REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus szybko potwierdzi nadanie NIP dla nowego przedsiębiorcy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Iwona Cackowska
Elżbieta Węcławik

REKLAMA

Choć w przypadku osób fizycznych numer NIP został zastąpiony numerem PESEL, przedsiębiorcy rozpoczynający działalność gospodarczą, muszą wystąpić o nadanie numeru identyfikacji podatkowej. W zależności od przyczyny skutkującej koniecznością legitymowania się tym identyfikatorem, terminy przewidziane na złożenie stosownego wniosku mogą różnić się od siebie. Jednak, zgodnie z nadrzędną zasadą, zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jeden raz, w terminie najwcześniejszym. Fiskus natomiast ma maksymalnie dwa dni robocze na wydanie potwierdzenia nadania NIP.


Choć wymóg posiadania Numeru Identyfikacji Podatkowej został znacznie ograniczony na skutek nowelizacji ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, która obowiązuje od września ubiegłego roku, w niektórych przypadkach jest on obowiązkowy. Podatnikami, zobowiązanymi do legitymowania się w celach podatkowych jedynie numerem PESEL, zostały bowiem objęte tylko osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej. Reszta podmiotów gospodarczych, jak również przedsiębiorcy zaczynający dopiero swoją przygodę z biznesem muszą posiadać NIP.

REKLAMA

Autopromocja

Wspomniana nowelizacja oprócz tego, że zwolniła niektórych podatników z obowiązku identyfikacji za pomocą numeru NIP w znacznym stopniu uprościła procedury związane z nadaniem nowego identyfikatora podatkowego. Wydanie decyzji podatkowej w tym zakresie nie jest już konieczne.


Zgłoszenie identyfikacyjne podstawą przyznania numeru NIP


Przedsiębiorcy rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej zobowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego, w ramach wniosku o wpis do rejestru przedsiębiorców ewentualnie do ewidencji działalności gospodarczej. Warto pamiętać, że zgłoszenie to ma charakter jednorazowy,  bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania,  jak również liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej, czy też liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Zgłoszenie to powinno zawierać w pierwszej kolejności dane podatnika, ubiegającego się o nadanie numeru NIP. Należą do nich:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- imię i nazwisko podatnika,

- imiona rodziców,

- datę i miejsce urodzenia,

- płeć, nazwisko rodowe,

- obywatelstwo lub obywatelstwa,

- adres miejsca zamieszkania,

- adres miejsca zameldowania na pobyt stały lub czasowy,

- rodzaj i numer dowodu tożsamości oraz numer PESEL w przypadku osób fizycznych objętych tym rejestrem.

Ponadto, wymagane są dodatkowe informacje dotyczące prowadzonego podmiotu gospodarczego, takie jak np. nazwa (firma), adres głównego miejsca wykonywania działalności gospodarczej.

Dokumentem  przewidzianym w tym celu jest formularz wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

 


Czas przewidziany na potwierdzenie nadania numeru NIP ograniczony do minimum


Podatnik powinien pamiętać, że efektem działania polegającego na złożeniu wniosku jest uzyskanie informacji zwrotnej od naczelnika urzędu skarbowego, dotyczącej potwierdzenia nadania numeru NIP, które następuje przy użyciu Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników. W przypadku podatników rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej okres oczekiwania został ograniczony do niezbędnego minimum. Potwierdzenie nadania NIP wydaje się bowiem nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu do naczelnika urzędu skarbowego poprawnego zgłoszenia identyfikacyjnego.


Terminy przewidziane na zgłoszenie identyfikacyjne


Złożenie wniosku identyfikacyjnego zostało objęte pewnymi ograniczeniami czasowymi. Podatnicy podatku d towarów i usług jak również podatku akcyzowego dokonują zgłoszenia identyfikacyjnego przed wykonaniem pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu jednym z tych podatków. Podatnicy (z wyłączeniem osób fizycznych objętych rejestrem PESEL nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług) oraz płatnicy podatków podlegający obowiązkowi ewidencyjnemu dokonują zgłoszenia identyfikacyjnego nie później niż w terminie przewidzianym do złożenia pierwszej deklaracji, zeznania, informacji bądź oświadczenia, albo wraz z dokonaniem pierwszej wpłaty podatku lub zaliczki na podatek. Płatnicy składek ubezpieczeniowych, niepodlegający obowiązkowi ewidencyjnemu jako podatnicy ani jako płatnicy podatków, dokonują zgłoszenia identyfikacyjnego nie później niż w terminach przewidzianych w odrębnych przepisach dotyczących terminów zgłaszania do ubezpieczeń społecznych lub ubezpieczenia zdrowotnego.

Istotnym wydaje się również, aby podkreślić, że w sytuacji, gdy z przepisów prawa podatkowego wynikają różne terminy przewidziane na dokonanie zgłoszenia identyfikacyjnego, czynność tę należy wykonać jeden raz, w  terminie najwcześniejszym.

Oznacza to, że w sytuacji, gdy ubiegający się o nadanie numeru NIP, który zobowiązany jest do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego zarówno z tytułu podatku VAT, jak również z racji pełnienia funkcji płatnika składek ubezpieczeniowych, owe zgłoszenie składa w zależności od tego, który z wymaganych terminów będzie wcześniejszy.

Elżbieta Węcławik, Iwona Cackowska, Tax Care

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA