REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy brak symbolu PKWiU na fakturze pozbawia nabywcę prawa odliczenia podatku

REKLAMA

Czy istnieje możliwość wprowadzenia w koszty otrzymanej faktury VAT o stawce obniżonej – np. 3% za jazdę taksówką – w przypadku gdy nie wpisano na niej symbolu PKWiU? Czy wówczas istnieje możliwość odliczenia podatku VAT? Jak należy postąpić, gdy wystawca faktury podał stawkę VAT, ale pomylił się i źle ten podatek obliczył (różnice kilku groszy lub większe)?
RADA
Opisana w pytaniu faktura jest dokumentem uprawniającym do odliczenia wykazanego w niej podatku i zaliczenia wydatków do kosztów (przy spełnieniu pozostałych wymaganych przepisami warunków). Brak na fakturze odpowiedniego symbolu PKWiU świadczonej usługi zaliczane jest do błędów mniejszej wagi, które nie pozbawiają prawa do odliczenia podatku. Firma ma prawo zwrócić się do wystawcy faktury o skorygowanie jej poprzez wystawienie faktury korygującej i podanie prawidłowej kwoty VAT.

UZASADNIENIE
W obecnym stanie prawnym podmioty świadczące usługi taksówek osobowych mogą korzystać ze specjalnych form opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Możliwość taką określa przepis art. 114 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Na podstawie tej regulacji podatnik świadczący usługi taksówek osobowych - PKWiU 60.22.11-00.00 - może wybrać opodatkowanie usług w formie ryczałtu według stawki 3%, bez możliwości odliczania podatku naliczonego. Niezależnie od tego można również rozliczać VAT na zasadach ogólnych. W takim przypadku usługi taksówkowe oraz wynajmowania samochodów osobowych z kierowcą podlegają opodatkowaniu stawką 7% na podstawie art. 41 ustawy (zał. nr 3 do ustawy, poz. 143). Wówczas zachowuje się prawo do odliczania podatku naliczonego.

ZAPAMIĘTAJ!
Podmioty świadczące usługi taksówek osobowych, które wybrały opodatkowanie swoich dochodów w formie ryczałtu według 3% stawki, nie mają prawa do odliczania podatku naliczonego. Natomiast podmiotom, które stosują zasady ogólne, czyli opodatkowanie według 7% stawki, prawo takie przysługuje.
Podatnicy dokonujący dostawy towarów lub świadczenia usług objętych stawkami niższymi niż stawka VAT 22% oraz dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku zobowiązani są podawać na fakturze, oprócz innych danych określonych przepisem § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie faktur, również odpowiedni symbol towaru lub usługi, określony w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) lub Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB). Jeżeli przepisy ustawy lub aktów wykonawczych nie powołują tego symbolu, należy podać przepis (ustawy lub przepisów wykonawczych) uprawniający do stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki opodatkowania.
Przy określaniu kwot w fakturze zasadą jest zaokrąglanie wykazanych w niej kwot do pełnych groszy. Dokonuje się tego w następujący sposób: końcówki poniżej 0,5 grosza pomija się, a końcówki 0,5 grosza i wyższe zaokrągla się do 1 grosza.

Przykład
Jeżeli z przemnożenia ceny za 1 przejechany kilometr przez ilość przejechanych kilometrów wyjdzie wartość usługi netto w wysokości np. 25,5444 i kwota podatku według stawki 3% - 0,7663 zł, w fakturze należy wielkości te zaokrąglić odpowiednio do kwot 25,54 zł i 0,77 zł.

Nie jest w zasadzie zrozumiałe, dlaczego na fakturze istnieją groszowe różnice podanych wartości, skoro dotyczy ona jednej pozycji (jednej usługi). Taka sytuacja może mieć miejsce, gdy na fakturze występuje wiele pozycji, np. różnorodnych towarów; wówczas z wyniku zaokrągleń w poszczególnych pozycjach może wyniknąć różnica z sumowania tych pozycji w stosunku do przeliczenia ostatecznej wartości netto towarów lub usług przez stawkę podatku. Jednak takie niewielkie różnice groszowe są dopuszczalne i nie rodzą one żadnych skutków dla nabywcy.
W zasadzie, jeżeli nastąpiła płatność za nabyte towary i usługi, nabywca jest uprawniony do odliczenia podatku według kwot wskazanych na fakturze. Istotne jest natomiast, aby wykazana została właściwa stawka dla danej usługi (lub towaru), według której została ona opodatkowana. Wykazana stawka 3% dla usług taksówkowych jest prawidłowa.
Jak wynika z art. 108 ustawy, jeżeli osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę VAT, w której wykaże kwotę podatku wyższą od kwoty podatku należnego, jest zobowiązana do jego zapłaty. Nabywca usługi lub towaru na podstawie art. 86 uprawniony jest do odliczenia od podatku należnego kwoty podatku naliczonego, wykazanej w otrzymanej fakturze z tytułu nabycia towarów lub usług.
Zatem w przedstawionej sytuacji należy uznać, że jeżeli różnice w wyliczeniu wartości podatku VAT na fakturze są groszowe, nabywca może z takiej faktury dokonać odliczenia bez narażania się na konsekwencje. Może również zwrócić się do wystawcy faktury o ich skorygowanie w formie faktury korygującej. Taką możliwość przewidują regulacje § 16 i 17 rozporządzenia, ale moim zdaniem w przedstawionej sytuacji nie jest to konieczne.
Podobnie ma się rzecz w brakiem wykazania na fakturze symbolu PKWiU dla świadczonych usług taksówkowych, opodatkowanych stawką niższą niż 22%, dla których wymagane jest podanie tego symbolu w fakturze. Wprawdzie jest to niespełnienie wymaganego warunku przez świadczącego usługę, ale przepisy nie przewidują za tego rodzaju braki skutków dla nabywcy, w postaci np. utraty prawa do odliczenia wykazanego w takiej fakturze podatku. Żaden z przepisów ustawy ani rozporządzeń wykonawczych nie zakazuje odliczenia podatku przy niedopełnieniu należytych obowiązków przez sprzedawcę w przedstawionym zakresie. Oczywiście braki te sprzedawca może również uzupełnić w formie faktury korygującej. Należą one jednak do tzw. błędów małej wagi i nie pozbawiają nabywcy prawa do odliczenia podatku.


• art. 86 ust. 1, art. 88, art. 108, art. 114 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 9, § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798

Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA