REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niższe opłaty od wniosku o zarejestrowanie spółki w KRS

REKLAMA

Miejmy nadzieję, że dzień 1 lipca 2011 r. to dzień, który zostanie zapamiętany pozytywnie przez przedsiębiorców. Tego dnia bowiem weszła w życie ustawa z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców.

Ustawa z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. z 2011 r. Nr 106, poz. 622)

REKLAMA

REKLAMA

Podczas prac władzy ustawodawczej nad projektem ustawy pisaliśmy w publikacjach naszej kancelarii o zmianach, które zostaną wprowadzone, m.in. o możliwości przekształcania przedsiębiorcy - osoby fizycznej w jednoosobową spółkę handlową (publikacja z 15 kwietnia 2011 r.), oraz o zastąpieniu w wielu ustawach obowiązku przedstawiania zaświadczeń z urzędów składaniem przez petenta oświadczeń pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania (publikacja z 28 marca 2011 r.).

W niniejszej publikacji pragniemy przybliżyć zmianę w przepisach, która w praktyce będzie miała znaczenie dla wielu przedsiębiorców działających już w formie spółki i wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego (dalej „KRS”), bądź zamierzających ubiegać się o wpis do KRS. Chodzi o istotne zmniejszenie opłat sądowych ponoszonych przez przedsiębiorców związanych z działaniem KRS.

Przepisy dotyczące zasad i trybu pobierania kosztów sądowych w sprawach cywilnych, w tym m.in. wysokości opłat sądowych, znajdują się w ustawie z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (tekst jednolity: Dz. U. 2010 r. Nr 90 poz. 594 ze zm., dalej „ustawa o kosztach”). Jeden z rozdziałów działu 4 ustawy o kosztach dotyczy właśnie spraw z zakresu działania KRS i opłat, które wnosi się do sądu rejestrowego w związku z dokonaniem określonych czynności np. zarejestrowaniem spółki, czy dokonaniem zmiany wpisu spółki już zarejestrowanej.

REKLAMA

Opłaty te były do tej pory stosunkowo wysokie. Przykładowo, od wniosku o zarejestrowanie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w rejestrze przedsiębiorców KRS pobierano opłatę w wysokości 1000,- zł. Natomiast w przypadku rejestracji spółki osobowej (np. spółki jawnej albo partnerskiej) należało zapłacić 750,- zł. Zaznaczyć należy, że w przypadku niektórych wpisów zgłaszanych do KRS, nie są to wszystkie koszty związane z prowadzeniem działalności przez spółkę. Przykładowo, składając wniosek o wpis spółki sp. z o.o. do KRS  oprócz opłaty za jej zarejestrowanie, należało wnieść opłatę za ogłoszenie wpisu informującego o rejestracji nowej spółki w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, która wynosi 500,- zł. Przy składaniu dokumentów do KRS należy jeszcze wziąć pod uwagę koszty sporządzenia dokumentów, (niektóre z nich muszą być sporządzone w formie aktu notarialnego), w niektórych przypadkach koszty poświadczenia kopii z okazanymi dokumentami przez notariusza, koszty opinii biegłego rewidenta, koszty tłumaczeń przysięgłych dokumentów na język polski i inne dodatkowe koszty, z którymi każda spółka musi się liczyć w zależności od treści wpisu zgłaszanego do KRS. Wszystko to daje nam obraz skali wydatków, jakie przedsiębiorca musi ponieść, aby rozpocząć i prowadzić działalność gospodarczą w Polsce, a które związane są tylko z procedurami administracyjnymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W trakcie przygotowywania projektu Ustawy stwierdzono m.in., że powyższe koszty stanowią znaczne obciążenie podczas rozpoczynania i prowadzenia działalności gospodarczej. W konsekwencji, zdaniem ustawodawcy, brak więc było uzasadnienia dla utrzymywania tak wysokich opłat, nieusprawiedliwionych kosztami działań, które podejmuje sąd rejestrowy, a stanowiących istotną barierę dla przedsiębiorców.

W związku z powyższym, na mocy Ustawy dokonano szeregu zmian w wysokości ww. opłat. I tak np. opłata od wniosku o zarejestrowanie podmiotu w rejestrze przedsiębiorców KRS będzie wynosić 500,- zł. Należy przy tym zauważyć, że ww. opłata będzie niezależna od formy prawnej podmiotu podlegającego wpisowi do rejestru przedsiębiorców w KRS. Dotychczas, przykładowo w przypadku rejestracji spółki jawnej opłata ta wynosiła 750,- zł, a w przypadku spółki akcyjnej 1000,- zł. Natomiast opłatę od wniosku o zmianę wpisu w rejestrze przedsiębiorców KRS zmniejszono z 400,- zł do  250,- zł.

Podsumowując, wejście w życie Ustawy, w opisanym w niniejszej publikacji aspekcie, przyniesie z pewnością oszczędności dla przedsiębiorców podlegających wpisowi do KRS. Miejmy nadzieję, że ww. zmiany przyczynią się również do większego przestrzegania obowiązków rejestrowych przez przedsiębiorców, którzy nie będą musieli dokonywać wyboru pomiędzy złożeniem odpowiedniego wniosku do KRS a związanym z tym kosztem.

Patrycja Dzięgielewska

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA