REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konieczna korekta wartości towarów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Jeśli reklamacja dotycząca towarów, które firma odsprzedała, zostanie załatwiona pozytywnie, konieczne będzie skorygowanie wartości towarów w rachunku zysków i strat.

 

W praktyce częste są przypadki, gdy firma płaci, a potem okazuje się, że ilość otrzymanego towaru nie zgadza się z zamówieniem bądź nie zostały spełnione oczekiwania dotyczące jakości. Może się też zdarzyć, że cena na fakturze różni się od wcześniej ustalonej, czy też nie zgadza się wysokość udzielonego rabatu. W takiej sytuacji odbiorca musi złożyć reklamację.

Rozpatrzenie reklamacji

Marcin Lipski, menedżer w dziale audytu firmy Ernst & Young podkreśla, że reklamacja wcale nie musi zostać uznana przez dostawcę. Może on reklamacji nie uznać.

W razie przyjęcia reklamacji odbiorca zwraca wadliwy towar, w miejsce którego dostawca dostarcza towar wolny od wad. Odbiorca może też zwrócić błędną fakturę, a dostawca przesłać prawidłową bądź wystawić fakturę korygującą. W przypadku braku uznania reklamacji odbiorca może skierować sprawę do sądu.

- Złożoność procesu reklamacji zależy też od tego, czy faktura już została zapłacona przez odbiorcę czy też nie. Drugi z tych przypadków jest korzystniejszy, gdyż pozwala odbiorcy na zapłacenie od razu odpowiedniej kwoty dostawcy - wyjaśnia nasz rozmówca.

Marcin Solski, menedżer w dziale audytu firmy Ernst & Young, dodaje, że w przypadku gdy reklamacja dotyczyłaby np. wadliwego towaru, który odbiorca zwraca, dostawca musi zaksięgować jego przyjęcie po koszcie wytworzenia lub cenie nabycia, np. strona Wn konta „Towary” - 40, strona Ma konta „Wartość sprzedanych towarów i materiałów” - 40 zł.

Różnice kursowe

Problemem mogą być też reklamacje na rzecz kontrahentów zagranicznych. Uwagę na to zwraca Magdalena Ptak, wicedyrektor departament rachunkowości HLB Frąckowiak i Wspólnicy. Jej zdaniem kłopotem mogą być również reklamacje na rzecz kontrahentów krajowych, dla których faktury wystawiane są w walucie obcej (w przypadku podmiotów krajowych rozliczenia w walutach obcych możliwe są na podstawie obowiązującego pozwolenia dewizowego). Wątpliwości w tych przypadkach dotyczą zasad wystawienia faktury korygującej. Przepisy rachunkowe i podatkowe nie precyzowały jasno, jaki kurs powinien być zastosowany.

- Nasuwały się wątpliwości, czy właściwy będzie kurs z dnia wystawienia faktury korygującej czy kurs z dnia wystawienia faktury pierwotnej - uważa nasza rozmówczyni.

Faktura korygująca

Zakładając, że faktura korygująca zostałaby wystawiona po kursie z dnia jej wystawiania, który różniłby się od kursu z dnia wystawienia faktury pierwotnej, powstałyby różnice kursowe, które nie miałyby swojego ekonomicznego ani podatkowego uzasadnienia.

Według Magdaleny Ptak urzędy skarbowe podzieliły stanowisko podatników, w myśl którego w przypadku konieczności wystawienia faktury korygującej w walucie obcej na kontrahenta zagranicznego lub kontrahenta krajowego (w przypadku podmiotów krajowych obowiązuje pozwolenie dewizowe), np. w związku z reklamacją towarów, należy zastosować kurs taki, jaki obowiązywał w momencie wystawiania faktury pierwotnej. Nie powstaną w związku z tą operacją różnice kursowe.

PRZYKŁAD:

EWIDENCJE U DOSTAWCY I ODBIORCY

Po zapłacie faktury (wartość faktury 1220 zł, w tym 22 proc. VAT) wychodzi na jaw błędna cena - różni się od ustalonej o 5 proc. Dostawca przysyła fakturę-korektę (wartość korekty 50 zł netto, korekta VAT - 11 zł).

Ewidencja uznanej reklamacji u odbiorcy przy założeniu, że nie sprzedał on jeszcze towarów, będzie przebiegała następująco: strona Wn konta „Należności od dostawcy” - 61 zł, strona Ma konta „Rozrachunki z tytułu VAT” - 11 zł, strona Ma konta Towary - 50 zł.

Jeśli część bądź całość towarów została już sprzedana, należy zamiast wartości magazynu skorygować odpowiednio wartość sprzedanych towarów i materiałów w rachunku zysków i strat. Z kolei ewidencja uznanej reklamacji u dostawcy zostanie odzwierciedlona zapisem: strona Wn konta „Przychody ze sprzedaży” - 50 zł, strona Ma konta „Rozrachunki z tytułu VAT” - 11 zł, strona Ma „Zobowiązanie wobec odbiorcy” - 61 zł.

Ważne!

W razie konieczności wystawienia faktury korygującej w walucie obcej na kontrahenta zagranicznego w związku z reklamacją towarów firma powinna zastosować kurs taki, jaki obowiązywał w momencie wystawiania faktury pierwotnej. Pozwoli to uniknąć powstania różnic kursowych


AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA