REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niższe opłaty od wniosku o zarejestrowanie spółki w KRS

REKLAMA

Miejmy nadzieję, że dzień 1 lipca 2011 r. to dzień, który zostanie zapamiętany pozytywnie przez przedsiębiorców. Tego dnia bowiem weszła w życie ustawa z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców.

Ustawa z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. z 2011 r. Nr 106, poz. 622)

REKLAMA

Autopromocja

Podczas prac władzy ustawodawczej nad projektem ustawy pisaliśmy w publikacjach naszej kancelarii o zmianach, które zostaną wprowadzone, m.in. o możliwości przekształcania przedsiębiorcy - osoby fizycznej w jednoosobową spółkę handlową (publikacja z 15 kwietnia 2011 r.), oraz o zastąpieniu w wielu ustawach obowiązku przedstawiania zaświadczeń z urzędów składaniem przez petenta oświadczeń pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania (publikacja z 28 marca 2011 r.).

W niniejszej publikacji pragniemy przybliżyć zmianę w przepisach, która w praktyce będzie miała znaczenie dla wielu przedsiębiorców działających już w formie spółki i wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego (dalej „KRS”), bądź zamierzających ubiegać się o wpis do KRS. Chodzi o istotne zmniejszenie opłat sądowych ponoszonych przez przedsiębiorców związanych z działaniem KRS.

Przepisy dotyczące zasad i trybu pobierania kosztów sądowych w sprawach cywilnych, w tym m.in. wysokości opłat sądowych, znajdują się w ustawie z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (tekst jednolity: Dz. U. 2010 r. Nr 90 poz. 594 ze zm., dalej „ustawa o kosztach”). Jeden z rozdziałów działu 4 ustawy o kosztach dotyczy właśnie spraw z zakresu działania KRS i opłat, które wnosi się do sądu rejestrowego w związku z dokonaniem określonych czynności np. zarejestrowaniem spółki, czy dokonaniem zmiany wpisu spółki już zarejestrowanej.

REKLAMA

Opłaty te były do tej pory stosunkowo wysokie. Przykładowo, od wniosku o zarejestrowanie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w rejestrze przedsiębiorców KRS pobierano opłatę w wysokości 1000,- zł. Natomiast w przypadku rejestracji spółki osobowej (np. spółki jawnej albo partnerskiej) należało zapłacić 750,- zł. Zaznaczyć należy, że w przypadku niektórych wpisów zgłaszanych do KRS, nie są to wszystkie koszty związane z prowadzeniem działalności przez spółkę. Przykładowo, składając wniosek o wpis spółki sp. z o.o. do KRS  oprócz opłaty za jej zarejestrowanie, należało wnieść opłatę za ogłoszenie wpisu informującego o rejestracji nowej spółki w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, która wynosi 500,- zł. Przy składaniu dokumentów do KRS należy jeszcze wziąć pod uwagę koszty sporządzenia dokumentów, (niektóre z nich muszą być sporządzone w formie aktu notarialnego), w niektórych przypadkach koszty poświadczenia kopii z okazanymi dokumentami przez notariusza, koszty opinii biegłego rewidenta, koszty tłumaczeń przysięgłych dokumentów na język polski i inne dodatkowe koszty, z którymi każda spółka musi się liczyć w zależności od treści wpisu zgłaszanego do KRS. Wszystko to daje nam obraz skali wydatków, jakie przedsiębiorca musi ponieść, aby rozpocząć i prowadzić działalność gospodarczą w Polsce, a które związane są tylko z procedurami administracyjnymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W trakcie przygotowywania projektu Ustawy stwierdzono m.in., że powyższe koszty stanowią znaczne obciążenie podczas rozpoczynania i prowadzenia działalności gospodarczej. W konsekwencji, zdaniem ustawodawcy, brak więc było uzasadnienia dla utrzymywania tak wysokich opłat, nieusprawiedliwionych kosztami działań, które podejmuje sąd rejestrowy, a stanowiących istotną barierę dla przedsiębiorców.

W związku z powyższym, na mocy Ustawy dokonano szeregu zmian w wysokości ww. opłat. I tak np. opłata od wniosku o zarejestrowanie podmiotu w rejestrze przedsiębiorców KRS będzie wynosić 500,- zł. Należy przy tym zauważyć, że ww. opłata będzie niezależna od formy prawnej podmiotu podlegającego wpisowi do rejestru przedsiębiorców w KRS. Dotychczas, przykładowo w przypadku rejestracji spółki jawnej opłata ta wynosiła 750,- zł, a w przypadku spółki akcyjnej 1000,- zł. Natomiast opłatę od wniosku o zmianę wpisu w rejestrze przedsiębiorców KRS zmniejszono z 400,- zł do  250,- zł.

Podsumowując, wejście w życie Ustawy, w opisanym w niniejszej publikacji aspekcie, przyniesie z pewnością oszczędności dla przedsiębiorców podlegających wpisowi do KRS. Miejmy nadzieję, że ww. zmiany przyczynią się również do większego przestrzegania obowiązków rejestrowych przez przedsiębiorców, którzy nie będą musieli dokonywać wyboru pomiędzy złożeniem odpowiedniego wniosku do KRS a związanym z tym kosztem.

Patrycja Dzięgielewska

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA