REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Crowdsourcing jako model wsparcia i rozwoju biznesu
Crowdsourcing jako model wsparcia i rozwoju biznesu
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Crowdsourcing można określić jako tzw. mądrość ludu czy wiedzę tłumu. Wbrew pozorom i anglojęzycznej nazwie, zjawisko to miało swoje odzwierciedlenie w życiu społecznym już w XVIII wieku. Wtedy to brytyjski rząd ogłosił konkurs dla obywateli na opracowanie najlepszego sposobu określania dokładnej pozycji statku na morzu. Ustalono nagrodę w wys. 20 tys. funtów, a proporcjonalnie otrzymywał ją każdy, kto miał choćby minimalny udział w rozwiązanie problemu. To jedna z pierwszych sytuacji, w których pojawiła się idea crowdsourcingu. Jak wykorzystać ją we współczesnym biznesie?

Na czym polega crowdsourcing?

Konkursy na najlepsze rozwiązania cieszyły się popularnością w zachodniej Europie, ale dopiero w 2006 roku pojawiło się określenie crowdsourcing. Użył go dziennikarz J. Howe w magazynie „Wired”, gdzie opisywał sposób na wyznaczenie nowego celu wykorzystania zewnętrznego kapitału ludzkiego, czyli alternatywy dla outsourcingu. Istnieją różne definicje tego zjawiska.

Pierwsza z nich mówi o założeniu przejęcia zadań wykonywanych zazwyczaj przez pracowników zatrudnionych w firmie przez bliżej nieokreśloną, dużą grupę ludzi w wyniku wystosowania otwartego zaproszenia. Zaproszona grupa stanowi zróżnicowane zbiorowisko. Każda z należących do niej osób ma jakieś doświadczenie lub wiedzę, które mogą okazać się na kogoś przydatne i wartościowe.

Druga definicja jest zbudowana wokół wykorzystaniu idei oper source w sferach niezwiązanych z informatyką i cyfryzacją. Open source jest otwartym
oprogramowaniem, udostępnianym innym osobom bezpłatnie do swobodnej modyfikacji. W ten sposób daje możliwość tworzenia własnych programów opierając się na algorytmach działających w globalnej sieci. Zauważono pewne podobieństwa pomiędzy open source a crowdsharingiem. Jednak w przypadku crowdsourcingu to przedsiębiorca daje problem pod rozwagę, który stają się rozwiązać jednostki.

REKLAMA

REKLAMA

Mimo to najbardziej trafną i aktualną definicją jest ta mówiąca, że: „crowdsourcing to cyfrowy i rozproszony model produkcji lub rozwiązywania problemów przez internatów, realizujący konkretne cele organizatora.”

Główna cecha crowdsourcingu to wspólne działanie amatorów w realizacji tych zadań, które do tej pory wykonywali tylko specjaliści. Amatorzy tworzą grupy, a każda z obecnych w nich jednostek ma swój udział w realizacji zadania i robi to zgodnie ze swoim zasobem wiedzy. Jednak w takim zbiorowisku jednostki wykazują się zdecydowanie większym potencjałem, który może być użyty do rozwiązywania konkretnych problemów.

Czy współpraca tłumu ma sens?

Zdecydowanie tak. Crowdsourcing nie tylko daje wsparcie organizacji, która chce stworzyć jakiś projekt, ale i buduje bazę przyszłych klientów, którzy będą chcieli korzystać z danych rozwiązań. Wbrew pozorom, crowdsourcing nie jest informowaniem społeczności o temacie przedsięwzięcia i pasywne czekanie na wynik. Czasem nie przynosi to odpowiednich efektów, co dodatkowo wydłuża cały proces.

REKLAMA

Jak skorzystać z crowdsourcingu? Trzeba opracować konkretną taktykę i plan działania. To, jaki będą mieć charakter i formę, zależy od specyfiki danej branży oraz przyświecającego nam celu. Jednak istnieją pewne uniwersalne porady w tym zakresie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Trzeba dobrze wskazać grupę, która będzie dzielić się wiedzą – określić kompetencje, które powinna mieć dana społeczność;
  • Rozważyć jakie informacje należy udostępnić, aby uczestnicy mogli ukończyć zadanie, ale bez oddawania obecnego know-how konkurencji przedsiębiorstwa;
  • Uwzględnić ryzyko nieuzyskania odpowiednich wyników. Przyczyną braku rezultatów crowdsourcingu może być np. błędne sformułowanie zadania, czy niedostateczna motywacja uczestników zadania.

Dla kogo będzie to opłacalne?

W zasadzie każdego przedsiębiorcy, ponieważ polega na angażowaniu społeczności oraz daje możliwość tworzenia bazy uczestników, którzy dzielą się swoim czasem i wiedzą, a w szczególności:

  • Start-up’ów
  • Organizacji non-profit
  • Organizacji rządowych
  • Samorządów terytorialnych
  • Przedsiębiorców o ugruntowanej pozycji
  • Osób fizycznych
  • Artystów

Aby skorzystać z tego modelu biznesowego, wystarczy mieć potrzebę pozyskania nowych zasobów i zaangażowania, któremu przyświeca jakaś idea. Jednocześnie trzeba pamiętać, że istnieją pewne zasady, w ramach których crowdsourcing faktycznie wspiera biznes.

Po pierwsze takie działania nie mogą być skomplikowane – muszą być zrozumiałe, precyzyjnie określać cel, nie zagrażając przy tym kreatywności uczestników. Po drugie platforma za pomocą której działamy musi być angażująca i zachęcać do powrotu. Po trzecie działania crowdsourcingowe zazwyczaj realizuje się w mediach społecznościowych albo przez specjalnie przygotowane strony internetowe.

Modele crowdsourcingu

Wyróżniamy kilka metod działania w crowdsourcingu, przy czym można je swobodnie mieszać:

  • Mikropraca – wykonywanie, najczęściej zdalne, drobnych zadań mających znaczenie w realizacji większego projektu;
  • Wykorzystanie inteligencji zbiorowej – zdobywanie wiedzy i informacji koniecznych do rozwiązania problemów przez tłum;
  • Wspólne finansowanie – tzw. crowdfunding, czyli pozyskiwanie funduszy od społeczności na dany projekt;
  • Współtworzenie wartości – wykorzystanie potencjału twórczego użytkowników do tworzenia nowych innowacyjnych usług;
  • Wspólne głosowanie – dzielenie się opinią przez społeczność i tworzenie rankingów, co pozwala wyłonić najlepszą usługę lub projekt.

Plusy i minusy tego zjawiska

Niektórzy uważają crowdsourcing za wolontariat XXI wieku, nieopierający się na oddawaniu czasu, ale głównie na oddawaniu wiedzy, kreatywności i doświadczeniu wolontariusza. Takie twierdzenie jest punktem wyjścia dla określenia zalet akcji crowdsourcingowych. Będą to:

  • Określenie potrzeb i oczekiwań konsumentów;
  • Oszczędność pieniędzy i czasu w wyniku zaangażowania tłumu;
  • Różnorodność zgłoszonych pomysłów;
  • Korzyści marketingowe i promocyjne;
  • Stworzenie zaangażowanej społeczności.

A wady? Przede wszystkim konieczność dokładnego planowania i wyważenia takich działań. Trzeba odpowiednio sprofilować grupę, gdyż masowe działania mogą zmniejszyć wartość otrzymanych rezultatów. Innym zagrożeniem jest wyciek poufnych informacji do konkurencyjnych firm.

Oprócz tego crowdsourcing może powodować psucie rynku, zaburzając status quo wielu branż. Przykładem jest firma Uber, która stała się dużą konkurencją dla taksówkarzy i wywarła istotny wpływ na branżę motoryzacyjną.

Polskie regulacje prawne dotyczące crowdsourcingu

Celem rezolucji Unii Europejskiej (2017/2003(INI) było zmotywowanie państw członkowskich do podjęcia działań w kierunku zmiany prawa krajowego dotyczącego crowdsourcingu. Jednak polskie prawo nie zostało przystosowane do owych zmian. Z tej przyczyny wciąż stosuje się zasady ogólne, które wynikają z już obowiązującego prawa.

Będą to: ogólne prawo zobowiązań, prawo pracy, prawa autorskie i własności intelektualnej (w końcu dobra z zakresu własności intelektualnej są przedmiotem idei współdzielenia). Utwory lub inne rodzaje własności intelektualnej muszą być wykorzystywane w sposób legalny. Dlatego przedsiębiorca musi sporządzić umowę licencyjną, na podstawie której będzie mógł korzystać z przedmiotu ochrony.

Poza tym liczne inicjatywy crowdsourcingowe organizuje się w ramach konkursu. Takie regulacje również trzeba znać, a będą to głównie przepisy 919-921 kodeksu cywilnego. Przepisy te dotyczą przyrzeczenia publicznego. Należy określić kryteria wyboru w regulaminie konkursu, a także pamiętać, że przyrzeczenie publiczne wywołuje skutki prawne wobec organizatora konkursu – jeśli więc nie wypełni on swoich obowiązków, uczestnicy mogą dochodzić naruszenia swoich praw.

Przykłady polskich biznesów korzystających z crowdsourcingu

Oto kilka przykładowych sukcesów przedsiębiorców w zakresie kampanii crowdsourcingowych:

  • Dell – forum wymiany uwag i pomysłów: w przeszłości firma Dell pozyskała ponad 21 000 konceptów na produkcję sprzętów, z których wiele wykorzystano. Firma osiągnęła to za pomocą specjalnie stworzonego forum, na którym dała użytkownikom możliwość wymiany uwag, pomysłów i propozycji związanych z rozwojem marki.
  • InPost – ArtInPost: w 2021 roku firma InPost zainicjowała kampanię ArtInPost2021 – ekoPaczkomaty. Akcja polegała na organizacji konkursu na kreatywny projekt graficzny paczkomatów, który miał wpłynąć na wygląd przestrzeni publicznej. Celem było szerzenie informacji marketingowych kojarzących markę z ideą zero waste, ekologii i green delivery. W rezultacie firma otrzymała ponad 14 000 zgłoszeń, a finałowe projekty zostaną nadrukowane na paczkomatach w największych polskich miastach i w okolicy zamieszkania twórców. 
  • Kompania Piwowarska: podobna akcja, w ramach której miał powstać innowacyjny, ciekawy pomysł w formie grafiki, zdjęcia lub filmu dla marki Redd’s. Zgromadzono projekty od ponad 500 osób.

Wnioski

Według raportu Gartner Inc. z 2018 roku, ponad ¾ wiodących firm na rynku globalnym korzysta z metod crowdsourcingowych. Nie ma wątpliwości, że crowdsourcing jest zjawiskiem charakterystycznym dla gospodarki współpracy. Podstawą jego rozwoju jest Internet oraz nowe technologie.

Idea wspólnego poszukiwania rozwiązań i odpowiedzi przynosi wymierne efekty m.in. pod postacią weryfikacji powodzenia danego pomysłu na rynku, otrzymania feedbacku o sposobie prowadzenia działań, czy budowania przywiązania klientów do konkretnej marki. Wszystko to rzutuje na wyniki finansowe przedsiębiorstwa. Co więcej, użytkownicy sieci chętnie współpracują z korporacjami, co powoduje ciągły wzrost zainteresowania kampaniami crowdsourcingowymi.

Marcin Staniszewski, Kancelaria Prawna RPMS Staniszewski & Wspólnicy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA