REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do 40 tysięcy bez kasy fiskalnej

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych muszą dokumentować sprzedaż za pomocą kasy fiskalnej. Ale są zwolnienia dotyczące określonych towarów i usług oraz samych podatników.

Nowi przedsiębiorcy nie muszą myśleć o kasie do momentu, kiedy ich obrót przekroczy 20.000 zł, kontynuujący biorą pod uwagę kwotę z poprzedniego roku, która wynosi 40.000 zł. 

REKLAMA

Autopromocja

Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą, powinni pamiętać, że w związku z ciążącym na nich obowiązkiem rozliczenia VAT-u, zobowiązani są do prowadzenia stosownej ewidencji dokonywanych transakcji. Jedną z nich jest konieczność zastosowania kasy rejestrującej, potocznie zwanej kasą fiskalną.

Podatnicy, którzy zobowiązani są do zastosowania wspomnianego wyżej urządzenia powinni pamiętać o tym, że jeżeli z przyczyn niezależnych od nich nie może być prowadzona ewidencja obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, obroty i kwoty podatku należnego należy ewidencjonować stosując  rezerwową kasę rejestrującą. W przypadku,  gdy jest to niemożliwe  nie można dokonywać sprzedaży.

Zobacz czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących >>

Ponadto, w razie stwierdzenia naruszenia tego obowiązku, naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej ustala za okres do momentu rozpoczęcia prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 30% kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto także pamiętać o tym, że dodatkowego zobowiązania podatkowego nie ustala  się w stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe.


Przedsiębiorcy zobligowani do stosowania kasy fiskalnej


W myśl artykułu 111 ust. 1 ustawy o VAT ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, co do zasady,  zobowiązani są prowadzić podatnicy, którzy dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Z obowiązku tego zwolnieni są jedynie przedsiębiorcy świadczący określoną wyżej działalność na rzecz firm lub organizacji, organów administracji państwowej i samorządowej.

Zobacz wysokość ulgi na zakup kasy rejestrującej >>

 


Liczne wyjątki określone rozporządzeniem Ministra Finansów


Od powyższej zasady istnieją jednakże wyjątki. Zostały one szczegółowo uregulowane rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Podatnik powinien zwrócić uwagę na dwie alternatywne formy przewidzianych zwolnień obowiązujących do 31 grudnia 2012 roku. Mianowicie związanych z branżą, w której działa firma, a także z wysokością osiągniętych obrotów.

 


Zwolnienia przedmiotowe, czyli niektóre rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej


Przede wszystkim ewidencjonować za pomocą kasy fiskalnej nie trzeba sprzedaży takich czynności, które zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia np. usługi w zakresie edukacji (choć z wyłączeniem nauki tańca i usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych ), sprzedaż biletów lotniczych. Zwolnieniu z obowiązku ewidencji obrotu za pomocą kasy rejestrującej nie podlegają przedsiębiorcy dokonujący sprzedaży towarów i usług wymienionych w pozycjach 1-32 załącznika do rozporządzenia, pod warunkiem, że w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem z działalności gospodarczej określonej w artykule 111 ustawy o VAT, był wyższy niż 80%.  Należą do nich między innymi takie czynności jak świadczenie usług związanych z transportem, turystyką, rolnictwem, a także z szeroko rozumianym unicestwianiem odpadów. Ponadto, warto pamiętać, że omawianym zwolnieniem przedmiotowym objęte zostały usługi telekomunikacyjne, jak również finansowe i ubezpieczeniowe.


Zwolnienia podmiotowe ograniczone ustawowym limitem


Drugim rodzajem zwolnień przewidzianych dla przedsiębiorców świadczących usługi  lub sprzedających różnego rodzaju towaru, są zwolnienia podmiotowe, z których można skorzystać pod warunkiem nie przekroczenia określonych limitów.

Zamów książkę: NOWE PKWiU - Stawki VAT w interpretacjach organów podatkowych >>

REKLAMA

I tak, podatnicy, których obroty netto na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyły w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł nie podlegają obowiązkowi zastosowania kasy fiskalnej w celu ewidencjonowania sprzedaży. Zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia następnego miesiąca, po miesiącu, w którym limit został przekroczony.

Warto w tym miejscu podkreślić, że limit ten dotyczy podatników kontynuujących działalność rozpoczętą w latach poprzednich. W przypadku przedsiębiorców, rozpoczynających działalność gospodarczą w bieżącym roku limit ten jest znacznie niższy - wynosi 20.000 zł i dotyczy roku rozpoczęcia działalności.


Podatnicy nie posiadający prawa do jakichkolwiek zwolnień


Dość istotną kwestią, jest również wspomnienie o tym, że niektóre grupy podatników zostały wyłączone z  opisanych wyżej zwolnień. Między innymi nie mogą z nich skorzystać przedsiębiorcy trudniący się sprzedażą gazu płynnego, świadczący usługi taksówkowe,  czy też sprzedający wyroby tytoniowe oraz napoje alkoholowe, będące mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na ich symbol PKWiU.


Elżbieta Węcławik

Iwona Cackowska

  

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA