REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy brak symbolu PKWiU na fakturze pozbawia nabywcę prawa odliczenia podatku

REKLAMA

Czy istnieje możliwość wprowadzenia w koszty otrzymanej faktury VAT o stawce obniżonej – np. 3% za jazdę taksówką – w przypadku gdy nie wpisano na niej symbolu PKWiU? Czy wówczas istnieje możliwość odliczenia podatku VAT? Jak należy postąpić, gdy wystawca faktury podał stawkę VAT, ale pomylił się i źle ten podatek obliczył (różnice kilku groszy lub większe)?
RADA
Opisana w pytaniu faktura jest dokumentem uprawniającym do odliczenia wykazanego w niej podatku i zaliczenia wydatków do kosztów (przy spełnieniu pozostałych wymaganych przepisami warunków). Brak na fakturze odpowiedniego symbolu PKWiU świadczonej usługi zaliczane jest do błędów mniejszej wagi, które nie pozbawiają prawa do odliczenia podatku. Firma ma prawo zwrócić się do wystawcy faktury o skorygowanie jej poprzez wystawienie faktury korygującej i podanie prawidłowej kwoty VAT.

UZASADNIENIE
W obecnym stanie prawnym podmioty świadczące usługi taksówek osobowych mogą korzystać ze specjalnych form opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Możliwość taką określa przepis art. 114 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Na podstawie tej regulacji podatnik świadczący usługi taksówek osobowych - PKWiU 60.22.11-00.00 - może wybrać opodatkowanie usług w formie ryczałtu według stawki 3%, bez możliwości odliczania podatku naliczonego. Niezależnie od tego można również rozliczać VAT na zasadach ogólnych. W takim przypadku usługi taksówkowe oraz wynajmowania samochodów osobowych z kierowcą podlegają opodatkowaniu stawką 7% na podstawie art. 41 ustawy (zał. nr 3 do ustawy, poz. 143). Wówczas zachowuje się prawo do odliczania podatku naliczonego.

ZAPAMIĘTAJ!
Podmioty świadczące usługi taksówek osobowych, które wybrały opodatkowanie swoich dochodów w formie ryczałtu według 3% stawki, nie mają prawa do odliczania podatku naliczonego. Natomiast podmiotom, które stosują zasady ogólne, czyli opodatkowanie według 7% stawki, prawo takie przysługuje.
Podatnicy dokonujący dostawy towarów lub świadczenia usług objętych stawkami niższymi niż stawka VAT 22% oraz dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku zobowiązani są podawać na fakturze, oprócz innych danych określonych przepisem § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie faktur, również odpowiedni symbol towaru lub usługi, określony w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) lub Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB). Jeżeli przepisy ustawy lub aktów wykonawczych nie powołują tego symbolu, należy podać przepis (ustawy lub przepisów wykonawczych) uprawniający do stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki opodatkowania.
Przy określaniu kwot w fakturze zasadą jest zaokrąglanie wykazanych w niej kwot do pełnych groszy. Dokonuje się tego w następujący sposób: końcówki poniżej 0,5 grosza pomija się, a końcówki 0,5 grosza i wyższe zaokrągla się do 1 grosza.

Przykład
Jeżeli z przemnożenia ceny za 1 przejechany kilometr przez ilość przejechanych kilometrów wyjdzie wartość usługi netto w wysokości np. 25,5444 i kwota podatku według stawki 3% - 0,7663 zł, w fakturze należy wielkości te zaokrąglić odpowiednio do kwot 25,54 zł i 0,77 zł.

Nie jest w zasadzie zrozumiałe, dlaczego na fakturze istnieją groszowe różnice podanych wartości, skoro dotyczy ona jednej pozycji (jednej usługi). Taka sytuacja może mieć miejsce, gdy na fakturze występuje wiele pozycji, np. różnorodnych towarów; wówczas z wyniku zaokrągleń w poszczególnych pozycjach może wyniknąć różnica z sumowania tych pozycji w stosunku do przeliczenia ostatecznej wartości netto towarów lub usług przez stawkę podatku. Jednak takie niewielkie różnice groszowe są dopuszczalne i nie rodzą one żadnych skutków dla nabywcy.
W zasadzie, jeżeli nastąpiła płatność za nabyte towary i usługi, nabywca jest uprawniony do odliczenia podatku według kwot wskazanych na fakturze. Istotne jest natomiast, aby wykazana została właściwa stawka dla danej usługi (lub towaru), według której została ona opodatkowana. Wykazana stawka 3% dla usług taksówkowych jest prawidłowa.
Jak wynika z art. 108 ustawy, jeżeli osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę VAT, w której wykaże kwotę podatku wyższą od kwoty podatku należnego, jest zobowiązana do jego zapłaty. Nabywca usługi lub towaru na podstawie art. 86 uprawniony jest do odliczenia od podatku należnego kwoty podatku naliczonego, wykazanej w otrzymanej fakturze z tytułu nabycia towarów lub usług.
Zatem w przedstawionej sytuacji należy uznać, że jeżeli różnice w wyliczeniu wartości podatku VAT na fakturze są groszowe, nabywca może z takiej faktury dokonać odliczenia bez narażania się na konsekwencje. Może również zwrócić się do wystawcy faktury o ich skorygowanie w formie faktury korygującej. Taką możliwość przewidują regulacje § 16 i 17 rozporządzenia, ale moim zdaniem w przedstawionej sytuacji nie jest to konieczne.
Podobnie ma się rzecz w brakiem wykazania na fakturze symbolu PKWiU dla świadczonych usług taksówkowych, opodatkowanych stawką niższą niż 22%, dla których wymagane jest podanie tego symbolu w fakturze. Wprawdzie jest to niespełnienie wymaganego warunku przez świadczącego usługę, ale przepisy nie przewidują za tego rodzaju braki skutków dla nabywcy, w postaci np. utraty prawa do odliczenia wykazanego w takiej fakturze podatku. Żaden z przepisów ustawy ani rozporządzeń wykonawczych nie zakazuje odliczenia podatku przy niedopełnieniu należytych obowiązków przez sprzedawcę w przedstawionym zakresie. Oczywiście braki te sprzedawca może również uzupełnić w formie faktury korygującej. Należą one jednak do tzw. błędów małej wagi i nie pozbawiają nabywcy prawa do odliczenia podatku.


• art. 86 ust. 1, art. 88, art. 108, art. 114 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 9, § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798

Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT
Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA