REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować kredyt bankowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Zawierane umowy kredytu z bankami często przewidują wypłatę wartości udzielonego kredytu w kwocie pomniejszonej o wartość prowizji. W takiej sytuacji konieczne jest, aby jej wartość została rozliczona w czasie spłaty kredytu jako koszt finansowy.

Prowadząc działalność gospodarczą, spółki często korzystają z różnych form finansowania. Jedną z możliwości jest zaciąganie kredytu w banku. Do ewidencji tego typu zobowiązań służą konta z zespołu 1, przykładowo 160 „Kredyty bankowe”. Na tym koncie ujmuje się kredyty zaciągnięte zarówno w banku krajowym, jak i zagranicznym. Nie ma też znaczenia przeznaczenie środków zdobytych w ten sposób - czy fundusze przeznaczone będą na finansowanie nabycia czy budowę środków trwałych. Firmy mogą stosować bardziej szczegółową ewidencję kredytów, przykładowo w podziale na długo- i krótkoterminowe. Warto przypomnieć, że w przypadku pozostałych pożyczek udzielanych przez inne podmioty stanowiących zobowiązania finansowe ich ewidencja będzie przebiegała na kontach zespołu 2 przykładowo: 252 „Zaciągnięte pożyczki”.

Wycena środków

Prawo bilansowe zobowiązania z tytułu pożyczek i kredytów nakazuje ujmować w księgach rachunkowych na dzień ich powstania - według wartości nominalnej.

Jeżeli spółka otrzymała środki mniejsze od wartości kredytu, jaka będzie zgodnie z umową podlegać spłacie, różnicę między tymi kwotami musi rozliczyć w czasie. Należy to uczynić za pośrednictwem konta Rozliczenia międzyokresowe kosztów finansowych. Dokonywane odpisy będą natomiast odpisywane w ciężar konta „Koszty finansowe”. W księgach rachunkowych będzie to odzwierciedlone w następujący sposób:

1. Uruchomienie kredytu: strona Wn konta 650 „Rozliczenia międzyokresowe kosztów finansowych” - wartość prowizji, strona Wn konta 130 „Rachunek bankowy” - wartość przelanych na konto środków z kredytu, strona Ma konta 160 „Kredyty bankowe” - wartość otrzymanego kredytu.

2. Odpis części prowizji w koszty bieżącego okresu: strona Wn konta 756 „Koszty finansowe”, strona Ma konta 650 „Rozliczenia międzyokresowe kosztów finansowych”,

3. Spłata raty kredytu z odsetkami: strona Wn konta 160 „Kredyty bankowe” - wartość raty kredytu, strona Wn konta 756 „Koszty finansowe” - wartość raty odsetek, strona Ma konta 130 „Rachunek bankowy”.

Inaczej będzie przebiegała ewidencja kredytu zaciągniętego na budowę środka trwałego. Uruchomienie kredytu zostanie w takiej sytuacji odzwierciedlone w następujący sposób: strona Wn konta 083 „Środki trwałe w budowie” - wartość prowizji, strona Wn konta 130 „Rachunek bankowy” - wartość przelanych na konto środków z kredytu, strona Ma konta 160 „Kredyty bankowe” - wartość otrzymanego kredytu. Również wartość spłacanych odsetek będzie odnoszona w ciężar konta 083 „Środki trwałe w budowie”.

PODZIAŁ KREDYTÓW W BILANSIE

W bilansie otrzymane kredyty będą wykazywane w kwocie wymagalnej zapłaty, czyli wraz z odsetkami jako pasywa w pozycji:

l B.II.2.a - w przypadku zobowiązań długoterminowych,

l B.III.2.a - w przypadku zobowiązań krótkoterminowych.

Kredyty zagraniczne

Jeżeli kredyt został zaciągnięty w walucie zagranicznej, w księgach rachunkowych musi być ujęty w wartości nominalnej i w walucie polskiej. W tym celu należy przyjąć kurs sprzedaży ustalony dla danej waluty przez bank, z którego usług korzysta dana firma. Z kolei dla celów sprawozdania finansowego, czyli na dzień bilansowy, do ustalenia wartości stanu kredytu należy skorzystać ze średniego kursu ustalonego na ten dzień przez Narodowy Bank Polski. Różnice kursowe ewidencjonuje się w zależności od celu, na jaki został on zaciągnięty. W przypadku finansowania budowy środków trwałych ewidencja będzie przebiegała następująco:

l ujemna różnica kursowa: strona Wn konta 083 „Środki trwałe w budowie”, strona Ma konta 160 „Kredyty bankowe”,

l dodatnia różnica kursowa: strona Wn konta 160 „Kredyty bankowe”, strona Ma konta 083 „Środki trwałe w budowie”.

Ujęcie bilansowe

Wycena zobowiązań na dzień bilansowy następuje w kwocie wymagającej zapłaty, czyli powiększonej o odsetki. W bilansie kredyty wykazywane są w pasywach w podziale na długo- i krótkoterminowe w pozycjach: B.II.2.a w przypadku zobowiązań długoterminowych i B.III.2.a w przypadku zobowiązań krótkoterminowych, przy czym za krótkoterminowe kredyty rozumie się takie, których spłata następuje w ciągu 12 miesięcy, licząc od dnia bilansowego. Natomiast pozostałe uznawane są za długoterminowe.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład jak zaksięgować kredyt


AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

l Art. 28 ust. 11 pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA