REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konieczna korekta wartości towarów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Jeśli reklamacja dotycząca towarów, które firma odsprzedała, zostanie załatwiona pozytywnie, konieczne będzie skorygowanie wartości towarów w rachunku zysków i strat.

 

W praktyce częste są przypadki, gdy firma płaci, a potem okazuje się, że ilość otrzymanego towaru nie zgadza się z zamówieniem bądź nie zostały spełnione oczekiwania dotyczące jakości. Może się też zdarzyć, że cena na fakturze różni się od wcześniej ustalonej, czy też nie zgadza się wysokość udzielonego rabatu. W takiej sytuacji odbiorca musi złożyć reklamację.

Rozpatrzenie reklamacji

Marcin Lipski, menedżer w dziale audytu firmy Ernst & Young podkreśla, że reklamacja wcale nie musi zostać uznana przez dostawcę. Może on reklamacji nie uznać.

W razie przyjęcia reklamacji odbiorca zwraca wadliwy towar, w miejsce którego dostawca dostarcza towar wolny od wad. Odbiorca może też zwrócić błędną fakturę, a dostawca przesłać prawidłową bądź wystawić fakturę korygującą. W przypadku braku uznania reklamacji odbiorca może skierować sprawę do sądu.

- Złożoność procesu reklamacji zależy też od tego, czy faktura już została zapłacona przez odbiorcę czy też nie. Drugi z tych przypadków jest korzystniejszy, gdyż pozwala odbiorcy na zapłacenie od razu odpowiedniej kwoty dostawcy - wyjaśnia nasz rozmówca.

Marcin Solski, menedżer w dziale audytu firmy Ernst & Young, dodaje, że w przypadku gdy reklamacja dotyczyłaby np. wadliwego towaru, który odbiorca zwraca, dostawca musi zaksięgować jego przyjęcie po koszcie wytworzenia lub cenie nabycia, np. strona Wn konta „Towary” - 40, strona Ma konta „Wartość sprzedanych towarów i materiałów” - 40 zł.

Różnice kursowe

Problemem mogą być też reklamacje na rzecz kontrahentów zagranicznych. Uwagę na to zwraca Magdalena Ptak, wicedyrektor departament rachunkowości HLB Frąckowiak i Wspólnicy. Jej zdaniem kłopotem mogą być również reklamacje na rzecz kontrahentów krajowych, dla których faktury wystawiane są w walucie obcej (w przypadku podmiotów krajowych rozliczenia w walutach obcych możliwe są na podstawie obowiązującego pozwolenia dewizowego). Wątpliwości w tych przypadkach dotyczą zasad wystawienia faktury korygującej. Przepisy rachunkowe i podatkowe nie precyzowały jasno, jaki kurs powinien być zastosowany.

- Nasuwały się wątpliwości, czy właściwy będzie kurs z dnia wystawienia faktury korygującej czy kurs z dnia wystawienia faktury pierwotnej - uważa nasza rozmówczyni.

Faktura korygująca

Zakładając, że faktura korygująca zostałaby wystawiona po kursie z dnia jej wystawiania, który różniłby się od kursu z dnia wystawienia faktury pierwotnej, powstałyby różnice kursowe, które nie miałyby swojego ekonomicznego ani podatkowego uzasadnienia.

Według Magdaleny Ptak urzędy skarbowe podzieliły stanowisko podatników, w myśl którego w przypadku konieczności wystawienia faktury korygującej w walucie obcej na kontrahenta zagranicznego lub kontrahenta krajowego (w przypadku podmiotów krajowych obowiązuje pozwolenie dewizowe), np. w związku z reklamacją towarów, należy zastosować kurs taki, jaki obowiązywał w momencie wystawiania faktury pierwotnej. Nie powstaną w związku z tą operacją różnice kursowe.

PRZYKŁAD:

EWIDENCJE U DOSTAWCY I ODBIORCY

Po zapłacie faktury (wartość faktury 1220 zł, w tym 22 proc. VAT) wychodzi na jaw błędna cena - różni się od ustalonej o 5 proc. Dostawca przysyła fakturę-korektę (wartość korekty 50 zł netto, korekta VAT - 11 zł).

Ewidencja uznanej reklamacji u odbiorcy przy założeniu, że nie sprzedał on jeszcze towarów, będzie przebiegała następująco: strona Wn konta „Należności od dostawcy” - 61 zł, strona Ma konta „Rozrachunki z tytułu VAT” - 11 zł, strona Ma konta Towary - 50 zł.

Jeśli część bądź całość towarów została już sprzedana, należy zamiast wartości magazynu skorygować odpowiednio wartość sprzedanych towarów i materiałów w rachunku zysków i strat. Z kolei ewidencja uznanej reklamacji u dostawcy zostanie odzwierciedlona zapisem: strona Wn konta „Przychody ze sprzedaży” - 50 zł, strona Ma konta „Rozrachunki z tytułu VAT” - 11 zł, strona Ma „Zobowiązanie wobec odbiorcy” - 61 zł.

Ważne!

W razie konieczności wystawienia faktury korygującej w walucie obcej na kontrahenta zagranicznego w związku z reklamacją towarów firma powinna zastosować kurs taki, jaki obowiązywał w momencie wystawiania faktury pierwotnej. Pozwoli to uniknąć powstania różnic kursowych


AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA