REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ABC Prawa - Ubezpieczenie mieszkania

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W poniższej publikacji postaramy się przedstawić charakterystykę ubezpieczenia majątkowego, w tym w szczególności ubezpieczenia mieszkania.


Na wstępie warto wskazać, że umowa ubezpieczenia została uregulowana w Kodeksie cywilnym (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm., dalej „Kodeks cywilny”), a sama działalność ubezpieczeniowa i szczegółowe kwestie z tym związane zostały uregulowane w szeregu ustaw szczególnych. Przez umowę ubezpieczenia ubezpieczyciel zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, spełnić określone świadczenie w razie zajścia przewidzianego w umowie wypadku, a ubezpieczający zobowiązuje się zapłacić składkę. Przy ubezpieczeniu majątkowym (a takim właśnie jest ubezpieczenie mieszkania), świadczenie ubezpieczyciela polega w szczególności na zapłacie określonego odszkodowania za szkodę powstałą wskutek przewidzianego w umowie wypadku.

REKLAMA

Autopromocja

Każdy moment jest odpowiedni na ubezpieczenie mieszkania, ponieważ często mieszkanie jest naszym najcenniejszym aktywem. Elementami, jakie powinny znaleźć się w umowie ubezpieczenia mieszkania, oprócz wskazania stron umowy, są: dokładne określenie ubezpieczanego mieszkania, okres, na jaki umowa zostaje zawarta (najczęściej są to umowy roczne), zakres ubezpieczenia (czyli wskazanie sytuacji, w których ubezpieczyciel zobowiązany jest do wypłaty określonego świadczenia), a także wysokość składki. Ubezpieczyciel zobowiązany jest potwierdzić zawarcie umowy dokumentem ubezpieczenia, najczęściej jest to tzw. polisa. Warto przy tym wskazać, że integralną częścią umowy ubezpieczenia są najczęściej tzw. ogólne warunki ubezpieczenia (dalej „OWU”).

To OWU określają najistotniejsze elementy umowy ubezpieczenia, w tym przede wszystkim zakres odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń, wyłączenia i ograniczenia odpowiedzialności, sposób zawarcia umowy ubezpieczenia, sposób ustalania sumy ubezpieczenia, podstawę ustalenia składki, sposób oraz termin dokonywania opłat, obowiązki ubezpieczającego, a także sposób ustalenia wysokości odszkodowania oraz termin jego realizacji.

Jednym z najważniejszych elementów umowy ubezpieczenia naszego mieszkania jest zakres ubezpieczenia, czyli sytuacje, w których ubezpieczyciel zobowiązany będzie do wypłaty określonego świadczenia. Dlatego, zanim podpiszemy umowę ubezpieczenia z określonym towarzystwem ubezpieczeń, należy dokładnie zapoznać się z jego ofertą nie tylko pod kątem wysokości oferowanej składki, ale przede wszystkim pod kątem oferowanej ochrony ubezpieczeniowej. Pozwoli to nam dokonać wyboru takiej oferty, która najpełniej odpowiada naszym oczekiwaniom i potrzebom.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W zależności od konkretnego wariantu, zakres ubezpieczenia może obejmować szkody powstałe m. in. na skutek: zdarzeń losowych i związanych z nimi akcji ratunkowych (np. pożar, uderzenie pioruna, zalanie, huragan, powódź, grad, wybuch, osuwanie się ziemi), zniszczeń spowodowanych kradzieżą z włamaniem i rabunkiem. Ubezpieczenie mieszkania może obejmować: substancję mieszkaniową (uszkodzenie lub zniszczenie murów mieszkania) oraz wyposażenie mieszkania (meble, sprzęt RTV). Warunkiem otrzymania od ubezpieczyciela stuprocentowego pokrycia szkody, jest identyczna wysokość sumy ubezpieczenia z wartością ubezpieczanego mienia. W razie zajścia zdarzenia, określonego w umowie ubezpieczenia (OWU), ubezpieczyciel będzie zobowiązany do wypłaty nam stosownego odszkodowania. Sposób liczenia takiego odszkodowania również określa umowa ubezpieczenia (OWU), co także należy przeanalizować przed zawarciem umowy ubezpieczenia. Warto również zwrócić uwagę na określone w umowie ubezpieczenia (OWU) tzw. podlimity i wyłączenia. Podlimity to obliczane procentowo od zasadniczej sumy ubezpieczenia (gwarancyjnej) maksymalne wartości, w ramach których kompensowane są poszczególne kategorie szkód (np. strat w gotówce i innych środkach płatniczych, papierach wartościowych na okaziciela czy w sprzęcie RTV). Wyłączenia zaś, to składniki, które nie podlegają ubezpieczeniu (np. antyki).

Do podstawowych obowiązków ubezpieczonego należy dokonywanie terminowych płatności oraz odpowiednie zabezpieczenie mieszkania (np. stosowne zamki w drzwiach), które często są również określone w OWU. Wysokość składki ubezpieczeniowej określa umowa ubezpieczenia i jest ona uzależniona m. in. od oferty danego ubezpieczyciela, a także on ilości i jakość zabezpieczeń, jakie posiada nasze mieszkanie. Im więcej zabezpieczeń (np. mieszkanie położone na strzeżonym osiedlu, zainstalowanie zabezpieczeń antywłamaniowych), tym nasza składka powinna być niższa.

Podsumowując, zawierając umowę ubezpieczenia naszego mieszkania, należy dokładnie zapoznać się oferowanymi warunkami ubezpieczenia, w tym przede wszystkim z OWU, które określają najistotniejsze elementy ubezpieczenia. Pozwoli to na wybór takiej oferty, która zawiera m. in. satysfakcjonujący nas zakres odpowiedzialności ubezpieczyciela w odniesieniu do proponowanej wysokości składki ubezpieczeniowej.

Patrycja Dzięgielewska

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA