REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ABC Prawa - zabezpieczenie spłaty długu (weksel in blanco)

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W poniższej publikacji postaramy się przedstawić jeden ze sposobów zabezpieczenia spłaty długu - weksel in blanco.

REKLAMA

Na początku warto ogólnie wyjaśnić, że zgodnie z ustawą z dnia 28 kwietnia 1936 r. Prawo wekslowe (Dz. U. z 1936 r. Nr 37, poz. 282 z późn. zm., dalej „Prawo wekslowe”), weksel to rodzaj papieru wartościowego, w którym wystawca weksla (trasant) zobowiązuje się bezwarunkowo, że inna osoba (trasat) dokona na rzecz odbiorcy weksla (remitenta) zapłaty określonej sumy pieniężnej (taki weksel nazywa się wekslem trasowanym), albo wystawca weksla sam przyrzeka, że zapłaci sumę wekslową odbiorcy weksla (tzw. weksel własny, sola weksel).

REKLAMA

Szczególnym rodzajem weksla jest weksel in blanco (tzw. weksel niezupełny), który w chwili jego wystawienia nie posiada wszystkich elementów weksla, określonych w Prawie wekslowym.  W najbardziej skrajnej formie zawiera on jedynie podpis wystawcy. Warto przy tym wskazać, że zobowiązanie osób podpisanych na wekslu in blanco powstaje z chwilą jego wydania, lecz jest ono warunkowe. Wywołuje ono pełne skutki prawne z mocą wsteczną dopiero wówczas, gdy weksel in blanco zostanie wypełniony i odpowiada przepisom Prawa wekslowego.  

REKLAMA

Wraz z wydaniem weksla in blanco może nastąpić podpisanie i wydanie tzw. deklaracji wekslowej (porozumienia wekslowego), która jest oświadczeniem co najmniej wystawcy weksla (ewentualnie także innych dłużników wekslowych) albo (rzadziej) pisemną umową między dłużnikiem wekslowym i wekslobiorcą, określającym zasady uzupełnienia weksla in blanco. Sporządzenie i wydanie deklaracji wekslowej nie jest obowiązkowe (nie powoduje to nieważności weksla), jednak może okazać się przydatne dla celów dowodowych. Uzyskanie deklaracji wekslowej jest korzystne zarówno dla wierzyciela wekslowego, jak i dłużnika. Dla wierzyciela - ponieważ ułatwia mu to wykazanie, że wypełnił weksel in blanco zgodnie z porozumieniem zawartym z dłużnikiem wekslowym, zaś dla dłużnika - ponieważ w ten sposób pisemnie określa ścisłe zasady, na jakich weksel może zostać uzupełniony.

Kiedy weksel in blanco może okazać się przydatny? Przede wszystkim wtedy, kiedy zobowiązanie, które chcemy za jego pomocą zabezpieczyć, nie jest jeszcze w pełni ukształtowane. Może to być przykładowo w sytuacji, gdy suma pieniężna, na którą zobowiązanie opiewa nie została jeszcze precyzyjnie określona lub zobowiązanie stanie się wymagalne po terminie, którego nie da się w momencie zaciągania zobowiązania oznaczyć co do daty. Z chwilą wystawienia weksla in blanco uzyskamy zatem od razu zabezpieczenie wierzytelności, mimo że nie są jeszcze w pełni ukształtowane wszystkie elementy zobowiązania naszego dłużnika.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie elementy weksla in blanco mogą podlegać późniejszemu uzupełnieniu? Jak zostało wspomniane wyżej, od chwili wystawienia  na każdym wekslu musi znajdować się podpis jego wystawcy złożony w zamiarze zaciągnięcia zobowiązania wekslowego. Weksel In blanco nie musi zaś w chwili wystawienia zawierać następujących elementów: daty i miejsca wystawienia, nazwiska wierzyciela wekslowego (remitenta), daty i miejsca płatności, sumy wekslowej (kwoty zobowiązania dłużnika wekslowego) oraz nazwiska osoby, która ma zapłacić (trasata). Te elementy weksla in blanco mogą podlegać późniejszemu uzupełnieniu. Należy przy tym zwrócić uwagę, że uzupełnienie treści weksla in blanco może dotyczyć tylko tych jego części składowych, których nie zawiera dokument wydany wierzycielowi, ponieważ uzupełnienie nie może polegać na zmianie określonych już elementów weksla. Zatem jeśli którykolwiek z powyżej wskazanych elementów weksla (przykładowo miejsce lub termin płatności) został w wydanym wekslu in blanco określony przez wystawcę, elementu tego nie można w późniejszym czasie już zmieniać.

Ponadto, weksel in blanco może zostać uzupełniony jednym bądź kilkoma dodatkowymi elementami, jeśli upoważnienie do ich uzupełnienia w wekslu in blanco zostało zawarte w deklaracji wekslowej. Chodzi tu o te dodatkowe elementy weksla, które mogą, ale nie muszą znaleźć się w treści weksla. Takim elementem jest przykładowo klauzula „nie na zlecenie”, która sprawia, że nie można przenosić weksla na inną osobę w drodze indosu.

Jakie są podstawowe zalety zabezpieczenia zobowiązań wekslem in blanco? Przede wszystkim weksel in blanco pozwala na elastyczne ukształtowanie zobowiązania dłużnika wekslowego, ponieważ nie jest konieczne ścisłe określanie wszystkich elementów weksla już w chwili jego wystawienia, m.in. sumy wekslowej. Może ona zostać uzupełniona później taką kwotą, jaka w danej chwili odpowiada zobowiązaniu dłużnika, zgodnie z deklaracją wekslową. Dodatkowo, po uzupełnieniu weksla in blanco, roszczenie o jego zapłatę (jak roszczenie o zapłatę każdego weksla) może być dochodzone na drodze sądowej w dużo szybszy, tańszy i prostszy sposób, w postępowaniu nakazowym. Aby je wszcząć należy złożyć pozew, w którym zostanie zawarty wniosek o rozpoznanie sprawy w postępowaniu nakazowym. Do pozwu należy załączyć oryginał prawidłowo (zgodnie z deklaracją wekslową) wypełnionego weksla.

Podsumowując należy wskazać, że weksel in blanco jest bardziej elastyczną w porównaniu do innych weksli i tańszą w porównaniu do innych sposobów, metodą zabezpieczania wykonania zobowiązań. Ważne jest również, że weksle in blanco (jako weksle niezupełne) mogą mieć zastosowanie jako zabezpieczenie zobowiązań, które nie są jeszcze w pełni ukształtowane, np. ich wysokość nie jest jeszcze znana w chwili wystawienia weksla.

Patrycja Dzięgielewska

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

REKLAMA

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA