REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy możliwa jest rejestracja domeny z końcówką .eu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Patrycja Dzięgielewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 19 lipca 2012 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok, w którym stwierdził, że osoby, które nie są uprawnione do komercyjnego wykorzystywania znaku towarowego zgodnie z jego swoistymi funkcjami, nie są licencjobiorcami mogącymi wnieść o rejestrację znaku jako nazwy domeny .eu w tzw. okresie sunrise (sprawa C-376/11).

Zgodnie z regulacjami Parlamentu Europejskiego, Rady Unii Europejskiej oraz Komisji Europejskiej, od końca 2005 roku rozpoczęto rejestrację internetowych nazw domen jako Domen Najwyższego Poziomu z końcówką .eu. W okresie pierwszych czterech miesięcy, czyli w tzw. okresie sunrise, do złożenia takiego wniosku uprawnieni byli jedynie właściciele wcześniejszych praw oraz podmioty publiczne. Wprowadzone zostało ponadto zróżnicowanie między właścicielami wcześniejszych praw. Dwa pierwsze miesiące zostały bowiem zarezerwowane dla właścicieli krajowych i wspólnotowych znaków towarowych oraz oznaczeń geograficznych. Takiego uprzywilejowanego traktowania mogli się także domagać korzystający z tych znaków licencjobiorcy. W nawiązaniu do tych unijnych regulacji w powyższym wyroku TS UE stwierdził, że sprzeczne z ich celami jest umożliwienie właścicielowi znaku towarowego dokonania rejestracji domeny z końcówką .eu, jeżeli nie ma on siedziby w Unii Europejskiej (dalej „UE”), a jedynie posługuje się on pośrednikiem przy uzyskiwaniu prawa do nazwy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W przedmiotowej sprawie amerykańskie przedsiębiorstwo Walsh Optical (dalej „WO”), zajmujące się internetową sprzedażą produktów z branży optycznej, za pośrednictwem strony www.lensworld.com, chciało rozszerzyć swoją działalność o sprzedaż także za pośrednictwem identycznie brzmiącej domeny z końcówką .eu. W trakcie rejestracji domeny problemem okazała się jednak wcześniejsza rejestracja krajowego znaku towarowego „Lensword” przez konkurencyjną spółkę Pie Optiek (dalej „PO”), mającą siedzibę w Belgii.

W związku z powyższym WO zdecydował się na rejestrację samego znaku towarowego „Lensworld” w Beneluksie, a następnie na zawarcie porozumienia licencyjnego z belgijską firmą doradczą Bureau Gevers ( dalej „BG”). Na mocy tego porozumienia, BG miało zwrócić się we własnym imieniu, lecz na rzecz WO, z wnioskiem o rejestrację nazwy domeny z końcówką .eu. BG miało dokonać tego w tzw. okresie sunrise.

W pierwszym możliwym terminie wniosek o rejestrację domeny „www.lensworld.eu” złożony został przez BG do European Registry for Internet Domains (EURiD) - podmiotu zajmującego się prowadzeniem rejestru Domen Najwyższego Poziomu .eu. Ponad miesiąc później z wnioskiem dotyczącym rejestracji identycznie brzmiącej domeny wystąpił również PO. Wniosek ten został jednak odrzucony z uwagi na wcześniejsze złożenie wniosku przez BG.

REKLAMA

PO uznając działanie BG za nadużycie i spekulację, wniósł sprawę do Sądu Apelacyjnego w Brukseli, który następnie zwrócił się z wnioskiem do TS UE o sprecyzowanie pojęcia licencjobiorcy, który zgodnie z ww. przepisami unijnymi uprawniony był do złożenia wniosku o rejestrację domeny z końcówką .eu w pierwszej fazie okresu sunrise.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

W odpowiedzi na pytanie prejudycjalne, na wstępie TS UE stwierdził, że w prawie wspólnotowym brak jest definicji pojęcia „licencjobiorcy”. TS UE wskazał przy tym, że celem stworzenia Domeny Najwyższego Poziomu .eu było zwiększenie widoczności rynku wewnętrznego na wirtualnym rynku opartym na Internecie poprzez stworzenie wyraźnego związku z UE oraz umożliwienie w ten sposób przedsiębiorstwom, organizacjom i osobom fizycznym w UE rejestrację w określonej domenie, która uczyni ten związek oczywistym.

Podkreślając znaczenie warunku terytorialnego, TS UE orzekł, że umożliwienie uzyskania domeny z końcówką .eu właścicielowi wcześniejszego prawa, który nie ma siedziby na terytorium Unii, za pośrednictwem innego podmiotu, który wprawdzie spełnia warunek terytorialny, jednak nie korzysta z prawa do znaku towarowego choćby czasowo, jest sprzeczne z prawem unijnym.

W przedmiotowej sprawie TS UE wskazał ponadto, że umowa zawarta pomiędzy WO a BG, w której strona, zwana „licencjobiorcą” (BG), zobowiązała się, w zamian za zapłatę wynagrodzenia, do dołożenia należytych starań w celu złożenia wniosku o rejestrację nazwy domeny z końcówką .eu, na gruncie prawa znaków towarowych nie może zostać uznać za umowę licencyjną, a raczej za umowę o świadczenie usług. W związku z powyższym BG nie można uznać za „licencjobiorcę wcześniejszych praw”, uprawnionego do złożenia wniosku o rejestrację w tzw. okresie sunrise.

Podsumowując, wyrok w sprawie C-376/11 może mieć istotne znaczenie praktyczne dla podmiotów zainteresowanych rejestracją domeny z końcówką .eu. TS UE podkreślił w nim, że siedzibę na terytorium UE uznać należy za warunek niezbędny i konieczny do rejestracji domeny z końcówką .eu.

Patrycja Dzięgielewska, aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA