REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć wydatki na imprezę integracyjną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Ryms

REKLAMA

Zorganizowanie imprezy dla pracowników, nawet jeżeli nie jest połączone z podnoszeniem ich kwalifikacji zawodowych, pośrednio przyczynia się do zwiększania przychodów pracodawcy i może być zaliczone w koszty uzyskania przychodów pracodawcy.

Organizacja różnego rodzaju imprez integracyjnych stanowi jedną z bardziej popularnych form wzmacniania więzi pomiędzy pracownikami oraz kreowania pozytywnego wizerunku pracodawcy wśród pracowników. Wraz z upowszechnieniem się tych form integracji pracowników, pojawił się problem, jak prawidłowo należy traktować wydatki związane z organizacją tego typu imprez.

Zmiana stanowiska

Zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy o CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Aby więc dany wydatek mógł być potraktowany jako koszt podatkowy, musi zostać poniesiony w celu osiągnięcia lub przynajmniej zachowania źródła przychodów oraz nie może znajdować się w katalogu wydatków, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Odnosząc powyższe do ponoszonych przez pracodawcę wydatków związanych z organizacją imprez integracyjnych dla pracowników, stwierdzić należy, że spełniają one z całą pewnością drugi ze wskazanych warunków, a mianowicie nie są wymienione wprost w katalogu wydatków, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Jeśli zaś chodzi o wykazanie związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy organizacją takiej imprezy a osiągnięciem przez pracodawcę przychodu lub ewentualnie zachowaniem źródła przychodów, to stwierdzić należy, że aktualnie organy podatkowe reprezentują stanowisko, iż związek taki istnieje. Zorganizowanie imprezy dla pracowników, nawet jeżeli nie jest ona połączona z jakąkolwiek formą podnoszenia ich kwalifikacji zawodowych, przyczynia się do poprawy atmosfery pomiędzy pracownikami, zacieśnia więzi, zwiększa ich efektywność, a więc pośrednio przyczynia się do zwiększania przychodów pracodawcy.

Podobne stanowisko prezentowane jest także przez Ministerstwo Finansów. W piśmie nr PB3/GN-8213-298/05/1680 minister finansów stwierdził, że kosztami podatkowymi są również koszty pracownicze. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Mogą również obejmować wydatki ponoszone na rzecz pracowników w postaci organizacji dla nich imprez okolicznościowych i integracyjnych. Wydatki te związane są z prowadzoną przez podatnika działalnością oraz mają na celu poprawę atmosfery w pracy i zintegrowanie pracowników z pracodawcą (podatnikiem), a przez to zwiększenie efektywności pracy.

Wcześniejsze decyzje

Na marginesie zaznaczyć należy, że w latach ubiegłych organy podatkowe prezentowały stanowisko, iż brak jest związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy organizacją imprezy integracyjnej dla pracowników a osiągnięciem przez pracodawcę przychodu, a w konsekwencji wydatki na organizację takich spotkań nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (zob. decyzja dyrektora Izby Skarbowej w Zielonej Górze z 27 stycznia 2005 r., nr I-1/432/6/05, postanowienie naczelnika Urzędu Skarbowego w Czarnkowie z 2 listopada 2005 r., nr NP.-423/3/5/05).

Wyłączenie z kosztów

Z punktu widzenia wskazanego powyżej związku przyczynowo-skutkowego istotny jest też krąg osób uczestniczących w organizowanych przez pracodawcę imprezach. Za koszt będą mogły być uznane tylko takie wydatki, które zostały poniesione w związku z organizacją imprezy dla pracowników danej firmy. Bez znaczenia jest w tej sytuacji fakt, czy w spotkaniu tym uczestniczą wszyscy członkowie załogi czy też tylko wybrane osoby. Istotne jest tylko to, aby kryterium decydującym o prawie do uczestnictwa w takiej imprezie nie była sytuacja materialna pracowników. Ważne jest także, aby w spotkaniu takim uczestniczyli tylko i wyłącznie pracownicy danej firmy. Jeżeli bowiem w imprezie integracyjnej uczestniczą dodatkowo rodziny pracowników, brak będzie możliwości powiązania takich wydatków z osiąganymi przez firmę przychodami, a w konsekwencji nie będą one mogły być odniesione w koszty uzyskania przychodów (zob. postanowienie naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego z 15 maja 2006 r., nr DP/PD/423-021/06/AP).

Przy ocenie możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych kwot wydatkowanych na organizację firmowych pikników, pamiętać należy o wyłączeniu, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 38 ustawy o CIT. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu nie stanowią kosztów wydatki na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji (zob. postanowienie naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 16 kwietnia 2007 r., nr 1472/SOI/432-8/07/DW).

Podobne skutki podatkowe będzie miało także zorganizowanie imprezy, w której uczestniczyć będą kontrahenci firmy. Wydatki na organizację imprezy, w części dotyczącej klientów spółki, potraktowane będą jak wydatki reprezentacyjne, a te, zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

CZYM JEST DZIAŁALNOŚĆ SOCJALNA

Działalność socjalną stanowią usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form krajowego wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, udzielanie pomocy materialnej, rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe.

CO NIE STANOWI KOSZTU PODATKOWEGO

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Finansowanie wydatków

Aby wydatki na organizację imprezy dla pracowników mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, muszą zostać sfinansowane ze środków obrotowych pracodawcy, a nie z funduszu socjalnego. Zgodnie z brzmieniem art. 2 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych finansowane mogą być usługi bądź świadczenia z uwzględnieniem sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej pracownika. Dodatkowo należy stwierdzić, że jeżeli pracodawca sfinansuje środkami pochodzącymi z tego funduszu np. piknik, w którym uczestniczyć będą wszyscy pracownicy, to wydatkowane w ten sposób kwoty nie będą mogły być odniesione w koszty podatkowe - przesądza o tym brzmienie art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy o CIT. Będą natomiast kosztem uzyskania przychodu, w myśl art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. b) ustawy o CIT, odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjal-nych obciążają koszty działalności pracodawcy (zob. postanowienie naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Bemowo z 17 maja 2007 r., nr US.1431.PP/423-792/07).

AGNIESZKA RYMS

ksiegowosc@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

- Art. 15 ust. 1 oraz art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. b), pkt 28, pkt 38, pkt 45 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

- Art. 2 pkt 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz.U. z 1996 r. nr 70, poz. 335 z późn. zm.).

Agnieszka Ryms

prawnik, Górski-Kowalski, Doradztwo Podatkowe i Prawne

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wchodzi nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić swoją politykę prowadzenia optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu bardziej niż kiedykolwiek.

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA