REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak księgować wyroby przekazane na cele reklamy

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Jeżeli przy ewidencji wyrobów własnych spółka korzysta ze stałych cen ewidencyjnych, ich wydanie na cele reklamy będzie związane z koniecznością rozliczeń różnicy między przyjętą wartością a ceną faktycznie zapłaconą. Do księgowania takich rozliczeń należy skorzystać z konta zespołu 3 „Odchylenia od cen ewidencyjnych”.

 

Koszty reklamy dla celów rachunkowości zalicza się do kosztów działalności operacyjnej. W przypadku ewidencji kosztów prowadzonych w zespole 4 mogą być ujmowane przykładowo na koncie 400 „Koszty według rodzajów” lub 460 „Pozostałe koszty rodzajowe”.

Wycena wyrobów

Ujęcie w księgach rachunkowych wyrobów własnych przekazanych na cele reklamy jest uzależnione od kilku czynników. Jednym z nich jest sposób, w jaki jednostka ewidencjonuje wyroby gotowe.

Istnieją dwa sposoby ich ujmowania w księgach rachunkowych, czyli w tzw. stałych lub zmiennych cenach ewidencyjnych. W tym drugim przypadku, ewidencja następuje według rzeczywistego kosztu wytworzenia, czyli podobnie jak w przypadku materiałów według wybranej metody: średnioważonej ważonej, FIFO (pierwsze weszło, pierwsze wyszło), LIFO (ostatnie weszło, pierwsze wyszło).

Inną możliwością wyceny przychodów i rozchodów wyrobów jest metoda stałej ceny ewidencyjnej. Oznacza to przyjęcie jednej wartości do ewidencji tych składników majątku. Różnice między tymi wartościami należy rozliczyć w późniejszym okresie. Sposób tych rozliczeń jest uzależniony od rodzaju asortymentu wyrobów. Przykładowo w przypadku jednorodnej produkcji odchylenia można ujmować proporcjonalnie do wydanych wyrobów. Do ich księgowania należy skorzystać z konta zespołu 3 „Odchylenia od cen ewidencyjnych”. Jeżeli wartość przyjętych cen ewidencyjnych jest wyższa od rzeczywistych, odchylenia należy zaewidencjonować po stronie kredytowej. Po stronie debetowej zapisuje się odchylenia, w przypadku gdy stałe ceny ewidencyjne są niższe od rzeczywistych.

Ujęcie w księgach przekazania wyrobów gotowych na cele reklamy zostanie odzwierciedlone zapisem: strona Wn konta 400 „Koszty według rodzajów” (w analityce Koszty reklamy), strona Ma konta 601 „Wyroby gotowe w magazynach własnych”.

Naliczenie VAT

Drugą kwestią wpływającą na ewidencję księgową jest podatek od towarów i usług. W tym przypadku kluczowy będzie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem przez dostawę towarów rozumie się m.in. przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

- wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Tych zasad nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. Z przepisów wynika więc, że wydanie wyrobów gotowych na cele reklamy jest opodatkowane VAT.

Warto również pamiętać, że zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT w przypadku czynności przekazania towarów na cele reklamy należy udokumentować te czynności fakturami wewnętrznymi. W takiej sytuacji na ich podstawie jednostka będzie musiała zaewidencjonować VAT należny następującym zapisem: strona Wn konta 400 „Koszty według rodzajów” (w analityce Koszty reklamy), strona Ma konta 224 Rozliczenie VAT należnego.

Koszty podatkowe

Należy również przypomnieć, że od początku 2007 roku weszły w życie zmiany w zakresie zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków zarówno na cele reprezentacji jak i reklamy. Od tego roku nie można zaliczać już do kosztów podatkowych żadnych wydatków reprezentacyjnych, natomiast wszystkie koszty reklamowe, zarówno dotyczące reklamy publicznej, jak i niepublicznej mogą być kosztem uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 15 ust. 1. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Natomiast art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT wyłącza z kosztów uzyskania przychodów tylko wydatki związane z reprezentacją, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

PRZEKSIĘGOWANIE ODCHYLEŃ

Odchylenia kredytowe

- strona Wn konta 342 „Odchylenia od cen ewidencyjnych wyrobów”, strona Ma konta 400 „Koszty według rodzajów” (w analityce Koszty reklamy),

Odchylenia debetowe

- strona Wn konta 400 „Koszty według rodzajów” (w analityce Koszty reklamy), strona Ma konta 342 „Odchylenia od cen ewidencyjnych wyrobów”.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Jak ująć wyroby reklamowe


AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA

- Art. 28 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

- Art. 7 ust. 2-3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

- Art. 15 ust. 1 oraz art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ordynacja podatkowa - liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i kilkadziesiąt innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA