REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sponsoring w ramach działalności gospodarczej - jak rozliczać?

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sponsoring może być skuteczną formą reklamy w wielu branżach. Obecność znaków firmowych podczas zawodów sportowych czy imprez masowych zwykle zwiększa rozpoznawalność marki i wiarygodność firmy. Co warto wiedzieć o rozliczaniu kosztów sponsoringu w ramach działalności gospodarczej?

 

REKLAMA

Autopromocja

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

 


Definicja i praktyczne aspekty sponsoringu


Sponsoring według definicji słownikowej jest finansowaniem w zamian za reklamę, czyli jest formą współpracy przedsiębiorcy z inną firmą, instytucją, organizacją lub osobą prywatną. Innymi słowy, sponsor przekazuje korzyści majątkowe sponsorowanemu w zamian za promowanie firmy.

W ustawach podatkowych sponsoring nie jest zdefiniowany. Jedynie w Ustawie o radiofonii i telewizji znajduje się definicja sponsora audycji RTV. Ustawa ta mówi, że sponsorem jest osoba, która w części lub całości sponsoruje audycję w celu upowszechnienia swojego znaku firmowego, ale nie można przekładać tej definicji bezpośrednio na inne przypadki.

Umowy sponsoringu są tzw. umowami nienazwanymi, co oznacza, że nie mają uregulowania w konkretnych zapisach prawa. Zawierane są w ramach zasady swobody umów, wskazanej w art. 3531 Kodeksu cywilnego.

Możemy wyróżnić kilka podstawowych form sponsoringu:

- rzeczowy

Przekazanie produktów lub towarów (np. sprzęt sportowy w przypadku sponsorowania sportowców).

- pieniężny

Przekazanie środków pieniężnych (np. pieniądze na organizację festynu).

- usługowy

Przekazanie usług (np. użyczenie samochodu, wykonanie strony internetowej).

W każdym z powyższych przypadków, obowiązkowi sponsora odpowiada obowiązek podmiotu sponsorowanego, polegający na promowaniu osoby sponsora, bądź oferowanych przez niego towarów czy usług.

Sponsoring może obejmować finansowanie różnych osób i przedsięwzięć, np.:

- sportowców i drużyn sportowych;

- kultury i sztuki (np. realizacji filmu, zorganizowania wystawy, nagrania płyty, wydania książki, wydania gry komputerowej),

- konferencji, spotkań, warsztatów branżowych i naukowych (zwłaszcza o tematyce powiązanej z działalnością firmy),

- akcji ekologicznych, w tym edukacji, happeningów, itp.,

- działalności charytatywnej, w tym opieki społecznej, domów dziecka, domów opieki, wspieranie osób niepełnosprawnych,

- służby zdrowia, w tym szpitali, hospicjów, badań profilaktycznych, edukacji zdrowotnej,

- utrzymywanie zwierząt w zoo i schroniskach (np. producent napoju energetycznego sponsorujący utrzymanie tygrysów),

- imprez lokalnych, takich jak dni miasta, dożynki itp.

Sponsor w zamian za przekazane świadczenie otrzymuje reklamę w formie określonej umową, przy czym nie ma ograniczeń co do sposobów reklamowania sponsora. Przykładowe formy to:

- umieszczenie logo (np. na stroju sportowca),

- umieszczenie reklamy zewnętrznej (np. banneru reklamowego) podczas sponsorowanej imprezy,

- rozdawanie ulotek, broszur i gadżetów reklamowych,

- aktywne użytkowanie produktów sponsora w trakcie sponsorowanego wydarzenia,

- obecność stoiska firmowego z informacją o ofercie sponsora.


Elementy, które powinna zawierać umowa sponsoringu


Umowa sponsoringu jest umową nienazwaną, dlatego powinna być oparta na przepisach ogólnych kodeksu cywilnego dotyczących zobowiązań. W związku z tym, strony mogą dowolnie ustalić treść umowy w ramach obowiązującego prawa. Dobrze, aby umowa została zawarta na piśmie w celu potwierdzenia zobowiązań obu stron umowy, aczkolwiek w przypadku sponsoringu nie ma takiej konieczności.

 

Brzmienie umowy może być w zasadzie dowolne, przy czym dokument powinien określać:

- formę sponsoringu i okres trwania (np. czy sponsor jest wyłączny, czy umowa jest jednorazowa),

- prawa i obowiązki obu stron umowy (m.in. zgodę na wzajemne wykorzystanie wizerunków czy znaków towarowych sponsora i sponsorowanego do celów promocyjnych),

- opis okoliczności, w jakich będą wykorzystywane wizerunki obu stron umowy,

- wysokość i sposób wynagrodzenia lub świadczenia dla sponsorowanego,

- wartość świadczenia wykonanego przez sponsorowanego,

- wzajemne zobowiązania na wypadek braku świadczenia jednej ze stron (np. odwołanie koncertu, imprezy lub niewpłacenie zdeklarowanych sum przez sponsora),

- dodatkowe postanowienia, jak np. zobowiązanie do sponsorowania tej samej imprezy za rok,

- obowiązki obdarowanego związane z udokumentowaniem faktu promowania sponsora zgodnie z postanowieniami umowy (np. przesłanie sponsorowi materiałów z imprezy zawierających informacje o osobie sponsora).


Koszty sponsoringu w działalności gospodarczej


Wydatki ponoszone na reklamę i Public Relations mogą stanowić koszty uzyskania przychodu. W związku z tym nic nie stoi na przeszkodzie, aby przedsiębiorca podpisujący umowę sponsoringu zaliczał związane z tym wydatki do kosztów uzyskania przychodu. Należy jednak pamiętać, że wydatki na sponsoring można rozliczać tylko do wartości uzyskanych świadczeń reklamowych. Jeśli świadczenie na rzecz sponsorowanego przekracza wartość reklamy, to nadwyżka stanowi w istocie darowiznę. Tę sprawę opisuje m.in. interpretacja ITPB3/423-64/09/MT. Oczywiście jeżeli umowa sponsoringu nie precyzuje dokładnie wartości świadczeń reklamowych, należy dokonać ich wyceny posiłkując się cenami rynkowymi.


Rozliczanie VAT-u przy sponsoringu

REKLAMA


Podstawą do zaliczenia wydatków i przychodów związanych ze sponsoringiem powinny być faktury VAT, które wystawiają obie strony transakcji, pod warunkiem, że są czynnymi podatnikami VAT. W innym przypadku (np. gdy któraś ze stron nie prowadzi działalności gospodarczej lub nie jest zarejestrowana jako VAT-owiec), podstawą do rozliczenia może być umowa cywilnoprawna o sponsoring.

Sponsor powinien wystawić fakturę VAT na kwotę ustaloną w umowie sponsoringu lub na kwotę oszacowaną według wartości przekazanych rzeczy. Natomiast obdarowany wystawia fakturę VAT na kwotę wartości usług reklamowych, wyświadczonych na rzecz sponsora. Tak rozliczony sponsoring powinien być neutralny podatkowo dla obu stron transakcji, ponieważ zgodnie z opisaną powyżej zasadą, sponsoring powinien zakładać ekwiwalentność świadczeń. Jeśli po którejś stronie wystąpi nadwyżka, należy ją potraktować jako darowiznę i rozliczyć według zasad rozliczania darowizn.

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA