REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa biura rachunkowego z klientem - co powinna zawierać

Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podstawą świadczenia usług klientom przez każde biuro księgowe powinna być pisemna umowa. Nie ma standardowego, jednolitego wzorca takiej umowy.


Obie strony określają w niej nie tylko zakres usług i wysokość wynagrodzenia, ale także wzajemne prawa i obowiązki, tryb zmiany zasad współpracy oraz sposób i termin jej zakończenia.

REKLAMA

REKLAMA

Większość biur rachunkowych tworzy własny szablon umowy, na bazie którego następnie konstruuje indywidualną umowę z danym klientem. Warto jednak zadbać o zamieszczenie bądź doprecyzowanie w umowie biura rachunkowego z klientem niektórych postanowień. Dobrze skonstruowana umowa dokładnie wyznaczy zakres obsługi danego klienta. Ułatwi to obu stronom rozstrzyganie ewentualnych konfliktów oraz pomoże ustalić zakres odpowiedzialności biura rachunkowego za świadczone usługi.


Określenie stron umowy


Na pierwszy rzut oka wydawałoby się, że ta część umowy biura rachunkowego z klientem nie powinna budzić najmniejszych wątpliwości. A jednak nie do końca tak jest. W interesie obu stron umowy leży precyzyjna identyfikacja danych określających strony zawieranej umowy. Dlaczego?

Klientami biur rachunkowych są z reguły przedsiębiorcy - zarówno osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, jak i spółki. To przede wszystkim oni są zobowiązani do prowadzenia odpowiednich ewidencji księgowych i rozliczania podatków w trakcie roku. O ile w przypadku firm jednoosobowych identyfikacja osoby uprawnionej do zawarcia umowy nie nastręcza większych trudności, o tyle w przypadku spółek sprawa jest bardziej skomplikowana.

REKLAMA

Zawierając umowę ze spółką, trzeba dokładnie sprawdzić sposób reprezentacji spółki i dane osób uprawnionych do jej reprezentowania, a w razie wątpliwości - zażądać stosownych dokumentów potwierdzających, że umowa zawierana jest przez osobę uprawnioną, takich jak aktualny odpis z KRS czy zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Inaczej biuro rachunkowe naraża się na próby kwestionowania skutecznego zawarcia umowy przez nierzetelnego klienta, który w ten sposób może usiłować uniknąć zapłaty za wyświadczone przez biuro rachunkowe usługi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


PRZYKŁAD

Określenie stron umowy


Trzeba pamiętać, że ta zasada działa „w obie strony”. Należy być zatem przygotowanym na to, że skrupulatny klient zażąda nie tylko dokumentów poświadczających legalność działania biura (czyli nie tylko dokumentów rejestracyjnych firmy oraz dokumentów poświadczających uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych), ale też stosownego umocowania dla osoby zawierającej umowę w imieniu biura rachunkowego.


Usługi dla spółki i wspólników


Precyzyjne określenie stron umowy wyznacza też - pośrednio - zakres świadczonych usług. Jest to szczególnie istotne w przypadku umów biur rachunkowych ze spółkami kapitałowymi, gdzie udziałowcy są odrębnymi podatnikami od samej spółki. W praktyce wcale nierzadko zdarzają się sytuacje, że chociaż umowa zawierana jest na obsługę księgową spółki, jej udziałowcy oczekują od biura rachunkowego prowadzenia również ich prywatnych rozliczeń - bez zawierania stosownej umowy i oczywiście - w ramach tej samej kwoty, którą zobowiązana jest płacić spółka.

Zgoda na taki sposób rozliczeń pociąga za sobą określone konsekwencje nie tylko w sferze ewentualnej odpowiedzialności biura za prawidłowość rozliczenia udziałowca, ale także w sferze podatkowej. W razie kontroli trudno będzie bowiem wykazać związek rozliczeń udziałowca - podatnika PIT z rozliczeniami spółki, która jest odrębnym podatnikiem CIT.

Brak odpłatności za wyświadczoną usługę skutkuje wykazaniem przychodu z nieodpłatnych świadczeń u udziałowca oraz koniecznością opodatkowania tej usługi VAT (którego ciężar poniesie w takim przypadku biuro rachunkowe, bo to jemu zostanie określona wysokość podatku należnego). I dodatkowo naraża biuro rachunkowe na odpowiedzialność za niedopełnienie obowiązków płatnika, bo w takiej sytuacji nie jest wystawiany udziałowcowi PIT-8C, w którym wykazywana byłaby wartość nieodpłatnie wyświadczonych usług na jego rzecz.


Więcej na ten temat znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Odpowiedzialność księgowego, czyli jakie zapisy powinny się znaleźć w umowie biura rachunkowego z klientem

 


Anna Welsyng

radca prawny, doradca podatkowy

 

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA