REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wydatki na imprezę integracyjną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Ryms

REKLAMA

Zorganizowanie imprezy dla pracowników, nawet jeżeli nie jest połączone z podnoszeniem ich kwalifikacji zawodowych, pośrednio przyczynia się do zwiększania przychodów pracodawcy i może być zaliczone w koszty uzyskania przychodów pracodawcy.

Organizacja różnego rodzaju imprez integracyjnych stanowi jedną z bardziej popularnych form wzmacniania więzi pomiędzy pracownikami oraz kreowania pozytywnego wizerunku pracodawcy wśród pracowników. Wraz z upowszechnieniem się tych form integracji pracowników, pojawił się problem, jak prawidłowo należy traktować wydatki związane z organizacją tego typu imprez.

Zmiana stanowiska

Zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy o CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Aby więc dany wydatek mógł być potraktowany jako koszt podatkowy, musi zostać poniesiony w celu osiągnięcia lub przynajmniej zachowania źródła przychodów oraz nie może znajdować się w katalogu wydatków, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Odnosząc powyższe do ponoszonych przez pracodawcę wydatków związanych z organizacją imprez integracyjnych dla pracowników, stwierdzić należy, że spełniają one z całą pewnością drugi ze wskazanych warunków, a mianowicie nie są wymienione wprost w katalogu wydatków, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Jeśli zaś chodzi o wykazanie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy organizacją takiej imprezy a osiągnięciem przez pracodawcę przychodu lub ewentualnie zachowaniem źródła przychodów, to stwierdzić należy, że aktualnie organy podatkowe reprezentują stanowisko, iż związek taki istnieje. Zorganizowanie imprezy dla pracowników, nawet jeżeli nie jest ona połączona z jakąkolwiek formą podnoszenia ich kwalifikacji zawodowych, przyczynia się do poprawy atmosfery pomiędzy pracownikami, zacieśnia więzi, zwiększa ich efektywność, a więc pośrednio przyczynia się do zwiększania przychodów pracodawcy.

Podobne stanowisko prezentowane jest także przez Ministerstwo Finansów. W piśmie nr PB3/GN-8213-298/05/1680 minister finansów stwierdził, że kosztami podatkowymi są również koszty pracownicze. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Mogą również obejmować wydatki ponoszone na rzecz pracowników w postaci organizacji dla nich imprez okolicznościowych i integracyjnych. Wydatki te związane są z prowadzoną przez podatnika działalnością oraz mają na celu poprawę atmosfery w pracy i zintegrowanie pracowników z pracodawcą (podatnikiem), a przez to zwiększenie efektywności pracy.

Wcześniejsze decyzje

Na marginesie zaznaczyć należy, że w latach ubiegłych organy podatkowe prezentowały stanowisko, iż brak jest związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy organizacją imprezy integracyjnej dla pracowników a osiągnięciem przez pracodawcę przychodu, a w konsekwencji wydatki na organizację takich spotkań nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (zob. decyzja dyrektora Izby Skarbowej w Zielonej Górze z 27 stycznia 2005 r., nr I-1/432/6/05, postanowienie naczelnika Urzędu Skarbowego w Czarnkowie z 2 listopada 2005 r., nr NP.-423/3/5/05).

Wyłączenie z kosztów

Z punktu widzenia wskazanego powyżej związku przyczynowo-skutkowego istotny jest też krąg osób uczestniczących w organizowanych przez pracodawcę imprezach. Za koszt będą mogły być uznane tylko takie wydatki, które zostały poniesione w związku z organizacją imprezy dla pracowników danej firmy. Bez znaczenia jest w tej sytuacji fakt, czy w spotkaniu tym uczestniczą wszyscy członkowie załogi czy też tylko wybrane osoby. Istotne jest tylko to, aby kryterium decydującym o prawie do uczestnictwa w takiej imprezie nie była sytuacja materialna pracowników. Ważne jest także, aby w spotkaniu takim uczestniczyli tylko i wyłącznie pracownicy danej firmy. Jeżeli bowiem w imprezie integracyjnej uczestniczą dodatkowo rodziny pracowników, brak będzie możliwości powiązania takich wydatków z osiąganymi przez firmę przychodami, a w konsekwencji nie będą one mogły być odniesione w koszty uzyskania przychodów (zob. postanowienie naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego z 15 maja 2006 r., nr DP/PD/423-021/06/AP).

Przy ocenie możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych kwot wydatkowanych na organizację firmowych pikników, pamiętać należy o wyłączeniu, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 38 ustawy o CIT. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu nie stanowią kosztów wydatki na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji (zob. postanowienie naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 16 kwietnia 2007 r., nr 1472/SOI/432-8/07/DW).

Podobne skutki podatkowe będzie miało także zorganizowanie imprezy, w której uczestniczyć będą kontrahenci firmy. Wydatki na organizację imprezy, w części dotyczącej klientów spółki, potraktowane będą jak wydatki reprezentacyjne, a te, zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

CZYM JEST DZIAŁALNOŚĆ SOCJALNA

Działalność socjalną stanowią usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form krajowego wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, udzielanie pomocy materialnej, rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe.

CO NIE STANOWI KOSZTU PODATKOWEGO

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Finansowanie wydatków

Aby wydatki na organizację imprezy dla pracowników mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, muszą zostać sfinansowane ze środków obrotowych pracodawcy, a nie z funduszu socjalnego. Zgodnie z brzmieniem art. 2 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych finansowane mogą być usługi bądź świadczenia z uwzględnieniem sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej pracownika. Dodatkowo należy stwierdzić, że jeżeli pracodawca sfinansuje środkami pochodzącymi z tego funduszu np. piknik, w którym uczestniczyć będą wszyscy pracownicy, to wydatkowane w ten sposób kwoty nie będą mogły być odniesione w koszty podatkowe - przesądza o tym brzmienie art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy o CIT. Będą natomiast kosztem uzyskania przychodu, w myśl art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. b) ustawy o CIT, odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjal-nych obciążają koszty działalności pracodawcy (zob. postanowienie naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Bemowo z 17 maja 2007 r., nr US.1431.PP/423-792/07).

AGNIESZKA RYMS

ksiegowosc@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

- Art. 15 ust. 1 oraz art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. b), pkt 28, pkt 38, pkt 45 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

- Art. 2 pkt 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz.U. z 1996 r. nr 70, poz. 335 z późn. zm.).

Agnieszka Ryms

prawnik, Górski-Kowalski, Doradztwo Podatkowe i Prawne

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne od 19 września. Nowe stawki dla kierowców!

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

KSeF i słaby Internet? To może być problem dla Twojej firmy, ale jest rozwiązanie

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA