REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ująć środki płatnicze w jednostkach budżetowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Weronika Chmielewska

REKLAMA

W skład sektora finansów publicznych wchodzą jednostki samorządu terytorialnego, państwowe i samorządowe jednostki i zakłady budżetowe oraz gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych. Mają one specyficzne konta bilansowe.

Aktywami pieniężnymi są aktywa w formie krajowych środków płatniczych, walut obcych i dewiz, jak również inne aktywa finansowe, a zwłaszcza naliczone od nich odsetki. Aktywa pieniężne są płatne lub wymagalne w ciągu trzech miesięcy od dnia otrzymania, wystawienia, nabycia.

Ewidencja w gminach

Ujmowanie w księgach rachunkowych dochodów i wydatków budżetów jednostek samorządu terytorialnego (np. gmin) odbywa się na wydzielonych kontach i dotyczy faktycznych operacji na rachunkach bankowych budżetów. Dochody i wydatki ujmowane są w księgach rachunkowych z równoczesnym określeniem odpowiadających im podziałek klasyfikacji budżetowej. Dla jednostek samorządu terytorialnego przewiduje się między innymi następujące konta bilansowe.

Konto „Rachunek budżetu” służy do ewidencji operacji pieniężnych dokonywanych na bankowych rachunkach budżetu. Zapisów na tym koncie dokonujemy wyłącznie na podstawie dowodów bankowych, a w razie stwierdzenia błędu w dowodzie bankowym, księgujemy sumy zgodnie z wyciągiem. Różnicę wynikającą z błędu odnosimy na konto „Pozostałe rozrachunki”.

Po stronie Wn na koncie „Rachunek budżetu” księgujemy wpływy środków pieniężnych na rachunek budżetu, w tym także spłaty dotyczące kredytu udzielonego przez bank na rachunku budżetu oraz wpływy kredytów przelanych przez bank na rachunek budżetu, w korespondencji z kontem „Kredyty bankowe”.

Po stronie Ma na koncie „Rachunek budżetu” ujmujemy wypłaty z rachunku budżetu (wypłaty dokonane w ramach kredytu udzielonego przez bank na rachunku budżetu oraz wypłaty z tytułu spłaty kredytu udzielonego przez bank na rachunek budżetu), w korespondencji z kontem „Kredyty bankowe”.

Saldo Wn konta „Rachunek budżetu” oznacza stan środków pieniężnych na rachunku budżetu, natomiast saldo Ma - kwotę wykorzystanego kredytu bankowego udzielonego przez bank na rachunku budżetu.

ŚRODKI POŻYCZONE

Konto „Kredyty bankowe” służy do ewidencji kredytów bankowych przeznaczonych na finansowanie działalności podstawowej i inwestycji, przelanych przez bank na odpowiednie rachunki bankowe, natomiast konto „Rachunki środków funduszy specjalnego przeznaczenia” służy do ewidencji środków funduszy specjalnego przeznaczenia.

Finansowanie budżetu

Konto „Kredyty bankowe” służy do ewidencji kredytów bankowych zaciągniętych na finansowanie budżetu. Po stronie Wn na tym koncie ujmowane są spłaty lub umorzenia kredytu, natomiast po stronie Ma - kredyt bankowy na finansowanie budżetu oraz odsetki od kredytu bankowego. Konto „Kredyty bankowe” może wykazywać saldo Ma oznaczające stan kredytu przeznaczonego na finansowanie budżetu.

Konto „Rachunki środków funduszy pomocowych” służy do ewidencji środków pieniężnych otrzymanych w ramach realizacji zadań z funduszy pomocowych, w zakresie których umowa lub przepis określają konieczność wydzielenia środków pomocowych na odrębnym rachunku bankowym. Konto to może wykazywać saldo Wn, które oznacza stan środków pochodzących z funduszy pomocowych na rachunkach bankowych.

Środki pieniężne

Plan kont dla jednostek budżetowych, zakładów budżetowych oraz gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych zawiera między innymi środki pieniężne i rachunki bankowe.

Zapisy na kontach środków pieniężnych są dokonywane na podstawie wyciągów bankowych, dlatego musi zachodzić pełna zgodność zapisów między jednostką a bankiem.

Konta „Środki pieniężne i rachunki bankowe” służą do ewidencji:

- krajowych i zagranicznych środków pieniężnych, lokowanych na rachunkach w bankach,

- krajowych i zagranicznych środków pieniężnych, przechowywanych w kasach,

- krótkoterminowych papierów wartościowych,

- udzielanych przez banki kredytów w krajowych i zagranicznych środkach pieniężnych,

- innych krajowych i zagranicznych środków pieniężnych.

Konto „Rachunki środków na prefinansowanie” służy do ewidencji operacji pieniężnych dokonywanych na wyodrębnionych rachunkach bankowych otwartych dla potrzeb operacji finansowych dotyczących prefinansowania w ramach pożyczek zaciągniętych z budżetu państwa na finansowanie zadań realizowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.

Po stronie Wn na tym koncie ujmowane są wpływy zaciągniętych pożyczek oraz środki przeznaczone na ich spłatę, natomiast po stronie Ma - wypłaty na cele określone w umowie pożyczki oraz zwroty pożyczek.

Konto „Inne rachunki bankowe” przeznaczone jest do ewidencji operacji dotyczących wydzielonych zgodnie z odrębnymi przepisami środków pieniężnych innych niż środki budżetu o środki pochodzące z funduszy pomocowych, natomiast konto „Inne środki pieniężne” służy do ewidencji środków pieniężnych w drodze.

Konto „Kasa” służy do ewidencji krajowej i zagranicznej gotówki znajdującej się w kasach jednostki. Po stronie Wn ujmuje się wpływy gotówki oraz nadwyżki kasowe, natomiast po stronie Ma - rozchody gotówki i niedobory kasowe.

Dochody własne

Konto „Rachunek bieżący jednostek budżetowych” służy do ewidencji stanu środków budżetowych oraz obrotów na rachunku bankowym jednostki budżetowej z tytułu wydatków i dochodów budżetowych objętych planem finansowym.

Po stronie Wn ujmuje się wpływy środków budżetowych:

- otrzymanych na realizację wydatków budżetowych zgodnie z planem finansowym oraz dla dysponentów niższego stopnia, w korespondencji z kontem „Rozliczenie wydatków budżetowych”,

- z tytułu zrealizowanych przez jednostkę budżetową dochodów, w korespondencji z kontem „Kasa”, „Należności z tytułu dochodów budżetowych” lub innym właściwym kontem.

Natomiast po stronie Ma na koncie ujmowane są:

- zrealizowane wydatki budżetowe zgodnie z planem finansowym jednostki budżetowej, w tym również środki pobrane do kasy na realizację wydatków budżetowych, w korespondencji z właściwymi kontami zespołu 1, 2, 3, 4, 7 lub 8,

- okresowe przelewy dochodów budżetowych do budżetu, w korespondencji z kotem „Rozliczenie dochodów budżetowych”,

- okresowe przelewy środków budżetowych dla dysponentów niższego stopnia, w korespondencji z kontem „Rozliczenie wydatków budżetowych”.

Konto „Rachunki dochodów własnych jednostek budżetowych” służy do ewidencji środków pieniężnych gromadzonych na rachunkach bankowych dochodów własnych jednostek budżetowych. Po stronie Wn na tym koncie księguje się wpływy środków pobranych tytułem dochodów własnych na rachunek bankowy, natomiast po stronie Ma - wypłaty środków z rachunku bankowego na realizację wydatków finansowanych dochodami własnymi jednostki budżetowej.

PRZYKŁAD

JAK WYKAZAĆ ŚRODKI POMOCOWE

Na wyodrębniony rachunek jednostka budżetowa otrzymała środki pomocowe w walucie polskiej w wysokości 6000 zł. Jednostka realizuje w ramach programu pomocowego zadania inwestycyjne w kwocie 4800 zł oraz zadania remontowe w kwocie 1200 zł. Finansowanie tych wydatków pomocowych następuje bezpośrednio z wyodrębnionego rachunku budżetu środków pomocowych jednostki.

Operacje księgowe, które wystąpiły w jednostce, były następujące:

1. Wpływ środków pomocowych - 6000 zł

- Wn konto „Rachunki środków funduszy pomocowych”/Ma konto „Rozliczenie wydatków ze środków funduszy pomocy”.

2. Otrzymanie faktur od wykonawców inwestycji - 4800 zł

- Wn konto „Inwestycje”/Ma konto „Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami”.

3. Otrzymanie faktur od wykonawców remontów - 1200 zł

- Wn konto „Koszty według rodzajów”/Ma konto „Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami”.

4. Zapłata za faktury inwestycyjne - 4800 zł

- Wn konto „Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami”/Ma konto „Rachunki środków funduszy pomocowych”.

5. Zapłata za faktury remontowe - 1200 zł

- Wn konto „Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami”/Ma konto „Rachunki środków funduszy pomocowych”.

6. Przeksięgowanie sprawozdania z wykonania wydatków inwestycyjnych - 4800 zł

- Wn konto „Rozliczenie wydatków ze środków funduszy pomocy”/Ma konto „Fundusz jednostki”.

7. Przeksięgowanie sprawozdania z wykonania wydatków remontowych - 1200 zł

- Wn konto „Rozliczenie wydatków ze środków funduszy pomocy”/Ma konto „Fundusz jednostki”.

8. Przeksięgowanie kosztów rodzajowych - 1200 zł

- Wn konto „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”/Ma konto „Koszty według rodzajów”.

9. Przeksięgowanie wyniku finansowego - 1200 zł

- Wn konto „Fundusz jednostki”/Ma konto „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”.

WERONIKA CHMIELEWSKA

ksiegowosc@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

- Art. 3 ust. 1 pkt 25 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

- Par. 11 ust. 1 rozporządzenia ministra finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. nr 142, poz. 1020).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA