REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konieczna korekta wartości towarów

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Jeśli reklamacja dotycząca towarów, które firma odsprzedała, zostanie załatwiona pozytywnie, konieczne będzie skorygowanie wartości towarów w rachunku zysków i strat.

 

W praktyce częste są przypadki, gdy firma płaci, a potem okazuje się, że ilość otrzymanego towaru nie zgadza się z zamówieniem bądź nie zostały spełnione oczekiwania dotyczące jakości. Może się też zdarzyć, że cena na fakturze różni się od wcześniej ustalonej, czy też nie zgadza się wysokość udzielonego rabatu. W takiej sytuacji odbiorca musi złożyć reklamację.

Rozpatrzenie reklamacji

Marcin Lipski, menedżer w dziale audytu firmy Ernst & Young podkreśla, że reklamacja wcale nie musi zostać uznana przez dostawcę. Może on reklamacji nie uznać.

W razie przyjęcia reklamacji odbiorca zwraca wadliwy towar, w miejsce którego dostawca dostarcza towar wolny od wad. Odbiorca może też zwrócić błędną fakturę, a dostawca przesłać prawidłową bądź wystawić fakturę korygującą. W przypadku braku uznania reklamacji odbiorca może skierować sprawę do sądu.

- Złożoność procesu reklamacji zależy też od tego, czy faktura już została zapłacona przez odbiorcę czy też nie. Drugi z tych przypadków jest korzystniejszy, gdyż pozwala odbiorcy na zapłacenie od razu odpowiedniej kwoty dostawcy - wyjaśnia nasz rozmówca.

Marcin Solski, menedżer w dziale audytu firmy Ernst & Young, dodaje, że w przypadku gdy reklamacja dotyczyłaby np. wadliwego towaru, który odbiorca zwraca, dostawca musi zaksięgować jego przyjęcie po koszcie wytworzenia lub cenie nabycia, np. strona Wn konta „Towary” - 40, strona Ma konta „Wartość sprzedanych towarów i materiałów” - 40 zł.

Różnice kursowe

Problemem mogą być też reklamacje na rzecz kontrahentów zagranicznych. Uwagę na to zwraca Magdalena Ptak, wicedyrektor departament rachunkowości HLB Frąckowiak i Wspólnicy. Jej zdaniem kłopotem mogą być również reklamacje na rzecz kontrahentów krajowych, dla których faktury wystawiane są w walucie obcej (w przypadku podmiotów krajowych rozliczenia w walutach obcych możliwe są na podstawie obowiązującego pozwolenia dewizowego). Wątpliwości w tych przypadkach dotyczą zasad wystawienia faktury korygującej. Przepisy rachunkowe i podatkowe nie precyzowały jasno, jaki kurs powinien być zastosowany.

- Nasuwały się wątpliwości, czy właściwy będzie kurs z dnia wystawienia faktury korygującej czy kurs z dnia wystawienia faktury pierwotnej - uważa nasza rozmówczyni.

Faktura korygująca

Zakładając, że faktura korygująca zostałaby wystawiona po kursie z dnia jej wystawiania, który różniłby się od kursu z dnia wystawienia faktury pierwotnej, powstałyby różnice kursowe, które nie miałyby swojego ekonomicznego ani podatkowego uzasadnienia.

Według Magdaleny Ptak urzędy skarbowe podzieliły stanowisko podatników, w myśl którego w przypadku konieczności wystawienia faktury korygującej w walucie obcej na kontrahenta zagranicznego lub kontrahenta krajowego (w przypadku podmiotów krajowych obowiązuje pozwolenie dewizowe), np. w związku z reklamacją towarów, należy zastosować kurs taki, jaki obowiązywał w momencie wystawiania faktury pierwotnej. Nie powstaną w związku z tą operacją różnice kursowe.

PRZYKŁAD:

EWIDENCJE U DOSTAWCY I ODBIORCY

Po zapłacie faktury (wartość faktury 1220 zł, w tym 22 proc. VAT) wychodzi na jaw błędna cena - różni się od ustalonej o 5 proc. Dostawca przysyła fakturę-korektę (wartość korekty 50 zł netto, korekta VAT - 11 zł).

Ewidencja uznanej reklamacji u odbiorcy przy założeniu, że nie sprzedał on jeszcze towarów, będzie przebiegała następująco: strona Wn konta „Należności od dostawcy” - 61 zł, strona Ma konta „Rozrachunki z tytułu VAT” - 11 zł, strona Ma konta Towary - 50 zł.

Jeśli część bądź całość towarów została już sprzedana, należy zamiast wartości magazynu skorygować odpowiednio wartość sprzedanych towarów i materiałów w rachunku zysków i strat. Z kolei ewidencja uznanej reklamacji u dostawcy zostanie odzwierciedlona zapisem: strona Wn konta „Przychody ze sprzedaży” - 50 zł, strona Ma konta „Rozrachunki z tytułu VAT” - 11 zł, strona Ma „Zobowiązanie wobec odbiorcy” - 61 zł.

Ważne!

W razie konieczności wystawienia faktury korygującej w walucie obcej na kontrahenta zagranicznego w związku z reklamacją towarów firma powinna zastosować kurs taki, jaki obowiązywał w momencie wystawiania faktury pierwotnej. Pozwoli to uniknąć powstania różnic kursowych


AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA