REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować budżet kosztów pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksander Kusak

REKLAMA

Budżet gotówkowy służy sterowaniu wpływami i wydatkami i umożliwia racjonalną gospodarkę pieniężną w przedsiębiorstwie. Dzięki budżetowaniu gotówki można zachować płynność finansową, ale także bardziej racjonalnie wykorzystać przejściowe nadwyżki gotówkowe i pokryć przejściowe niedobory gotówki. W artykule przedstawimy przykład tworzenia budżetu cząstkowego dotyczącego kosztów pracy.

Utrzymanie płynności finansowej należy do głównych zadań służb finansowych w przedsiębiorstwie. Ważnym narzędziem planowania finansowego, pomocnym w zachowaniu płynności finansowej, jest budżet gotówkowy. Jest on zestawieniem przyszłych wpływów i wydatków gotówkowych. Dzięki temu można:

l zidentyfikować okresy nadwyżek i niedoborów gotówkowych, co umożliwia podjęcie racjonalnych działań zmierzających do wzajemnego dostosowania wpływów i wydatków,

l zaplanować dodatkowe źródła finansowania w okresach przewidywanych niedoborów gotówkowych,

l podjąć korzystniejsze decyzje w zakresie lokowania nadwyżek gotówkowych.

Budżetowanie gotówki umożliwia również wzrost efektywności finansowej zaangażowanych zasobów kapitałowych.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W procesie budżetowania gotówki wykorzystuje się budżety cząstkowe. Jednym z nich jest budżet kosztów pracy. Rozpoczęcie procesu budżetowania następuje od sformułowania budżetu sprzedaży. Stanowi on podstawę tworzenia kolejnych budżetów. Na podstawie budżetu sprzedaży sporządza się budżet produkcji, a następnie budżet kosztów pracy, obejmujący wydatki gotówkowe związane z zatrudnieniem pracowników bezpośrednio produkcyjnych, pośrednio produkcyjnych oraz pracowników zarządu.

Budżety gotówkowe sporządzane są na krótkie okresy, zazwyczaj kilkumiesięczne. Odcinkiem czasu, dla którego ustala się wpływy i wydatki gotówkowe, może być miesiąc, a nawet krótszy termin. Tak szczegółowe programowanie wpływów i wydatków pozwala lepiej panować nad gotówką w każdym czasie.

Wynagrodzenia dla pracowników stanowią na ogół znaczącą pozycję wydatków gotówkowych w przedsiębiorstwie. Ustalenie wynagrodzeń powinno być zróżnicowane dla poszczególnych grup zatrudnionych, stosownie do sposobu ich wynagradzania. Duża grupa pracowników ma ustalone stałe wynagrodzenia miesięczne, które są wypłacane raz w miesiącu. Wynagrodzenie niektórych pracowników jest uzależnione od wielkości sprzedaży zrealizowanej w określonym czasie. Pracownicy bezpośrednio produkcyjni są wynagradzani w zależności od wielkości wykonanych zadań produkcyjnych lub przepracowanych roboczogodzin. Wypłaty tych wynagrodzeń mogą odbywać się częściej niż raz w miesiącu.

UWAGA!

Przy ustalaniu wynagrodzeń dla pracowników produkcyjnych należy wziąć pod uwagę nakłady pracy poniesione na wykonaną ilość wyrobów gotowych, a także tych, które nie zostały w całości wykonane i stanowią produkcję niezakończoną.

Najprostszy sposób określenia budżetu kosztów pracy bazuje na wynagrodzeniach miesięcznych. Jego postać może być następująca (tabela).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W przypadku bardziej szczegółowego obliczania kosztów robocizny bezpośredniej kolejność rachunku prowadzącego do ustalenia kosztów wynagrodzeń dla pracowników bezpośrednio produkcyjnych jest następująca - schemat.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład

(ustalenie kosztów robocizny bezpośredniej)

Planowana produkcja w kolejnych trzech miesiącach wynosi: I - 600 szt., II - 650 szt., III - 580 szt. Wykonanie 1 szt. wyrobu zabiera cztery roboczogodziny.

Stawka godzinowa wynosi 20 zł. Liczba wyrobów w toku wynosi:

l na początek I miesiąca - 20 szt.,

l na koniec I miesiąca - 50 szt.,

l na koniec II miesiąca - 60 szt.,

l na koniec III miesiąca - 40 szt.

Na potrzeby rachunku robocizny bezpośredniej przyjmuje się przeciętny stopień zaawansowania produkcji wyrobów niezakończonych - 50%.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak widać z przykładu, zmienna kwota wydatków z tytułu wynagrodzeń dla pracowników bezpośrednio produkcyjnych wynika z:

l różnej ilości wykonanych wyrobów gotowych,

l zróżnicowanego zaangażowania nakładów pracy w produkcji niezakończonej, wyrażającego się w różnicy stanu produkcji w toku.

Kolejne rodzaje wydatków dotyczące kosztów pracy (obciążenia ZUS, podatki) mają mniejszy udział w obciążeniach przedsiębiorstwa. Niemniej należy je także w miarę możliwości dokładnie oszacować i włączyć do wydatków budżetowych.

Aleksander Kusak

konsultant w zakresie finansów, wykładowca na Wydziale Zarządzania UW

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA