REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Aport spółdzielni w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mirosław Dawidziak

REKLAMA

Spółdzielnia zamierza wnieść do spółki z o.o. aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, który obejmuje większość posiadanych składników majątku, tj. sklep z zapleczem. Po wniesieniu aportu spółdzielnia zamierza przeprowadzić swoją likwidację. Czy taka operacja jest możliwa w świetle obowiązujących przepisów prawnych? Jakie mogą powstać skutki podatkowe w spółdzielni z tytułu objęcia udziałów oraz w spółce - z tytułu amortyzacji?

REKLAMA

Autopromocja

Przeniesienie do spółki kapitałowej części majątku spółdzielni jest w pełni dopuszczalne. Sąd Najwyższy w uchwale z 13 grudnia 2000 r. stwierdził, iż: „wniesienie do spółki - tytułem aportu na pokrycie podwyższonego kapitału zakładowego - przedsiębiorstwa spółdzielczego nie spowodowało ustania podmiotowości spółdzielni, ani też nie doprowadziło do, niedopuszczalnego w świetle obowiązującego prawa, przekształcenia spółdzielni w spółkę kapitałową” (uchwała SN, III CZP 43/00). Z piśmiennictwa wynika natomiast, że jeżeli „w trakcie postępowania likwidacyjnego spółdzielnia rozdysponowuje cały swój majątek, gdyż nie prowadzi już działalności gospodarczej, to wniesienie przedsiębiorstwa spółdzielni, jako aportu do istniejącej spółki, jest dopuszczalne nawet wtedy, gdy obejmuje ono cały majątek spółdzielni” (P. Pinior. Glosa do uchwały SN z 12 stycznia 2001 r., III CZP 44/00). Sklep z zapleczem - stanowiący część organizacyjnie wyodrębnioną, posiadającą samodzielność finansową - może jako aport zostać wniesiony przez spółdzielnię do spółki.

Skutki w spółdzielni z tytułu objęcia udziałów

Na dzień wniesienia przez spółdzielnię aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa i objęcia w zamian udziałów w spółce w spółdzielni nie będzie określany dochód podatkowy, ponieważ nie wystąpi przychód w wysokości nominalnej wartości objętych udziałów ani koszt jego uzyskania. Nie ustala się przychodu na dzień objęcia udziałów, jeżeli zostały one objęte w zamian za aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa. „Przychód należy ustalać dopiero w momencie sprzedaży udziałów. Kosztem uzyskania tego przychodu będzie wartość wniesionych składników majątkowych ustalona na dzień wniesienia aportu” (postanowienie Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego z 29 czerwca 2007 r., nr ŁUS-II-2-423/153/07/JB).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniesienie przez spółdzielnię aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie neutralne podatkowo w dacie wniesienia, a ustalanie dochodu zostaje odroczone do czasu odpłatnego zbycia objętych w zamian udziałów. Jeżeli jednak doszłoby do ewentualnej likwidacji spółdzielni i - w wyniku podziału jej majątku - objęte udziały w spółce zostałyby nieodpłatnie przekazane członkom spółdzielni, nie powinna ona w dalszym ciągu ustalać dochodu, ponieważ czynność nieodpłatnego przekazania tych udziałów nie stanowi odpłatnego ich zbycia. W tym przypadku dojdzie do podziału majątku likwidowanej spółdzielni pomiędzy jej członków tytułem zwrotu udziałów członkowskich. Spółdzielnia nie otrzyma od swoich członków - w zamian zwracanego wkładu - żadnego świadczenia wzajemnego. Odnosząc się do tych kwestii, Urząd Skarbowy w Elblągu uznał, iż „mamy do czynienia z podziałem majątku likwidowanej spółdzielni pomiędzy jej członków, dokonanym zgodnie z podjętą uchwałą walnego zgromadzenia, a więc z nieodpłatnym na ich rzecz przekazaniem, stąd w spółdzielni nie wystąpi przychód podatkowy wynikający z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych” (postanowienie z 18 maja 2006 r., nr PD1/423-2/06). Jeżeli nie powstaną przychody podatkowe, to nie wystąpią również koszty uzyskania tych przychodów w wysokości wartości przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, wynikającej z ksiąg przedsiębiorstwa, określonej na dzień objęcia tych udziałów, bowiem nie będzie miało miejsca odpłatne ich zbycie, a tylko w takim przypadku wartość księgowa przedsiębiorstwa, nie wyższa niż wartość nominalna z dnia objęcia, mogłaby być kosztem podatkowym. Podział majątku likwidowanej spółdzielni pomiędzy członków spółdzielni związany może być z powstaniem u nich dochodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, stanowiącego nadwyżkę wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją spółdzielni nad kosztem nabycia lub objęcia w niej udziałów.

Amortyzacja w spółce

W spółce przejmującej aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa spółdzielni przy amortyzacji będzie miała zastosowanie obwiązująca od 1 stycznia 2007 r. reguła przenoszenia i kontynuacji wartości początkowych środków trwałych oraz metod amortyzacji uprzednio stosowanych przez spółdzielnię. Spółka - przejmując bowiem wartość początkową środków trwałych, wynikającą z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych spółdzielni wnoszącej aport w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa - dokonuje odpisów amortyzacyjnych z uwzględnieniem ich dotychczasowej wysokości i kontynuuje stosowaną przez spółdzielnię metodę amortyzacji.


Mirosław Dawidziak


Podstawa prawna:

art. 12 ust. 1 pkt 7, art. 16g ust. 10a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).

 

Data publikacji: 2008-01-23

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA