REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wydatki na imprezę integracyjną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Ryms

REKLAMA

Zorganizowanie imprezy dla pracowników, nawet jeżeli nie jest połączone z podnoszeniem ich kwalifikacji zawodowych, pośrednio przyczynia się do zwiększania przychodów pracodawcy i może być zaliczone w koszty uzyskania przychodów pracodawcy.

Organizacja różnego rodzaju imprez integracyjnych stanowi jedną z bardziej popularnych form wzmacniania więzi pomiędzy pracownikami oraz kreowania pozytywnego wizerunku pracodawcy wśród pracowników. Wraz z upowszechnieniem się tych form integracji pracowników, pojawił się problem, jak prawidłowo należy traktować wydatki związane z organizacją tego typu imprez.

Zmiana stanowiska

Zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy o CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Aby więc dany wydatek mógł być potraktowany jako koszt podatkowy, musi zostać poniesiony w celu osiągnięcia lub przynajmniej zachowania źródła przychodów oraz nie może znajdować się w katalogu wydatków, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Odnosząc powyższe do ponoszonych przez pracodawcę wydatków związanych z organizacją imprez integracyjnych dla pracowników, stwierdzić należy, że spełniają one z całą pewnością drugi ze wskazanych warunków, a mianowicie nie są wymienione wprost w katalogu wydatków, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Jeśli zaś chodzi o wykazanie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy organizacją takiej imprezy a osiągnięciem przez pracodawcę przychodu lub ewentualnie zachowaniem źródła przychodów, to stwierdzić należy, że aktualnie organy podatkowe reprezentują stanowisko, iż związek taki istnieje. Zorganizowanie imprezy dla pracowników, nawet jeżeli nie jest ona połączona z jakąkolwiek formą podnoszenia ich kwalifikacji zawodowych, przyczynia się do poprawy atmosfery pomiędzy pracownikami, zacieśnia więzi, zwiększa ich efektywność, a więc pośrednio przyczynia się do zwiększania przychodów pracodawcy.

Podobne stanowisko prezentowane jest także przez Ministerstwo Finansów. W piśmie nr PB3/GN-8213-298/05/1680 minister finansów stwierdził, że kosztami podatkowymi są również koszty pracownicze. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Mogą również obejmować wydatki ponoszone na rzecz pracowników w postaci organizacji dla nich imprez okolicznościowych i integracyjnych. Wydatki te związane są z prowadzoną przez podatnika działalnością oraz mają na celu poprawę atmosfery w pracy i zintegrowanie pracowników z pracodawcą (podatnikiem), a przez to zwiększenie efektywności pracy.

Wcześniejsze decyzje

Na marginesie zaznaczyć należy, że w latach ubiegłych organy podatkowe prezentowały stanowisko, iż brak jest związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy organizacją imprezy integracyjnej dla pracowników a osiągnięciem przez pracodawcę przychodu, a w konsekwencji wydatki na organizację takich spotkań nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (zob. decyzja dyrektora Izby Skarbowej w Zielonej Górze z 27 stycznia 2005 r., nr I-1/432/6/05, postanowienie naczelnika Urzędu Skarbowego w Czarnkowie z 2 listopada 2005 r., nr NP.-423/3/5/05).

Wyłączenie z kosztów

Z punktu widzenia wskazanego powyżej związku przyczynowo-skutkowego istotny jest też krąg osób uczestniczących w organizowanych przez pracodawcę imprezach. Za koszt będą mogły być uznane tylko takie wydatki, które zostały poniesione w związku z organizacją imprezy dla pracowników danej firmy. Bez znaczenia jest w tej sytuacji fakt, czy w spotkaniu tym uczestniczą wszyscy członkowie załogi czy też tylko wybrane osoby. Istotne jest tylko to, aby kryterium decydującym o prawie do uczestnictwa w takiej imprezie nie była sytuacja materialna pracowników. Ważne jest także, aby w spotkaniu takim uczestniczyli tylko i wyłącznie pracownicy danej firmy. Jeżeli bowiem w imprezie integracyjnej uczestniczą dodatkowo rodziny pracowników, brak będzie możliwości powiązania takich wydatków z osiąganymi przez firmę przychodami, a w konsekwencji nie będą one mogły być odniesione w koszty uzyskania przychodów (zob. postanowienie naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego z 15 maja 2006 r., nr DP/PD/423-021/06/AP).

Przy ocenie możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych kwot wydatkowanych na organizację firmowych pikników, pamiętać należy o wyłączeniu, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 38 ustawy o CIT. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu nie stanowią kosztów wydatki na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji (zob. postanowienie naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 16 kwietnia 2007 r., nr 1472/SOI/432-8/07/DW).

Podobne skutki podatkowe będzie miało także zorganizowanie imprezy, w której uczestniczyć będą kontrahenci firmy. Wydatki na organizację imprezy, w części dotyczącej klientów spółki, potraktowane będą jak wydatki reprezentacyjne, a te, zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

CZYM JEST DZIAŁALNOŚĆ SOCJALNA

Działalność socjalną stanowią usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form krajowego wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, udzielanie pomocy materialnej, rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe.

CO NIE STANOWI KOSZTU PODATKOWEGO

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Finansowanie wydatków

Aby wydatki na organizację imprezy dla pracowników mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, muszą zostać sfinansowane ze środków obrotowych pracodawcy, a nie z funduszu socjalnego. Zgodnie z brzmieniem art. 2 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych finansowane mogą być usługi bądź świadczenia z uwzględnieniem sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej pracownika. Dodatkowo należy stwierdzić, że jeżeli pracodawca sfinansuje środkami pochodzącymi z tego funduszu np. piknik, w którym uczestniczyć będą wszyscy pracownicy, to wydatkowane w ten sposób kwoty nie będą mogły być odniesione w koszty podatkowe - przesądza o tym brzmienie art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy o CIT. Będą natomiast kosztem uzyskania przychodu, w myśl art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. b) ustawy o CIT, odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjal-nych obciążają koszty działalności pracodawcy (zob. postanowienie naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Bemowo z 17 maja 2007 r., nr US.1431.PP/423-792/07).

AGNIESZKA RYMS

ksiegowosc@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

- Art. 15 ust. 1 oraz art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. b), pkt 28, pkt 38, pkt 45 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

- Art. 2 pkt 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz.U. z 1996 r. nr 70, poz. 335 z późn. zm.).

Agnieszka Ryms

prawnik, Górski-Kowalski, Doradztwo Podatkowe i Prawne

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA