej sytuacji pracodawca powinien pobrać niedopłatę podatku z jego dochodów za luty 2010 r. i wpłacić tę kwotę do urzędu skarbowego łącznie z zaliczkami za luty 2010 r. płaconymi do 20 marca 2010 r.

Nadpłata podatku

Jeżeli z obliczenia rocznego wynika nadpłata (poz. 84 PIT-40), to trzeba ją zaliczyć na poczet zaliczki należnej za marzec. Jeżeli po pobraniu tej zaliczki nadal pozostaje nadpłata, płatnik powinien ją zwrócić podatnikowi w gotówce. Płatnik potrąca wówczas nadpłaty zwrócone w gotówce z kwot pobranych zaliczek, wykazując je w rocznej deklaracji PIT-4R (część C pkt 7) (art. 37 ust. 4 zd. 5 i 6 updof).

PRZYKŁAD

W sporządzonym przez pracodawcę zeznaniu została wykazana nadpłata podatku opłaconego przez pracownika za 2009 r. w wysokości 300 zł. Nadpłatę pracodawca zaliczy na poczet zaliczki należnej za marzec. Jeżeli po pobraniu tej zaliczki pozostanie nadpłata, pracodawca zwróci ją pracownikowi w gotówce. Zwróconą w ten sposób nadpłatę potrąci z kwot pobranych zaliczek, wykazując je w deklaracji PIT-4R (część C pkt 7).

Może się jednak zdarzyć sytuacja, że z podatnikiem będącym pracownikiem wygasła umowa o pracę w styczniu bądź w lutym 2010 r. Przepisy nie regulują wprost zasad rozliczenia nadpłaty w takiej sytuacji. Mówią jedynie o zaliczeniu nadpłaty na poczet zaliczki należnej za marzec (i o zwrocie pozostałej części w gotówce). Natomiast pracownik w takim przypadku nie osiąga dochodów za marzec.

W tej sytuacji obowiązek zwrotu nadpłaty również ciąży na płatniku - pracodawcy. Potwierdza to interpretacja Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 31 października 2008 r. (sygn. ITPB2/415-779/08/AD). Według Izby „rozwiązanie umowy o pracę nie zwalnia pracodawcy z obowiązku zwrotu należnej pracownikowi kwoty, stąd w niniejszym przypadku zwrot nadpłaty wynikającej z rocznego rozliczenia na formularzu PIT-40 ciąży nadal na spółce”.

Należy zatem uznać, że w takiej sytuacji nie ma przeszkód, aby wypłacić zwolnionemu pracownikowi nadpłatę w gotówce, a następnie pomniejszyć o tę kwotę zaliczki za marzec od dochodów pozostałych pracowników i rozliczyć tę nadpłatę w PIT-4R (część C pkt 7). Jest to bowiem zwrot nadpłaty podatnikowi dokonany przez płatnika, a termin pomniejszenia zaliczek wynika z art. 37 ust. 4 updof. Płatnik w tym względzie spełnia niejako rolę urzędu skarbowego.

• art. 37, art. 38 ust. 1, ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Krzysztof Rustecki, ekspert w zakresie podatków dochodowych

Więcej na ten temat znajdziesz w Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA