REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprawdzić, czy dostawca prawidłowo stosuje klasyfikację PKWiU i stawkę VAT

REKLAMA

Od mniej więcej czerwca 2006 r. otrzymujemy faktury na gumy do żucia ze stawką 7%, PKWiU 15.89.14-90.99. Czy możemy stosować obniżoną stawkę, skoro według PKWiU mają one swoją odrębną klasyfikację – 15.84.23 i podlegają stawce 22%? Dostawca twierdzi, że wystawia faktury z właściwą stawką. Czy ma rację? Jak prawidłowo zaewidencjonować zakup i sprzedaż gum do żucia, żeby nie narazić się na konflikt z US?

RADA

Firma powinna przede wszystkim ustalić, na jakiej podstawie dostawca stosuje taką klasyfikację, albo wystąpić sama o jej dokonanie do urzędu statystycznego. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Dla celów ustawy o VAT zastosowanie ma Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Zarówno w ustawie o VAT, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przy nazwie towarów i usług, do których przewidziana jest obniżona stawka opodatkowania VAT, są podawane w zdecydowanej większości symbole PKWiU. Tylko w nielicznych przypadkach symbole te nie są przywołane, a towar lub usługa o obniżonej stawce VAT określone są innymi cechami.

Przepisy nakładają również na sprzedawcę obowiązek, przy stosowaniu obniżonej stawki VAT, podania na fakturze symbolu PKWiU towaru lub usługi, a w przypadku ich braku - podstawy prawnej uprawniającej do jej zastosowania (§ 9 ust. 7 rozporządzenia w sprawie faktur).

Wynika z tego, że aby sprzedawca mógł zastosować prawidłową stawkę VAT, musi najpierw zakwalifikować dany towar lub usługę do właściwego grupowania PKWiU. Obowiązek ten najczęściej spoczywa na producentach towarów. Posiadają wszystkie niezbędne informacje do zaliczenia danego towaru do odpowiedniego grupowania, takie jak: rodzaj użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu itp. Należy mieć jednak na uwadze, że klasyfikacja, jaką posługuje się producent, nie daje całkowitej gwarancji jej poprawności. Jeżeli dokona jej nieprawidłowo, błąd ten jest powielany w kolejnych fazach obrotu.
 

WAŻNE!
Sprzedawca ponosi konsekwencje zaniżenia VAT należnego, jeżeli zastosuje błędną klasyfikację PKWiU podaną przez producenta.

Taka sytuacja może mieć miejsce w przedstawionej sytuacji. Nie jest do końca jasne, na jakiej podstawie dostawca stosuje stawkę VAT 7% dla gum do żucia, posługując się symbolem PKWiU 15.89.14-90.99. Pod symbolem tym są sklasyfikowane przetwory spożywcze pozostałe, gdzie indziej niewymienione. Gumy do żucia sklasyfikowane zostały w PKWiU 15.84.23-10. Przepisy ustawy nie przewidują dla nich preferencyjnej stawki VAT w wysokości 7%. Nie powinny zatem znaleźć się w grupowaniu, które przeznaczone jest do wyrobów nieposiadających odrębnego symbolu PKWiU. Wątpliwości firmy są w pełni uzasadnione.

Niezależnie od tego, czy dostawca zastosował przy sprzedaży właściwą klasyfikację, czy też nie, firma powinna ustalić, na jakiej podstawie jest ona stosowana, gdyż w przeciwnym razie poniesie skutki błędnego opodatkowania własnej sprzedaży. W tym celu powinna się zwrócić do dostawcy gumy o podanie źródła zastosowanej klasyfikacji (np. opinię urzędu statystycznego). Jeżeli nie będzie to możliwe, firma sama powinna wystąpić do organu statystycznego o wydanie opinii w tej sprawie i zastosować się do niej przy sprzedaży gumy. Opinia ta będzie też dowodem dla organu podatkowego, że stosowana klasyfikacja (oraz stawka VAT) jest zgodna z posiadaną opinią, co przesądza o jej prawidłowości.

Dokonanie właściwego sklasyfikowania danego towaru do odpowiedniego grupowania PKWiU leży wyłącznie w kompetencji urzędu statystycznego i nikt inny nie może tego dokonać autorytatywnie. Z wnioskiem o wydanie opinii należy się zwrócić do:
Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych
Urząd Statystyczny w Łodzi
ul. Suwalska 20
93-176 Łódź

Stosowanie natomiast przy sprzedaży zaniżonej stawki VAT może wywołać niezwykle dotkliwe skutki dla firmy. Przede wszystkim powstanie zaniżenie kwoty podatku należnego, co w konsekwencji może spowodować (w zależności od końcowego rozliczenia VAT w deklaracji) zaniżenie zobowiązania podatkowego, powstanie zaległości podatkowej, powstanie odsetek za zwłokę lub zawyżenie kwoty zwrotu.

Podstawa prawna:
- art. 41 ust. 1 i 2, 13 i 14 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 143, poz. 1029
- § 9 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798

Mariusz Darecki
ekspert w zakresie VAT
Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA