REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ABC Prawa - Inspekcja Handlowa cz. II

REKLAMA

W poniższej publikacji przedstawimy II część charakterystyki Inspekcji Handlowej, która została opisana w naszej publikacji z dnia 9 listopada 2011 r. Niniejsza część zostanie poświęcona kontroli przeprowadzanej przez Inspekcję oraz uprawnieniom kontrolowanych przedsiębiorców.


Zobacz także: ABC Prawa - Inspekcja Handlowa cz. I

REKLAMA

Autopromocja


Zasady dotyczące kontroli przeprowadzanej przez Inspekcję oraz uprawnienia kontrolowanych przedsiębiorców zawarte są w ustawie z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1219, z późn. zm., dalej „ustawa o Inspekcji”) i rozporządzeniach wykonawczych do ustawy o Inspekcji, jak również w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jednolity: Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447, z późn. zm., dalej „ustawa o swobodzie działalności gospodarczej”).

Na wstępie warto wyjaśnić, że kontrola to zespół czynności wykonywanych w toku postępowania kontrolnego przez Inspekcję w celu realizacji jej zadań i kompetencji określonych w ustawie lub w przepisach odrębnych. Kontrolowanym zaś jest przedsiębiorca, którego działalność jest kontrolowana przez Inspekcję.

Inspekcja przeprowadza kontrolę legalności i rzetelności działań przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie produkcji, handlu i usług. Zadaniem Inspekcji jest również m.in. kontrola wyrobów wprowadzonych do obrotu w zakresie zgodności z wymaganiami określonymi w przepisach odrębnych, w tym także kontrola usług oraz kontrola produktów w zakresie spełniania ogólnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa. Swoje ustawowe zadania Inspekcja realizuje na podstawie okresowych planów kontroli, jak również przez podejmowanie kontroli nieplanowanych.

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o Inspekcji, kontrola jest wszczynana i przeprowadzana przez inspektorów - pracowników Inspekcji, upoważnionych do przeprowadzenia kontroli. Co do zasady kontrola jest przeprowadzana po okazaniu legitymacji służbowej przez inspektora oraz po doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, które jest wydawane przez Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej. Szczegółowe warunki, które powinno spełniać upoważnienie do przeprowadzania kontroli zostały wskazane w art. 13 ust. 2 ustawy o Inspekcji. Warto się z nimi zapoznać, gdyż dokument, który nie spełnia tych wymagań, nie stanowi podstawy do przeprowadzenia kontroli, a zakres kontroli nie może wykraczać poza zakres wskazany w upoważnieniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Są jednak sytuacje, kiedy inspektor może wszcząć kontrolę bez uprzedniego doręczenia przedsiębiorcy upoważnienia do przeprowadzania kontroli, a jedynie po okazaniu legitymacji. Sytuacje takie przewidują przepisy szczególne, zaś ustawa o swobodzie działalności gospodarczej wskazuje, że mogą one obejmować przypadki, gdy czynności kontrolne są niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia, przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia, a także gdy przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione bezpośrednim zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska naturalnego. 

Kontrola jest z reguły przeprowadzana w obecności podmiotu kontrolowanego lub osoby przez niego upoważnionej, w miejscu i czasie faktycznego wykonywania działalności przez kontrolowanego. Wyjątkowo, za zgodą kontrolowanego, kontrola może być także realizowana w siedzibie Inspekcji, jeżeli usprawni to jej przeprowadzenie.

 

W toku kontroli inspektor może w szczególności badać dokumenty, ewidencje i informacje w zakresie objętym kontrolą, dokonywać oględzin pomieszczeń, środków przewozowych, produktów i innych rzeczy w zakresie objętym kontrolą, legitymować osoby w celu stwierdzenia ich tożsamości, zabezpieczać dowody, produkty, pomieszczenia i środki przewozowe. Inspektor może również sprawdzać rzetelność obsługi poprzez dokonanie zakupu produktu lub usługi. Ten rodzaj kontroli jest stosowany dość często przez Inspekcję. Przykładowo, inspektorzy w ten sposób sprawdzają, czy pobierana przez taksówkarzy kwota jest zgodna ze stosowanym cennikiem, a trasa przejazdu do wyznaczonego miejsca nie jest wydłużona, albo czy miary alkoholu w lokalach gastronomicznych nie są zaniżone. Produkt nabyty w ramach zakupu przy kontroli podlega zwrotowi w toku kontroli, jeżeli jest w stanie nienaruszonym, a należność za zwrócony produkt podlega zwrotowi inspektorowi. Na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek umożliwienia inspektorowi przeprowadzenia czynności kontrolnych.

Ustalenia kontroli są dokumentowane w protokole kontroli, który powinien być podpisany przez inspektora oraz kontrolowanego lub osobę przez niego upoważnioną, w obecności której przeprowadzono kontrolę. Jeżeli przedsiębiorca ma uwagi do przeprowadzonej kontroli, może je zgłosić bezpośrednio do protokołu kontroli lub w terminie 7 dni od dnia przedstawienia protokołu do podpisu wnieść je na piśmie, a wojewódzki inspektor ma obowiązek ustosunkować się do zgłoszonych uwag niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania.

Zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej, czynności kontrolne powinny być przeprowadzane w sposób sprawny i możliwie niezakłócający funkcjonowania kontrolowanego przedsiębiorcy. Ustawa wskazuje również, że przedsiębiorcy, który poniósł szkodę na skutek przeprowadzenia czynności kontrolnych z naruszeniem przepisów prawa w zakresie kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy, przysługuje odszkodowanie.

Podsumowując, przedsiębiorcy, których działalność może podlegać kontroli Inspekcji powinni zapoznać się z powyżej wskazanymi przepisami regulującymi taką kontrolę. Wówczas, jako kontrolowani będą mieli świadomość o przysługujących im prawach, jak również o obowiązkach. Warto również zauważyć, że jeżeli działania kontrolne Inspekcji będą przeprowadzane we właściwy sposób, to z pewnością przyczyni się to do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania obrotu gospodarczego i poszanowania praw konsumentów przez przedsiębiorców.

Patrycja Dzięgielewska

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA