REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niższe opłaty od wniosku o zarejestrowanie spółki w KRS

REKLAMA

Miejmy nadzieję, że dzień 1 lipca 2011 r. to dzień, który zostanie zapamiętany pozytywnie przez przedsiębiorców. Tego dnia bowiem weszła w życie ustawa z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców.

Ustawa z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. z 2011 r. Nr 106, poz. 622)

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podczas prac władzy ustawodawczej nad projektem ustawy pisaliśmy w publikacjach naszej kancelarii o zmianach, które zostaną wprowadzone, m.in. o możliwości przekształcania przedsiębiorcy - osoby fizycznej w jednoosobową spółkę handlową (publikacja z 15 kwietnia 2011 r.), oraz o zastąpieniu w wielu ustawach obowiązku przedstawiania zaświadczeń z urzędów składaniem przez petenta oświadczeń pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania (publikacja z 28 marca 2011 r.).

W niniejszej publikacji pragniemy przybliżyć zmianę w przepisach, która w praktyce będzie miała znaczenie dla wielu przedsiębiorców działających już w formie spółki i wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego (dalej „KRS”), bądź zamierzających ubiegać się o wpis do KRS. Chodzi o istotne zmniejszenie opłat sądowych ponoszonych przez przedsiębiorców związanych z działaniem KRS.

Przepisy dotyczące zasad i trybu pobierania kosztów sądowych w sprawach cywilnych, w tym m.in. wysokości opłat sądowych, znajdują się w ustawie z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (tekst jednolity: Dz. U. 2010 r. Nr 90 poz. 594 ze zm., dalej „ustawa o kosztach”). Jeden z rozdziałów działu 4 ustawy o kosztach dotyczy właśnie spraw z zakresu działania KRS i opłat, które wnosi się do sądu rejestrowego w związku z dokonaniem określonych czynności np. zarejestrowaniem spółki, czy dokonaniem zmiany wpisu spółki już zarejestrowanej.

REKLAMA

Opłaty te były do tej pory stosunkowo wysokie. Przykładowo, od wniosku o zarejestrowanie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w rejestrze przedsiębiorców KRS pobierano opłatę w wysokości 1000,- zł. Natomiast w przypadku rejestracji spółki osobowej (np. spółki jawnej albo partnerskiej) należało zapłacić 750,- zł. Zaznaczyć należy, że w przypadku niektórych wpisów zgłaszanych do KRS, nie są to wszystkie koszty związane z prowadzeniem działalności przez spółkę. Przykładowo, składając wniosek o wpis spółki sp. z o.o. do KRS  oprócz opłaty za jej zarejestrowanie, należało wnieść opłatę za ogłoszenie wpisu informującego o rejestracji nowej spółki w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, która wynosi 500,- zł. Przy składaniu dokumentów do KRS należy jeszcze wziąć pod uwagę koszty sporządzenia dokumentów, (niektóre z nich muszą być sporządzone w formie aktu notarialnego), w niektórych przypadkach koszty poświadczenia kopii z okazanymi dokumentami przez notariusza, koszty opinii biegłego rewidenta, koszty tłumaczeń przysięgłych dokumentów na język polski i inne dodatkowe koszty, z którymi każda spółka musi się liczyć w zależności od treści wpisu zgłaszanego do KRS. Wszystko to daje nam obraz skali wydatków, jakie przedsiębiorca musi ponieść, aby rozpocząć i prowadzić działalność gospodarczą w Polsce, a które związane są tylko z procedurami administracyjnymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W trakcie przygotowywania projektu Ustawy stwierdzono m.in., że powyższe koszty stanowią znaczne obciążenie podczas rozpoczynania i prowadzenia działalności gospodarczej. W konsekwencji, zdaniem ustawodawcy, brak więc było uzasadnienia dla utrzymywania tak wysokich opłat, nieusprawiedliwionych kosztami działań, które podejmuje sąd rejestrowy, a stanowiących istotną barierę dla przedsiębiorców.

W związku z powyższym, na mocy Ustawy dokonano szeregu zmian w wysokości ww. opłat. I tak np. opłata od wniosku o zarejestrowanie podmiotu w rejestrze przedsiębiorców KRS będzie wynosić 500,- zł. Należy przy tym zauważyć, że ww. opłata będzie niezależna od formy prawnej podmiotu podlegającego wpisowi do rejestru przedsiębiorców w KRS. Dotychczas, przykładowo w przypadku rejestracji spółki jawnej opłata ta wynosiła 750,- zł, a w przypadku spółki akcyjnej 1000,- zł. Natomiast opłatę od wniosku o zmianę wpisu w rejestrze przedsiębiorców KRS zmniejszono z 400,- zł do  250,- zł.

Podsumowując, wejście w życie Ustawy, w opisanym w niniejszej publikacji aspekcie, przyniesie z pewnością oszczędności dla przedsiębiorców podlegających wpisowi do KRS. Miejmy nadzieję, że ww. zmiany przyczynią się również do większego przestrzegania obowiązków rejestrowych przez przedsiębiorców, którzy nie będą musieli dokonywać wyboru pomiędzy złożeniem odpowiedniego wniosku do KRS a związanym z tym kosztem.

Patrycja Dzięgielewska

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA