REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy brak symbolu PKWiU na fakturze pozbawia nabywcę prawa odliczenia podatku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Czy istnieje możliwość wprowadzenia w koszty otrzymanej faktury VAT o stawce obniżonej – np. 3% za jazdę taksówką – w przypadku gdy nie wpisano na niej symbolu PKWiU? Czy wówczas istnieje możliwość odliczenia podatku VAT? Jak należy postąpić, gdy wystawca faktury podał stawkę VAT, ale pomylił się i źle ten podatek obliczył (różnice kilku groszy lub większe)?
RADA
Opisana w pytaniu faktura jest dokumentem uprawniającym do odliczenia wykazanego w niej podatku i zaliczenia wydatków do kosztów (przy spełnieniu pozostałych wymaganych przepisami warunków). Brak na fakturze odpowiedniego symbolu PKWiU świadczonej usługi zaliczane jest do błędów mniejszej wagi, które nie pozbawiają prawa do odliczenia podatku. Firma ma prawo zwrócić się do wystawcy faktury o skorygowanie jej poprzez wystawienie faktury korygującej i podanie prawidłowej kwoty VAT.

UZASADNIENIE
W obecnym stanie prawnym podmioty świadczące usługi taksówek osobowych mogą korzystać ze specjalnych form opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Możliwość taką określa przepis art. 114 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Na podstawie tej regulacji podatnik świadczący usługi taksówek osobowych - PKWiU 60.22.11-00.00 - może wybrać opodatkowanie usług w formie ryczałtu według stawki 3%, bez możliwości odliczania podatku naliczonego. Niezależnie od tego można również rozliczać VAT na zasadach ogólnych. W takim przypadku usługi taksówkowe oraz wynajmowania samochodów osobowych z kierowcą podlegają opodatkowaniu stawką 7% na podstawie art. 41 ustawy (zał. nr 3 do ustawy, poz. 143). Wówczas zachowuje się prawo do odliczania podatku naliczonego.

ZAPAMIĘTAJ!
Podmioty świadczące usługi taksówek osobowych, które wybrały opodatkowanie swoich dochodów w formie ryczałtu według 3% stawki, nie mają prawa do odliczania podatku naliczonego. Natomiast podmiotom, które stosują zasady ogólne, czyli opodatkowanie według 7% stawki, prawo takie przysługuje.
Podatnicy dokonujący dostawy towarów lub świadczenia usług objętych stawkami niższymi niż stawka VAT 22% oraz dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku zobowiązani są podawać na fakturze, oprócz innych danych określonych przepisem § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie faktur, również odpowiedni symbol towaru lub usługi, określony w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) lub Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB). Jeżeli przepisy ustawy lub aktów wykonawczych nie powołują tego symbolu, należy podać przepis (ustawy lub przepisów wykonawczych) uprawniający do stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki opodatkowania.
Przy określaniu kwot w fakturze zasadą jest zaokrąglanie wykazanych w niej kwot do pełnych groszy. Dokonuje się tego w następujący sposób: końcówki poniżej 0,5 grosza pomija się, a końcówki 0,5 grosza i wyższe zaokrągla się do 1 grosza.

Przykład
Jeżeli z przemnożenia ceny za 1 przejechany kilometr przez ilość przejechanych kilometrów wyjdzie wartość usługi netto w wysokości np. 25,5444 i kwota podatku według stawki 3% - 0,7663 zł, w fakturze należy wielkości te zaokrąglić odpowiednio do kwot 25,54 zł i 0,77 zł.

Nie jest w zasadzie zrozumiałe, dlaczego na fakturze istnieją groszowe różnice podanych wartości, skoro dotyczy ona jednej pozycji (jednej usługi). Taka sytuacja może mieć miejsce, gdy na fakturze występuje wiele pozycji, np. różnorodnych towarów; wówczas z wyniku zaokrągleń w poszczególnych pozycjach może wyniknąć różnica z sumowania tych pozycji w stosunku do przeliczenia ostatecznej wartości netto towarów lub usług przez stawkę podatku. Jednak takie niewielkie różnice groszowe są dopuszczalne i nie rodzą one żadnych skutków dla nabywcy.
W zasadzie, jeżeli nastąpiła płatność za nabyte towary i usługi, nabywca jest uprawniony do odliczenia podatku według kwot wskazanych na fakturze. Istotne jest natomiast, aby wykazana została właściwa stawka dla danej usługi (lub towaru), według której została ona opodatkowana. Wykazana stawka 3% dla usług taksówkowych jest prawidłowa.
Jak wynika z art. 108 ustawy, jeżeli osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę VAT, w której wykaże kwotę podatku wyższą od kwoty podatku należnego, jest zobowiązana do jego zapłaty. Nabywca usługi lub towaru na podstawie art. 86 uprawniony jest do odliczenia od podatku należnego kwoty podatku naliczonego, wykazanej w otrzymanej fakturze z tytułu nabycia towarów lub usług.
Zatem w przedstawionej sytuacji należy uznać, że jeżeli różnice w wyliczeniu wartości podatku VAT na fakturze są groszowe, nabywca może z takiej faktury dokonać odliczenia bez narażania się na konsekwencje. Może również zwrócić się do wystawcy faktury o ich skorygowanie w formie faktury korygującej. Taką możliwość przewidują regulacje § 16 i 17 rozporządzenia, ale moim zdaniem w przedstawionej sytuacji nie jest to konieczne.
Podobnie ma się rzecz w brakiem wykazania na fakturze symbolu PKWiU dla świadczonych usług taksówkowych, opodatkowanych stawką niższą niż 22%, dla których wymagane jest podanie tego symbolu w fakturze. Wprawdzie jest to niespełnienie wymaganego warunku przez świadczącego usługę, ale przepisy nie przewidują za tego rodzaju braki skutków dla nabywcy, w postaci np. utraty prawa do odliczenia wykazanego w takiej fakturze podatku. Żaden z przepisów ustawy ani rozporządzeń wykonawczych nie zakazuje odliczenia podatku przy niedopełnieniu należytych obowiązków przez sprzedawcę w przedstawionym zakresie. Oczywiście braki te sprzedawca może również uzupełnić w formie faktury korygującej. Należą one jednak do tzw. błędów małej wagi i nie pozbawiają nabywcy prawa do odliczenia podatku.


• art. 86 ust. 1, art. 88, art. 108, art. 114 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1484
• § 9, § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798

Mariusz Darecki
specjalista w zakresie VAT
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA