REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niższe opłaty od wniosku o zarejestrowanie spółki w KRS

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Miejmy nadzieję, że dzień 1 lipca 2011 r. to dzień, który zostanie zapamiętany pozytywnie przez przedsiębiorców. Tego dnia bowiem weszła w życie ustawa z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców.

Ustawa z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. z 2011 r. Nr 106, poz. 622)

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Podczas prac władzy ustawodawczej nad projektem ustawy pisaliśmy w publikacjach naszej kancelarii o zmianach, które zostaną wprowadzone, m.in. o możliwości przekształcania przedsiębiorcy - osoby fizycznej w jednoosobową spółkę handlową (publikacja z 15 kwietnia 2011 r.), oraz o zastąpieniu w wielu ustawach obowiązku przedstawiania zaświadczeń z urzędów składaniem przez petenta oświadczeń pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania (publikacja z 28 marca 2011 r.).

W niniejszej publikacji pragniemy przybliżyć zmianę w przepisach, która w praktyce będzie miała znaczenie dla wielu przedsiębiorców działających już w formie spółki i wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego (dalej „KRS”), bądź zamierzających ubiegać się o wpis do KRS. Chodzi o istotne zmniejszenie opłat sądowych ponoszonych przez przedsiębiorców związanych z działaniem KRS.

Przepisy dotyczące zasad i trybu pobierania kosztów sądowych w sprawach cywilnych, w tym m.in. wysokości opłat sądowych, znajdują się w ustawie z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (tekst jednolity: Dz. U. 2010 r. Nr 90 poz. 594 ze zm., dalej „ustawa o kosztach”). Jeden z rozdziałów działu 4 ustawy o kosztach dotyczy właśnie spraw z zakresu działania KRS i opłat, które wnosi się do sądu rejestrowego w związku z dokonaniem określonych czynności np. zarejestrowaniem spółki, czy dokonaniem zmiany wpisu spółki już zarejestrowanej.

REKLAMA

Opłaty te były do tej pory stosunkowo wysokie. Przykładowo, od wniosku o zarejestrowanie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w rejestrze przedsiębiorców KRS pobierano opłatę w wysokości 1000,- zł. Natomiast w przypadku rejestracji spółki osobowej (np. spółki jawnej albo partnerskiej) należało zapłacić 750,- zł. Zaznaczyć należy, że w przypadku niektórych wpisów zgłaszanych do KRS, nie są to wszystkie koszty związane z prowadzeniem działalności przez spółkę. Przykładowo, składając wniosek o wpis spółki sp. z o.o. do KRS  oprócz opłaty za jej zarejestrowanie, należało wnieść opłatę za ogłoszenie wpisu informującego o rejestracji nowej spółki w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, która wynosi 500,- zł. Przy składaniu dokumentów do KRS należy jeszcze wziąć pod uwagę koszty sporządzenia dokumentów, (niektóre z nich muszą być sporządzone w formie aktu notarialnego), w niektórych przypadkach koszty poświadczenia kopii z okazanymi dokumentami przez notariusza, koszty opinii biegłego rewidenta, koszty tłumaczeń przysięgłych dokumentów na język polski i inne dodatkowe koszty, z którymi każda spółka musi się liczyć w zależności od treści wpisu zgłaszanego do KRS. Wszystko to daje nam obraz skali wydatków, jakie przedsiębiorca musi ponieść, aby rozpocząć i prowadzić działalność gospodarczą w Polsce, a które związane są tylko z procedurami administracyjnymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W trakcie przygotowywania projektu Ustawy stwierdzono m.in., że powyższe koszty stanowią znaczne obciążenie podczas rozpoczynania i prowadzenia działalności gospodarczej. W konsekwencji, zdaniem ustawodawcy, brak więc było uzasadnienia dla utrzymywania tak wysokich opłat, nieusprawiedliwionych kosztami działań, które podejmuje sąd rejestrowy, a stanowiących istotną barierę dla przedsiębiorców.

W związku z powyższym, na mocy Ustawy dokonano szeregu zmian w wysokości ww. opłat. I tak np. opłata od wniosku o zarejestrowanie podmiotu w rejestrze przedsiębiorców KRS będzie wynosić 500,- zł. Należy przy tym zauważyć, że ww. opłata będzie niezależna od formy prawnej podmiotu podlegającego wpisowi do rejestru przedsiębiorców w KRS. Dotychczas, przykładowo w przypadku rejestracji spółki jawnej opłata ta wynosiła 750,- zł, a w przypadku spółki akcyjnej 1000,- zł. Natomiast opłatę od wniosku o zmianę wpisu w rejestrze przedsiębiorców KRS zmniejszono z 400,- zł do  250,- zł.

Podsumowując, wejście w życie Ustawy, w opisanym w niniejszej publikacji aspekcie, przyniesie z pewnością oszczędności dla przedsiębiorców podlegających wpisowi do KRS. Miejmy nadzieję, że ww. zmiany przyczynią się również do większego przestrzegania obowiązków rejestrowych przez przedsiębiorców, którzy nie będą musieli dokonywać wyboru pomiędzy złożeniem odpowiedniego wniosku do KRS a związanym z tym kosztem.

Patrycja Dzięgielewska

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA