REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rezerwy w księgach rachunkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Gawrońska

REKLAMA

Tworzenie rezerw wynika z zasady ostrożności i prowadzi do tego, że sprawozdanie finansowe rzetelnie i jasno przedstawia sytuację majątkową i finansową oraz wynik finansowy jednostki. Sposób tworzenia rezerw powinien wynikać z przyjętej przez spółkę polityki rachunkowości. Przyjęte zasady rachunkowości powinny być stosowane w sposób ciągły oraz okresowo weryfikowane wraz ze zmieniającą się rzeczywistością. Zastosowanie przez jednostkę odpowiednich zasad ma duże znaczenie, ponieważ decydują one o rozwiązaniach, które spółka będzie stosowała w swoich księgach rachunkowych, oraz o zawartości sporządzanych sprawozdań finansowych.

 

Sporządzając sprawozdanie finansowe, jednostka powinna stosować zasadę ostrożnej wyceny. Zgodnie z nią jednostka jest zobowiązana do dokonania realnej wyceny wszystkich składników sprawozdania finansowego, tak aby ich wartość ujęta w sprawozdaniu była jak najbliższa rzeczywistości. Dlatego dokonując ocen i szacunków, jednostka powinna dążyć do tego, aby:

aktywa i przychody nie były zawyżone,

zobowiązania i koszty nie były zaniżone.

Jednostka powinna także ująć w księgach rachunkowych wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami, dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty.

Operacje gospodarcze należy zatem ująć w księgach rachunkowych w taki sposób, aby zapewnić współmierność przychodów i związanych z nimi kosztów, zaliczając je do aktywów lub pasywów danego okresu jako:

- koszty lub przychody dotyczące przyszłych okresów - zakwalifikowane do rozliczeń międzyokresowych czynnych lub przychodów przyszłych okresów,

- koszty przypadające na dany okres sprawozdawczy, które jeszcze nie zostały poniesione - zakwalifikowane do rezerw lub rozliczeń międzyokresowych biernych.

Ujęcie rezerw w księgach rachunkowych

W celu ujęcia w księgach rachunkowych wszystkich kosztów, jakie przypadają na dany okres, jednostki tworzą rezerwy na koszty. Rezerwy te księgowane są na:

- kontach zespołu 8 - jako „Rezerwy”,

- kontach zespołu 6 - jako „Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów”.

W praktyce przedsiębiorstwa, w zależności od swoich potrzeb, stosują ewidencję rezerw na kontach zespołu 6 i 8 albo tylko w zespole 6 lub 8.

W poniższej tabeli przedstawiono ewidencję rezerw i rozliczeń międzyokresowych biernych zgodnie z zasadami przedstawionymi w ustawie o rachunkowości.

Tabela 1. Tworzenie rezerw

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Tabela 2. Rozwiązywanie rezerw

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Trzeba jednak zwrócić uwagę, że RMK bierne, zaewidencjonowane na kontach zespołu 6, a dotyczące podstawowej działalności operacyjnej jednostki, np. koszty dotyczące badania sprawozdania finansowego, księguje się w korespondencji z odpowiednimi kontami zespołu 4 lub 5, tj. koszty działalności operacyjnej. Natomiast rozwiązanie tych rezerw następuje poprzez zmniejszenie kosztów, w ciężar których wcześniej były tworzone rezerwy.

Rezerwy na świadczenia wypłacane w przyszłych okresach

Kierując się zasadą istotności, kierownik jednostki może podjąć decyzję o tworzeniu rezerw na świadczenia wypłacane w przyszłych okresach sprawozdawczych. Należy pamiętać o tym, że przyjęte rozwiązanie w zakresie tworzenia i rozliczania rezerw powinno znaleźć odzwierciedlenie w przyjętej przez jednostkę polityce rachunkowości.

Zatem jednostka może utworzyć rezerwy m.in. na:

- niewypłacone urlopy,

- nagrody jubileuszowe,

- odprawy emerytalne.

Wycena tworzonych rezerw

W ustawie o rachunkowości znajduje się zapis, zgodnie z którym rezerwy należy oszacować w sposób wiarygodny. Zapis ten pozostawia wiele wątpliwości, ponieważ tematyka rezerw nie została uregulowana w taki sposób, aby jednostki mogły na podstawie zapisów ustawy rozwiązać pojawiające się problemy. Dlatego w razie braku odpowiednich uregulowań w ustawie oraz Krajowych Standardach Rachunkowości jednostki mogą stosować w przypadku rezerw przepisy MSR nr 37.

Zgodnie z MSR za najbardziej właściwy szacunek uznaje się kwotę, jaką jednostka musiałaby zapłacić, aby wypełnić obowiązek na dzień bilansowy. Szacunek ten jest sporządzany na podstawie osądu kierownictwa jednostki, opartego na jego dotychczasowych doświadczeniach związanych z podobnymi operacjami gospodarczymi, oraz na podstawie raportów niezależnych ekspertów, np. rzeczoznawców majątkowych.

Zgodnie z MSR można zastosować także metodę wartości oczekiwanej, tj. sposób szacowania wielkości rezerwy w oparciu o nauki statystyczne.

Przykład 1

Ustalenie wielkości rezerwy metodą wartości oczekiwanej

Założenia

1. Spółka MAX sprzedaje swoje wyroby gotowe z gwarancją, że klienci nie będą ponosić kosztów napraw w ciągu roku od daty zakupu.

2. Ustalono, że jeśli spółka wykona naprawy we wszystkich sprzedanych wyrobach:

- drobnych usterek - to poniesie koszty w wysokości 500 000 zł,

- poważniejszych usterek - to poniesie koszty w wysokości 2 000 000 zł.

3. Dotychczasowe doświadczenie i oczekiwanie co do przyszłości mówi, że:

- 70% sprzedanych wyrobów nie będzie miało żadnych usterek,

- 20% sprzedanych wyrobów będzie miało drobne usterki,

- 10% sprzedanych wyrobów będzie miało poważniejsze usterki.

4. Zgodnie z § 24 MSR 37 jednostka całościowo ocenia prawdopodobieństwo wypływu środków pieniężnych z tytułu obowiązków gwarancyjnych.

Rozwiązanie

(70% × 0 zł) + (20% × 500 000 zł) + (10% × 2 000 000 zł) = 0 zł + 100 000 zł + 200 000 zł = 300 000 zł

Oczekiwana wartość kosztów napraw gwarancyjnych wyniesie 300 000 zł.

Przykład 2

Ewidencja rezerw

W spółce RAX miały miejsce następujące zdarzenia:

1. Dokonano wyceny przyszłych zobowiązań związanych z działalnością finansową - 300 000 zł.

2. Dokonano wyceny przyszłych zobowiązań związanych z działalnością operacyjną - 280 000 zł.

3. Dokonano wyceny strat nadzwyczajnych - 50 000 zł.

4. Na koniec roku okazało się, że ostatecznie zobowiązania związane z działalnością finansową wyniosły 330 000 zł.

5. Ustalono ostateczną stratę na transakcjach związanych z działalnością operacyjną w wysokości 350 000 zł.

Jednostka prowadzi ewidencję kosztów na kontach zespołu 4.

Ewidencja księgowa

1. Wycena rezerw związanych z działalnością finansową - 300 000 zł:

Wn „Koszty finansowe” 300 000

Ma „Rezerwy” 300 000

2. Wycena rezerwy związanej z działalnością operacyjną - 280 000 zł:

Wn „Rozliczenie kosztów” 280 000

Ma „RMK bierne” 280 000

3. Wycena rezerwy w związku ze stratami nadzwyczajnymi - 50 000 zł:

Wn „Straty nadzwyczajne” 50 000

Ma „Rezerwy” 50 000

4. Ustalenie ostatecznej wartości zobowiązań związanych z działalnością finansową - 330 000 zł. Nadwyżka zobowiązania nad rezerwą: 330 000 zł - 300 000 zł = 30 000 zł

Wn „Rezerwy” 300 000

Wn „Koszty finansowe” 30 000

Ma „Pozostałe rozrachunki” 330 000

- w analityce „Zobowiązania finansowe”

5. Ustalenie ostatecznej wartości straty na transakcjach związanych z działalnością operacyjną: 350 000 zł - 280 000 zł = 70 000 zł

Wn „RMK bierne” 280 000

Ma „Rozliczenie kosztów” 280 000

Wn Konta kosztów działalności operacyjnej 350 000

Ma „Rozrachunki z dostawcami” 350 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zgodnie z zapisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako podatkowe uważa się koszty ujęte w księgach rachunkowych na podstawie otrzymanej faktury albo na podstawie innego dowodu, w przypadku braku faktury.

Natomiast ujęte jako koszty rezerwy i bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Zakres informacji o stanie rezerw w sprawozdaniu finansowym

Rezerwy utworzone w ciężar konta zespołu 6 oraz te utworzone w zespole 8 wykazuje się w pasywach bilansu w pozycji B. I. 3 „Pozostałe rezerwy na zobowiązania”.

Dla każdego rodzaju rezerw jednostka gospodarcza powinna w sprawozdaniu finansowym ujawnić:

- krótką charakterystykę tworzonych rezerw,

- istniejące niepewności co do kwoty i terminu wystąpienia tych zdarzeń,

- wartość bilansową rezerw na początku i na końcu okresu,

- utworzone w ciągu okresu dodatkowe rezerwy, razem ze zwiększeniami dotychczasowych rezerw,

- kwoty rezerw wykorzystane w ciągu okresu, czyli poniesione koszty rozliczone z rezerwami,

- rezerwy niewykorzystane i rozwiązane w ciągu roku.



- art. 3 ust. 1 pkt 8, art. 4 ust. 1, art. 6 i 8, art. 10 ust. 3, art. 35d, 37 i 39 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

- § 24 i 39 Międzynarodowego Standardu Rachunkowości nr 37

- art. 15 ust. 4e ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238


Joanna Gawrońska

biegły rewident


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA