REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnik może złożyć skargę na interpretację podatkową

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik, który otrzymał od fiskusa niekorzystną interpretację podatkową, może złożyć na nią skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Jak to zrobić skutecznie?

Co zrobić, gdy mamy poważne wątpliwości czy nasze rozumienie przepisów podatkowych jest poprawne? Jedną z możliwych odpowiedzi na tak postawione pytanie jest - zwrócić się do fiskusa o indywidualną interpretację podatkową. Umożliwia nam to Ordynacja podatkowa (art. 14b § 1). Należy złożyć wniosek zawierający opis stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, na tle którego pojawiły się wątpliwości, sformułować pytanie oraz przedstawić własny pogląd na sprawę.

Autopromocja

Zobacz wzór wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Złożenie wniosku kosztuje, należy więc uiścić stosowną opłatę. Po wykonaniu tych czynności pozostaje nam tylko uzbroić się w cierpliwość i poczekać maksymalnie trzy miesiące - tyle czasu ma urząd na udzielenie odpowiedzi.

Opłata za wniosek

Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

I w końcu przychodzi urzędowa odpowiedź na nasz problem. Po zapoznaniu się z jej treścią okazuje się, że nie oto nam chodziło - interpretacja jest dla nas niekorzystna i nie zgadzamy się z odpowiedzią urzędu. Co możemy zrobić? Pierwsza myśl, to zaskarżyć ją do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Prawo to przysługuje nam na podstawie art. 3 § 2 pkt 4a Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Jednak przed wysłaniem skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego, musimy najpierw zwrócić się do fiskusa i wezwać go do usunięcia naruszenia prawa. Jest to konieczne, jeżeli w sprawie będącej przedmiotem skargi nie są przewidziane żadne środki zaskarżenia aktu wydanego przez organ administracji publicznej czy dokonanej przez niego czynności.

Bez wezwania na pewno sąd nie rozpatrzy naszej skargi pod względem merytorycznym.

Wezwanie przed złożeniem skargi

Z uwagi na system wydawania interpretacji podatkowych może pojawić się problem z ustaleniem adresata wezwania. Obecnie w imieniu Ministra Finansów do wydawania indywidualnych interpretacji prawa podatkowego upoważnione są cztery izby skarbowe:

- Izby Skarbowa w Warszawie - dla województw: lubelskiego, łódzkiego, mazowieckiego oraz dla wnioskodawców mających miejsce zamieszkania lub siedzibę poza terytorium Polski a także, gdy nie można ustalić właściwości miejscowej organu upoważnionego do wydania interpretacji,

- Izba Skarbowa w Bydgoszczy - dla województw: kujawsko-pomorskiego, podlaskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, zachodniopomorskiego,

- Izba Skarbowa w Katowicach - dla województw: małopolskiego, opolskiego, podkarpackiego, śląskiego i świętokrzyskiego,

- Izba Skarbowa w Poznaniu - dla województw: dolnośląskiego, lubuskiego, wielkopolskiego.

Wnioski o wydanie interpretacji należy jednak wysyłać na adres Biura Krajowej Informacji Podatkowej podległego danej izbie skarbowej. Siedziby tych biur mieszczą się w: Płocku, Toruniu, Bielsku-Białej i Lesznie. To właśnie te biura przygotowują odpowiedzi na nadesłane pytania podatkowe.

W dalszym ciągu jednak organem właściwym w sprawach wydawania interpretacji jest Minister Finansów. Z tego względu, przed wniesieniem do wojewódzkiego sądu administracyjnego skargi na interpretację, to właśnie Ministra Finansów wzywa się do usunięcia naruszenia prawa.

Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa trzeba wystosować w ciągu 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł dowiedzieć się o wydaniu aktu lub podjęciu inne czynności przez organ administracji publicznej. W przypadku interpretacji termin ten liczy się od dnia doręczenia jej adresatowi.

Skarga do sądu administracyjnego

Sprawy z zakresu indywidualnych interpretacji prawa podatkowego rozpatrują wojewódzkie sądy administracyjne. Podatnicy zobowiązani są składać skargi na interpretacje do właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę wojewódzkiego sądu administracyjnego. Takie rozwiązanie obowiązuje od 11 października 2008 r. na mocy aktualnego rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. nr 163, poz. 1016). Przed tą datą wszystkie skargi na interpretacje podatkowe trafiały do wojewódzkiego sądu administracyjnego w Warszawie.

 

Co powinna zawierać skarga:

- oznaczenie sądu, do którego skarga jest kierowana,

- imię i nazwisko lub nazwa skarżącego (jego przedstawiciela ustawowego, pełnomocnika),

- wskazanie organu, którego działania skarga dotyczy,

- określenie miejsca zamieszkania, a w razie jego braku - adresu do doręczeń, lub siedziby stron (ich przedstawicieli ustawowych, pełnomocników),

 - sprecyzowanie rodzaju pisma (czyli, że wnoszone pismo jest skargą),

- wskazanie, jaki akt jest zaskarżony,

- osnowa wniosku z podaniem naruszenia prawa lub interesu prawnego (wskazanie przyczyn uzasadniających wniesienie skargi),

- podpis strony (jej przedstawiciela ustawowego, pełnomocnika),

- wykaz załączników.

Skargę wnosi się w terminie 30 dni od dnia doręczenia podatnikowi odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa. Jeżeli organ takiej odpowiedzi nie udzielił, skargę wnosi się w terminie 60 dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa.

Odrzucenie skargi przez sąd - orzeczenie

Postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 14 kwietnia 2009 r. (sygn. akt I SA/Gd 210/09).

Minister Finansów na wniosek podatniczki wydał 18 grudnia 2008 r. pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Pismem z 4 lutego 2009 r. podatniczka złożyła na powyższą interpretację skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku.

Zgodnie z przepisami ustawy z 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) sąd skargę odrzucił.

Sąd przypomniał, że zgodnie z obowiązującymi przepisami sądy administracyjne sprawują kontrolę działalności administracji publicznej, obejmującą orzekanie w sprawach skarg na pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w indywidualnych sprawach. Jakkolwiek wniesienie skargi do sądu administracyjnego na indywidualne interpretacje podatkowe jest dopuszczalne, to jednak złożenie tego środka zaskarżenia powinno zostać poprzedzone wezwaniem organu podatkowego do usunięcia naruszenia prawa. Stanowi o tym wprost art. 52 § 3 wymienionej ustawy.

W opisywanej tutaj sytuacji skarżąca uchybiła temu obowiązkowi, wnosząc skargę bezpośrednio do sądu, bez uprzedniego wezwania organu podatkowego do usunięcia naruszenia prawa.

Adam Kuchta

www.ksiegowosc.infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulgi w spłacie podatków (odroczenie, rozłożenie na raty, umorzenie). Dla kogo? Kiedy? Warunki udzielenia

Ordynacja podatkowa przewiduje w szczególnych sytuacjach możliwość zastosowania wobec podatnika trzech ulg w spłacie podatków lub zaległości podatkowej. Chodzi o odroczenie terminu płatności, rozłożenie zapłaty na raty lub umorzenie całości lub części podatku lub zaległości podatkowej. Kiedy można liczyć na taki gest fiskusa?

Kontrola podatkowa: czy musi być zapowiedziana. Zasada i wyjątki

Kontrola podatkowa, to oczywiście nic przyjemnego dla podatnika ale czasem się zdarza. Na taką okoliczność trzeba być przygotowanym. W szczególności warto wiedzieć, że taka kontrola z urzędu skarbowego powinna być w większości przypadków zapowiedziana z 7-dniowym wyprzedzeniem. Ale od tej zasady są niestety liczne wyjątki. Zobaczmy co na ten temat mówią przepisy.

Do 31 maja 2024 r. rolnik musi poinformować KRUS o podatku dochodowym z działalności gospodarczej za 2023 r.

31 maja 2024 roku upływa termin złożenia zaświadczenia lub oświadczenia do Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) w sprawie wysokości należnego podatku dochodowego za 2023 rok. Wysokość rocznej kwoty granicznej za rok ubiegły wynosi 4.088 zł.

MRiT: Usługa Firma już w aplikacji mObywatel 2.0. W czym może pomóc przedsiębiorcy?

Ministerstwo Rozwoju i Technologii poinformowało w komunikacie z 23 maja 2024 r., że do aplikacji mObywatel wprowadzono nową usługę, która znacząco ułatwi życie przedsiębiorcom. Usługa Firma pozwala na wygodne gromadzenie i zarządzanie danymi dotyczącymi działalności gospodarczej oraz informacji o zarejestrowanej firmie, co może dać przedsiębiorcy oszczędność czasu i lepszą organizację pracy.

Nauczyciele i wykładowcy jako podatnicy VAT. Kiedy są zwolnieni z podatku? Interpretacja ogólna Ministra Finansów z 20 maja 2024 r.

W dniu 20 maja 2024 r. Minister Finansów wydał interpretację ogólną dotyczącą opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT) świadczeń polegających na przekazywaniu wiedzy w ramach procesu kształcenia, przez osoby fizyczne (wykładowców, nauczycieli) będące podatnikami VAT, na podstawie umów zawieranych z uczelniami. W tej interpretacji Minister odniósł się do możliwych zwolnień podatkowych z VAT tych osób i usług przez nich świadczonych.

Ceny prądu od lipca 2024 r. Gospodarstwa domowe będą zwolnione z opłaty mocowej? Jakie to kwoty?

W dniu 22 maja 2024 r. sejmowa komisja ds. energii zarekomendowała Sejmowi przyjęcie poprawek, które do ustawy ws. osłon dla odbiorców energii zgłosił Senat. Chodzi tu w szczególności o czasowe zwolnienie gospodarstw domowych z opłaty mocowej, które miałoby dodatkowo ograniczyć prognozowany od 1 lipca wzrost rachunków za prąd.

Kiedy podatnik ma prawo otrzymać zwrot VAT – zasady, terminy

Zgodnie z ustawą o VAT, jeżeli kwota podatku naliczonego, jest w danym okresie rozliczeniowym (miesiąc lub kwartał) wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik VAT ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Przepisy art. 87 oraz art. 146k ustawy o VAT precyzują zasady i terminy tego zwrotu VAT.

2000 zł dla pogorzelców z ul. Marywilskiej z Fundacji Agencji Rozwoju Przemysłu, ulgi ZUS i dofinansowanie do wynagrodzeń z Urzędu Pracy

Od 23 maja 2024 r. eksperci ZUS, Urzędu Pracy m.st. Warszawy oraz Fundacji Agencji Rozwoju Przemysłu będą udzielać informacji o możliwych formach pomocy przedsiębiorcom poszkodowanym w wyniku pożaru hali przy ul. Marywilskiej w Warszawie.

Jak złożyć wniosek o wydanie interpretacji ogólnej?

Nie każdy wie, że może złożyć wniosek do Ministra Finansów o wydanie ogólnej interpretacji podatkowej. Jak to można zrobić? 

Ponad 5 tys. zł płacy minimalnej w 2026 roku? Minimalne wynagrodzenie w 2025 r. ustalane jak dotąd. Potem 60 proc. przeciętnego wynagrodzenia?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej rozpoczęło prace nad wdrożeniem przez Polskę unijnej dyrektywy w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w UE. Ministerstwo skłania się, aby orientacyjna wartość referencyjna określona była jako 60 proc. przeciętnego wynagrodzenia - poinformowało PAP Biznes biuro prasowe resortu. Jednocześnie MRPiPS zastrzegło, że wybór danej wartości referencyjnej i jej poziomu nie oznacza, że minimalne wynagrodzenie musi być jej równe.

REKLAMA