REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa biura rachunkowego z klientem - co powinna zawierać

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podstawą świadczenia usług klientom przez każde biuro księgowe powinna być pisemna umowa. Nie ma standardowego, jednolitego wzorca takiej umowy.


Obie strony określają w niej nie tylko zakres usług i wysokość wynagrodzenia, ale także wzajemne prawa i obowiązki, tryb zmiany zasad współpracy oraz sposób i termin jej zakończenia.

REKLAMA

Większość biur rachunkowych tworzy własny szablon umowy, na bazie którego następnie konstruuje indywidualną umowę z danym klientem. Warto jednak zadbać o zamieszczenie bądź doprecyzowanie w umowie biura rachunkowego z klientem niektórych postanowień. Dobrze skonstruowana umowa dokładnie wyznaczy zakres obsługi danego klienta. Ułatwi to obu stronom rozstrzyganie ewentualnych konfliktów oraz pomoże ustalić zakres odpowiedzialności biura rachunkowego za świadczone usługi.


Określenie stron umowy


Na pierwszy rzut oka wydawałoby się, że ta część umowy biura rachunkowego z klientem nie powinna budzić najmniejszych wątpliwości. A jednak nie do końca tak jest. W interesie obu stron umowy leży precyzyjna identyfikacja danych określających strony zawieranej umowy. Dlaczego?

Klientami biur rachunkowych są z reguły przedsiębiorcy - zarówno osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, jak i spółki. To przede wszystkim oni są zobowiązani do prowadzenia odpowiednich ewidencji księgowych i rozliczania podatków w trakcie roku. O ile w przypadku firm jednoosobowych identyfikacja osoby uprawnionej do zawarcia umowy nie nastręcza większych trudności, o tyle w przypadku spółek sprawa jest bardziej skomplikowana.

Zawierając umowę ze spółką, trzeba dokładnie sprawdzić sposób reprezentacji spółki i dane osób uprawnionych do jej reprezentowania, a w razie wątpliwości - zażądać stosownych dokumentów potwierdzających, że umowa zawierana jest przez osobę uprawnioną, takich jak aktualny odpis z KRS czy zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Inaczej biuro rachunkowe naraża się na próby kwestionowania skutecznego zawarcia umowy przez nierzetelnego klienta, który w ten sposób może usiłować uniknąć zapłaty za wyświadczone przez biuro rachunkowe usługi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


PRZYKŁAD

Określenie stron umowy


Trzeba pamiętać, że ta zasada działa „w obie strony”. Należy być zatem przygotowanym na to, że skrupulatny klient zażąda nie tylko dokumentów poświadczających legalność działania biura (czyli nie tylko dokumentów rejestracyjnych firmy oraz dokumentów poświadczających uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych), ale też stosownego umocowania dla osoby zawierającej umowę w imieniu biura rachunkowego.


Usługi dla spółki i wspólników


Precyzyjne określenie stron umowy wyznacza też - pośrednio - zakres świadczonych usług. Jest to szczególnie istotne w przypadku umów biur rachunkowych ze spółkami kapitałowymi, gdzie udziałowcy są odrębnymi podatnikami od samej spółki. W praktyce wcale nierzadko zdarzają się sytuacje, że chociaż umowa zawierana jest na obsługę księgową spółki, jej udziałowcy oczekują od biura rachunkowego prowadzenia również ich prywatnych rozliczeń - bez zawierania stosownej umowy i oczywiście - w ramach tej samej kwoty, którą zobowiązana jest płacić spółka.

Zgoda na taki sposób rozliczeń pociąga za sobą określone konsekwencje nie tylko w sferze ewentualnej odpowiedzialności biura za prawidłowość rozliczenia udziałowca, ale także w sferze podatkowej. W razie kontroli trudno będzie bowiem wykazać związek rozliczeń udziałowca - podatnika PIT z rozliczeniami spółki, która jest odrębnym podatnikiem CIT.

Brak odpłatności za wyświadczoną usługę skutkuje wykazaniem przychodu z nieodpłatnych świadczeń u udziałowca oraz koniecznością opodatkowania tej usługi VAT (którego ciężar poniesie w takim przypadku biuro rachunkowe, bo to jemu zostanie określona wysokość podatku należnego). I dodatkowo naraża biuro rachunkowe na odpowiedzialność za niedopełnienie obowiązków płatnika, bo w takiej sytuacji nie jest wystawiany udziałowcowi PIT-8C, w którym wykazywana byłaby wartość nieodpłatnie wyświadczonych usług na jego rzecz.


Więcej na ten temat znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Odpowiedzialność księgowego, czyli jakie zapisy powinny się znaleźć w umowie biura rachunkowego z klientem

 


Anna Welsyng

radca prawny, doradca podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA