REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do 40 tysięcy bez kasy fiskalnej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych muszą dokumentować sprzedaż za pomocą kasy fiskalnej. Ale są zwolnienia dotyczące określonych towarów i usług oraz samych podatników.

Nowi przedsiębiorcy nie muszą myśleć o kasie do momentu, kiedy ich obrót przekroczy 20.000 zł, kontynuujący biorą pod uwagę kwotę z poprzedniego roku, która wynosi 40.000 zł. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą, powinni pamiętać, że w związku z ciążącym na nich obowiązkiem rozliczenia VAT-u, zobowiązani są do prowadzenia stosownej ewidencji dokonywanych transakcji. Jedną z nich jest konieczność zastosowania kasy rejestrującej, potocznie zwanej kasą fiskalną.

Podatnicy, którzy zobowiązani są do zastosowania wspomnianego wyżej urządzenia powinni pamiętać o tym, że jeżeli z przyczyn niezależnych od nich nie może być prowadzona ewidencja obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, obroty i kwoty podatku należnego należy ewidencjonować stosując  rezerwową kasę rejestrującą. W przypadku,  gdy jest to niemożliwe  nie można dokonywać sprzedaży.

Zobacz czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących >>

REKLAMA

Ponadto, w razie stwierdzenia naruszenia tego obowiązku, naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej ustala za okres do momentu rozpoczęcia prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 30% kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto także pamiętać o tym, że dodatkowego zobowiązania podatkowego nie ustala  się w stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe.


Przedsiębiorcy zobligowani do stosowania kasy fiskalnej


W myśl artykułu 111 ust. 1 ustawy o VAT ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, co do zasady,  zobowiązani są prowadzić podatnicy, którzy dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Z obowiązku tego zwolnieni są jedynie przedsiębiorcy świadczący określoną wyżej działalność na rzecz firm lub organizacji, organów administracji państwowej i samorządowej.

Zobacz wysokość ulgi na zakup kasy rejestrującej >>

 


Liczne wyjątki określone rozporządzeniem Ministra Finansów


Od powyższej zasady istnieją jednakże wyjątki. Zostały one szczegółowo uregulowane rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Podatnik powinien zwrócić uwagę na dwie alternatywne formy przewidzianych zwolnień obowiązujących do 31 grudnia 2012 roku. Mianowicie związanych z branżą, w której działa firma, a także z wysokością osiągniętych obrotów.

 


Zwolnienia przedmiotowe, czyli niektóre rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej


Przede wszystkim ewidencjonować za pomocą kasy fiskalnej nie trzeba sprzedaży takich czynności, które zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia np. usługi w zakresie edukacji (choć z wyłączeniem nauki tańca i usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych ), sprzedaż biletów lotniczych. Zwolnieniu z obowiązku ewidencji obrotu za pomocą kasy rejestrującej nie podlegają przedsiębiorcy dokonujący sprzedaży towarów i usług wymienionych w pozycjach 1-32 załącznika do rozporządzenia, pod warunkiem, że w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem z działalności gospodarczej określonej w artykule 111 ustawy o VAT, był wyższy niż 80%.  Należą do nich między innymi takie czynności jak świadczenie usług związanych z transportem, turystyką, rolnictwem, a także z szeroko rozumianym unicestwianiem odpadów. Ponadto, warto pamiętać, że omawianym zwolnieniem przedmiotowym objęte zostały usługi telekomunikacyjne, jak również finansowe i ubezpieczeniowe.


Zwolnienia podmiotowe ograniczone ustawowym limitem


Drugim rodzajem zwolnień przewidzianych dla przedsiębiorców świadczących usługi  lub sprzedających różnego rodzaju towaru, są zwolnienia podmiotowe, z których można skorzystać pod warunkiem nie przekroczenia określonych limitów.

Zamów książkę: NOWE PKWiU - Stawki VAT w interpretacjach organów podatkowych >>

I tak, podatnicy, których obroty netto na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyły w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł nie podlegają obowiązkowi zastosowania kasy fiskalnej w celu ewidencjonowania sprzedaży. Zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia następnego miesiąca, po miesiącu, w którym limit został przekroczony.

Warto w tym miejscu podkreślić, że limit ten dotyczy podatników kontynuujących działalność rozpoczętą w latach poprzednich. W przypadku przedsiębiorców, rozpoczynających działalność gospodarczą w bieżącym roku limit ten jest znacznie niższy - wynosi 20.000 zł i dotyczy roku rozpoczęcia działalności.


Podatnicy nie posiadający prawa do jakichkolwiek zwolnień


Dość istotną kwestią, jest również wspomnienie o tym, że niektóre grupy podatników zostały wyłączone z  opisanych wyżej zwolnień. Między innymi nie mogą z nich skorzystać przedsiębiorcy trudniący się sprzedażą gazu płynnego, świadczący usługi taksówkowe,  czy też sprzedający wyroby tytoniowe oraz napoje alkoholowe, będące mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na ich symbol PKWiU.


Elżbieta Węcławik

Iwona Cackowska

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA