REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ABC Prawa - Ubezpieczenie mieszkania

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W poniższej publikacji postaramy się przedstawić charakterystykę ubezpieczenia majątkowego, w tym w szczególności ubezpieczenia mieszkania.


Na wstępie warto wskazać, że umowa ubezpieczenia została uregulowana w Kodeksie cywilnym (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm., dalej „Kodeks cywilny”), a sama działalność ubezpieczeniowa i szczegółowe kwestie z tym związane zostały uregulowane w szeregu ustaw szczególnych. Przez umowę ubezpieczenia ubezpieczyciel zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, spełnić określone świadczenie w razie zajścia przewidzianego w umowie wypadku, a ubezpieczający zobowiązuje się zapłacić składkę. Przy ubezpieczeniu majątkowym (a takim właśnie jest ubezpieczenie mieszkania), świadczenie ubezpieczyciela polega w szczególności na zapłacie określonego odszkodowania za szkodę powstałą wskutek przewidzianego w umowie wypadku.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Każdy moment jest odpowiedni na ubezpieczenie mieszkania, ponieważ często mieszkanie jest naszym najcenniejszym aktywem. Elementami, jakie powinny znaleźć się w umowie ubezpieczenia mieszkania, oprócz wskazania stron umowy, są: dokładne określenie ubezpieczanego mieszkania, okres, na jaki umowa zostaje zawarta (najczęściej są to umowy roczne), zakres ubezpieczenia (czyli wskazanie sytuacji, w których ubezpieczyciel zobowiązany jest do wypłaty określonego świadczenia), a także wysokość składki. Ubezpieczyciel zobowiązany jest potwierdzić zawarcie umowy dokumentem ubezpieczenia, najczęściej jest to tzw. polisa. Warto przy tym wskazać, że integralną częścią umowy ubezpieczenia są najczęściej tzw. ogólne warunki ubezpieczenia (dalej „OWU”).

To OWU określają najistotniejsze elementy umowy ubezpieczenia, w tym przede wszystkim zakres odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń, wyłączenia i ograniczenia odpowiedzialności, sposób zawarcia umowy ubezpieczenia, sposób ustalania sumy ubezpieczenia, podstawę ustalenia składki, sposób oraz termin dokonywania opłat, obowiązki ubezpieczającego, a także sposób ustalenia wysokości odszkodowania oraz termin jego realizacji.

Jednym z najważniejszych elementów umowy ubezpieczenia naszego mieszkania jest zakres ubezpieczenia, czyli sytuacje, w których ubezpieczyciel zobowiązany będzie do wypłaty określonego świadczenia. Dlatego, zanim podpiszemy umowę ubezpieczenia z określonym towarzystwem ubezpieczeń, należy dokładnie zapoznać się z jego ofertą nie tylko pod kątem wysokości oferowanej składki, ale przede wszystkim pod kątem oferowanej ochrony ubezpieczeniowej. Pozwoli to nam dokonać wyboru takiej oferty, która najpełniej odpowiada naszym oczekiwaniom i potrzebom.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W zależności od konkretnego wariantu, zakres ubezpieczenia może obejmować szkody powstałe m. in. na skutek: zdarzeń losowych i związanych z nimi akcji ratunkowych (np. pożar, uderzenie pioruna, zalanie, huragan, powódź, grad, wybuch, osuwanie się ziemi), zniszczeń spowodowanych kradzieżą z włamaniem i rabunkiem. Ubezpieczenie mieszkania może obejmować: substancję mieszkaniową (uszkodzenie lub zniszczenie murów mieszkania) oraz wyposażenie mieszkania (meble, sprzęt RTV). Warunkiem otrzymania od ubezpieczyciela stuprocentowego pokrycia szkody, jest identyczna wysokość sumy ubezpieczenia z wartością ubezpieczanego mienia. W razie zajścia zdarzenia, określonego w umowie ubezpieczenia (OWU), ubezpieczyciel będzie zobowiązany do wypłaty nam stosownego odszkodowania. Sposób liczenia takiego odszkodowania również określa umowa ubezpieczenia (OWU), co także należy przeanalizować przed zawarciem umowy ubezpieczenia. Warto również zwrócić uwagę na określone w umowie ubezpieczenia (OWU) tzw. podlimity i wyłączenia. Podlimity to obliczane procentowo od zasadniczej sumy ubezpieczenia (gwarancyjnej) maksymalne wartości, w ramach których kompensowane są poszczególne kategorie szkód (np. strat w gotówce i innych środkach płatniczych, papierach wartościowych na okaziciela czy w sprzęcie RTV). Wyłączenia zaś, to składniki, które nie podlegają ubezpieczeniu (np. antyki).

Do podstawowych obowiązków ubezpieczonego należy dokonywanie terminowych płatności oraz odpowiednie zabezpieczenie mieszkania (np. stosowne zamki w drzwiach), które często są również określone w OWU. Wysokość składki ubezpieczeniowej określa umowa ubezpieczenia i jest ona uzależniona m. in. od oferty danego ubezpieczyciela, a także on ilości i jakość zabezpieczeń, jakie posiada nasze mieszkanie. Im więcej zabezpieczeń (np. mieszkanie położone na strzeżonym osiedlu, zainstalowanie zabezpieczeń antywłamaniowych), tym nasza składka powinna być niższa.

Podsumowując, zawierając umowę ubezpieczenia naszego mieszkania, należy dokładnie zapoznać się oferowanymi warunkami ubezpieczenia, w tym przede wszystkim z OWU, które określają najistotniejsze elementy ubezpieczenia. Pozwoli to na wybór takiej oferty, która zawiera m. in. satysfakcjonujący nas zakres odpowiedzialności ubezpieczyciela w odniesieniu do proponowanej wysokości składki ubezpieczeniowej.

Patrycja Dzięgielewska

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA