REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczanie szkód komunikacyjnych na przełomie lat obrotowych

Wioletta Chaczykowska
Wioletta Chaczykowska

REKLAMA

Ponieważ zbliża się koniec roku, przedstawiamy materiał na temat rozliczania szkód komunikacyjnych na przełomie lat obrotowych.

 

Szkody komunikacyjne są zdarzeniami pośrednio związanymi z działalnością operacyjną spółki. Dlatego wydatki związane z ich likwidacją ujmuje się na koncie „Pozostałe koszty operacyjne”. Otrzymane odszkodowanie jest przychodem spółki wykazywanym na koncie „Pozostałe przychody operacyjne”.

Jeżeli koszty związane ze szkodą komunikacyjną zostaną poniesione w innym okresie sprawozdawczym niż otrzymane odszkodowanie, spółka powinna odpowiednio uwzględnić to w swoich księgach.

Odszkodowanie wypłacone w następnym roku obrotowym

Jeżeli szkoda komunikacyjna wydarzy się pod koniec roku obrotowego, może zaistnieć sytuacja, że wypłata odszkodowania nastąpi dopiero w nowym roku obrotowym. W takim przypadku wartość przyznanego odszkodowania można ująć w księgach zamykanego roku jako „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”.

Przykład 1

W kończącym się roku obrotowym spółka poniosła wydatki związane z powypadkową naprawą samochodu, w wysokości 2500 zł netto.

Decyzję przyznającą odszkodowanie w wysokości poniesionych kosztów otrzymała w nowym roku obrotowym.

Ewidencja księgowa w zamykanym roku obrotowym

1. Koszty likwidacji szkody - faktura z warsztatu samochodowego:

Wn „Rozliczenie zakupu” 2 500

Wn „VAT naliczony” 550

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 3 050

2. Zakwalifikowanie kwoty netto z faktury do kosztów:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 2 500

Ma „Rozliczenie zakupu” 2 500

3. Obciążenie ubezpieczyciela na podstawie decyzji:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 2 500

- w analityce imienne konto ubezpieczyciela

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 2 500

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja księgowa w nowym roku obrotowym

1. Otrzymanie odszkodowania:

a) wpływ odszkodowania na rachunek bankowy

Wn „Rachunek bankowy” 2 500

Ma „Pozostałe rozrachunki” 2 500

- w analityce imienne konto ubezpieczyciela

b) zapis równoległy

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 2 500

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 2 500

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Odszkodowanie wypłacone przed likwidacją szkody

Może zdarzać się, że ubezpieczyciel, na podstawie przedstawionego kosztorysu, wypłaci odszkodowanie, zanim spółka poniesie koszty likwidacji szkody. Jeżeli sytuacja taka miałaby miejsce na przełomie lat obrotowych, to należy utworzyć rezerwę na zobowiązanie związane z likwidacją szkody.

Przykład 2

W związku z poniesioną szkodą komunikacyjną spółka przedstawiła ubezpieczycielowi kosztorys naprawy powypadkowej na kwotę 3000 zł. Na podstawie kosztorysu, jeszcze w zamykanym roku obrotowym, spółka otrzymała odszkodowanie. Wydatki związane z usunięciem szkody zostały poniesione w nowym roku obrotowym.

Ewidencja księgowa w zamykanym roku obrotowym

1. Decyzja firmy ubezpieczeniowej o przyznaniu odszkodowania:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 3 000

- w analityce imienne konto ubezpieczyciela

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 3 000

2. Wpływ odszkodowania na rachunek bankowy:

Wn „Rachunek bankowy” 3 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 3 000

- w analityce imienne konto ubezpieczyciela

3. Utworzenie rezerwy na koszty:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 3 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 3 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja księgowa w nowym roku obrotowym

1. Likwidacja szkody - faktura z warsztatu samochodowego:

Wn „Rozliczenie zakupu” 3 200

Wn „VAT naliczony” 704

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 3 904

2. Rozliczenie kosztów naprawy:

a) do wysokości utworzonej rezerwy

Wn „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 3 000

Ma „Rozliczenie zakupu” 3 000

b) powyżej rezerwy

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 200

Ma „Rozliczenie zakupu” 200

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Otrzymane odszkodowanie stanowi przychód podatkowy w dniu jego faktycznego otrzymania. W przypadku szkody, której rozliczenie nastąpi na przełomie lat obrotowych, klasyfikacja podatkowa odbywać się będzie w następujący sposób:

Tabela. Rozliczenie szkody dla celów podatkowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Koszty związane z usunięciem szkody komunikacyjnej można zaliczyć do kosztów podatkowych pod warunkiem, że samochód objęty był ubezpieczeniem dobrowolnym.

- art. 39 i 41 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

- art. 12 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 50 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238


Wioletta Chaczykowska

księgowa z licencją MF

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA