REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sponsoring w ramach działalności gospodarczej - jak rozliczać?

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sponsoring może być skuteczną formą reklamy w wielu branżach. Obecność znaków firmowych podczas zawodów sportowych czy imprez masowych zwykle zwiększa rozpoznawalność marki i wiarygodność firmy. Co warto wiedzieć o rozliczaniu kosztów sponsoringu w ramach działalności gospodarczej?

 

REKLAMA

Autopromocja

 

 

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

 


Definicja i praktyczne aspekty sponsoringu


Sponsoring według definicji słownikowej jest finansowaniem w zamian za reklamę, czyli jest formą współpracy przedsiębiorcy z inną firmą, instytucją, organizacją lub osobą prywatną. Innymi słowy, sponsor przekazuje korzyści majątkowe sponsorowanemu w zamian za promowanie firmy.

W ustawach podatkowych sponsoring nie jest zdefiniowany. Jedynie w Ustawie o radiofonii i telewizji znajduje się definicja sponsora audycji RTV. Ustawa ta mówi, że sponsorem jest osoba, która w części lub całości sponsoruje audycję w celu upowszechnienia swojego znaku firmowego, ale nie można przekładać tej definicji bezpośrednio na inne przypadki.

Umowy sponsoringu są tzw. umowami nienazwanymi, co oznacza, że nie mają uregulowania w konkretnych zapisach prawa. Zawierane są w ramach zasady swobody umów, wskazanej w art. 3531 Kodeksu cywilnego.

Możemy wyróżnić kilka podstawowych form sponsoringu:

- rzeczowy

Przekazanie produktów lub towarów (np. sprzęt sportowy w przypadku sponsorowania sportowców).

- pieniężny

Przekazanie środków pieniężnych (np. pieniądze na organizację festynu).

- usługowy

Przekazanie usług (np. użyczenie samochodu, wykonanie strony internetowej).

W każdym z powyższych przypadków, obowiązkowi sponsora odpowiada obowiązek podmiotu sponsorowanego, polegający na promowaniu osoby sponsora, bądź oferowanych przez niego towarów czy usług.

Sponsoring może obejmować finansowanie różnych osób i przedsięwzięć, np.:

- sportowców i drużyn sportowych;

- kultury i sztuki (np. realizacji filmu, zorganizowania wystawy, nagrania płyty, wydania książki, wydania gry komputerowej),

- konferencji, spotkań, warsztatów branżowych i naukowych (zwłaszcza o tematyce powiązanej z działalnością firmy),

- akcji ekologicznych, w tym edukacji, happeningów, itp.,

- działalności charytatywnej, w tym opieki społecznej, domów dziecka, domów opieki, wspieranie osób niepełnosprawnych,

- służby zdrowia, w tym szpitali, hospicjów, badań profilaktycznych, edukacji zdrowotnej,

- utrzymywanie zwierząt w zoo i schroniskach (np. producent napoju energetycznego sponsorujący utrzymanie tygrysów),

- imprez lokalnych, takich jak dni miasta, dożynki itp.

Sponsor w zamian za przekazane świadczenie otrzymuje reklamę w formie określonej umową, przy czym nie ma ograniczeń co do sposobów reklamowania sponsora. Przykładowe formy to:

- umieszczenie logo (np. na stroju sportowca),

- umieszczenie reklamy zewnętrznej (np. banneru reklamowego) podczas sponsorowanej imprezy,

- rozdawanie ulotek, broszur i gadżetów reklamowych,

- aktywne użytkowanie produktów sponsora w trakcie sponsorowanego wydarzenia,

- obecność stoiska firmowego z informacją o ofercie sponsora.


Elementy, które powinna zawierać umowa sponsoringu


Umowa sponsoringu jest umową nienazwaną, dlatego powinna być oparta na przepisach ogólnych kodeksu cywilnego dotyczących zobowiązań. W związku z tym, strony mogą dowolnie ustalić treść umowy w ramach obowiązującego prawa. Dobrze, aby umowa została zawarta na piśmie w celu potwierdzenia zobowiązań obu stron umowy, aczkolwiek w przypadku sponsoringu nie ma takiej konieczności.

 

Brzmienie umowy może być w zasadzie dowolne, przy czym dokument powinien określać:

- formę sponsoringu i okres trwania (np. czy sponsor jest wyłączny, czy umowa jest jednorazowa),

- prawa i obowiązki obu stron umowy (m.in. zgodę na wzajemne wykorzystanie wizerunków czy znaków towarowych sponsora i sponsorowanego do celów promocyjnych),

- opis okoliczności, w jakich będą wykorzystywane wizerunki obu stron umowy,

- wysokość i sposób wynagrodzenia lub świadczenia dla sponsorowanego,

- wartość świadczenia wykonanego przez sponsorowanego,

- wzajemne zobowiązania na wypadek braku świadczenia jednej ze stron (np. odwołanie koncertu, imprezy lub niewpłacenie zdeklarowanych sum przez sponsora),

- dodatkowe postanowienia, jak np. zobowiązanie do sponsorowania tej samej imprezy za rok,

- obowiązki obdarowanego związane z udokumentowaniem faktu promowania sponsora zgodnie z postanowieniami umowy (np. przesłanie sponsorowi materiałów z imprezy zawierających informacje o osobie sponsora).


Koszty sponsoringu w działalności gospodarczej


Wydatki ponoszone na reklamę i Public Relations mogą stanowić koszty uzyskania przychodu. W związku z tym nic nie stoi na przeszkodzie, aby przedsiębiorca podpisujący umowę sponsoringu zaliczał związane z tym wydatki do kosztów uzyskania przychodu. Należy jednak pamiętać, że wydatki na sponsoring można rozliczać tylko do wartości uzyskanych świadczeń reklamowych. Jeśli świadczenie na rzecz sponsorowanego przekracza wartość reklamy, to nadwyżka stanowi w istocie darowiznę. Tę sprawę opisuje m.in. interpretacja ITPB3/423-64/09/MT. Oczywiście jeżeli umowa sponsoringu nie precyzuje dokładnie wartości świadczeń reklamowych, należy dokonać ich wyceny posiłkując się cenami rynkowymi.


Rozliczanie VAT-u przy sponsoringu

REKLAMA


Podstawą do zaliczenia wydatków i przychodów związanych ze sponsoringiem powinny być faktury VAT, które wystawiają obie strony transakcji, pod warunkiem, że są czynnymi podatnikami VAT. W innym przypadku (np. gdy któraś ze stron nie prowadzi działalności gospodarczej lub nie jest zarejestrowana jako VAT-owiec), podstawą do rozliczenia może być umowa cywilnoprawna o sponsoring.

Sponsor powinien wystawić fakturę VAT na kwotę ustaloną w umowie sponsoringu lub na kwotę oszacowaną według wartości przekazanych rzeczy. Natomiast obdarowany wystawia fakturę VAT na kwotę wartości usług reklamowych, wyświadczonych na rzecz sponsora. Tak rozliczony sponsoring powinien być neutralny podatkowo dla obu stron transakcji, ponieważ zgodnie z opisaną powyżej zasadą, sponsoring powinien zakładać ekwiwalentność świadczeń. Jeśli po którejś stronie wystąpi nadwyżka, należy ją potraktować jako darowiznę i rozliczyć według zasad rozliczania darowizn.

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Infact

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mały ZUS Plus przegrywa w sądzie. To jest bardzo ważny wyrok dla przedsiębiorców

Mały ZUS Plus - jak długo powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek? Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok w tej sprawie, który jest korzystny dla przedsiębiorców.

Czy przygotowania do KSeF poszły na marne? Co dalej z wdrożeniami w firmach?

Firmy, które przygotowały się na pierwotny termin wejścia w życie obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur, poniosły już związane z tym koszty. Pojawiają się więc pytania, czy powinny zaplanować w budżetach nowe wydatki, aby dostosować procesy i systemy do kolejnych zmian w KSeF. Czy dotychczasowe wdrożenia poszły na marne?

Nowości w KSeF: faktury papierowe czasowo poza KSeF, faktury konsumenckie, złożone załączniki. Konsultacje Ministerstwa Finansów

W dniu 18 lipca 2024 r. w Ministerstwie Finansów przy ul. Świętokrzyskiej 12 odbyło się kolejne spotkanie konsultacyjne dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur zorganizowane przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową. Przedstawiciele MF podsumowali dotychczasowe prekonsultacje zmian w zakresie obowiązkowego KSeF. Eksperci Ministerstwa Finansów zaprezentowali też propozycje rozwiązań biznesowych tj. wymianę środowiska KSeF na docelowe, wdrożenie załączników i aktualizację struktury e-faktury,  a także planowane rozwiązania i nowe funkcjonalności KSeF.

Nowe dane o wynagrodzeniach Polaków. GUS odsłania karty

GUS opublikował dane dotyczące przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czerwcu 2024 r. Przeciętna płaca wyniosła 8144,83 zł. Wzrost okazał się niższy od prognozowanego przez ekspertów. Mamy też nowe statystyki dotyczące zatrudnienia.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości od obiektów sportowych. Będą zmiany od 2025 roku. Czy podatek obejmie place zabaw?

W ramach analiz opublikowanego projektu zmian w podatku od nieruchomości, chwilę uwagi należy poświęcić obiektom sportowym. Jako że standardowo ich wartość nie należy do niskich, ewentualne ruchy w tym zakresie, mogą generować istotne skutki podatkowe. Aczkolwiek, akurat w tym obszarze, MF zaproponował też trochę korzyści. Niekorzyści też.

Większe sumy gwarancyjne w OC posiadaczy pojazdów i rolników. Jednolity formularz zaświadczeń o przebiegu ubezpieczenia. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 16 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, która ma dostosować polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących ubezpieczenia OC za szkody, które powstały w związku z ruchem pojazdów mechanicznych. Projekt ten przewiduje m.in. zwiększenie minimalnych sum gwarancyjnych w ubezpieczeniu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych a także rolników. Czy w związku z tymi zmianami wzrosną ceny polis OC?

Drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Najwięcej na płyn do e-papierosów, aż o 75 proc.

Rząd chce wprowadzić drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Ich skala ma być kilkukrotnie większa, niż zakładała mapa akcyzowa. Już w 20225 r. akcyza na wyroby tytoniowe ma wzrosnąć: o 25 proc. na papierosy, o 38 proc. na tytoń do palenia oraz o 50 proc. na wkłady do podgrzewaczy tytoniu. Będzie podwyżka również płynów do e-papierosów, na które w 2025 r. akcyza wzrośnie aż o 75 proc.

Zakup sprzętu IT? Czasem lepiej wynająć. Na czym polega DaaS?

Na czym polega model biznesowy Device as a Service (DaaS)? Komu i kiedy się opłaca? Co sprawia, że jest to rosnący trend nie tylko w polskich firmach?

REKLAMA

Twój biznes działa dobrze ale pieniądze gdzieś wyciekają. Ekspert podpowiada gdzie szukać przyczyn i źródeł wycieków

Takie pytanie często zadają sobie przedsiębiorcy, którzy osiągając spore przychody, realizując duże i zyskowne projekty nagle stwierdzają brak gotówki na koncie. Dlaczego tak się dzieje? Gdzie są pieniądze? Na te i inne pytania odpowiada dr nauk ekonomicznych Elżbieta Sobów – specjalistka ds. finansów z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem.

Korekta podatku naliczonego: kiedy trzeba rozliczyć fakturę korygującą

Jak należy rozliczyć faktury korygujące? Podatnik będący nabywcą zgłosił reklamację oraz otrzymał mailową odpowiedź, w której sprzedawca uznał reklamację i wskazał kwotę korekty. Wiadomości mailowe są z marca 2024 r., a korekta wpłynęła w kwietniu 2024 r. Podatnik odliczył VAT naliczony z faktury pierwotnej w marcu 2024 r. Czy korektę należy rozliczyć w marcu 2024? 

REKLAMA