REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Aport spółdzielni w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa

Mirosław Dawidziak

REKLAMA

Spółdzielnia zamierza wnieść do spółki z o.o. aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, który obejmuje większość posiadanych składników majątku, tj. sklep z zapleczem. Po wniesieniu aportu spółdzielnia zamierza przeprowadzić swoją likwidację. Czy taka operacja jest możliwa w świetle obowiązujących przepisów prawnych? Jakie mogą powstać skutki podatkowe w spółdzielni z tytułu objęcia udziałów oraz w spółce - z tytułu amortyzacji?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przeniesienie do spółki kapitałowej części majątku spółdzielni jest w pełni dopuszczalne. Sąd Najwyższy w uchwale z 13 grudnia 2000 r. stwierdził, iż: „wniesienie do spółki - tytułem aportu na pokrycie podwyższonego kapitału zakładowego - przedsiębiorstwa spółdzielczego nie spowodowało ustania podmiotowości spółdzielni, ani też nie doprowadziło do, niedopuszczalnego w świetle obowiązującego prawa, przekształcenia spółdzielni w spółkę kapitałową” (uchwała SN, III CZP 43/00). Z piśmiennictwa wynika natomiast, że jeżeli „w trakcie postępowania likwidacyjnego spółdzielnia rozdysponowuje cały swój majątek, gdyż nie prowadzi już działalności gospodarczej, to wniesienie przedsiębiorstwa spółdzielni, jako aportu do istniejącej spółki, jest dopuszczalne nawet wtedy, gdy obejmuje ono cały majątek spółdzielni” (P. Pinior. Glosa do uchwały SN z 12 stycznia 2001 r., III CZP 44/00). Sklep z zapleczem - stanowiący część organizacyjnie wyodrębnioną, posiadającą samodzielność finansową - może jako aport zostać wniesiony przez spółdzielnię do spółki.

Skutki w spółdzielni z tytułu objęcia udziałów

REKLAMA

Na dzień wniesienia przez spółdzielnię aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa i objęcia w zamian udziałów w spółce w spółdzielni nie będzie określany dochód podatkowy, ponieważ nie wystąpi przychód w wysokości nominalnej wartości objętych udziałów ani koszt jego uzyskania. Nie ustala się przychodu na dzień objęcia udziałów, jeżeli zostały one objęte w zamian za aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa. „Przychód należy ustalać dopiero w momencie sprzedaży udziałów. Kosztem uzyskania tego przychodu będzie wartość wniesionych składników majątkowych ustalona na dzień wniesienia aportu” (postanowienie Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 29 czerwca 2007 r., nr ŁUS-II-2-423/153/07/JB).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniesienie przez spółdzielnię aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie neutralne podatkowo w dacie wniesienia, a ustalanie dochodu zostaje odroczone do czasu odpłatnego zbycia objętych w zamian udziałów. Jeżeli jednak doszłoby do ewentualnej likwidacji spółdzielni i - w wyniku podziału jej majątku - objęte udziały w spółce zostałyby nieodpłatnie przekazane członkom spółdzielni, nie powinna ona w dalszym ciągu ustalać dochodu, ponieważ czynność nieodpłatnego przekazania tych udziałów nie stanowi odpłatnego ich zbycia. W tym przypadku dojdzie do podziału majątku likwidowanej spółdzielni pomiędzy jej członków tytułem zwrotu udziałów członkowskich. Spółdzielnia nie otrzyma od swoich członków - w zamian zwracanego wkładu - żadnego świadczenia wzajemnego. Odnosząc się do tych kwestii, Urząd Skarbowy w Elblągu uznał, iż „mamy do czynienia z podziałem majątku likwidowanej spółdzielni pomiędzy jej członków, dokonanym zgodnie z podjętą uchwałą walnego zgromadzenia, a więc z nieodpłatnym na ich rzecz przekazaniem, stąd w spółdzielni nie wystąpi przychód podatkowy wynikający z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych” (postanowienie z 18 maja 2006 r., nr PD1/423-2/06). Jeżeli nie powstaną przychody podatkowe, to nie wystąpią również koszty uzyskania tych przychodów w wysokości wartości przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, wynikającej z ksiąg przedsiębiorstwa, określonej na dzień objęcia tych udziałów, bowiem nie będzie miało miejsca odpłatne ich zbycie, a tylko w takim przypadku wartość księgowa przedsiębiorstwa, nie wyższa niż wartość nominalna z dnia objęcia, mogłaby być kosztem podatkowym. Podział majątku likwidowanej spółdzielni pomiędzy członków spółdzielni związany może być z powstaniem u nich dochodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, stanowiącego nadwyżkę wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją spółdzielni nad kosztem nabycia lub objęcia w niej udziałów.

Amortyzacja w spółce

W spółce przejmującej aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa spółdzielni przy amortyzacji będzie miała zastosowanie obwiązująca od 1 stycznia 2007 r. reguła przenoszenia i kontynuacji wartości początkowych środków trwałych oraz metod amortyzacji uprzednio stosowanych przez spółdzielnię. Spółka - przejmując bowiem wartość początkową środków trwałych, wynikającą z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych spółdzielni wnoszącej aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa - dokonuje odpisów amortyzacyjnych z uwzględnieniem ich dotychczasowej wysokości i kontynuuje stosowaną przez spółdzielnię metodę amortyzacji.


Mirosław Dawidziak


Podstawa prawna:

art. 12 ust. 1 pkt 7, art. 16g ust. 10a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).

 

Data publikacji: 2008-01-23

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA