REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować budżet kosztów pracy

Aleksander Kusak

REKLAMA

Budżet gotówkowy służy sterowaniu wpływami i wydatkami i umożliwia racjonalną gospodarkę pieniężną w przedsiębiorstwie. Dzięki budżetowaniu gotówki można zachować płynność finansową, ale także bardziej racjonalnie wykorzystać przejściowe nadwyżki gotówkowe i pokryć przejściowe niedobory gotówki. W artykule przedstawimy przykład tworzenia budżetu cząstkowego dotyczącego kosztów pracy.

Utrzymanie płynności finansowej należy do głównych zadań służb finansowych w przedsiębiorstwie. Ważnym narzędziem planowania finansowego, pomocnym w zachowaniu płynności finansowej, jest budżet gotówkowy. Jest on zestawieniem przyszłych wpływów i wydatków gotówkowych. Dzięki temu można:

l zidentyfikować okresy nadwyżek i niedoborów gotówkowych, co umożliwia podjęcie racjonalnych działań zmierzających do wzajemnego dostosowania wpływów i wydatków,

l zaplanować dodatkowe źródła finansowania w okresach przewidywanych niedoborów gotówkowych,

l podjąć korzystniejsze decyzje w zakresie lokowania nadwyżek gotówkowych.

Budżetowanie gotówki umożliwia również wzrost efektywności finansowej zaangażowanych zasobów kapitałowych.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W procesie budżetowania gotówki wykorzystuje się budżety cząstkowe. Jednym z nich jest budżet kosztów pracy. Rozpoczęcie procesu budżetowania następuje od sformułowania budżetu sprzedaży. Stanowi on podstawę tworzenia kolejnych budżetów. Na podstawie budżetu sprzedaży sporządza się budżet produkcji, a następnie budżet kosztów pracy, obejmujący wydatki gotówkowe związane z zatrudnieniem pracowników bezpośrednio produkcyjnych, pośrednio produkcyjnych oraz pracowników zarządu.

Budżety gotówkowe sporządzane są na krótkie okresy, zazwyczaj kilkumiesięczne. Odcinkiem czasu, dla którego ustala się wpływy i wydatki gotówkowe, może być miesiąc, a nawet krótszy termin. Tak szczegółowe programowanie wpływów i wydatków pozwala lepiej panować nad gotówką w każdym czasie.

Wynagrodzenia dla pracowników stanowią na ogół znaczącą pozycję wydatków gotówkowych w przedsiębiorstwie. Ustalenie wynagrodzeń powinno być zróżnicowane dla poszczególnych grup zatrudnionych, stosownie do sposobu ich wynagradzania. Duża grupa pracowników ma ustalone stałe wynagrodzenia miesięczne, które są wypłacane raz w miesiącu. Wynagrodzenie niektórych pracowników jest uzależnione od wielkości sprzedaży zrealizowanej w określonym czasie. Pracownicy bezpośrednio produkcyjni są wynagradzani w zależności od wielkości wykonanych zadań produkcyjnych lub przepracowanych roboczogodzin. Wypłaty tych wynagrodzeń mogą odbywać się częściej niż raz w miesiącu.

UWAGA!

Przy ustalaniu wynagrodzeń dla pracowników produkcyjnych należy wziąć pod uwagę nakłady pracy poniesione na wykonaną ilość wyrobów gotowych, a także tych, które nie zostały w całości wykonane i stanowią produkcję niezakończoną.

Najprostszy sposób określenia budżetu kosztów pracy bazuje na wynagrodzeniach miesięcznych. Jego postać może być następująca (tabela).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W przypadku bardziej szczegółowego obliczania kosztów robocizny bezpośredniej kolejność rachunku prowadzącego do ustalenia kosztów wynagrodzeń dla pracowników bezpośrednio produkcyjnych jest następująca - schemat.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład

(ustalenie kosztów robocizny bezpośredniej)

Planowana produkcja w kolejnych trzech miesiącach wynosi: I - 600 szt., II - 650 szt., III - 580 szt. Wykonanie 1 szt. wyrobu zabiera cztery roboczogodziny.

Stawka godzinowa wynosi 20 zł. Liczba wyrobów w toku wynosi:

l na początek I miesiąca - 20 szt.,

l na koniec I miesiąca - 50 szt.,

l na koniec II miesiąca - 60 szt.,

l na koniec III miesiąca - 40 szt.

Na potrzeby rachunku robocizny bezpośredniej przyjmuje się przeciętny stopień zaawansowania produkcji wyrobów niezakończonych - 50%.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jak widać z przykładu, zmienna kwota wydatków z tytułu wynagrodzeń dla pracowników bezpośrednio produkcyjnych wynika z:

l różnej ilości wykonanych wyrobów gotowych,

l zróżnicowanego zaangażowania nakładów pracy w produkcji niezakończonej, wyrażającego się w różnicy stanu produkcji w toku.

Kolejne rodzaje wydatków dotyczące kosztów pracy (obciążenia ZUS, podatki) mają mniejszy udział w obciążeniach przedsiębiorstwa. Niemniej należy je także w miarę możliwości dokładnie oszacować i włączyć do wydatków budżetowych.

Aleksander Kusak

konsultant w zakresie finansów, wykładowca na Wydziale Zarządzania UW

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA