REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy sprzedaż gruntu jest nieopodatkowana

Grzegorz Młodzieniak

REKLAMA

Nieruchomości sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako grunty orne dla celów podatku od towarów i usług stanowią tereny niezabudowane inne niż tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę, co oznacza, że ich dostawa będzie zwolniona z VAT.

 

W sierpniu 2006 r. podatnik zwrócił się do naczelnika dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu o udzielenie interpretacji odnośnie do obowiązku naliczenia podatku od towarów i usług przy dostawie gruntów, wykorzystywanych do prowadzenia działalności rolniczej, dla których nie został uchwalony plan zagospodarowania przestrzennego i które w ewidencji gruntów są oznaczone jako działki rolne. Z uwagi na rezygnację z zamierzonego przedsięwzięcia, jakim miało być wybudowanie osiedla domków jednorodzinnych, zarząd spółki zadecydował o sprzedaży tych działek. Spółka była zdania, że z uwagi na okoliczność, iż w gminie nie został utworzony plan zagospodarowania przestrzennego i nie ma aktualnego dokumentu stwierdzającego przeznaczenie wymienionych działek, a działki są wykorzystywane pod uprawę rolną, do sprzedaży tych działek nie należy naliczać podatku od towarów i usług.

Urzędowe interpretacje

Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego podzielił stanowisko podatnika i wskazał, że dostawa gruntów niezabudowanych, niebędących terenami budowlanymi i nieprzeznaczonych pod zabudowę, korzysta ze zwolnienia z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z powyższym stanowiskiem nie zgodził się jednak organ II instancji - dyrektor Izby Skarbowej we Wrocławiu i w trybie nadzoru uchylił postanowienie organu I instancji. W uzasadnieniu wskazał, że podatnik w sposób niewyczerpujący i nieprecyzyjny przedstawił stan faktyczny, co obliguje organ podatkowy do wystąpienia do wnioskodawcy o wyraźne jego określenie. Zdaniem organu II instancji, naczelnik urzędu skarbowego powinien ponownie wystąpić do wnioskodawcy o jednoznaczne określenie przeznaczenia terenów oraz uzyskać informację, czy podatnik przy pierwotnej realizacji zamierzonego przedsięwzięcia wybudowania osiedla domów jednorodzinnych uzyskał pozwolenie na budowę, bądź podjął w tym kierunku odpowiednie działania. Ponadto należałoby wziąć pod uwagę politykę przestrzenną gminy, w tym lokalne zasady i kierunki zagospodarowania przestrzennego w odniesieniu do tego terenu, co sprowadza się do dokonania analizy ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Pozyskanie tych informacji, zdaniem organu, będzie miało istotny wpływ na właściwe określenie stawki VAT przy dostawie przedmiotowych gruntów.

Stanowisko podatnika

Ze stanowiskiem dyrektora izby skarbowej nie zgodził się z kolei podatnik, który zarzucił decyzji uchybienia proceduralne polegające na przekazaniu naczelnikowi urzędu sprawy do ponownego rozpatrzenia i uzupełnienia, a zwłaszcza naruszenie prawa materialnego poprzez błędną wykładnię przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem podatnika, niedopuszczalny był tryb ponownego przekazania sprawy do naczelnika urzędu, po uprzednim uchyleniu jego postanowienia w drodze decyzji przez dyrektora izby skarbowej. W tym przypadku dyrektor nie jest organem odwoławczym. W przypadku wątpliwości co do stanu faktycznego, zdaniem podatnika, dyrektor zobowiązany był wezwać podatnika do uzupełnienia wniosku bez uchylania ostatecznego postanowienia organu I instancji i rozstrzygnąć sprawę co do istoty. Ponadto w opinii spółki, określenie przeznaczenia sprzedawanych terenów wyłącznie w oparciu o plany inwestycyjne, nie może przesądzać o klasyfikacji gruntu. Plany stanowią bowiem wyłącznie bazę wyjściową do późniejszych działań, a o przeznaczeniu terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rozstrzyga decyzja o warunkach zabudowy. W przypadku jej braku - co miało miejsce w spornej sprawie - należy przyjąć ostatnią klasyfikację gruntów dokonaną przez radę gminy. Przy określaniu przeznaczenia gruntów nieuprawnione jest również kierowanie się studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, gdyż nie stanowi ono aktu prawa miejscowego i może być w dowolnym momencie zmienione przez radę gminy lub organ nadzoru.

Decyzja izby

Z argumentami podatnika zgodził się dyrektor izby skarbowej, który uchylił stanowisko wyrażone w decyzji uchylającej postanowienie naczelnika, uznając jednocześnie przedstawione zarzuty za uzasadnione. Stwierdził on, że przy stwierdzonym fakcie braku aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego działek będących przedmiotem sprzedaży - podstawowego źródła informacji o charakterze gruntu - wiążące powinny być zapisy w ewidencji gruntów i budynków oraz aktualne wykorzystanie gruntów.

Jeśli grunt w ewidencji został sklasyfikowany jako grunt orny, dla celów podatku od towarów i usług uznać należy, iż jest to teren niezabudowany inny niż tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę, a dostawa przedmiotowych działek będzie zwolniona z VAT (zob. decyzja dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu z 29 sierpnia 2007 r., nr PP I 443/668/07/MZ/36578).

CO STANOWI TOWAR

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

KTÓRE GRUNTY SĄ ZWOLNIONE Z VAT

Zwalnia się od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.


GRZEGORZ MŁODZIENIAK

doradca podatkowy, BPG Consulting

ksiegowosc@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA

- Art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ordynacja podatkowa - liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i kilkadziesiąt innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA