REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konieczna korekta wartości towarów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Jeśli reklamacja dotycząca towarów, które firma odsprzedała, zostanie załatwiona pozytywnie, konieczne będzie skorygowanie wartości towarów w rachunku zysków i strat.

 

W praktyce częste są przypadki, gdy firma płaci, a potem okazuje się, że ilość otrzymanego towaru nie zgadza się z zamówieniem bądź nie zostały spełnione oczekiwania dotyczące jakości. Może się też zdarzyć, że cena na fakturze różni się od wcześniej ustalonej, czy też nie zgadza się wysokość udzielonego rabatu. W takiej sytuacji odbiorca musi złożyć reklamację.

Rozpatrzenie reklamacji

Marcin Lipski, menedżer w dziale audytu firmy Ernst & Young podkreśla, że reklamacja wcale nie musi zostać uznana przez dostawcę. Może on reklamacji nie uznać.

W razie przyjęcia reklamacji odbiorca zwraca wadliwy towar, w miejsce którego dostawca dostarcza towar wolny od wad. Odbiorca może też zwrócić błędną fakturę, a dostawca przesłać prawidłową bądź wystawić fakturę korygującą. W przypadku braku uznania reklamacji odbiorca może skierować sprawę do sądu.

- Złożoność procesu reklamacji zależy też od tego, czy faktura już została zapłacona przez odbiorcę czy też nie. Drugi z tych przypadków jest korzystniejszy, gdyż pozwala odbiorcy na zapłacenie od razu odpowiedniej kwoty dostawcy - wyjaśnia nasz rozmówca.

Marcin Solski, menedżer w dziale audytu firmy Ernst & Young, dodaje, że w przypadku gdy reklamacja dotyczyłaby np. wadliwego towaru, który odbiorca zwraca, dostawca musi zaksięgować jego przyjęcie po koszcie wytworzenia lub cenie nabycia, np. strona Wn konta „Towary” - 40, strona Ma konta „Wartość sprzedanych towarów i materiałów” - 40 zł.

Różnice kursowe

Problemem mogą być też reklamacje na rzecz kontrahentów zagranicznych. Uwagę na to zwraca Magdalena Ptak, wicedyrektor departament rachunkowości HLB Frąckowiak i Wspólnicy. Jej zdaniem kłopotem mogą być również reklamacje na rzecz kontrahentów krajowych, dla których faktury wystawiane są w walucie obcej (w przypadku podmiotów krajowych rozliczenia w walutach obcych możliwe są na podstawie obowiązującego pozwolenia dewizowego). Wątpliwości w tych przypadkach dotyczą zasad wystawienia faktury korygującej. Przepisy rachunkowe i podatkowe nie precyzowały jasno, jaki kurs powinien być zastosowany.

- Nasuwały się wątpliwości, czy właściwy będzie kurs z dnia wystawienia faktury korygującej czy kurs z dnia wystawienia faktury pierwotnej - uważa nasza rozmówczyni.

Faktura korygująca

Zakładając, że faktura korygująca zostałaby wystawiona po kursie z dnia jej wystawiania, który różniłby się od kursu z dnia wystawienia faktury pierwotnej, powstałyby różnice kursowe, które nie miałyby swojego ekonomicznego ani podatkowego uzasadnienia.

Według Magdaleny Ptak urzędy skarbowe podzieliły stanowisko podatników, w myśl którego w przypadku konieczności wystawienia faktury korygującej w walucie obcej na kontrahenta zagranicznego lub kontrahenta krajowego (w przypadku podmiotów krajowych obowiązuje pozwolenie dewizowe), np. w związku z reklamacją towarów, należy zastosować kurs taki, jaki obowiązywał w momencie wystawiania faktury pierwotnej. Nie powstaną w związku z tą operacją różnice kursowe.

PRZYKŁAD:

EWIDENCJE U DOSTAWCY I ODBIORCY

Po zapłacie faktury (wartość faktury 1220 zł, w tym 22 proc. VAT) wychodzi na jaw błędna cena - różni się od ustalonej o 5 proc. Dostawca przysyła fakturę-korektę (wartość korekty 50 zł netto, korekta VAT - 11 zł).

Ewidencja uznanej reklamacji u odbiorcy przy założeniu, że nie sprzedał on jeszcze towarów, będzie przebiegała następująco: strona Wn konta „Należności od dostawcy” - 61 zł, strona Ma konta „Rozrachunki z tytułu VAT” - 11 zł, strona Ma konta Towary - 50 zł.

Jeśli część bądź całość towarów została już sprzedana, należy zamiast wartości magazynu skorygować odpowiednio wartość sprzedanych towarów i materiałów w rachunku zysków i strat. Z kolei ewidencja uznanej reklamacji u dostawcy zostanie odzwierciedlona zapisem: strona Wn konta „Przychody ze sprzedaży” - 50 zł, strona Ma konta „Rozrachunki z tytułu VAT” - 11 zł, strona Ma „Zobowiązanie wobec odbiorcy” - 61 zł.

Ważne!

W razie konieczności wystawienia faktury korygującej w walucie obcej na kontrahenta zagranicznego w związku z reklamacją towarów firma powinna zastosować kurs taki, jaki obowiązywał w momencie wystawiania faktury pierwotnej. Pozwoli to uniknąć powstania różnic kursowych


AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA