REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować budżet kosztów pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksander Kusak

REKLAMA

Budżet gotówkowy służy sterowaniu wpływami i wydatkami i umożliwia racjonalną gospodarkę pieniężną w przedsiębiorstwie. Dzięki budżetowaniu gotówki można zachować płynność finansową, ale także bardziej racjonalnie wykorzystać przejściowe nadwyżki gotówkowe i pokryć przejściowe niedobory gotówki. W artykule przedstawimy przykład tworzenia budżetu cząstkowego dotyczącego kosztów pracy.

Utrzymanie płynności finansowej należy do głównych zadań służb finansowych w przedsiębiorstwie. Ważnym narzędziem planowania finansowego, pomocnym w zachowaniu płynności finansowej, jest budżet gotówkowy. Jest on zestawieniem przyszłych wpływów i wydatków gotówkowych. Dzięki temu można:

l zidentyfikować okresy nadwyżek i niedoborów gotówkowych, co umożliwia podjęcie racjonalnych działań zmierzających do wzajemnego dostosowania wpływów i wydatków,

l zaplanować dodatkowe źródła finansowania w okresach przewidywanych niedoborów gotówkowych,

l podjąć korzystniejsze decyzje w zakresie lokowania nadwyżek gotówkowych.

Budżetowanie gotówki umożliwia również wzrost efektywności finansowej zaangażowanych zasobów kapitałowych.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W procesie budżetowania gotówki wykorzystuje się budżety cząstkowe. Jednym z nich jest budżet kosztów pracy. Rozpoczęcie procesu budżetowania następuje od sformułowania budżetu sprzedaży. Stanowi on podstawę tworzenia kolejnych budżetów. Na podstawie budżetu sprzedaży sporządza się budżet produkcji, a następnie budżet kosztów pracy, obejmujący wydatki gotówkowe związane z zatrudnieniem pracowników bezpośrednio produkcyjnych, pośrednio produkcyjnych oraz pracowników zarządu.

Budżety gotówkowe sporządzane są na krótkie okresy, zazwyczaj kilkumiesięczne. Odcinkiem czasu, dla którego ustala się wpływy i wydatki gotówkowe, może być miesiąc, a nawet krótszy termin. Tak szczegółowe programowanie wpływów i wydatków pozwala lepiej panować nad gotówką w każdym czasie.

Wynagrodzenia dla pracowników stanowią na ogół znaczącą pozycję wydatków gotówkowych w przedsiębiorstwie. Ustalenie wynagrodzeń powinno być zróżnicowane dla poszczególnych grup zatrudnionych, stosownie do sposobu ich wynagradzania. Duża grupa pracowników ma ustalone stałe wynagrodzenia miesięczne, które są wypłacane raz w miesiącu. Wynagrodzenie niektórych pracowników jest uzależnione od wielkości sprzedaży zrealizowanej w określonym czasie. Pracownicy bezpośrednio produkcyjni są wynagradzani w zależności od wielkości wykonanych zadań produkcyjnych lub przepracowanych roboczogodzin. Wypłaty tych wynagrodzeń mogą odbywać się częściej niż raz w miesiącu.

UWAGA!

Przy ustalaniu wynagrodzeń dla pracowników produkcyjnych należy wziąć pod uwagę nakłady pracy poniesione na wykonaną ilość wyrobów gotowych, a także tych, które nie zostały w całości wykonane i stanowią produkcję niezakończoną.

Najprostszy sposób określenia budżetu kosztów pracy bazuje na wynagrodzeniach miesięcznych. Jego postać może być następująca (tabela).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W przypadku bardziej szczegółowego obliczania kosztów robocizny bezpośredniej kolejność rachunku prowadzącego do ustalenia kosztów wynagrodzeń dla pracowników bezpośrednio produkcyjnych jest następująca - schemat.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład

(ustalenie kosztów robocizny bezpośredniej)

Planowana produkcja w kolejnych trzech miesiącach wynosi: I - 600 szt., II - 650 szt., III - 580 szt. Wykonanie 1 szt. wyrobu zabiera cztery roboczogodziny.

Stawka godzinowa wynosi 20 zł. Liczba wyrobów w toku wynosi:

l na początek I miesiąca - 20 szt.,

l na koniec I miesiąca - 50 szt.,

l na koniec II miesiąca - 60 szt.,

l na koniec III miesiąca - 40 szt.

Na potrzeby rachunku robocizny bezpośredniej przyjmuje się przeciętny stopień zaawansowania produkcji wyrobów niezakończonych - 50%.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak widać z przykładu, zmienna kwota wydatków z tytułu wynagrodzeń dla pracowników bezpośrednio produkcyjnych wynika z:

l różnej ilości wykonanych wyrobów gotowych,

l zróżnicowanego zaangażowania nakładów pracy w produkcji niezakończonej, wyrażającego się w różnicy stanu produkcji w toku.

Kolejne rodzaje wydatków dotyczące kosztów pracy (obciążenia ZUS, podatki) mają mniejszy udział w obciążeniach przedsiębiorstwa. Niemniej należy je także w miarę możliwości dokładnie oszacować i włączyć do wydatków budżetowych.

Aleksander Kusak

konsultant w zakresie finansów, wykładowca na Wydziale Zarządzania UW

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA