REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ABC Prawa - zabezpieczenie spłaty długu (weksel in blanco)

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W poniższej publikacji postaramy się przedstawić jeden ze sposobów zabezpieczenia spłaty długu - weksel in blanco.

Na początku warto ogólnie wyjaśnić, że zgodnie z ustawą z dnia 28 kwietnia 1936 r. Prawo wekslowe (Dz. U. z 1936 r. Nr 37, poz. 282 z późn. zm., dalej „Prawo wekslowe”), weksel to rodzaj papieru wartościowego, w którym wystawca weksla (trasant) zobowiązuje się bezwarunkowo, że inna osoba (trasat) dokona na rzecz odbiorcy weksla (remitenta) zapłaty określonej sumy pieniężnej (taki weksel nazywa się wekslem trasowanym), albo wystawca weksla sam przyrzeka, że zapłaci sumę wekslową odbiorcy weksla (tzw. weksel własny, sola weksel).

REKLAMA

REKLAMA

Szczególnym rodzajem weksla jest weksel in blanco (tzw. weksel niezupełny), który w chwili jego wystawienia nie posiada wszystkich elementów weksla, określonych w Prawie wekslowym.  W najbardziej skrajnej formie zawiera on jedynie podpis wystawcy. Warto przy tym wskazać, że zobowiązanie osób podpisanych na wekslu in blanco powstaje z chwilą jego wydania, lecz jest ono warunkowe. Wywołuje ono pełne skutki prawne z mocą wsteczną dopiero wówczas, gdy weksel in blanco zostanie wypełniony i odpowiada przepisom Prawa wekslowego.  

Wraz z wydaniem weksla in blanco może nastąpić podpisanie i wydanie tzw. deklaracji wekslowej (porozumienia wekslowego), która jest oświadczeniem co najmniej wystawcy weksla (ewentualnie także innych dłużników wekslowych) albo (rzadziej) pisemną umową między dłużnikiem wekslowym i wekslobiorcą, określającym zasady uzupełnienia weksla in blanco. Sporządzenie i wydanie deklaracji wekslowej nie jest obowiązkowe (nie powoduje to nieważności weksla), jednak może okazać się przydatne dla celów dowodowych. Uzyskanie deklaracji wekslowej jest korzystne zarówno dla wierzyciela wekslowego, jak i dłużnika. Dla wierzyciela - ponieważ ułatwia mu to wykazanie, że wypełnił weksel in blanco zgodnie z porozumieniem zawartym z dłużnikiem wekslowym, zaś dla dłużnika - ponieważ w ten sposób pisemnie określa ścisłe zasady, na jakich weksel może zostać uzupełniony.

Kiedy weksel in blanco może okazać się przydatny? Przede wszystkim wtedy, kiedy zobowiązanie, które chcemy za jego pomocą zabezpieczyć, nie jest jeszcze w pełni ukształtowane. Może to być przykładowo w sytuacji, gdy suma pieniężna, na którą zobowiązanie opiewa nie została jeszcze precyzyjnie określona lub zobowiązanie stanie się wymagalne po terminie, którego nie da się w momencie zaciągania zobowiązania oznaczyć co do daty. Z chwilą wystawienia weksla in blanco uzyskamy zatem od razu zabezpieczenie wierzytelności, mimo że nie są jeszcze w pełni ukształtowane wszystkie elementy zobowiązania naszego dłużnika.

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie elementy weksla in blanco mogą podlegać późniejszemu uzupełnieniu? Jak zostało wspomniane wyżej, od chwili wystawienia  na każdym wekslu musi znajdować się podpis jego wystawcy złożony w zamiarze zaciągnięcia zobowiązania wekslowego. Weksel In blanco nie musi zaś w chwili wystawienia zawierać następujących elementów: daty i miejsca wystawienia, nazwiska wierzyciela wekslowego (remitenta), daty i miejsca płatności, sumy wekslowej (kwoty zobowiązania dłużnika wekslowego) oraz nazwiska osoby, która ma zapłacić (trasata). Te elementy weksla in blanco mogą podlegać późniejszemu uzupełnieniu. Należy przy tym zwrócić uwagę, że uzupełnienie treści weksla in blanco może dotyczyć tylko tych jego części składowych, których nie zawiera dokument wydany wierzycielowi, ponieważ uzupełnienie nie może polegać na zmianie określonych już elementów weksla. Zatem jeśli którykolwiek z powyżej wskazanych elementów weksla (przykładowo miejsce lub termin płatności) został w wydanym wekslu in blanco określony przez wystawcę, elementu tego nie można w późniejszym czasie już zmieniać.

Ponadto, weksel in blanco może zostać uzupełniony jednym bądź kilkoma dodatkowymi elementami, jeśli upoważnienie do ich uzupełnienia w wekslu in blanco zostało zawarte w deklaracji wekslowej. Chodzi tu o te dodatkowe elementy weksla, które mogą, ale nie muszą znaleźć się w treści weksla. Takim elementem jest przykładowo klauzula „nie na zlecenie”, która sprawia, że nie można przenosić weksla na inną osobę w drodze indosu.

Jakie są podstawowe zalety zabezpieczenia zobowiązań wekslem in blanco? Przede wszystkim weksel in blanco pozwala na elastyczne ukształtowanie zobowiązania dłużnika wekslowego, ponieważ nie jest konieczne ścisłe określanie wszystkich elementów weksla już w chwili jego wystawienia, m.in. sumy wekslowej. Może ona zostać uzupełniona później taką kwotą, jaka w danej chwili odpowiada zobowiązaniu dłużnika, zgodnie z deklaracją wekslową. Dodatkowo, po uzupełnieniu weksla in blanco, roszczenie o jego zapłatę (jak roszczenie o zapłatę każdego weksla) może być dochodzone na drodze sądowej w dużo szybszy, tańszy i prostszy sposób, w postępowaniu nakazowym. Aby je wszcząć należy złożyć pozew, w którym zostanie zawarty wniosek o rozpoznanie sprawy w postępowaniu nakazowym. Do pozwu należy załączyć oryginał prawidłowo (zgodnie z deklaracją wekslową) wypełnionego weksla.

Podsumowując należy wskazać, że weksel in blanco jest bardziej elastyczną w porównaniu do innych weksli i tańszą w porównaniu do innych sposobów, metodą zabezpieczania wykonania zobowiązań. Ważne jest również, że weksle in blanco (jako weksle niezupełne) mogą mieć zastosowanie jako zabezpieczenie zobowiązań, które nie są jeszcze w pełni ukształtowane, np. ich wysokość nie jest jeszcze znana w chwili wystawienia weksla.

Patrycja Dzięgielewska

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF w 2026 roku? Sprawdź, czy jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

REKLAMA

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA