REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadectwa EUR.1 dla używanych samochodów – nowe podejście organów celnych

dr Izabella Tymińska
Zajmuje się doradztwem z zakresu przepisów prawa celnego, importem i eksportem towarów i usług, analizą finansowo-ekonomiczną kontraktów międzynarodowych.
Świadectwa EUR.1 dla używanych samochodów – nowe podejście organów celnych
Świadectwa EUR.1 dla używanych samochodów – nowe podejście organów celnych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Od listopada 2025 r. polskie organy celne zaostrzają podejście do wystawiania świadectw pochodzenia EUR.1 dla używanych samochodów osobowych i ciężarowych. Zgodnie z komunikatem Departamentu Ceł, przeprowadzony monitoring ujawnił liczne nieprawidłowości w dokumentowaniu unijnego pochodzenia takich pojazdów, a w szczególności – brak wiarygodnych dowodów na spełnienie reguł pochodzenia. W konsekwencji resort rekomenduje rygorystyczne podejście do wniosków o wystawienie świadectw przewozowych EUR.1.

rozwiń >

Wzrost liczby wniosków i problem z udowodnieniem pochodzenia

Świadectwo przewozowe EUR.1 stanowi podstawowy dowód preferencyjnego pochodzenia towaru, umożliwiający zastosowanie niższych lub zerowych stawek celnych przy eksporcie do państw objętych umowami preferencyjnymi z Unią Europejską. W ostatnich latach coraz częściej o wystawienie takiego dokumentu wnioskują polscy eksporterzy używanych samochodów, szczególnie w relacjach handlowych z państwami EFTA, krajami Bałkanów Zachodnich czy Afryki Północnej.

REKLAMA

REKLAMA

Jak jednak wskazał Departament Ceł, w trakcie kontroli i weryfikacji świadectw EUR.1 ujawniono, że większość eksporterów nie była w stanie przedstawić dokumentów potwierdzających unijne pochodzenie pojazdów. W wielu przypadkach składane deklaracje dostawców okazywały się niewiarygodne lub niekompletne, a pojazdy miały faktycznie status towarów niepreferencyjnych – sprowadzonych uprzednio spoza UE.

Brak reguły pochodzenia dla towaru złożonego i używanego

W praktyce, pojazd używany jest towarem złożonym – zawierającym komponenty pochodzące z wielu krajów, w tym spoza Unii Europejskiej. Reguły pochodzenia w umowach preferencyjnych UE (np. w protokołach do umów o wolnym handlu) wymagają, aby pojazd został wytworzony w UE zgodnie z określoną regułą przetworzenia lub wartości dodanej, bądź spełniał warunek „całkowitego uzyskania”.

W przypadku samochodów używanych, odsprzedawanych po kilku latach eksploatacji, eksporterzy często nie dysponują już dokumentacją producenta potwierdzającą spełnienie reguł pochodzenia. Co więcej, zakup pojazdu na rynku wtórnym od pośrednika nie daje podstaw do automatycznego uznania, że pojazd posiada preferencyjne pochodzenie unijne.

REKLAMA

Nowe zalecenia Departamentu Ceł – wymogi dokumentacyjne

W reakcji na stwierdzone nieprawidłowości Departament Ceł zaleca, aby urzędy celne stosowały szczególną ostrożność przy rozpatrywaniu wniosków o wystawienie świadectw EUR.1 dla używanych samochodów osobowych i ciężarowych. Zgodnie z wytycznymi, eksporter (wnioskodawca) musi obligatoryjnie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Przedłożyć deklarację dostawcy sporządzoną przez producenta pojazdu lub jego autoryzowanego przedstawiciela (dealera) – zgodną ze wzorem określonym w załączniku 22-15 do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 (RW UKC).
  2. W przypadku, gdy deklaracja dostawcy wystawiana jest przez przedstawiciela producenta, musi ona pochodzić od dealera, który faktycznie sprzedał dany pojazd, a w treści deklaracji powinny być wskazane dane dowodu sprzedaży. Kopia tego dokumentu (np. faktura, certyfikat sprzedaży) powinna być dołączona do deklaracji.

Brak tych dokumentów będzie równoznaczny z brakiem dowodów potwierdzających pochodzenie towaru – co uniemożliwi wydanie świadectwa EUR.1.

Konsekwencje dla eksporterów

Z punktu widzenia przedsiębiorców, nowe wytyczne oznaczają istotne ograniczenie możliwości uzyskania świadectw pochodzenia dla używanych pojazdów. Eksporter, który nie dysponuje deklaracją producenta lub autoryzowanego przedstawiciela, nie będzie w stanie formalnie potwierdzić, że pojazd spełnia reguły pochodzenia unijnego.

Należy pamiętać, że złożenie nieprawdziwej deklaracji pochodzenia stanowi poważne naruszenie przepisów i może skutkować nie tylko cofnięciem świadectwa, ale również odpowiedzialnością administracyjną lub karną skarbową. W praktyce może to prowadzić do utraty zaufania ze strony zagranicznych kontrahentów, a nawet do sankcji w ramach weryfikacji preferencyjnego statusu towarów przez służby celne państw trzecich.

Celem jest ochrona eksporterów, nie utrudnienie obrotu

Choć rekomendacje Departamentu Ceł mogą być odbierane jako restrykcyjne, ich rzeczywistym celem jest ochrona polskich eksporterów przed negatywnymi skutkami weryfikacji przez administracje celne państw partnerskich.

W sytuacji, gdy organy celne kraju importu zakwestionują pochodzenie towaru, skutkiem może być konieczność zapłaty zaległych ceł, odsetek, a nawet sankcji finansowych. W wielu przypadkach to eksporter jest wzywany do przedstawienia dowodów potwierdzających pochodzenie, co – przy braku dokumentacji źródłowej – jest praktycznie niemożliwe.

Jak przygotować się do zmian – rekomendacje dla firm

Eksporterzy planujący sprzedaż używanych pojazdów za granicę powinni już dziś:

  • zweryfikować źródło pochodzenia sprzedawanych samochodów i ustalić, czy istnieją podstawy do uznania ich za pochodzące z UE;
  • nawiązać współpracę z autoryzowanymi dealerami lub przedstawicielstwami producentów, którzy mogą wystawić deklarację dostawcy zgodnie z wymogami unijnymi;
  • prowadzić ewidencję zakupów i sprzedaży pojazdów w sposób umożliwiający powiązanie każdej transakcji z konkretnym dowodem pochodzenia;
  • przeprowadzić wewnętrzny audyt zgodności dokumentacji pochodzeniowej, zwłaszcza jeśli przedsiębiorstwo wcześniej korzystało z uproszczonych procedur wystawiania EUR.1.

Większa odpowiedzialność i transparentność

Nowe stanowisko Departamentu Ceł wpisuje się w szerszy trend wzmacniania kontroli nad pochodzeniem towarów w obrocie międzynarodowym. Dotyczy to nie tylko samochodów, ale również innych kategorii towarów o złożonej strukturze i niepewnym łańcuchu dostaw.

Dla branży eksportowej oznacza to konieczność większej transparentności w dokumentowaniu pochodzenia, a także inwestycji w procedury zgodne z wymogami unijnymi (AEO, WSK, systemy ewidencji pochodzenia). Choć wymogi mogą początkowo wydawać się uciążliwe, ich wdrożenie w praktyce chroni przedsiębiorców przed dużo poważniejszymi konsekwencjami – finansowymi i reputacyjnymi.

Podsumowanie:

Wystawienie świadectwa EUR.1 dla używanego pojazdu nie jest dziś formalnością, lecz procedurą wymagającą pełnej weryfikacji pochodzenia. Organy celne słusznie oczekują, że eksporterzy będą w stanie wykazać, iż ich towar rzeczywiście pochodzi z Unii Europejskiej w rozumieniu reguł preferencyjnych. Brak wiarygodnych dokumentów nie tylko zamyka drogę do preferencji celnych, ale też naraża firmę na ryzyko weryfikacji i sankcji w przyszłości.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA