REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczanie szkód komunikacyjnych na przełomie lat obrotowych

Wioletta Chaczykowska
Wioletta Chaczykowska

REKLAMA

Ponieważ zbliża się koniec roku, przedstawiamy materiał na temat rozliczania szkód komunikacyjnych na przełomie lat obrotowych.

 

Szkody komunikacyjne są zdarzeniami pośrednio związanymi z działalnością operacyjną spółki. Dlatego wydatki związane z ich likwidacją ujmuje się na koncie „Pozostałe koszty operacyjne”. Otrzymane odszkodowanie jest przychodem spółki wykazywanym na koncie „Pozostałe przychody operacyjne”.

Jeżeli koszty związane ze szkodą komunikacyjną zostaną poniesione w innym okresie sprawozdawczym niż otrzymane odszkodowanie, spółka powinna odpowiednio uwzględnić to w swoich księgach.

Odszkodowanie wypłacone w następnym roku obrotowym

Jeżeli szkoda komunikacyjna wydarzy się pod koniec roku obrotowego, może zaistnieć sytuacja, że wypłata odszkodowania nastąpi dopiero w nowym roku obrotowym. W takim przypadku wartość przyznanego odszkodowania można ująć w księgach zamykanego roku jako „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”.

Przykład 1

W kończącym się roku obrotowym spółka poniosła wydatki związane z powypadkową naprawą samochodu, w wysokości 2500 zł netto.

Decyzję przyznającą odszkodowanie w wysokości poniesionych kosztów otrzymała w nowym roku obrotowym.

Ewidencja księgowa w zamykanym roku obrotowym

1. Koszty likwidacji szkody - faktura z warsztatu samochodowego:

Wn „Rozliczenie zakupu” 2 500

Wn „VAT naliczony” 550

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 3 050

2. Zakwalifikowanie kwoty netto z faktury do kosztów:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 2 500

Ma „Rozliczenie zakupu” 2 500

3. Obciążenie ubezpieczyciela na podstawie decyzji:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 2 500

- w analityce imienne konto ubezpieczyciela

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 2 500

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja księgowa w nowym roku obrotowym

1. Otrzymanie odszkodowania:

a) wpływ odszkodowania na rachunek bankowy

Wn „Rachunek bankowy” 2 500

Ma „Pozostałe rozrachunki” 2 500

- w analityce imienne konto ubezpieczyciela

b) zapis równoległy

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 2 500

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 2 500

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Odszkodowanie wypłacone przed likwidacją szkody

Może zdarzać się, że ubezpieczyciel, na podstawie przedstawionego kosztorysu, wypłaci odszkodowanie, zanim spółka poniesie koszty likwidacji szkody. Jeżeli sytuacja taka miałaby miejsce na przełomie lat obrotowych, to należy utworzyć rezerwę na zobowiązanie związane z likwidacją szkody.

Przykład 2

W związku z poniesioną szkodą komunikacyjną spółka przedstawiła ubezpieczycielowi kosztorys naprawy powypadkowej na kwotę 3000 zł. Na podstawie kosztorysu, jeszcze w zamykanym roku obrotowym, spółka otrzymała odszkodowanie. Wydatki związane z usunięciem szkody zostały poniesione w nowym roku obrotowym.

Ewidencja księgowa w zamykanym roku obrotowym

1. Decyzja firmy ubezpieczeniowej o przyznaniu odszkodowania:

Wn „Pozostałe rozrachunki” 3 000

- w analityce imienne konto ubezpieczyciela

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 3 000

2. Wpływ odszkodowania na rachunek bankowy:

Wn „Rachunek bankowy” 3 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 3 000

- w analityce imienne konto ubezpieczyciela

3. Utworzenie rezerwy na koszty:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 3 000

Ma „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 3 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewidencja księgowa w nowym roku obrotowym

1. Likwidacja szkody - faktura z warsztatu samochodowego:

Wn „Rozliczenie zakupu” 3 200

Wn „VAT naliczony” 704

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 3 904

2. Rozliczenie kosztów naprawy:

a) do wysokości utworzonej rezerwy

Wn „Rozliczenia międzyokresowe kosztów” 3 000

Ma „Rozliczenie zakupu” 3 000

b) powyżej rezerwy

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 200

Ma „Rozliczenie zakupu” 200

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Otrzymane odszkodowanie stanowi przychód podatkowy w dniu jego faktycznego otrzymania. W przypadku szkody, której rozliczenie nastąpi na przełomie lat obrotowych, klasyfikacja podatkowa odbywać się będzie w następujący sposób:

Tabela. Rozliczenie szkody dla celów podatkowych

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Koszty związane z usunięciem szkody komunikacyjnej można zaliczyć do kosztów podatkowych pod warunkiem, że samochód objęty był ubezpieczeniem dobrowolnym.

- art. 39 i 41 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

- art. 12 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 50 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238


Wioletta Chaczykowska

księgowa z licencją MF

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA