REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przygotowanie i planowanie inwentaryzacji rocznej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Teresa Fołta

REKLAMA

Na ostatni dzień każdego roku obrotowego jednostki mają obowiązek przeprowadzić inwentaryzację wszystkich składników aktywów i pasywów. W art. 26 ustawy o rachunkowości uregulowano zakres, terminy i częstotliwość inwentaryzacji, jednak nie określono metod, organizacji i przede wszystkim sposobów dokumentowania czynności inwentaryzacyjnych.

Zagadnienia związane z przeprowadzeniem i rozliczeniem inwentaryzacji powinny zostać unormowane przez kierownika jednostki. Mogą stanowić jeden z elementów polityki rachunkowości lub odrębny, wewnętrzny akt wydany w formie instrukcji, regulaminu lub zarządzenia kierownika jednostki.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Czynności te mogą budzić wiele wątpliwości u osób prowadzących księgi rachunkowe w małych i średnich jednostkach, w których zatrudnionych jest kilka lub kilkanaście osób, w tym jedna lub kilka osób w księgowości. Przepisy ustawy o rachunkowości nie dopuszczają wprawdzie zwolnienia z przeprowadzenia inwentaryzacji aktywów i pasywów na 31 grudnia 2007 r., jednak stosownie do uregulowań zawartych w art. 4 ust. 4 ustawy jednostki te mogą i powinny zastosować uproszczenia w jej przeprowadzeniu.

Przygotowując inwentaryzację, w pierwszej kolejności należy dokonać odpowiedniego podziału kompetencji między organy i osoby biorące w niej udział.

Tabela. Podział kompetencji inwentaryzacyjnych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Po ustaleniu zakresu kompetencji organów i osób biorących udział w przeprowadzaniu inwentaryzacji kierownik jednostki powinien wydać zarządzenie dotyczące rocznej inwentaryzacji. Jego zakres zależy od tego, czy jednostka w innych dokumentach wewnętrznych (np. zasadach rachunkowości, instrukcji inwentaryzacyjnej) uregulowała zagadnienia dotyczące inwentaryzacji, czy też nie. Prezentowany poniżej wzór dotyczy sytuacji, gdy firma nie ujęła w innych dokumentach zasad przeprowadzenia inwentaryzacji.

Wzór

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Szczególną uwagę należy zwrócić na brzmienie pkt 5 zarządzenia. W punkcie tym zostały jednoznacznie ustalone:

l dzień, na który jest przeprowadzana inwentaryzacja,

l przedmiot inwentaryzacji,

l droga (sposób) przeprowadzenia inwentaryzacji poszczególnych składników aktywów i pasywów.

Zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy o rachunkowości termin i częstotliwość inwentaryzacji (czyli na ostatni dzień każdego roku obrotowego) uznaje się za dotrzymane, gdy w określonych przepisami ustawy przypadkach:

l została rozpoczęta nie wcześniej niż trzy miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończona do 15 dnia następnego roku, czyli w okresie od 1 października 2007 r. do 15 stycznia 2008 r.,

l została przeprowadzona raz w roku oraz w ciągu dwóch lub czterech lat.

Jeżeli jednostka zastosuje przepisy art. 26 ust. 3 ustawy o rachunkowości, proponowane brzmienie pkt 5 z naszego zarządzenia powinno brzmieć jak w przykładzie poniżej. Zakładamy przy tym, że inwentaryzację środków trwałych przeprowadzono na koniec poprzedniego roku obrotowego.


Przykład

Zarządzam przeprowadzenie inwentaryzacji składników aktywów i pasywów w następujący sposób:

1. Według stanu na 31 października 2007 r.:

a. zapasów towarów, materiałów, wyrobów gotowych - drogą spisu z natury,

b. należności - z wyjątkiem wymienionych w pkt 2e i udzielonych pożyczek - drogą potwierdzenia ich stanu przez kontrahentów,

c. zobowiązania - z wyjątkiem wymienionych w pkt 2e, należności wobec osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych - drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami.

2. Według stanu na 31 grudnia 2007 r.:

a. środków pieniężnych w kasie, papierów wartościowych - drogą spisu z natury,

b. produkcji w toku - drogą spisu z natury,

c. środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych - drogą potwierdzenia ich stanu przez banki,

d. zapasów materiałów składowanych w obcych magazynach - drogą potwierdzenia ich stanu przez przechowawców,

e. należności spornych i wątpliwych, należności i zobowiązań z tytułów publicznoprawnych - drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami,

f. pozostałych składników aktywów i pasywów niewymienionych w punktach 1b i 2c-d, tj. wartości niematerialnych i prawnych, rezerw na zobowiązania, kapitałów, rozliczeń międzyokresowych - drogą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami.


Zgodnie z art. 27 ustawy o rachunkowości przeprowadzenie i wyniki inwentaryzacji należy odpowiednio udokumentować i powiązać z zapisami ksiąg rachunkowych. Natomiast ujawnione w toku inwentaryzacji różnice między stanem rzeczywistym a stanem wykazanym w księgach rachunkowych trzeba wyjaśnić i rozliczyć w księgach rachunkowych tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji.


Teresa Fołta

biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA