REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo rozliczyć VAT od umowy komisu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Edyta Wereszczyńska

REKLAMA

Rozliczanie umów komisu zostało szczegółowo uregulowane w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług. Aby jednak dokonać prawidłowego rozliczenia, należy ustalić zarówno podstawę opodatkowania, jak i moment powstania obowiązku podatkowego.

 

Umowa komisu jest uregulowana w przepisach kodeksu cywilnego. Zgodnie z treścią art. 765 k.c. przez umowę komisu przyjmujący zlecenie (komisant) zobowiązuje się za wynagrodzeniem (prowizja) w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa do kupna lub sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek dającego zlecenie (komitenta), lecz imieniu własnym.

Podstawa opodatkowania

Zgodnie z ogólną zasadą przyjętą przez ustawę o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, tj. kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Nieco inaczej kwestia ta wygląda przy umowie komisu.

Przede wszystkim podstawa opodatkowania jest inna dla każdej ze stron umowy komisu. W przypadku umowy komisu sprzedaży podstawą opodatkowania u komitenta jest to kwota należna od kupującego pomniejszona o kwotę prowizji komisanta oraz pomniejszona o kwotę podatku. Z kolei w przypadku komisanta podstawę opodatkowania stanowi kwota należna z tytułu dostawy towarów kupującemu pomniejszona o kwotę podatku.

Jeśli zaś chodzi o komis zakupu, to podstawą opodatkowania u komisanta jest kwota należna wraz z kwotą prowizji, pomniejszona o kwotę podatku, zaś komitent nie jest obciążony VAT.

A zatem dla komisanta sprzedającego lub nabywającego towary na rachunek komitenta podstawą opodatkowania jest zawsze pełna wartość dostawy, obejmująca również jego marżę (prowizję). Zgodnie z treścią art. 30 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT podstawą opodatkowania dla komitenta dokonującego sprzedaży za pośrednictwem komisanta jest cena płacona przez ostatecznego nabywcę, pomniejszona o marżę należną komisantowi.

WAŻNE

W przypadku wydania towarów na podstawie umowy komisu pomiędzy komitentem i komisantem obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania przez komitenta zapłaty za wydany towar, nie później niż w ciągu 30 dni od dostawy towarów dokonanej przez komisanta.

Obowiązek podatkowy

Obowiązek podatkowy po stronie komitenta nie powstaje z momentem wydania towaru komisantowi na podstawie umowy komisu, tylko z momentem otrzymania przez komitenta zapłaty za wydany towar. Nie może to jednak nastąpić później niż w ciągu 30 dni od dostawy towarów zrealizowanej przez komisanta. Termin 30 dni liczony jest zatem od momentu wydania towaru osobie trzeciej.

Jeśli rzecz zostanie wstawiona do komisu i jej sprzedaż nastąpi dopiero po kilku miesiącach, obowiązek podatkowy dla podatnika VAT, który będzie działał jako komitent, powstanie dopiero w momencie otrzymania zapłaty. Nawet jeśli zapłata nie następuje przed upływem 30 dni liczonych od dnia sprzedaży osobie trzeciej przez komisanta, komitent wykazuje obowiązek podatkowy z momentem upływu wspomnianych 30 dni.

PRZYKŁAD

Nabywca towaru będący osobą trzecią płaci komisantowi cenę 1000 zł za towar przekazany przez komitenta do sprzedaży, a marża (prowizja) należna komisantowi wynosi 150 zł, czyli 15 proc. W tym przypadku podstawa opodatkowania dla komitenta wyniesie 850 zł, a dla komisanta 1000 zł. Podobnie będzie w przypadku komisu zakupu. Jeżeli sprzedawca towaru sprzedaje go komisantowi za 850 zł, a komisant dolicza swoją marżę w wysokości 150 zł, to podstawą opodatkowania wykazaną na fakturze wystawionej komitentowi będzie 1000 zł. VAT zostanie naliczony od tej kwoty, zgodnie ze stawką obowiązującą dla towaru będącego przedmiotem dostawy, który komitent będzie mógł odliczyć na ogólnych zasadach.

PRZYKŁAD

12 października komitent przekazał komisantowi towar. Kwota uzyskana za sprzedaż towaru miała zostać przekazana komitentowi w ciągu 14 dni od dnia sprzedaży przez komisanta. Załóżmy, że komisant sprzedał towar 15 listopada, jednak pieniądze zostaną przekazane komitentowi 3 grudnia. Obowiązek podatkowy po stronie komitenta powstanie w rozliczeniu za grudzień.

PRZYKŁAD

Komitent przekazał towar do sprzedaży 19 września, komisant sprzedał go 30 września, przy czym pieniądze ze sprzedaży przekazał dopiero 3 listopada. Mimo że komisant przekazał komitentowi cenę za sprzedaż w listopadzie, to komitent powinien był rozliczyć zrealizowaną dostawę do komisanta w rozliczeniu za październik - wtedy gdy minęło 30 dni od sprzedaży towaru przez komisanta.

Jeśli rzecz zostanie wstawiona do komisu i jej sprzedaż nastąpi dopiero po kilku miesiącach, obowiązek podatkowy dla podatnika VAT, który będzie działał jako komitent, zrealizuje się dopiero w momencie otrzymania zapłaty. Jeśli zapłata nie następuje przed upływem 30 dni liczonych od dnia sprzedaży osobie trzeciej przez komisanta, komitent wykazuje obowiązek podatkowy z momentem upływu wspomnianych 30 dni.


EDYTA WERESZCZYŃSKA

edyta.wereszczynska@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA

Art. 30 ustawy z 11 marca 2004 r. ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Art. 765 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA