REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa biura rachunkowego z klientem - co powinna zawierać

Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podstawą świadczenia usług klientom przez każde biuro księgowe powinna być pisemna umowa. Nie ma standardowego, jednolitego wzorca takiej umowy.


Obie strony określają w niej nie tylko zakres usług i wysokość wynagrodzenia, ale także wzajemne prawa i obowiązki, tryb zmiany zasad współpracy oraz sposób i termin jej zakończenia.

REKLAMA

Autopromocja

Większość biur rachunkowych tworzy własny szablon umowy, na bazie którego następnie konstruuje indywidualną umowę z danym klientem. Warto jednak zadbać o zamieszczenie bądź doprecyzowanie w umowie biura rachunkowego z klientem niektórych postanowień. Dobrze skonstruowana umowa dokładnie wyznaczy zakres obsługi danego klienta. Ułatwi to obu stronom rozstrzyganie ewentualnych konfliktów oraz pomoże ustalić zakres odpowiedzialności biura rachunkowego za świadczone usługi.


Określenie stron umowy


Na pierwszy rzut oka wydawałoby się, że ta część umowy biura rachunkowego z klientem nie powinna budzić najmniejszych wątpliwości. A jednak nie do końca tak jest. W interesie obu stron umowy leży precyzyjna identyfikacja danych określających strony zawieranej umowy. Dlaczego?

Klientami biur rachunkowych są z reguły przedsiębiorcy - zarówno osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, jak i spółki. To przede wszystkim oni są zobowiązani do prowadzenia odpowiednich ewidencji księgowych i rozliczania podatków w trakcie roku. O ile w przypadku firm jednoosobowych identyfikacja osoby uprawnionej do zawarcia umowy nie nastręcza większych trudności, o tyle w przypadku spółek sprawa jest bardziej skomplikowana.

Zawierając umowę ze spółką, trzeba dokładnie sprawdzić sposób reprezentacji spółki i dane osób uprawnionych do jej reprezentowania, a w razie wątpliwości - zażądać stosownych dokumentów potwierdzających, że umowa zawierana jest przez osobę uprawnioną, takich jak aktualny odpis z KRS czy zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Inaczej biuro rachunkowe naraża się na próby kwestionowania skutecznego zawarcia umowy przez nierzetelnego klienta, który w ten sposób może usiłować uniknąć zapłaty za wyświadczone przez biuro rachunkowe usługi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


PRZYKŁAD

Określenie stron umowy


Trzeba pamiętać, że ta zasada działa „w obie strony”. Należy być zatem przygotowanym na to, że skrupulatny klient zażąda nie tylko dokumentów poświadczających legalność działania biura (czyli nie tylko dokumentów rejestracyjnych firmy oraz dokumentów poświadczających uprawnienia do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych), ale też stosownego umocowania dla osoby zawierającej umowę w imieniu biura rachunkowego.


Usługi dla spółki i wspólników

REKLAMA


Precyzyjne określenie stron umowy wyznacza też - pośrednio - zakres świadczonych usług. Jest to szczególnie istotne w przypadku umów biur rachunkowych ze spółkami kapitałowymi, gdzie udziałowcy są odrębnymi podatnikami od samej spółki. W praktyce wcale nierzadko zdarzają się sytuacje, że chociaż umowa zawierana jest na obsługę księgową spółki, jej udziałowcy oczekują od biura rachunkowego prowadzenia również ich prywatnych rozliczeń - bez zawierania stosownej umowy i oczywiście - w ramach tej samej kwoty, którą zobowiązana jest płacić spółka.

Zgoda na taki sposób rozliczeń pociąga za sobą określone konsekwencje nie tylko w sferze ewentualnej odpowiedzialności biura za prawidłowość rozliczenia udziałowca, ale także w sferze podatkowej. W razie kontroli trudno będzie bowiem wykazać związek rozliczeń udziałowca - podatnika PIT z rozliczeniami spółki, która jest odrębnym podatnikiem CIT.

Brak odpłatności za wyświadczoną usługę skutkuje wykazaniem przychodu z nieodpłatnych świadczeń u udziałowca oraz koniecznością opodatkowania tej usługi VAT (którego ciężar poniesie w takim przypadku biuro rachunkowe, bo to jemu zostanie określona wysokość podatku należnego). I dodatkowo naraża biuro rachunkowe na odpowiedzialność za niedopełnienie obowiązków płatnika, bo w takiej sytuacji nie jest wystawiany udziałowcowi PIT-8C, w którym wykazywana byłaby wartość nieodpłatnie wyświadczonych usług na jego rzecz.


Więcej na ten temat znajdziesz w Internetowym Serwisie Księgowego w artykule Odpowiedzialność księgowego, czyli jakie zapisy powinny się znaleźć w umowie biura rachunkowego z klientem

 


Anna Welsyng

radca prawny, doradca podatkowy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA