REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym różni się działalność gospodarcza od działalności osobistej?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, może również zarabiać w ramach działalności osobistej. W niektórych przypadkach przepisy wręcz wykluczają potraktowanie pewnych przychodów jako przychodów z działalności gospodarczej. Czym charakteryzuje się działalność osobista i w jaki sposób rozliczać przychody osiągane z takiej działalności?

 

REKLAMA

Autopromocja

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Czym jest działalność wykonywana osobiście?


Działalność wykonywana osobiście, to działalność zarobkowa niemająca związku z umową o pracę lub z działalnością gospodarczą. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienia konkretne przypadki, które zaliczają się do tej kategorii. Do działalności osobistej należy zaliczyć przychody z tytułu:

- kontraktu menedżerskiego;

- umowy o dzieło lub zlecenia na rzecz osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej,

- umowy o dzieło lub zlecenie na rzecz właściciela nieruchomości lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora, przy czym usługi wykonywane są wyłącznie na potrzeby tej nieruchomości;

- działalności twórczej: publicystycznej, oświatowej, naukowej, artystycznej, literackiej i trenerskiej;

- konkursów naukowych, kulturowych, dziennikarskich i związanych ze sztuką;

- uprawiania sportu;

- stypendium sportowego;

- pełnienia funkcji sędziego na zawodach sportowych;

- działalności duchownych (z wyłączeniem umów o pracę);

- działalności społecznej lub obywatelskiej (wraz z odszkodowaniami za utracony zarobek);

- działalności polskich arbitrów uczestniczących w procesach arbitrażowych z partnerami zagranicznymi,

- pełnienia funkcji członka zarządu, rady nadzorczej, komisji lub innych organów stanowiących osoby prawne (bez względu na sposób powoływania);

- udziału w komisjach powoływanych przez organy publiczne;

- czynności zleconych przez organy publiczne, jak również przez sąd i prokuraturę (jako biegłych, inkasentów lub płatników pod warunkiem, że nie prowadzą działalności gospodarczej i naliczają sobie wynagrodzenie).

Powyższa lista czynności nie oznacza dla przedsiębiorcy, że każda umowa zlecenie lub o dzieło należy do przychodów z działalności wykonywanej osobiście. Jeśli przedsiębiorca w ramach firmy zajmuje się np. tworzeniem stron internetowych, to umowa o dzieło na taką czynność jest jak najbardziej przychodem z działalności gospodarczej. Przedsiębiorca może jednak dodatkowo podpisać umowę o dzieło np. na poprowadzenie imprezy firmowej. Przedmiot takiej umowy nie może jednak pokrywać się z profilem działalności firmy.

W przypadku działalności twórczej:

- artystycznej,

- literackiej,

- naukowej,

- trenerskiej,

- oświatowej

- publicystycznej,

przedsiębiorca powinien złożyć zamawiającemu oświadczenie, jeśli wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej, aby zamawiający mógł zostać zwolniony z poboru zaliczek na poczet podatku dochodowego oraz obowiązków ubezpieczeniowych.

Przedsiębiorca może również podpisać kontrakt menedżerski na zarządzanie innym przedsiębiorstwem lub zasiadać w radzie nadzorczej spółki, jednak przychody z tego tytułu należą do działalności wykonywanej osobiście i nie mogą być rozliczone w ramach działalności gospodarczej.


Nie wszystkie czynności mogą być potraktowane jako działalność gospodarcza


Przedsiębiorcy muszą uważać na przepis Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który określa, że nie można uznać za działalność gospodarczą takich czynności, które łącznie spełniają następujące warunki:

- odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności oraz ich wykonywanie ponosi zlecający;

- czynności są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego;

- wykonujący czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Jeśli przedsiębiorca podpisuje umowę, w której znajdują się powyższe postanowienia, przychody z jej tytułu nie są przychodami firmy. Ponadto, podpisanie takiej umowy wiąże się z ryzykiem, że w przypadku kontroli zostanie uznana za ukrytą umowę o pracę. W takiej sytuacji urząd skarbowy może zwrócić się do sądu o przekwalifikowane podpisanej umowy na umowę o pracę i zażądać rozliczenia dochodów jak ze stosunku pracy.


Konsekwencje podatkowe działalności osobistej


Konsekwencje podatkowe związane z działalnością osobistą są dla przedsiębiorcy takie same, jak dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Małe zlecenia do kwoty 200 zł miesięcznie można rozliczyć ryczałtem, zaś pozostałe przychody rozlicza się na zasadach ogólnych (skalą podatkową).

W przypadku działalności wykonywanej osobiście, to zamawiający odprowadza zaliczki na podatek dochodowy (w przeciwieństwie do działalności gospodarczej). Umowy o dzieło nie wymagają zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych, natomiast w przypadku umów zleceń płatnikiem składek na ubezpieczenia zdrowotne i społeczne jest zamawiający. Dla umów zleceń i o dzieło stosuje się zryczałtowane koszty uzyskania przychodu w wysokości 20% i 50% (jeśli przedmiotem umowy są prawa autorskie). Istnieje możliwość ich podwyższenia, jeśli wykonawca udokumentuje, że faktycznie poniósł wyższe koszty.

Po zakończeniu roku podatkowego, zamawiający ma obowiązek wystawić PIT-11 do końca lutego. Przychody wyszczególnione w PIT-11 służą przedsiębiorcy do sporządzenia rozliczenia rocznego z działalności wykonywanej osobiście w zeznaniu rocznym PIT-37 lub PIT-36.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA